Elberton

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippalex

Elberton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:27

Hallo,

Ik was even benieuwd of iemand weet waarom Elberton (Nimmerdor x Lucky Boy) niet meer KWPN goedgekeurd is.

Ga morgen bij hem kijken, maar wat info van te voren kan natuurlijk nooit kwaad..

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:42

Omdat hij in 2004 naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen is afgekeurd.
Bij de beoordeling van de 11-jarige nakomelingen hanteert de commissie de volgende richtlijn: een sportindex lager dan 120 leidt tot afkeuring. Een sportindex hoger dan 130 met voldoende betrouwbaarheid (75%) leidt tot definitieve goedkeuring. In alle gevallen wordt de exterieurvererving in de beoordeling betrokken.
Elberton scoort, ondanks de bovengemiddelde bewegingsindex als resultaat van de keuringen, onder het gemiddelde (90) voor wat betreft dressuur. Zijn springindex blijft met 105 punten ver achter bij het niveau dat nodig is voor handhaving en derhalve is hij afgekeurd.

pippalex

Re: Elberton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:59

Goed, ik ben in de indexen nog niet heel erg thuis, maar heb er veel intresse in.

Kan het zijn dat als een hengst weinig nakomelingen heeft of bijvoorbeeld in het buitenland heeft gestaan automatisch dan een lagere index heeft?

En Elberton heeft dus wel ooit aan de verwachtingen voldaan, en als ik het goed begrijp zijn zijn bewegingen wel goed genoeg maar laten het springen en dressuren te wensen over?!

Alvast heel erg bedankt voor de info, super!

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:01

Nee, hij heeft de kans gehad zich te bewijzen mbv zijn nakomelingen. Zijn nakomelingen vallen tegen en dus is de hengst afgekeurd. Als zijn bewegingen wel goed zouden zijn geweest zou hij een hogere dressuurindex hebben.
Er zijn toch wel betere hengsten dan Elberton??

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 12:30

[quote="Christinaa"]
Elberton scoort, ondanks de bovengemiddelde bewegingsindex

Dan klopt deze index info dus ook nie?!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 12:34

En hoe kijken ze naar de nakomelingen, moeten deze door de eigenaren worden voorgesteld, of gaat dit via bijv. KNHS??

Kan het zijn dat er maar erg weinig nakomelingen zijn voorgesteld??

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:20

Elberton heeft in totaal ongeveer 300 veulens gebracht. In die zin zijn er wel kansen geweest voor hem om een aantal aansprekende nakomelingen te brengen. Als volle broer van Wellington had men wel verwachtingen van hem. Die zijn echter niet uitgekomen. Hij fokt kleiner dan gemiddeld, de beweging is wel ruim voldoende.
Je weet dat hij is afgekeurd door het KWPN. Ga er maar vanuit dat dat niet voor niets was! En als je wilt fokken, begin dan met wat goeds.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:32

wij hebben zelf een elberton die ZZ spr liep bij de pony's en Z bij de paarden. daarnaast heb ik nog een stuk of 3 elberton gezien die zeker ZZ liepen bij de paarden. Die van ons heeft een super karakter, klein maar een vechter en erg werkwillend met 3 goede bewegingen. Wel wat ongedurig.
Daaraast heb ik voor de handel nog een merrie gereden met ook 3 goede beweging en springkwaliteiten.
Ik vind het jammer dat hij door het kwpn niet meer is goed gekeurd. De nakomelingen die ik in de sport heb gezien vond ik echt niet slecht. Kijk eens op paardenfokken. Vind je genoeg nakomelingen van hem die Z lopen zowel dressuur als springen

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:07

Heey Caroline, jij bent dan toch ook van Zen Zen, die heeft altijd bij mijn paardje in opfok gestaan, grappig..

Was zijn moeder de Elberton??

terone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:39

hippa schreef:
Nee, hij heeft de kans gehad zich te bewijzen mbv zijn nakomelingen. Zijn nakomelingen vallen tegen en dus is de hengst afgekeurd. Als zijn bewegingen wel goed zouden zijn geweest zou hij een hogere dressuurindex hebben.
Er zijn toch wel betere hengsten dan Elberton??

Elberton is niet meer goed gekeurd bij het kwpn omdat hij een aantal jaren in zweden en denemarken heeft gestaan voor dekking. De nakomelingen van hem , uit zweden en denemarken, werden niet meegerekent in zijn beoordeling. Dus had hij niet genoeg nakomelingen voor die index. Hij geeft geweldige veulens met een fijn karakter. Hij is nu 23 jaar oud maar zijn bewegingen zijn nog steeds uitstekend.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:12

@pippalex. zenzen was van ons. Ja de moeder is de Elberton merrie.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 19:40

Weet jij toevallig hoe groot de moeder van de moeder van Zenzen was? De dochter van Elberton dus..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:10

een hengst word niet voor niets geexporteerd...

meestal dekt ie niet genoeg, en hebben de fokkers mi hun vertrouwen al opgezegd...

waarom Elberton TS?

wat voor merrie wil je er bij dekken>

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:42

Een Julio Mariner..

De hengst spreekt mij aan, en de nakomelingen die ik heb gezien ook.

