Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:02

Word nu wel heel zwart wit. Ik vind dat het niet noodzakelijk is om een paard af te maken als het luchtzuigt. Tenzij je in een extreem geval zit, maar dat had ik al meerdere malen geschreven.

Maar ik zou mijn niet luchtzuigende paard ook niet naast een luchtzuigend paard willen, omdat het algemeen bekend is dat ze het meestal overnemen. Daar komt ook bij dat als ik een eigen paard heb, ik ze tot nu toe altijd voor de handel heb gehad, en een luchtzuigend paard is helaas zeer moeilijk te verkopen.

Maar als mijn paard gaat luchtzuigen mag hij gewoon blijven, en zal ik er alles aan doen om het te verhelpen. En de mensen die luchtzuigers hebben begrijp ik volkomen dat ze hun paard er niet om weg doen. En daar geef ik ze groot gelijk in. Vind een "muziekkant" op een pensionstal ook een hele goede en creatieve oplossing om mensen met luchtzuigers toch op stal te houden.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:31

UniferB"]
[quote="Prima schreef:
Dat is net zoals verhaal, anya. Weet je trouwens wat nog een erger geluid is? Dat is knarsentanden!


Of van die paarden die met hun tanden langs de tralies gaan. Is ook zo'n erg geluid.

Overigens kan je heel veel aan het interieur van je box doen om het luchtzuigen te ontnemen. PVC buizen zijn daar heel erg handig voor. Knap paar die zijn muiltje over een PVC buis van 15 cm heen kan buigen!
[/quote]

Ik hoef mijn interieur niet te verbouwen want ze zet zich nergens op vast Verdrietig
Een in de lucht zuigende dusss....

Om de gradaties/nuances van luchtzuigend paarden in kaart te brengen zou er wellicht een apart topic aan besteed kunnen worden?Misschien zou het vooroordelen kunnen veminderen.
Mini onderzoekje?Met vragen zoals:
Hoe staat je paard?Karakter?Sport of recreatie?De relatie met eten?Helemaal geen relatie ?
Vanaf welke leeftijd?Doet het gemiddeld..xper dag?Voedingstoestand mager/gezond?Wel of geen band en waarom?Welke middelen/methode heb je al uitgeprobeerd om te minderen?Etc vul zelf maar in..

Belker

Berichten: 15306
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:31

[quote="napoleon]

Tegenwoordig staat ie zelfs zonder band....... Gelukkig zijn er ook mensen die er geen bezwaar tegen hebben als mijn luchtzuiger met hun paard of pony samen staat (zoals Belker met Grappa, nappies grote vriend ) Grappa neemt het niet over en zo is mijn paard niet gedoemd om alleen te staan. [/quote]

het enigste wat Grappa heeft geleerd van anderen is manen eraf bijten omdat dat bij een exzeempaard zo gewenst is en gaten graven in de paddock voordat je gaat rollen. Schijnheilig Grappa kopieert het gedrag van Vlek, dat is zijn steun en toeverlaat in e wereld gevuld met rare wezens. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:50

Dat onderzoekje waar Gerrie het over heeft, dat vind ik wel een goed idee. Maar dan wel heel eerlijk opgezet. Dus ook de eigenaren met niet-luchtzuigende paarden vragen of ze een paard van dichtbij kennen dat naast een luchtzuiger heeft gestaan en die het heeft overgenomen (dus niet van horen zeggen, of denken dat het zo is...). En daarbij ook de stalomstandigheden in kaart brengen. weidegang, stro of zaagsel, leeftijd van beginnen met luchtzuigen etc. heeft iemand tijd om zo'n topic met een goede vragenlijst (of deels een poll) te starten?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:51

Volgens mij als een paard eenmaal luchtzuigd kom je er ook bijna niet vanaf maar zou luchtzuigen niet ook voor een groot deel te voorkomen zijn?

Wat mij eerder is opgevallen is dat bepaalde stallen vaak veel meer last hebben van lucht zuigende paarden dan andere; dit kan natuurlijk komen doordat ze dit gedrag van elkaar overnemen. Maar volgens mij zijn dit vaak ook stallen waar de paarden niet op stro staan en niet naar buiten kunnen kijken of weinig contact hebben met andere paarden.

Klopt dit (lees: zou dit ook een belangrijke factor kunnen zijn) of is dit volkomen berust op toeval?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:57

Sprintje schreef:
Volgens mij als een paard eenmaal luchtzuigd kom je er ook bijna niet vanaf maar zou luchtzuigen niet ook voor een groot deel te voorkomen zijn?

