KI spr. + invr. voor eigen gebruik... ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

KI spr. + invr. voor eigen gebruik... ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 00:02

Onze 4 jarige Appaloosa hengst heeft dusdanig last van zijn hormonen dat het niet langer verantwoord is hem hengst te laten Boos!

Hij wordt een gevaar voor zichzelf en anderen. Daar wij toch wat afstammelingen van hem willen fokken, overwegen wij om zijn sperma in te laten vriezen en later te gebruiken bij onze eigen merrie's.

Wie kan ons hier over advieseren? Waar kunnen we zoiets (laten) regelen? Wat zijn de kosten? etc. etc.

Of heeft iemand een andere oplossing? We zouden hem het liefst hengst laten en volgend jaar opnieuw voorbrengen op de hengsten keuring. Maar zoals hij nu tekeer gaat kan het echt niet langer......

Tips?
Wie?

Betaalbare ruitervakantie in Hongarije: http://www.jerintho.com


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 00:06

Ik zou contact nemen met een hengstenstation. Of een gewoon KI station met invriesmogelijkheden. Holstud bijvoorbeeld, of de Kossack Stud.
Ze kunnen de hengst laten springen en dan kijken of hij genoeg goede kwaliteit Sperma heeft en of het na invriezen beweeglijk genoeg is om voor een dekking gebruikt te worden.

De kosten voor de eerste keer proefvriezen liggen rond de 500 Euro. Dan moet je rekenen op een paar rietjes, voldoende misschien voor een of twee dekkingen.
Je kunt ook kijken of je je hengst chemisch kunt laten castreren (dat betekend hormonen inspuiten die de werking van de mannelijke hormonen tegengaan. Of hij daarna nog vruchtbaar is valt af te wachten.

Maar vraag je af of het echt een vaderdier is. Heeft hij genoeg kwaliteiten om hem hengst te laten? Of is het fokken van veulentjes van hem puur emotioneel?

Good stallions make great geldings. En niet alle hengsten zijn het waard om nakomelingen voort te brengen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 00:42

Wat jullie ook kunnen doen is om hem nu te laten dekken nu hij nog hengst is. Als jullie merries eenmaal drachtig zijn kunnen jullie hem laten ruinen. Kost een stuk minder, en de leeftijd om te dekken heeft hij al...
En als hij eenmaal geruind is, wordt hij ook een stuk rustiger. En dekken zal hij toch: of het nu op de bok is van een hengstenstation, of de merrie....*LOL*

Je suis Charlie.

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 00:42

We hebben hem voorgebracht op de hengstenkeuring in februari. Daar is hij tot de derde bezichtiging gekomen. Hij werd niet door gelaten omdat zijn bewegingen nog niet krachtig genoeg waren en zijn galop nog uit balans. Hij maakt dus een goede kans om komend jaar goedgekeurd te worden......

Mijn probleem hiermee is dat ik het voor hem geen leven vind om 23 uur per dag in een box van 3,5 bij 5 m te staan en dan 's avonds een uurtje buiten te mogen spelen in de bak...... Verdrietig

Daarbij komt dat als hij een ander paard ziet , hij kompleet doordraait en ik zie daar vandaag of morgen echt nog ongelukken van komen.

Zo'n dier hoort op de wei, zich uit te dwazen en vol te eten met mals gras, te rollen en bakken in de zon..... Da's pas een paarden leven. Niet de hele dag naar 4 muren staren!!!!

Betaalbare ruitervakantie in Hongarije: http://www.jerintho.com

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 00:45

Hij heeft een van onze merries al gedekt, we weten alleen nog niet of dat is gelukt!!!!
De andere merrie die we eens zouden willen laten dekken is momenteel nog maar een jaarlingetje en moet dus nog een paar jaartjes wachten.....

Betaalbare ruitervakantie in Hongarije: http://www.jerintho.com

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 06:35

is er geen mogelijkheid om deze hengst wat meer buiten te laten. andere stal of zo?? in een weiland.. als ik dit zo lees geloof ik dat het dier hoofdzakelijk door gebrek aan contact met andere paarden en het lange binnenstaan doordraaid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:27

Als hij de ene merrie al heeft gedekt, kan hij dan niet vaker met die merrie los? Ze zal hem snel genoeg laten weten dat ze van zijn avances niet gediend is als ze er niet klaar voor is....Pak hem goed in en god zegen de greep.