Nog een reden, die de meesten vast niet goed keuren is:
Mijn merrie is helaas aan de kleine kant gebleven, ze is wel een erg leuke merrie om te zien, en kan goed bewegen.
Ik wil graag uit haar en paard proberen te fokken, zonder gelijk een groot vermogen kwijt te zijn mocht dat niet lukken.

Als er een groot genoeg veulen uitkomt gaan we haar daarna dekken met een ggk. KWPN hengst, en als het niet lukt komt ze bij een goede pony hengst.

Ze heeft nu 2 veulens gehad uit Arabische Volbloeden, deze zijn erg goed gelukt, en ook behoorlijk aan de maat, zeker als je naar de maten van de vaders kijkt.

Mijn merrie is ondertussen gedekt door Elberton, en komt van de week weer lekker thuis.

Ik hoop dat jullie mijn keuze respecteren.

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:55

Hey vind het een goede keuze van je hoor :D Was er toevallig bij toen je merrie gedekt werd....
Gaat vast een mooi veulen uitkomen ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:48

de elberton merrie is 154,5. Moeder van haar was maar 162m.
Zij was met 9 maanden 1.50 maar helaas niet meer gegroeid.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:05

Gizsmootje schreef:
Hey vind het een goede keuze van je hoor :D Was er toevallig bij toen je merrie gedekt werd....
Gaat vast een mooi veulen uitkomen ;)

Ik was er niet bij met het dekken van haar, maar weet dat ze makkelijk te dekken is, en ben er wel een paar keer geweest, en ze staat er super bij..

@Caroline : Bedankt voor je reactie.. Jammer dat ze niet groter is geworden, maar een leuke ponny is natuurlijk ook geen probleem!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:13

keuze respecteren...

als dek je haar bij een shetlander....moet jij weten....:-)

persoonlijk zou ik een merrie met kwpnafstamming en papier, altijd dekken bij hengst die ggk bij een erkend stamboek van kwpn, zodat je iig reg a of vb papier krijgt...

en die zijn er vanaf 500 euro al te vinden....

voordeel vind ik dat als je ooit verkoopt, een paard met kwpn papier meer opbrengt dan met ander bv aes papier...

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 09:57

Daar heb je inderdaad gelijk in, al ben ik van mening dat je uit een KWPN ggk hengst niet perse een beter paard hoeft te fokken dan wanneer ze bij een ander stamboek, of zelf zonder stamboek zijn. Al zie ik toch wel graag een afstamming op papier..

Ben heel erg benieuwd wat deze combinatie ons volgend jaar gaat brengen, en ga nu ook al vast de keuzes voor volgend jaar op een rijtje zetten..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:43

Citaat:
Ben heel erg benieuwd wat deze combinatie ons volgend jaar gaat brengen, en ga nu ook al vast de keuzes voor volgend jaar op een rijtje zetten
..

nou das mooi op tijd!! hengstenkeuze 2010....

ik zit nog met 2009..en dat moet ik binnen een week beslissen..

emilion of corland ...of jonge hengst...

Citaat:
Daar heb je inderdaad gelijk in, al ben ik van mening dat je uit een KWPN ggk hengst niet perse een beter paard hoeft te fokken dan wanneer ze bij een ander stamboek, of zelf zonder stamboek zijn. Al zie ik toch wel graag een afstamming op papier..

gelijk heb je....alleen zonde om met een kwpn of andere goed stamboek, bv bij aes terecht te komen...

het is dan vrij moeilijk of onmogelijk om weer bij erkend stamboek te registreren...

dat vind ik dan zonde...

waar ga jij nu registreren btw?

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:55

Ik denk bij NRPS..

Jah, nu al bezig met 2010, er zijn zoveel leuke hengsten, en natuurlijk moet ik eerst afwachten wat hier uitkomt, maar ik kan natuurlijk wel alles op een rijtje zetten, en de veulens die dit jaar geboren worden in de gaten houden..

Succes met je keuze.. Beide klinken leuk!! haha..

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:18

Waarom bij een hengst die inderdaad niet meer is goedgekeurd? Dat is echt wel met een reden gebeurd!Maar goed je moet het inderdaad zelf weten. Ik heb een Elberton gehad en dat was geen fijn paard. Wat ook niet alles zegt natuurlijk.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:39

voor welke stamboeken is elberton eigenlijk goedgekeurd?

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:32

Gail schreef:
Waarom bij een hengst die inderdaad niet meer is goedgekeurd? Dat is echt wel met een reden gebeurd!Maar goed je moet het inderdaad zelf weten. Ik heb een Elberton gehad en dat was geen fijn paard. Wat ook niet alles zegt natuurlijk.

Ik heb ook een elberton gehad en dat was ook geen fijn paard

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:31

ze zeggen dat elberton slechte kakaters nafokt dus kijk of de merrie heel braaf en geen streken heeft
naarnaast heeft elberton
3 sterhengsten 1 de bezhengst
17 stermerries 5 keur 2 elite
is toch nog wat goeds van gekomen
als je een kwpn merrie hebt krijg je hier ook gewoon papier bij en kan deze ook naar de keuring ect.