halfboek/reg. B/eigen hengst gebruiken voor fok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

halfboek/reg. B/eigen hengst gebruiken voor fok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:44

Ik vraag me wel eens af of er veel mensen zijn die een eigen hengst gebruiken, en hiermee dus een veulen fokken dat of geen papieren krijgt, of halfboek/reg. B
Waarom heb je de keuze gemaakt? En is het goed uitgepakt? Heb je het fokprodukt zelf gehouden, of later toch verkocht?
Ik ben wel eens benieuwd wie dus een reg. B/halfboek of papierloos paard gefokt heeft en of deze paarden toch leuke dieren geworden zijn.
In mijn ogen hoeft een halfboekdier echt niet minder te zijn. Kan soms zelfs beter zijn dan de moeder die gewoon stamboek is. Maar het is natuurlijk wel een vrij grote stap om dan toch te kiezen voor 'niet goedgekeurd' of 'niet erkend'.
En was je nu echt goedkoper uit? (dekgeld is lager, maar registratiekosten e.d. zijn misschien zelfs hoger i.v.m. DNA)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:50

De familie Borkent uit Hengelo/Enschede heeft jarenlang met een eigen hengst gefokt. En met succes!!

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:28

Hoi,
hier hebben we dat ook, de keuze werd toen gemaakt wegens te weinig geld voor dekgeld of er brak een hengst uit en ze regelden het zelf. Sommige hebben we nog, andere werden verkocht. Over het algemeen waren het goede paarden, soms zelfs beter dan hun leeftijdgenoten van goedgekeurde hengsten, maar soms ook niet. We hebben nooit eerder papier aangevraagd met DNA, dus die kosten hadden we niet, maar ik twijfel daar nu over bij twee merries om dat alsnog te doen, aangezien dat goede fokmerries zijn met veulens van goedgekeurde hengsten. Voor de toekomst dekken we liever met goedgekeurde hengsten, want het is namelijk wel lastiger om je fokproduct zonder papier te verkopen. En inteelt is ook niet altijd wenselijk, je moet wel vooruitgang boeken in je fokkerij.