Je kunt altijd nog chemisch laten castreren, praat er even met je DA over...

Je suis Charlie.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:28

Wij hebben ook een jonge hengst lopen bij enkele drachtige merries en twee jaarling merries. Hij weet precies wat kan en niet kan en komt pas "in actie" wanneer er een merrie werkelijk hengstig staat en van zijn avances zou gediend kunnen zijn.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:32

IK hoop dat jullie de jaarling merries dan goed in de gaten houden, want op die leeftijd worden ze bij ons al hengstig. En op die leeftijd dekken kan toch echt de bedoeling niet zijn...

Je suis Charlie.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:04

Maak je maar geen zorgen Cassidy. Ik gaf het maar als voorbeeldje. De paarden zijn niet van mij, maar de mijne hebben een hele tijd in die stal gestaan vandaar dat ik zei "bij ons".
Ze zijn ook nog geen jaar, ze verjaren pas in juni denk ik. In elk geval, het wordt allemaal goed in de gaten gehouden. De hengst gedraag zich ook erg netjes, gelukkig voor hem want anders zou hij vlug ruin zijn. De jaarlingmerries hebben hele goeie papieren dus het zou zonde zijn om daar niet goed mee uit te kijken.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:37

Invriezen van sperma is niet van alle hengsten mogelijk, om onverklaarbare redenen blijft het sperma niet goed. De kosten met de onderzoeken eerste invriezingen etc. beginnen vanaf 2000 euro en elke sprong daarna moet je op zo'n 200 per keer rekeken. Voor eigen gebruik is dit een redelijk dure grap.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:39

ponymens schreef:
Invriezen van sperma is niet van alle hengsten mogelijk, om onverklaarbare redenen blijft het sperma niet goed. De kosten met de onderzoeken eerste invriezingen etc. beginnen vanaf 2000 euro en elke sprong daarna moet je op zo'n 200 per keer rekeken. Voor eigen gebruik is dit een redelijk dure grap.


Dat is het uitgebreide onderzoek ja...En gewoon invriezen en dan weer ontdooien (zonder uitgebreid onderzoek vooraf) gewoon kijken of het levensvatbaar is, is toch echt niet zo duur hoor...

Je suis Charlie.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:46

Geloof me, in Utrecht, bij Dr. Colenbrander betaal je wel degelijk dit bedrag. Voor sperma die naar America en Canada moet ben je minimaal 4500 euro kwijt i.v.m. strenge eisen, om deze bedragen heb ik er toen vanaf gezien om sperma van mijn Forester te laten invriezen.

Als jij weet waar ze dit voor minder doen, houd ik me aanbevolen voor het adres!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:51

Kossack Stud...hengst laten springen, sperma invriezen, weer ontdooien en je weet het.

Bij ons op stal was er ook een hengst die geruind moest worden, maar waar ze graag ook nog sperma van ingevroren wilden hebben. Nu had de levensvatbaarheid van het sperma toch niets aan de beslissing veranderd om de hengst te ruinen. En het invriezen van het sperma is in dit geval ook niet gelukt. Paard is wel geruind en beter te hanteren....

Ik denk dat ze bij een uitgebreid onderzoek ook nog met verdunningen gaan werken en aan verschillende parameters gaan sleutelen voordat ze met een definitief oordeel komen: wel of niet in te vriezen....En dat is daar toen niet gebeurd....

Dus reken op de kosten van de vervolgsprongen...en verwacht er niet te veel van....

Je suis Charlie.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:59

Oké, maar we hebben het hier dus niet over EU goedgekeurd diepvries sperma, maar voor Appaloosa hengst misschien wel een optie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:01

Nee, geen officiele invriesactie. Voor eigen gebruik een acceptabel bedrag. Voor een niet goedgekeurde hengst is 4500 Euro dan toch te gortig...

Je suis Charlie.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:07

waarom zoek je geen hengstenwei? Wordt ie misschien meteen opgevoed.
ik weet niet of het wat is en of ze elkaar niet afslachten, maar misschien is het wat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:11

Ik denk niet dat je een hengstenwei vindt waar je met een vierjarige nog terecht kunt...de meeste opfokadressen stoppen met twee a drie jaar.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 51 bezoekers