Het wordt....D-day

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:37

Gelukkig is er nog een (nuchtere) man in ons midden hé Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:39

PhiaBink schreef:
Ik heb maar 1 merrie box.


das jammer, is zo leuk, twee veulentjes samen in de wei spelen!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:41

Met z'n vieren is het nog leuker Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:42

Zannekin schreef:
Gelukkig is er nog een (nuchtere) man in ons midden hé Knipoog


We proberen, maar dat lukt ook niet altijd!!! Haha! Maar op een maandagavond,... Knipoog Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:43

Zannekin schreef:
Met z'n vieren is het nog leuker Lachen


Met twee merries lijkt me dat lastig toch?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:46

Samsam"]
[quote="Zannekin schreef:
Met z'n vieren is het nog leuker Lachen


Met twee merries lijkt me dat lastig toch?
[/quote]

Wie weet 2 x een tweeling!!! Tong uitsteken

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:04

Of doe anders embryo transplantatie Lachen nog meer veulens in 1 jaar

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 09:54

JSpringer schreef:
Of doe anders embryo transplantatie Lachen nog meer veulens in 1 jaar


Ik zoek dan nog een paar merries. Ik ga broodjesfokster worden. Dat is kassa!!!! Net zoals bij de broodjesfokkers van honden. Haha! We gaan van 2 stallen 1 maken en we maken nog een paar stallen erbij. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:17

[quote="PhiaBinkIk ga broodjesfokster worden. Dat is kassa!!!! Haha! We gaan van 2 stallen 1 maken en we maken nog een paar stallen erbij. Haha![/quote]

Heb je de dierenartsrekeningen al binnen Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:07

JSpringer"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Maar de moeder van D Day is ook 1.60 en D Day staat erom bekend klein te fokken, mij zou het risico veel te groot zijn.
Maar die discussie is al eerder gevoerd.


De meeste D Days die ik ken hebben maat genoeg. De merrie is zelf groot genoeg en ik elke merrielijn zitten een paar kleinere paarden.

Als je zo gaat denken kun je beter helemaal je paarden niet laten dekken.
De een vindt het naar als het een klein veulen (terwijl er ook vraag is naar kleinere rijpaarden en niet altijd naar reuzen van 170+) wordt.
De ander vindt het naar als het een vos wordt (de voskleur vindt niet iedereen chique), dus als je dan de kleurengenetica gaat bekijken en er kan een vos uitkomen kun je beter niet ermee fokken omdat het risico te groot is?


Dit is een stomme vergelijking en komt op hetzelfde neer. Er zijn ook zat hengstenmoeders die niet boven de 164m uitkomen maar wel groot fokken.

Succes met het drachtig krijgen van de merrie want de merrie is super gefokt. Wat zitten er voor predikaten in de merrielijn?
[/quote]

Nou, ik ga toch meer met sjuimpje mee hoor. mijn merrie is 1.63m. ik ben helemaal weg van de 1.70 m grote Guidam maar die heeft ook een verkleinende factor (komt uit een moeder van 1.59m) en die komt daarom niet in aanmerking. Nu heb ik gekozen voor een hengst met een vergrotende factor: Osmium. Ik wil een nakomeling fokken vanaf de 1.65m. van D day is echt bekend dat hij een verkleinende factor heeft in het fokken. Ik ken ook een D day, en inderdaad, ook te klein gebleven.

WEet je, ik heb niets tegen kleine paarden, maar je steekt er het dekgeld in van een paard, dan wil je ook straks voor je veulen de prijs van een paard hebben, en niet de prijs van een pony. Want dan had je beter een ponyhengst kunnen kiezen. dan was je goedkoper uit geweest.

En inderdaad, er zijn merries van 1.64m met een vergrotende factor, zoals er hengsten zijn met vergrotende of verkleinende factor. Van de laatste is Dday er een van.

Verder vind ik hem een heel aansprekende hengst en ik hoop dat de merrie van Phia weer een vergrotende factor heeft (kijk, dat kun je ook niet van te voren weten, tenzij er al veel mee gefokt is). Volgens mij fokt D day ook nog eens prettige karakters.

Phia, vertel eens iets over die AES hengst? welke was dat? zelf heb ik royality overwogen maar nu blijkt die ook al kleine veulens te fokken dus dat was nog een reden om op osmium over te switchen.

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:40

PhiaBink"]
[quote="JSpringer schreef:
Of doe anders embryo transplantatie Lachen nog meer veulens in 1 jaar


Ik zoek dan nog een paar merries. Ik ga broodjesfokster worden. Dat is kassa!!!! Net zoals bij de broodjesfokkers van honden. Haha! We gaan van 2 stallen 1 maken en we maken nog een paar stallen erbij. Haha!
[/quote]


Nee joh zet ze aan een touwtje aan een ring aan de muur. Kun je er heel veel kwijt in 1 ruimte. Is nog beter dan stands Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:36

Inderdaad, of gewoon met een stuk of 30 in de wei!!! Das nog goedkoper, hoef je ze ook niet zo heel veel te voeren, en heb je ook geen strokosten!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 21:36

Ik heb maar 1 1/2 ha land waar ze op kunnen staan. Das niet genoeg voor 30 merries. Haha! Iemand nog een ha of 8 over? Cool

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:21

PhiaBink schreef:
Ik heb maar 1 1/2 ha land waar ze op kunnen staan. Das niet genoeg voor 30 merries. Haha! Iemand nog een ha of 8 over? Cool


jij hebt zat! nou ben ik aan de beurt. iemand nog een ha of 8 over?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:19

Citaat:
Ik heb maar 1 1/2 ha land waar ze op kunnen staan. Das niet genoeg voor 30 merries. Iemand nog een ha of 8 over


gewoon een beetje proppen, anders moet je weer extra land huren en dat kost geld Haha! .

Gezellige discussie hier, ik heb geen verstand van kwpn fokkerij dus dat laat ik aan jullie over.
Maar ik hoop dat Phia volgend jaar een gezond veulen zal krijgen, nou ja het paard dan he Haha!

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:46

Ik heb ook met D day gedekt maar ik gebruik een merrie van 1,75m! En zij fokt groot!! Mijn 4 mnd oude karandasj veulen is al 1,48m, Dat wordt binnen paar maanden al een E-pony Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:50

Heel oud topic Knipoog

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:07

Wouter24 schreef:
Heel oud topic Knipoog


vind je ? Tong uitsteken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:06

Mwoah... juni 2003 is toch wel een oud topic hoor Lachen
Dus zet ik er een slotje op!