Wat mij eerder is opgevallen is dat bepaalde stallen vaak veel meer last hebben van lucht zuigende paarden dan andere; dit kan natuurlijk komen doordat ze dit gedrag van elkaar overnemen. Maar volgens mij zijn dit vaak ook stallen waar de paarden niet op stro staan en niet naar buiten kunnen kijken of weinig contact hebben met andere paarden.

Klopt dit (lees: zou dit ook een belangrijke factor kunnen zijn) of is dit volkomen berust op toeval?


Sprintje...Ik denk (ik zal maar niet met onderzoek komen) dat stalomstandigheden een heel belangrijke rol spelen. Paarden in de vrije natuur luchtzuigen niet. Die zijn 24 uur per dag bezig met kleine beetjes eten zoeken. Paarden in gevangenschap (vervang het wordt stal voor de grap eens voor het woord kooi of cel) worden veelvuldig vanaf hun 2e of 3e jaar op stal gezet. Komen er in sommige gevallen alleen een uurtje uit voor het werk. De stallen zijn afgesloten, zodat ze elkaar niet kunnen aanraken o.i.d. Ook in de wei staan ze vaak apart vanwege het risico op blessures en de stalbedekking bestaat uit zaagsel (makkelijker en je paard krijgt niet zo'n strobuik). Bovendien heb ik de indruk dat veel paarden relatief teveel brok en te weinig hooi krijgen. Zulke grote hoeveelheden brok kan ook niet echt bevorderlijk voor de vertering zijn van dieren die een maag hebben die ingesteld is op de hele tijd door kleine beetjes voedsel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:03

Ik denk dat het vrijwel altijd aan het stalmanagement ligt,
maar vooral bij de zeer ernstige gevallen is er bij mijn weten altijd iets traumatisch voorgevallen.
Denk aan trailerongeluk, ongeluk waarna paard paar maanden boxrust moest, veulen of beste maatje dramatisch verloren, of zoals Lovely eerder al zei, een brand.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:15

Het rottige is dat als je paard eenmaal een fanatieke luchtzuiger is, hij het meestal de rest van zijn leven zal blijven doen, ook al verander je het stalmanagement. Er zullen uitzonderingen zijn, maar over het algemeen blijft een paard een dergelijke gewoonte volhouden.

De luchtzuiger die ik had, liep de hele dag buiten, kreeg gigantische hoeveelheden hooi, had gezelschap en afwisselend werk. Helaas stond ze als ze de kans kreeg ook buiten nog te luchtzuigen, zonder haar tanden te gebruiken....

Het zou wel goed zijn als er eens serieus onderzoek naar dit gedrag wordt uitgevoerd, hoe het ontstaat, of er bepaalde bloedlijnen zijn die meer of minder zuigers geven etc. Waiboerhoeve????

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:23

Ik bedoelde dus ook te zeggen dat voorkomen beter is dan genezen. Als we weten dat als een paard eenmaal aan het luchtzuigen is begonnen je er bijna niet vanaf komt; is het dan niet super belangrijk om er voor te zorgen dat de omstandigheden op stal dusdanig zijn dat er zo min mogelijk nieuwe luchtzuigers bij komen.

Dus als een paard boxrust moet hebben, geen brok alleen hooi of kuil en misschien een speelgoed o.i.d. en veel aandacht etc. en contact met stalgenoten, misschien kun je het dan voorkomen?! En een trauma, ja dat blijft gewoon *****, en daar kun je waarschijnlijk nooit iets aan doen. (Misschien de paardenpsycholoog, als je daar in zou geloven???)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:32

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat het vrijwel altijd aan het stalmanagement ligt,
maar vooral bij de zeer ernstige gevallen is er bij mijn weten altijd iets traumatisch voorgevallen.
Denk aan trailerongeluk, ongeluk waarna paard paar maanden boxrust moest, veulen of beste maatje dramatisch verloren, of zoals Lovely eerder al zei, een brand.


Sjuimpje...als je dit soort hele nare ongelukken beschouwt op de gevolgen...Dan heb je vaak te maken met een gewond paard, dat vaak weken achtereen stalrust krijgt voorgeschreven. Dat past volgens mij wel bij de effecten van slecht stalmanagement: het dier mag er niet uit, heeft geen of weinig contact met zijn kuddegenoten, kan zijn energie niet kwijt...

en het is inderdaad waar dat een luchtzuiger meestal niet echt ophoudt met luchtzuigen als je de omstandigheden verandert. Ik ben ervan overtuigd dat Lanna inmiddels een gelukkig paard is, maar ze luchtzuigt nog wel. Wel is het gedrag heel drastisch verminderd. Toen ik haar kocht deed ze het de hele dag. Nu is het (zonder band en met rennies) beperkt tot een paar luchtzuigjes tijdens etenstijd. Stalmanagement (en vooral heel veel weidegang) kan dus wel helpen het te verminderen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:34

