Help ! kieskeurige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Help ! kieskeurige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 19:03

Ik wil dit jaar een veulen fokken uit mijn (arabische) merrie. Het probleem is dat mijn (twee) merries al 15 jaar samenstaan en dus weinig andere paarden gewend zijn. Totdat ik met schouwen begon merkte ik (dus?) niets van hengstigheid van die twee.
Een vriendin van mij heeft een heel opdringerig Dartmoor ruintje, die volgens mij alles goed doet (bijten, likken, zelfs proberen te bespringen-volgens mij, achteraf gezien als hij vindt dat ze hengstig is) maar ze wil niets van hem weten en begroet hem met ontblote tanden-altijd Ik begon me langzamerhand zorgen te maken of ze wel hengstig werd (zie mijn oproep: iemand zijn merrie al hengstig gezien?) maar toen ik gisteren langs een andere ruin reed begon ze te plassen en knipogen ! Verward terwijl ik het uur daarvoor met die dartmoor had gereden (en onderweg natuurlijk het nodige geprobeerd) en ze behoorlijk agressief reageerde. Kan het zijn dat ze dat Dartmoortje gewoon niet ziet zitten ???

Mijn tweede vraag is; is er misschien iemand die dit leest die een schetlander hengstje of i.d. heeft die bij mij in de buurt woont (Essen, horendonk) die (tegen betaling) wil schouwen ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:20

Mijn merrie reageert nauwelijks meer op onze eigen Welshhengst. Ze laat wel zien wanneer ze hengstig is, maar niet plassen en zo. Dat komt dat ze hem te goed kent. Als ik haar echter bij de tweejarigen zet die allebei hengstig zijn, dan is ze opeens ongegeneerd hengstig Haha! .

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:31

Ik heb een paar jaar geleden eens een shethengstje gekocht om de merries thuis goed te kunnen schouwen.
De merries waren alleen maar agressief naar dat kleine ding en vervolgens wilde de hengst niet eens meer naar ze kijken.
Heb het hengstje dus maar weer verkocht...

Ik schouw nu gewoon met de hengst die de merrie straks ook gaat dekken. Ze staan wel in dezelfde schuur maar kunnen elkaar niet zien.
Ze is nu heel mooi hengstig maar ik wacht nog 1 cyclus omdat het me anders te vroeg in het seizoen is.