Haflingerhengst Arizona

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Haflingerhengst Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:22

Gegevens: Arizona Hf.K. 203, vos, 16-3-1995, 1.45 m
V. Alexander 447362391
M. Atlanta, St.Pr.St.H. 447253190
Staat bij H. v.d. Berg in Arcen

Ik ben van plan om Amanda in de toekomst te laten dekken, en dit is de enige hengst die een beetje in aanmerking komt. Maar ook hij is mij te groot. Amanda is zelf 1.37 en ik wil een dochter die niet veel groter is dan haar, omdat ze uiteindelijk in dubbelspan moeten. Ik zoek een hengst die niet al te groot is, absolute max is 1.45 en van het oude type. Wat weten jullie trouwens over deze hengst? Of hebben jullie nog andere opties?


smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:07

Hier nog wat 'kleine' hengsten, ik zet ze neer van klein naar groot. Als je meer info wil over een bepaalde hengst in het rijtje BP maar even Lachen

1. Strizzi v/d Heksenketel stm. 1.40
2. Brando stm. 1.42
3. Wessel van 't Lievers stm. 1.42
4. Midas Hf.K.165 stm. 1.43 *geen foto
5. Maestro van de Bosrand stm. 1.43
6. Alfred van Braakzicht 1.44
7. Marok 1.44

Hier de foto's van de hengsten op volgorde....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
* geen foto van Midas
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/88874/incoming/maestro(1).jpg[/img]
Afbeelding
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/88874/incoming/marok(1).jpg[/img]

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:07

Wat is Amanda d'r afstamming?

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:32

Hey bedankt! Amanda is van Actueel van Angelo en Anja, en van Laura van Moritz en Lira. Verder gaat het niet op mijn stamboekpapier.
Dit zijn ook allemaal wel redelijke hengsten, maar ik vind ze niet zo mooi, ze zijn nog allemaal zo licht, maar ja, dat is helaas zo met die nieuwe trend. Ik heb helaas nog geen hengst gevonden die ik echt super vind, moet dus maar wat langer zoeken.

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:35

Mag ik je d'r één aanraden???? Ze zijn natuurlijk allemaal megavet, maar ik heb heel goede ervaringen met nakomelingen van Strizzy. Mijn merrie is een nakomeling van hem en een merrie van Starwin.
Strizzy is een veulen van Star ( Kwijl Kwijl Kwijl ) en geeft overigens veel merrieveulens. Nakomelingen (En Leo heeft dat ook heel erg) zijn heel nieuwsgierig en ik hoor van veel mensen, ook buiten bokt, dat ze vaak ook springtalent hebben. Leo heeft zelf heel ruime draf, maar ik weet niet van weld deel van haar afstamming dat komt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:36

Ik las dat je een dochter wilt. Strizzy geeft veel merrieveulens. In 2001 was het 7 tegen 2 hengstveulens, en de afgelopen jaren heb ie ook vrijwel geen hengsten gegeven.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:48

Strizzy vind ik wel een mooie maat, maar hij komt over als of hij van het nieuwe type is, en dat wil ik niet. Amanda hangt ertussen maar neigt naar het oude type, en ik wil dat haar dochter (hengst mag ook, maar dan wordt het een ruin) op haar lijkt, maar iets groter is en wat zwaarder gebouwd. Maar het moeten geen grote verschillen zijn, omdat ze uiteindelijk in dubbelspan gaan.
Ik vind het wel typisch dat Star de vader is van Strizzy, Star is 1.53 volgens mijn gegevens en dan Strizzy maar 1.40. Zo zie jemaar dat het altijd gokken blijft.