Mijn paard heeft een grote box met allerlei speeltjes, krijgt 6 x per dag eten (waaronder heel veel hooi), heeft aan de ene kant gezelschap, kan aan de andere kant naar buiten kijken. Staat overdag altijd buiten, word iedere dag gereden (met allerlei afwisseling). Staat zijn hele leven al op die manier, staat ook met goed weer op de wei, zomers liefst dag en nacht. Heeft nooit iets traumatisch meegemaakt en is verder zeer rustig en gelijkmatig van karakter. Maar toch is het een luchtzuiger...
En ik weet waar hij vandaan komt, daar waren de omstandigheden ongeveer hetzelfde. Hij doet het wel alleen rond voertijd en alleen op stal. Ik heb nog 2 paarden, die staan er al jaren gewoon naast en ook bij zijn vorige baas stonden de andere paarden er gewoon naast en nooit heeft iemand het luchtzuigen overgenomen. Bij zijn vorige stal was hij de enige luchtzuiger, hier dus ook.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:45

Klopt dit (lees: zou dit ook een belangrijke factor kunnen zijn) of is dit volkomen berust op toeval?[/quote]

Misschien is erfelijkheid (van het karaktertype wat sneller zal gaan luchtzuigen) wel de andere belangrijke factor, dat zou in mijn ogen best kunnen.

Maar erfelijkheid verklaard een stoornis in het gedrag nooit voor 100%!!! Dat zie je ook bij mensen, de genen zorgen voor een gevoeligheid voor een bepaalde stoornis en de omgevingsfactoren zorgen vaak voor het tot uiting komen van een dergelijke stoornis, let wel deze omgevingsfactoren kunnen vaak heel erg subtiel zijn! (Bij sommige een eiige tweelingen (dus exact hetzelfde genen pakket, zelfde gezin opgegroeid) wordt de ene persoon wel ziek (bijv. schizofrenen) en de andere niet!)

Als je het luchtzuigen op deze manier bekijkt is het goed om te proberen om eventuele gevoeiligheid voor luchtzuigen niet door te fokken, maar zal je dus ook de leefomstandigheden (of stalmanagement zoals Sjuimpje het noemde) moeten optimaliseren. Dus veel Haha! Tong uitsteken Dromen Ach gut Lovers *LOL* etc.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:48

Anya, het zijn niet alleen paarden die dan op stalrust staan, maar ook paarden die uit een brand gehaald zijn en hier niets lichamelijks aan hebben overgehouden, ook zo in het geval van een veulen verliezen.
Ik ben er van overtuigt dat sommige paarden met dit soort psychische schade luchtzuigen gaan vertonen.

Zover ik weet is daar geen medicijn tegen, veel mensen die dit soort elende hebben meegamakt zijn nauwelijks te helpen, ook niet na vele gesprekken met artsen en ondersteunende medicatie. Hoe moet je dan een paard daarmee helpen?
Een plukje hooi extra werkt dan echt niet meer.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:53

Misschien zit er wel iets in om paarden na zo'n periode wat anti-depressiva te geven, maar ik geloof niet dat dat in de dierenfarmacie een geregistreerd middel is.

Heb geduld want het komt er vast wel een keer! De paardenpsycholoog bestaat wel, maar ik geloof persoonlijk altijd wat meer in de paardenmiddelen Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:09

sjuimpje, natuurlijk...ik ontken de stressfactor zeker niet. Ik bedoel alleen te zeggen dat die stressfactor vaak nog eens versterkt kan worden door bijvoorbeeld stalrust en geen contact met andere paarden o.i.d.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:12

nee luchzuigende paarden horen juist veel buiten bij andere paarden. zomers zal je het exel niet zien doen. en waarom zou je ze er niet tussen zetten. paarden ouder dan 4 maanden zijn er gevoeloos voor en zullen het niet overnemen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:44

Sprintje schreef:
Misschien zit er wel iets in om paarden na zo'n periode wat anti-depressiva te geven, maar ik geloof niet dat dat in de dierenfarmacie een geregistreerd middel is.

Heb geduld want het komt er vast wel een keer! De paardenpsycholoog bestaat wel, maar ik geloof persoonlijk altijd wat meer in de paardenmiddelen Knipoog


Ik heb zelf al eens zitten denken aan een vorm van drug(dezelfde soort die ze maken terwijl ze zuigen de zgn endorfines) toe te dienen in een verhouding die dan langzaamaan verminderd wordt.
Een soort van afkick project Haha!
Goed stalmanagement blijft een eerste vereiste dat wel.