welke hengst voor mijn donnerhall?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

welke hengst voor mijn donnerhall?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 21:39

Ik heb een donnerhall merrie, zwart, 1.72 m. hoog, en SUPER lief! Werkt graag, en een draf waar ik van omviel. Kortom naar mijn mening een heel erg goed paard. In augustus krijgt ze een veulen van diego (coctail). Dat veulen was al verkocht voor de dekking, aan de eigenaar van de hengst.
Mijn vraag aan jullie, welke hengst zou goed op haar passen? Als zij zo lief is kan er dus wel een hengst op met een beetje pit, zou niet verschikkelijk zijn. Zelf heeft ze ook best pit, dat wel. Ik wil een dressuur hengst, maar vind de keuze zo groot, en moeilijk......


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 00:15

Zou je wat meer van de afstamming kunnen geven???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:26

moeilijk te zeggen van hier.

moet de hengst verbeterend werken op een bepaald exterieuronderdeel?

sommige hengsten passen niet op bloedtypes of juist niet op grovere types,....

vind deze discussie langs hier een beetje zinloos. we zouden je paard moeten zien en leren kennen qua gangen en karakter !

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:42

Nou met een wat ruimere afstamming komen we ook al een eind hoor.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:47

dan gaan we weeer enkel naar de hengsten kijken. wat staat leuk bij donnerhall? welke hengst geeft daar leuke combinaties bij?

terwijl de o zo belangrijke moederlijn vergeten wordt? en het paard zelf wordt niet bekeken?

je kan altijd een indicatie geven, maar dat is nooit precies genoeg om tot de eigenlijke keus te komen


even geknipt uit m'n topic: zonder moeder geen paard, je reactie daar:----
Moeder heeft niet alleen genetisch meer invloed, maar ook tijdens de eerste levensmaanden. Als het veulen niet direkt verkocht wordt dan heeft de fokker en de rest van de stam enorm veel invloed op het uiteindelijke karakter. Fouten worden echter vaak aan vaders toegeschreven omdat die bekender zijn.

dan is het toch een beetje euh, dom , zal ik maar zeggen om hier enkel te bespreken: een donnerhall merrie, welke hengst plakken we derop?

altijd wel leuk daar een beetje over vertellen, maar een goed overwogen keuze kan je langs dit forum toch onmogelijk maken als je noch de moeder noch het karakter hebt gezien?
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 14-03-03 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:49

Plus dat het wel intressant is

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:57

Afstamming betekent in mijn optie vader EN moederlijn, tenminste daar ga ik al heel lang van uit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:03

op afstamming enkel kan je toch niet afgaan?
en het karakter en de sportprestaties dan?

dat hoeft voor jou dan niet ?
ben je het er niet mee eens wanneer ik zeg:

zonder de donnerhall merrie gezien te hebben, zonder ze enkele malen te zien lopen , zonder haar karakter te kennen, kunnen we onmogelijk de best geschikte hengst voor haar bepalen?

(er van uit gaande dat we weten welke hengsten de merrie kunnen verbeteren?)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:10

Afstamming betekend het hele verhaal de predicaten en sportprestaties tenminste dat is de laatste tig jaar zo

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:16

sarabande schreef:
Nou met een wat ruimere afstamming komen we ook al een eind hoor.


misschien wel maar je vergeet het o zo belangrijke:

- karakter van de merrie
- uiterlijk van de merrie
- gangen/prestaties van de merrie

en misschien heeft de moeder dit wel niet, wat dan? (predikaten bedoel ik hé)
en als ze het wel heeft: er zit nog een hemelsbreed verschil tussen de stermerries bvb, of in de moederlijnen (en predikaten daarin).

daar vergeet men wel na te kijken hoe de merrie is qua karakter.
daar zou ik toch ook naar kijken? niet?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:20

Kattebeest heb jij wel eens een paard gefokt??? En kijk jij dan alleen naar de merrie. Het zijn allemaal onderdelen om tot een keuze te komen. En je moet ergens beginnen. Als je alleen naar de merrie kijkt en hoe je die moet verbeteren dan ben je wel op heel korte termijn en beperkt bezig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:39

Ehm, zijn we het startpunt van dit topic niet een beetje uit het oog verloren?