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:54

Dat hou je toch. Star is echt de vader van Strizzy, maar als beide ouders klein zijn heb je de grootste kans op een klein veulen. Het hoeft niet persé, kijk maar naar de NRPS van de zus van mn vriendin. En Strizzy en Frida, de moeder van mijn Leo, zijn allebei 1.40 m terwijl Leo veel groter wordt door de invloeden van Star en Starwin, die allebei van de grote maat zijn. Strizzy is inderdaad meer van het moderne type, maar ik kan niet met zekerheid zeggen omdat ik hem nog nooit gezien heb. Frida is ook meer het ouderwetse type, maar Leo lijkt meer op Strizzy en heeft Arabische invloeden in haar hoofd van Starwin geerfd. Je kunt dus nooit echt uitkienen wat voor veulen eruit komt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:05

Leo_ke schreef:
Ik las dat je een dochter wilt. Strizzy geeft veel merrieveulens. In 2001 was het 7 tegen 2 hengstveulens, en de afgelopen jaren heb ie ook vrijwel geen hengsten gegeven.


Dat heb je zeker uit het krantje van het stamboek?
Want dan klopt het namelijk niet. Veel hengstveulens worden niet doorgegeven aan het stamboek, omdat ze als ze tog nie door gaan voor dekdienst niet echt nut heeft.

Over de hengsten. Strizzi vind ik zelf erg mooi!
ik heb een halfzus van hem( een dochter van Star)
En die is vrij stevig en klein (1.43m)
En ik zie wel meer afstammelingen van Star die vrij klein en stevig zijn, maar het ligt natuurlijk ook erg aan de moeder. De moeder van die van mij is van het oude type.

Brando is wel redelij oude type geloof ik.
Als je echt oude type wil dan is Wreker van de milt misschien iets? Die is al vrij oud(ik geloof 23) maar wel stevig.

Ik heb is gehoord dat Meastro juist heel groot fokt... Maar ja of ikd at moet geloven dat weet ik niet. Maar meastro is niet echt wat je zegt heel stevig, dan is Star teviger.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 11:45

Star is erg stevig en heeeeeeeeeel mooi. Ik weet alleen niet of hij juist klein of groot geeft....

Ik dacht juist dat als je niet inschreef binnen twee weken na de geboorte je een boete kon krijgen???

Ik vind dat Strizzi een mooie kleur heeft, Leo heeft die jammer genoeg niet geerfd. Leo is nu zo'n 1.39 m hoog, en ze is bijna twee jaar. Ze is wel stevig, maar niet echt van het oude type.
Brando is ook erg mooi!!!! Ik weet alleen niet zeker hoe groot hij is.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:03

Nee, als je binnen twee weken registreert is er geen probleem. Wil je echter later het paard alsnog registreren dan moet er een DNA-onderzoek plaatsvinden.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:52

De meeste hengsten zijn gewoon wat chiquer dan het 'standaard' haflingertje in de tuin Knipoog. Ze hebben geen grammetje vet teveel enz. ze moeten er altijd top uit zien. En hoe het veulen eruit komt te zien hangt ook (veel) van de merrie af.

Wil je een veulen met papieren? zo niet... er was dit jaar op de keuring ook een stevige hengst, genaam Strauss. Hij is wel afgekeurd, maar echt van het stevige type.

Afbeelding

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:52

Wat dacht je van die hengst van Scherps.Misschien is dat een goede hengst.Kijk anders een in haar profiel voor haar website.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Vogeltje
Berichten: 60
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:36

Hey dat ben ik op de foto met Straus, grappig zeg! *LOL*

Brando kan ik ook erg aanraden. Zeer mooie hengs. Ik vind hem persoonlijk te klein maar als je niet zo groot wilt fokken is het misschien wat!

Nature is more beautiful than art; and in a living creature freedom of movement makes nature more beautiful!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:39

Ooh, Strauss die vind ik mooi, dat begint al ergens op te lijken. Wat is zijn stokmaat, en waar staat hij?

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:45

Even wat anders Haha!
Waarom is Strauss eigenlijk afgekeurd ?
Omdat hij te 'klassiek' is ?
Dat was toch ook de reden bij die van Scherps, achterlijk vind ik die reden, dat is toch niet normaal dat een haflinger daarom afgekeurd wordt ?

Maarre ik heb ook een halfbroertje van Strizzi, alleen hebben ze in dit geval dezelfde moeder en óók die van mij is niet zo groot, zelfde geval als bij Leetje dus.
"k vind hem iniedergeval mooi, heb hem alleen nog nooit in het echt gezien, weet dus ook niet hoe stevig hij is.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:29

Ik weet niet hoe groot hij is, hij is van Freriks te Raalte (Ov.)

