Welke hengst met grote kans op een valk/palomino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Welke hengst met grote kans op een valk/palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 16:59

Ik weet dus niks van de vereving van deze kleuren. Heb vaker er iets over gelezen maar vroeg me af of iemand het toch eens duidelijk kan vertellen.
Mijn merrie is bruin kan je dan uberhaubt wel een valk of een palomino eruit fokken?
En zo ja heeft iemand dan foto's van mogelijke hengsten want bij palomino moet de vader dan palomino zijn, als ikhet goed begrepen heb.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:50

Jouw merrie is bruin, dus kan bij kruising met een hengst met een verdunningsgen (palomino, valk, cremello etc.) een valk veulen geven. Valk is bruin met 1 verdunningsgen, bruin met 2 verdunningsgenen geeft perlino.
Palomino kan ook uit jouw merrie komen, als ze niet zuiver bruin is.
Laat anders via pb even de kleuren van de ouders en overgrootouders weten dan ga ik even uitrekenen.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 20:16

Owke dat zal ik straks dan even doen.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:46

Palomino en valk zijn enkel verdunde kleuren, het paard is dan heterozygoot voor de crèmeverdunning. Palomino is de enkele verdunning van vos, valk van bruin.
Bruin is onverdund. Als je een bruin paard x een enkel verdund paard kruist, is er een kans van 50% dat het paard de verdunning doorgeeft, dus een kans van 50% op een verdund veulen.
Een cremello of perlino is dubbelverdund, deze geven altijd de verdunning door (zijn homozygoot) dus al je jouw paard x een perlino of cremello zou kruisen zou je valk of palomino kunnen krijgen.

Of het veulen een valk of palomino zou worden, hangt weer af van een ander gen. Als je paard heterozygoot zou zijn voor dat gen (Ee) zou je x een cremello 50% kans hebben op valk en 50% op palomino, is je paard homozygoot (EE) heb je 100% kans op valk.
Maal een perlino hangt er ook weer vanaf of de perlino en jouw merrie homozygoot / heterozygoot zijn; als één van beiden homozygoot is (of allebei) krijgt je 100% valk, als ze alletwee heterozygoot zijn heb je een kans van 75% op valk en 25% op palomino.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:49

Wauw Renza, ben er stil van en dat gebeurt niet gauw!!!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 00:11

Wow Renza, goed gezegt zeg!! Zoiets zat wel in mijn hoofd, maar dat komt er dan nooit uit. Ik heb alleen 1 vraagje: Ik heb eens ergens gelezen (vraag me niet meer waar) dat je nooit op 100% safe kunt spelen dat een veulen palomino wordt..zelfs niet als beide ouders palomino zijn (er was iets met de overerving..maar het is al weer een tijdje geleden dus ik weet het niet meer te onderbouwen)...is dit verhaal juist?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:29

Met 2 palomino ouders heb je ook geen 100% kans op een palomino, maar 50%, en 25% kans op een gewone kleur meestal vos, en 25% op een cremello. Als je een vos met een cremello kruist dan heb je wel 100% een palomino veulen.

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:56

als je een cremello hengst gebruikt heb je groot kans dat er een valk of een palomino uitkomt. Want cremello verdunt de kleur.
en omdat die van jou bruin is en dan kruist met een cremello kan het verdunnen en krijg je valk.