Begrijp de discussie wel, maar daar loopt al een topic over, toch?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:42

sarabande schreef:
Kattebeest heb jij wel eens een paard gefokt??? En kijk jij dan alleen naar de merrie. Het zijn allemaal onderdelen om tot een keuze te komen. En je moet ergens beginnen. Als je alleen naar de merrie kijkt en hoe je die moet verbeteren dan ben je wel op heel korte termijn en beperkt bezig.
weet ik best wel hoor, maarre, enkel naar de hengst kijken is even kortzichtig, alsmede enkel kijken naar sportprestaties en predikaten.
mag ik vragen, als jij een veulen wil fokken, hou je dan rekening met het karakter?

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:45

kattebeest"]
[quote="sarabande schreef:
misschien wel maar je vergeet het o zo belangrijke:

- karakter van de merrie
- uiterlijk van de merrie
- gangen/prestaties van de merrie

daar vergeet men wel na te kijken hoe de merrie is qua karakter.
daar zou ik toch ook naar kijken? niet?


Dat staat al in het allereeste bericht van dit topic vermeld kattebeest!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 12:27

Ze is een donnerhell X Pericles
Wat lange rug, een goed fijn benenstel, sprekend hoofd, wel een brede waffel Haha!
Miezerig staartje, stevige donnerhall nek, maar een tikje nerveus. Het meest in het oog springende aan haar is haar verschijning in de draf.
Ze was M2 toen ze een blessure kreeg, nu staat ze een jaar stil, en ga het van de zomer weer oppakken. Ze is in no time van L2 neer M2 gegaan, vanwege mijn lessen bij Diana van der Spek. Ze leerde zelfs zo snel dat ze zich overbelast heeft op haar achter been, zonder dat we dat in de gaten hadden, en toen was het te laat.
Ze is een schat is de stal en de wei, maar kan NIET alleen zijn. dan gaat ze heen en weer rennen, en gillen enzo. Met rijden is dat weer geen probleem.
Ze is erg voorwaarts, maar toch ook goed te verzamelen, zij het met wat moeite.
Ik hoop dat jullie hier iets meer aan hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:32

Sherwood, ik zou graag haar hele stam willen zien, kan je het papier scannen of zo. Je hebt nu wel een heel duidelijk beeld van de merrie zelf gegeven. Ik heb zelf een Pericles XX voor recreatie en die is ook mister jekyll of mister hyde onder bepaalde omstandigheden. Dus wij willen best advies geven en zo, maar zouden graag iets meer van de stam weten. Evt per pb als je het hier niet wilt neerzetten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 12:40

OK zet je schrap, ik heb even de papieren erbij gepakt:
V. Donnerhall
M. Annegina V. PericlesXX MvM. Jannegina V. Ulex
en nog 1 stap verder de moeder van jannegina met de vader zijn: Annegina en Ritmeester

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:43

ok, en met deze informatie kunnen we aan de slag!
in je profiel vinden we vast nog enkele foto's van je merrie ook!
*LOL*

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 12:52

sorry, dat kan hier niet, programma werkt niet...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:32

Ondanks de invloed van Pericles, denk ik toch dat je een wat hoog in het bloed staande hengst moet zoeken. Zeg eens wat je zelf aanspreekt zodat ik een houvast heb voor je eigen smaak, die is wel erg belangrijk.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 18:43

hengsten die mij aanspreken zijn:
crack
partout
gibraldi
magnificent
dream of glory
paddox
enz

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:57

Met Dream of Glory fok je terug op Donnerhall. Ik vind Sandro Hit ook een hele mooie combi met een Donnerhall.

Of eeeeh Balzflug...maar ik ben een beetje bevooroordeeld... Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 19:00

Sandro Hit met Donnerhall is een hit maar nogal duur vind ik. Om daarop door te gaan: Florestan, Hohenstein...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 19:02

Wat loopt daar zo mooi te wezen op dat fototje bij jou, Suzanne F.? Dat wil ik ook.
Wist niet dat dream of Glory er een van donnerhall was, zo zie je maar, ik vind alles mooi uit die lijn.
Hohenstein klinkt ook erg goed ja, nog niet aan gedacht.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 19:14



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker