Nut van Hengstenshows

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:07

Ik ga naar de hengstenshow vanwege de SHOW, niet om echt hengsten te bezichtigen en daar dan een keuze uit te maken. Nee, daarvoor ga ik naar veulenveilingen, daar zie je meteen de afstammelingen en ook naar de hengstenkeuring, van donderdag t/m zaterdag en ik ga niet eerder van de bank dan wanneer alle hengsten zijn geweest, socio zijn kan daarna altijd nog. Daar zie je meer dan op een show wat betreft een hengst.

Ik denk dat je het zo ook moet blijven zien, het hele woord show zegt het al: pure commercie. Ik denk alleen wel dat je als fokker daar uiteindelijk ook voor betaalt, al dan niet direct.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:37

Het is inderdaad show en dat is gewoon machtig mooi om te zien. Vanavond bij VDL was het erg druk, de mensen stonden tot buiten, zo vol was het. Maar het was een leuke show en ik heb een aantal hengsten live gezien die ik nog niet eerder gezien had.
VDL Stud, bedankt voor de koffie!

(en ook nog de heren Van Uytert, Gerritsen, Van Vliet bedankt voor de koffie)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-03 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:01

Lovely schreef:
Het is inderdaad show en dat is gewoon machtig mooi om te zien. Vanavond bij VDL was het erg druk, de mensen stonden tot buiten, zo vol was het. Maar het was een leuke show en ik heb een aantal hengsten live gezien die ik nog niet eerder gezien had.
VDL Stud, bedankt voor de koffie!


Kijk en weer iemand die een leuke avond heeft gehad met mooie paarden. En nu kun je zeggen tja ze fokt zelf niet, maar spreekt wel veel fokkers. En dan praat je er toch over, en heb je ook een mening. En de menig van ruiters zijn zo belangrijk want die moeten er tenslotte later opzitten.

Dus zo show is hardstikke zinvol!

( Sorry lov,dat ik je even gebruikte voor mijn verhaal Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:04

Mijn ruin wil slecht drachtig worden helaas Haha!. In mijn omgeving vind ik toch wel een aantal merrie-eigenaren die zich orienteren op het moment en daar praat ik wel eens mee. 2 weten altijd meer dan een moet je maar denken. Ik vind fokkerij machtig interessant, maar ik ga er zelf maar niet aan beginnen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:15

Lovely schreef:
Ik vind fokkerij machtig interessant, maar ik ga er zelf maar niet aan beginnen .


Dat ombouwen is ook zo werk he Haha!

Maar ik vind ook de fokkerij machtig interessant, maar krijg wel eens het idee dat als je zelf niet fokt, dat je niet welkom bent bij de hengstenshows en fora...........nu ligt het in mijn geval wat anders omdat ik wel bij een fokker rijdt. En ook bij de shows merk je er niets van. Maar voel wel eens een ondertoontje hier op het forum.

En wij zijn de uiteindelijke afnemers, dus juist heel goed dat we ons interesseren in de fokkerij. Daarnaast is het hardstikke leuk, en wat je zegt, je spreekt toch vaak merrieeigenaren, en die willen ook graag weten wat je ervan vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:19

Je ziet eigenlijk geen slechte paarden op een show, het is meer een verhaal van goed-beter-best en dat bepaald ten dele de indruk die je van een paard krijgt.
Neem nou die Krack die zo stout was tijdens de show bij Van Uytert, dat was een jong nog onbewezen paard en dan is het natuurlijk geen goeie presentatie. Vandaag bij VDL waren er ook wel een paar wat minder bezig met lopen, maar dat waren in dit geval de paarden waar al veel van bekend is en dan beinvloedt het je mening toch minder. Daarmee nog even een nadeel van de hengstenshows, het kan dus zijn dat de hengst zich niet echt handig laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:22

Inderdaad je ziet direct de reacties van de hengsten op dat soort evenementen.

