kleurvererving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 15:39

hoi allemaal

ik wil wat meer weten over kleurvererving. en dan met name over wildkleur en valk.

wildkleur en valk lijken erg op elkaar, maar zoals ik begrepen heb zijn het toch twee heel verschillende dingen/factoren.

wie weet hier meer over???

groetjes

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:16

Wildkleur/Dun: Aalstreep, zebrastrepen op de benen. De benen/snuit/manen/staart zijn vaak een beetje zwartgrijs of bruingrijs.

Valk/Buckskin heeft niet altijd een aalstreep en heeft donkere (zwart/bruin) benen, snuit, manen/staart

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 16:43

en hoe overerft het?

valk x valk = niet altijd valk?
en wildkleur x iets anders?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:06

Eh, valk is een bruin paard met 1 verdunningsfactor-gen (dilute). Dit is hetzelfde gen als je bvb in een palomino vindt. Bruin x cremello (heeft twee dilte gens) wordt altijd valk.

Een valk x valk geeft volgens mij (kan het fout hebben) 25% kans op een cremello (als alletwee de ouders de dilute gen doorgeven), 50% kans op een valk (als een van beiden het doorgeeft) en 25% kans op een bruine.

Wildkeur werkt volgens mij iets anders, omdat dat meer een kleurfactor is dan een basis kleur en hangt dus van de basis kleur af. Daar durf ik me niet aan te wagen Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:13

Wildkleur kan homozygoot zijn, zoals bij de meeste fjorden het geval is. Dat wil zeggen dat elk veulen van een homozygote wildkleur, ook wildkleur is. Het ligt inderdaad aan de basiskleur hoe het eruit ziet.
De wildkleur gen zorgt voor de "primitieve" aftekeningen, zoals aalstreep, zebrastrepen, en verlicht de basiskleur iets, maakt het ook wat doffer.

Wildkleur vererft dominant, dat wil zeggen dat het niet kan "verstoppen", je hebt 1 ouder met de wildkleurgen nodig om een veulen ermee te krijgen.

Bruin x cremello is niet altijd valk, kan ook palomino en zelfs smokey black geven.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:34

manic schreef:
Valk/Buckskin heeft niet altijd een aalstreep en heeft donkere (zwart/bruin) benen, snuit, manen/staart


Buckskin heeft nooit een aalstreep, dan is het een Dun.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:04

Ods schreef:
Buckskin heeft nooit een aalstreep, dan is het een Dun.


Volgens de AQHA wel ja Knipoog Maar het komt dus wel voor dat paarden met een dilute gen een aalstreep hebben. Dan dragen ze volgens mij dus zowel de creme factor als de wildkleur factor...

Wat betreft bay x cremello... = palomino/smoky black/valk dat zou inderdaad wel kunnen kloppen... ook dat hangt van de basiskleur af, toch? Hangt dan erg van de voorouders af lijkt me... maar je hebt inderdaad helemaal gelijk. Wat ik had -moeten- zeggen is dat een bruin paard -met- dilute gen altijd een valk is... Als je dus een valk wil zul je je dus ook op de bruine basis kleur moeten fokken.... of zie ik dat verkeerd?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:29

Dat klopt bijna. Je kunt uit een zwart x cremello/palomino ook valk krijgen, als de cremello/palomino de agouti-gen heeft, die ervoor zorgt dat zwart veranderd naar bruin. Een vos kan die gen wel hebben, alleen zie je het niet, omdat het alleen de zwarte haren "aantast", die een vos/palomino/cremello natuurlijk niet heeft.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:03

Is de zwarte dan niet eigenlijk een bruine Verward

---- effe aanpassen ----

Oeps... als de cremello de agouti gen heeft... dat had ik dus even gemist... Dan zou de cremello toch een perlino zijn?

---- nogmaals aangepast ----

Ik geef het op Haha!

Agouti in perlino is "zichtbaar" en agouti in cremello is "verborgen" omdat daarvan de basiskleur vos is?

Wow, ik leer hier weer heel van.. binnenkort gaan we door naar de patronen Tong uitsteken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:14

Het laatste wat je schreef is helemaal juist! Een vos kan dus zeker de agouti gen dragen, en dus voor bruine paarden zorgen!

De cremello zou alleen perlino zijn als het zwart als basis kleur heeft, en de agouti gen.

Een zwart paard heeft de agouti gen niet, anders was het bruin geweest...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:22

Whew... en nu dit alles nog maar eens weten te onthouden...

Is het trouwens zo dat een aalstreep altijd op de wildkleur gen duidt?

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:35

Ja, een paard met een aalstreep is altijd wildkleurig.
Op icelandic-horses.com vind je alles over kleurvererving (IJslanders heb je in 42 verschillende kleuren!)

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:57

Goh, dan heeft mijn paard ook een wildkleur factor... Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 00:07

manic schreef:
Is de zwarte dan niet eigenlijk een bruine Verward


Nee een vos!!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:21

Wat kan ik verwachten van een wildkleur x valk ?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:43

Dat hangt volgens mij van de basiskleur van het paard met de wildkleurfactor af...? Maar zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat er erg veel mogelijkheden zijn Knipoog

merixx
Berichten: 53
Geregistreerd: 05-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 18:02

hey,
ik heb een vraagje,
ik heb mij vos merrie laten dekken door een valk hengst,
welke kleur zal het veulen dan hebben?de eigenaars van de hengst zeiden dat we veel kans hebben op een palomino,is dat zo?
groetjes xxx

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:03

Merixx dat is inderdaad zo, vos kruisen met valk geeft kans op palomino. Lachen

Komt omdat valk een verdunningsfactor draagt, en als je die kruist met vos krijg je palomino wat verdunde vos is.

Maar dat hoeft niet 100% zeker zo te zijn Knipoog