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:52

Ik denk niet dat dat de reden was, dat Almnebel was afgekeurd. Ze zijn er klassieker bij, en zo zwaar is hij niet.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:02

Mystica schreef:
Ik denk niet dat dat de reden was, dat Almnebel was afgekeurd. Ze zijn er klassieker bij, en zo zwaar is hij niet.


Volgens Scherps was Almnebel daarom afgekeurd..? *dacht ik*

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:02

Citaat:
Bij de KVTH werdt hij afgekeurd omdat hij iets te klassiek is, en tegenwoordig willen ze type NRPS. Leuk voor gevorderde ruiters, maar een beginner kan hiier dus niets mee, te snel en te angstig.


Dit is een quote van Scherps over haar Haflinger hengst.
Maar dan is er nog steeds de vraag waarop Strauss afgekeurd is Schijnheilig Haha!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:38

Waarom is dit de enige hengst die in aanmerking komt?

Als je zoveel eisen hebt voor je veulen, zou ik een jonge merrie kopen. Fokken blijft gokken, en de kans is groter dat het veulen niet aan je eisen voldoet dan wel.

DNA onderzoek moet aan behoorlijk wat eisen voldoen, je moet al lid zijn van het stamboek ten tijde van de dekking bijvoorbeeld.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:59

Ik heb errug weinig verstand van fokken, ik heb tenslotte een ruin en ik wil ook geen veulentje voor mezelf, maar ik denk dat je, als een klein veulen wilt idd moet kijken naar een kleine hengst.
Lex is Amanda's halfbroer en hij is rond de 1.50, nogal een verschil maar misschien geeft zij wel groot door, ondanks dat ze zelf veel kleiner is.
maar ik weet het niet hoor, iig veel suc6 en plezier met het zoeken van een hengst en misschien een veulentje!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:48

Miran schreef:
Waarom is dit de enige hengst die in aanmerking komt?
Als je zoveel eisen hebt voor je veulen, zou ik een jonge merrie kopen. Fokken blijft gokken, en de kans is groter dat het veulen niet aan je eisen voldoet dan wel.


Waarom zeg je dat dat de enige hengst is die in aanmerking komt? Waar haal je dat vandaan? En hoezo veel eisen? Ik wil alleen dat de hengst van het zware type is, en niet al te hoog. Dat zijn maar 2 criteria, dus eisen? Het zou leuk zijn als het een merrie is, maar het is ook geen probleem als het een ruin is, een merrie is alleen mijn voorkeur. Verder wil ik graag eens een veulen van Amanda, omdat me dat leuk lijkt, ik heb haar vanaf dat ze 2 was, maar ik wil ook wel eens een paard vanaf de geboorte zien opgroeien en uiteindelijk beleren.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:17

Maya schreef:
Ik ben van plan om Amanda in de toekomst te laten dekken, en dit is de enige hengst die een beetje in aanmerking komt. KNIP


Je zei het zelf. Verder moet je het zelf weten, maar de kans op een teleurstelling is wel groot als je het veulen in het tweespan zou willen gebruiken. Haflingers onder de 1,40 zijn gewoon erg klein, de meesten zullen toch groter door fokken, zeker als het een hengstje wordt.
Overigens is Arizona vrij modern.

Het is wel leuk om zelf een veulentje te fokken, ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken, maar ik zou er niet vanuit gaan dat het een passend spangenootje wordt, dan kan het alleen maar meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:21

Ja, voorlopig van wat ik gevonden had door vluchtig rond te kijken. Als je verder leest, zie je dat ik ook vraag naar andere opties voor geschikte hengsten,ik zet er ook bij, dat voor zover ik gevonden had, dat de enige was die een beetje in aanmerking komt. En de foto's die ik van Arizona gezien had, daar leek hij juist erop van tussen het oude en nieuwe type, en dat is Amanda ook. Vandaar. Enfin, misverstand dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 bezoekers