Live laten dekken of KI?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Live laten dekken of KI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 16:14

Wat vinden jullie? Er is intresse genoeg voor onze hengsten, maar we hebben nog geen 20 mensen geboekt. Dus de kosten van KI wegen eigenlijk niet op tegen de opbrengsten van het dekgeld.
Wat vinden jullie d evoor en nadelen van live en KI dekken?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:51

Hahahha sorry... Haha! Moest even lachen om je benaming: `live dekken`... Haha!

Ik kende wel natuurlijk dekken of KI. maar live dekken had ik nog nooit van gehoord...

Het is wel een live optreden natuurlijk... Knipoog

On-topic:

Voordelen: Meer merries bevruchten met weinig sperma, zeer kleien kans op geslachtsziektes. Minder blessurekansen voor de hengst. Minder vermoeiend.

Nadelen: Veel kosten, moet een laboratoriumpje hebben, moet aan bepaalde regelgeving voldoen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:55

het ligt er eigenlijk helemaal aan, heb je de hengsten in de sport lopen of niet. heb je veel dekkingen dus krijg je de kosten van ki er makkelijk uit?
ik denk dat de voordelen en nadelen tegen elkaar af moet wegen.
als je er toch relatief weinig heb zou ik voor het "live" ( Haha! ) dekken gaan....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:45

Het hangt er van af. Als je maar weinig merries hebt te dekken is het veel te duur om KI te doen. Bij een KWPN'er loont het al veel sneller de moeite omdat zo'n dekking veel meer kost/opleverd(tis maar of je het uit de ogen van de merrie of de hengstenhouder bekijk). Maar zo als bij Dennis die hoog uit 3 merries per jaar heeft en daar bijna niets voor vangt kan je echt niet aan KI beginnen.
Wel is KI veel veiliger voor de hengst.

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 22:14

Moet eerlijk zeggend at ik ook niet precies weet wat het moet kosten, omdat er wel interesse is in het buitenland (Amerika) zou het sperma aan allerlei eisen moeten voldoen en dus zouden de hengsten een maand in quarantaine moeten en daarna nog een maand springen.
We vragen (vergeleken bij Chin Chin erg weinig ) E500 als dekgeld... zouden we het dan eruit kunnen krijgen denken jullie?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:05

Tja, als je ook naar het buitenland(helemaal naar Amerika) zou willen om te dekken moet je haast wel KI doen. En of je de kosten er met 500 euro dekgeld uit krijg hang natuurlijk af van het aantal merries neem ik aan. Ik heb verder geen ervaring met KI omdat ik me er zelf verder niet in verdiept heb omdat ik gewoon zeker weet dat het voor max 3 merries per jaar voor 3x niets aan dekgeld echt de moeite niet is.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:47

Als je KI wilt doen, zou ik het dekgeld verhogen als ik jouw was..
Zelf denk ik dat mijn hengst dit jaar ook zo'n 20 merries kan gaan bedienen. Hij mag 'live' dekken, want voor 265 euro incl. kan ik de KI niet betalen. Maar ja, hij is net goedgekeurd dit jaar en de andere appaloosa hengsten zijn niet veel duurder...

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:28

Voor mij is het ideaal dat er ki bestaat, want nu kan ik mijn merrie die niet graag de trailer in gaat, toch laten dekken door een hengst die een eind verder weg staat!!

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:00

Binnen het KWPN zijn er ook hengstenhouders die natuurlijk dekken.
Bv: Fam. Schilder te Kampen, Ahoy, Wouter, Indurain.