Waarom Geldersen destijds naar het KWPN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Waarom Geldersen destijds naar het KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 11:29

Ik vraag mij af wat destijds de beweegredenen waren van de Geldersen om een tak van het KWPN te worden. Waarom en wat zat er voor hun in?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:32

Gelderse paarden zijn basispaarden. ze zijn oerdegelijk en m.b.v. paarden kun je degelijkheid en hardheid in de kwpn fokken. Daarbij is de kwpn ook o.a. ontstaan uit deze basispaarden. als je een gelders paard kruist met een volbloed krijg je een F1 produkt en dat zijn vaak hele goede sportpaarden.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 11:34

Ja dit is mij bekend. Maar waarom zijn ze naar het KWPN gegaan? Wat waren de voordelen voor hun?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:49

Yootha: simpel, vergroten van de markt. De markt voor Gelderse paarden was vrij klein, de vraag naar sportpaarden was veel groter. Men had er wel aan moeten denken om een speciaal register aan te houden voor de zuivere fokrichting..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:57

Nu vraag ik me af; Zijn ze er op vooruit gegaan? Of hadden ze beter apart kunnen blijven?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:05

chantal1: hele goeie vraag. Maar goed, Yootha vroeg: "destijds"

Toen waren de grenzen vrij bepalend. De paardenwet uit 1939 gaf verstrekkende macht aan de stamboeken. Als Gelders paard was er misschien maar een dunne basis binnen de Nederlandse grenzen.

Nu mag je internationaal zijn, dus heeft het veel meer nut om je internationaal te organizeren, zeker in een wat kleinschaligere fokkerij. Daarmee heb je gewoon een grotere genetische basis.

Door zich aan te sluiten bij het KWPN hebben ze waarschijnlijk de leegloop naar de hybride fokkerij wat verder bevorderd. Jammer, maar waar. Hadden ze met meer visie gedacht en deze internationalisering kunnen voorspellen, dan was er waarschijnlijk ook een betere markt geweest voor het Gelderse paard. Toch geloof ik dat het niet te laat is om de situatie nog te verbeteren, hoewel natuurlijk al heel wat Gelderse toplijnen weggefokt zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:49

Desiree schreef:
Gelderse paarden zijn basispaarden. ze zijn oerdegelijk en m.b.v. paarden kun je degelijkheid en hardheid in de kwpn fokken. Daarbij is de kwpn ook o.a. ontstaan uit deze basispaarden. als je een gelders paard kruist met een volbloed krijg je een F1 produkt en dat zijn vaak hele goede sportpaarden.


Eigelijk was de gelder de grondlegger van veel goede sportpaarden. Jammer dat er nu zoveel mensen zijn die nu op ze neerkijken......

Het KWPN geeft er zelf ook niet erg hoog van op, krijg ik het idee. Jammer hoor!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 15:41

Idd heel jammer Jantina. Terwijl het toch de perfecte gebruikspaarden zijn.

Vindt het trouwens ook heel jammer dat er nog maar weinig originele hengsten worden goedgekeurd.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:35

Lees het artikel:"Laatste vertegenwoordiger klassieke tuigpaardfokkerij" in de Strengen maar. De zelfingenomenheid van het KWPN druipt er van af.
Overigens, de laatste bijna klassieke tuiger die goedgekeurd is, is Nando (Fortissimo X Bayard) die dankzij heel veel liefhebbers van het Gelders Tuigpaard, die zich in Ermelo bij de nakeuring verzameld hadden, nog toegelaten is. Het KWPN wilde hem totaal niet. Maar het publiek was nogal dominant voor aanwijzing.
Lees hier: de liefhebbers van het Gelderse paard zijn te bescheiden en zijn geïndoctrineerd over de waarde(loosheid) van hun type paard.
Ik heb in de jaren menig goed Gelders paard via de achterdeur zien verdwijnen,b.v. Nachtvorst v. Loek, Strateeg v. Zichem, Rufus-Jane v. Ahoy en zo voort.
Het KWPN is voor de fokkers gaan denken door de huidige mode (Volbloed, Hackney, Saddlebred) tot de standaard te maken en op volle kracht voor de snelle winst te gaan.
Het KWPN heeft in diverse artikelen in het buitenland al gezegd dat het Gelders paard uitgestorven is.
Daar zijn ze hard naar op weg.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:00

ik heb zelf een Laurentz x keur sport Melviera(Elegant x Pygmalion x Folio) is er in 2001 uitgegaan in de tweede bez. (hij was niet snel genoeg op de sprong) heeft een front en achterbeen waar menig kwpn`r jaloers op is, jammer dat ie nooit een kans heeft gehad, liep op een hengstenshow als vierjarige waar die beter liep dan zijn vader!!

jammer jammer, een klassiek gelderse lijn om terug te vallen is altijd makkelijk!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:06

Rufus-Jane vond ik op de hengstenkeuring ook een hele interessante hengst. Komt uit een geweldig goede stam. Ik snap niet dat ze hem niet hebben goedgekeurd,. Weet iemand daar de reden voor.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:05

Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat er behoorlijk word neergekeken op gelderse paarden. Ik zit er over te denken om mijn merrie te laten dekken door een gelderse hengst. Bij mij word het dan de omgekeerde volgorde. De merrie is 70 % volbloed, mooi en sjiek maar te klein/fijn en een angsthaas die het werken niet heeft uitgevonden. Ik wil dus juist proberen om er weer wat degelijkheid en karakter in te fokken. Ik heb vroeger ook een gelderse merrie gehad (uit dezelfde lijn als Elegant) en die kon fantastisch springen en ook goed dressuur lopen en was verder hardstikke nuchter, kon je alles mee doen (zelfs verkleed als spook door het donker rijden...Lachen ). Dat karakter van die geldersen past mij eigenlijk wel.