Maar ja, wij dekken altijd rustig met hengsten die de stempel lastig hebben Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:40

Hmm wat ik grappig vond aan de vdl show, was dat alle hengsten bij elkaar op het einde in de bak stonden. Dat ging goed , maar de bak leek daardoor wel super klein haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:45

Nou, ik zat achter het draadje aan de korte kant en toen was het heel even iets minder grappig Haha!, maar ging goed, de lopers waren druk de paarden uit het publiek te houden.
Maar als het applaus klonk, maakten een aantal hengsten toch een sprongetje van plezier, op een paar na, dat zijn dan de koele kikkers.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:20

Vanmiddag is er hier in de regio een hengstshow van de Eloma Hoeve, alwaar ze Jeroen Dubbeldam en Edward Gal ook laten opdraven (zouden daar ook rietjes van zijn? nee toch?)...

Maar goed, ik ken de manegehal, die is super-geisoleerd, met van die lichtkoepels in het dak. Ze kunnen er 1.000 mensen in kwijt. Vanochtend schiujnt hiet de zon, de hal is dus al aan het voorverwarmen, en die koekebakkers hebben dus middels tig advertenties praktisch heel friesland uitgenodigd....pfff, dat weer bloody hot...

Ik denk dat ik even buiten op het inrij-terrein ga kijken, scheelt me vast ook een smak intreegeld....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:04

EmEm schreef:
Adverteren, hengstenshows, folders, dat hoort er nu eenmaal bij. Inderdaad net als bij een andere onderneming. Hengstenhouders worden steeds professioneler, en alles wat daarbij hoort dus ook. Ik heb daar totaal geen problemen mee. Ik geloof ook niet dat deze dingen de dekgelden zo hoog maken. Ook de dekgelden zijn een kwestie van vraag en aanbod. Populaire hengsten zijn veel duurder.

Precies en dat is nu markt en marketing
Daarnaast kun je nog steeds gewoon onderhandelen met een hengstenboer over het dekgeld hoor. Allen durven veel mensen dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:31

Dees schreef:
Ik denk dat ik even buiten op het inrij-terrein ga kijken, scheelt me vast ook een smak intreegeld....


Entreegeld? Echt waar? Laatst moesten wij ook entreegeld betalen voor een muffe show ergens in eht oosten des lands. Maar deze regio op, hoef je niet te betalen, en krijg je gewoon nog een kop koffie ook. Wat ik eigenlijk wel heel normaal vind.

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:18

Een hengstenshow is zinvol voor het publiek ja en voor de hengstenhouder, maar niet voor de ruiter, de hengst en de sport! Een hengstenshow heet niet voor niets een SHOW, en dat is het niets meer. Het heeft niets te maken met de aanleg van een hengst en het rijtechnische gebeuren.

Ik zou nooit een hengst voor mijn merrie uitkiezen op een show. Daar zie je een hoop benen vliegen en veel uit elkaar gejaag enzo, maar niets over de daadwerkelijke dressuuraanleg. Ik kies mijn hengst uit als ik weet hoe hij in het werk is en als ik hem daadwerkelijk zelf of in de sport gezien heb.

Een hengstenshow is vermaak voor het publiek en kassa voor de hengstenhouder want helaas willen veel fokkers dit spektakel nog zien om een hengst voor hun merrie uit te kiezen. Er zijn zelfs fokkers die een hengst uitkiezen uit de folder van de hengstenhouder... Frusty

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:02

Ik ben op een paar Haflingerhengstenshows geweest en vond het zeker de moeite waard (maar die zijn waarschijnlijk niet te vergelijken met de sportpaardfokkerij). Bij de Haflingers is er toch wat minder bekend over de hengsten, staan niet in bekende tijdschriften, worden vaak niet in de sport uitgebracht, dus dan hou je behalve de keuringen alleen de shows over. Ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken en ben me nu alvast aan het orienteren. Als het mogelijk is, wil ik de hengst van mijn keuze nog een keer buiten een show om bezoeken, maar je kan niet van een hengstenhouder verwachten dat ze voor iedere belangstellende alle hengsten uit hun stal trekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers