niet populaire KWPN-er die wel waardering verdient

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:03

Ik dacht ook meteen aan Contango

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:28

ehm.. Hollywood (Jasper x Rigoletto) ? Haha! De vader van mijn eigen paardje Knipoog . Hij heeft al een zoon op Grand Prix niveau (springen) lopen in Duitsland (mv. Kommandeur) (die zag ik laatst op tv), en ik zag laatst ook een dochter in het Z van hem. Hij stond een tijdje geleden ook heel hoog op de springindex, ik weet niet waar hij nu op de index staat. Hij staat nu in Duitsland, http://www.engemann-youngsters.de/ Hij krijgt niet veel merries, ik denk met name door de toegenomen belangstelling voor dressuurpaarden, en de afnemende belangstelling voor prestatie gericht gefokte springpaarden.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:46

Animo, Koriander, Highline, Moet ik nog even doorgaan?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:15

Samsam"]
[quote="vanda's schreef:
Absoluut Farrington
Geeft geweldige nakomelingen, fijne werkwillige karakters, mooie types en sterke bewegingen

Ik denk ook omdat hij zelf nooit in de sport heeft kunnen lopen, hij (i.m.o) TE weinig aandacht krijgt.


Farrington is toch KEUR verklaart, lijkt me toch veel waardering!!
[/quote]

Klopt, maar fokkers (ook hier op bokt bij dekadviezen) denken niet gauw aan hengsten die zelf niet in de sport lopen...

Des te groter natuurlijk de eer op zijn keurpredikaat, dat betekent dat hij echt zich heeft bewezen in de fokkerij, en niet veel is gebruikt omdat hij toevallig goed loopt onder het zadel.

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 09:22

Wat dachten jullie van Triton??
Heeft zelf internationaal gesprongen, een aantal fijne nakomelingen, is hard (ondertussen al 26 jaar oud) en toch is er maar heel weinig mee gedekt?

Met Democraat ben ik het ook eens, zoveel nakomelingen heeft hij in verhouding niet (dacht ik tenminste), terwijl ik het een zeer interessante hengst vind, die zichzelf (meer dan) bewezen heeft!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:10

Effe over Darwin (lukte gisteren niet want bokt was te langzaam): hij heeft wel een goedgekeurde hengst gefokt, namelijk Inspekteur toch.
Contango wordt ook genoemd maar ik hoor mensen er altijd heel positief over.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:36

En, heel mooi aan Darwin...zijn papa was de geweldige Roemer....

Darwin is nog beschikbaar via diepvrieszaadjes.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:44

Ja Desiree, ik vind Contango niet helemaal voldoen aan de topicvraag. Contango zijn veulens vielen tegen, daarop werd hij naar Amerika verkocht. Toen werd hij razend populair nadat zijn 4 jarigen zich onderscheidde in de Pavocup, en vervolgens was zijn sperma niet meer verkrijgbaar. Er zijn heel veel mensen die Contango's willen, ik wordt tenminste regelmatig gebeld of ge pbt voor de mijne. Een ander geval is een hengst als Weyden, een van de beste dressuurpaarden ooit, zo genoemd door o.a. Ellen Bontje. Maar er is altijd wat met het sperma waardoor hij zich nog steeds niet heeft kunnen waarmaken in de fokkerij en de fokkers dus ook wegblijven. Chronos, in zijn tijd een der meest presterende hengsten, werd ZZL kampioen van Nederland in hetzelfde zomerseizoen dat hij 170 merries natuurlijk dekte. Zijn kinderen gingen later met wagonladingen naar Amerika. Hij werd afgekeurd op zijn 3 jarige nakomelingen en op o.a. te weinig eigen prestaties. Ze hadden bijna de hele hengstenstapel moeten elimineren als dat een maatstaf geweest was.
Het zijn niet altijd de fokkers die een hengst laten staan, het zijn ook vaak omstandigheden, of een vloek vanuit Bilthoven. Pas na eigen en sportgegevens van de kinderen wordt er meer met zo'n hengst gefokt, soms is het dan al te laat.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:49

Pardon is toch een Weyden? Ik dacht dat hij ook nog een goedgekeurde zoon in Duitsland had?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:11

Pardon is nu niet echt het voorbeeld van een sublieme hengst. Veulens maakten ook weinig indruk. Maar gezien de potentie van Weyden als sprtpaard heeft hij helaas weinig opvallende kinderen. Ik had het trouwens niet in de eerste plaats over goedgekeurde zonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:17

Ik las laatst een stuk in de strengen dat het percentage wat het goed doet van Weijden op de Pavocup heel hoog was. Hij had weinig dekkingen, maar de nakomelingen die er waren deden het bijzonder goed.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:25

Desiree schreef:
met die pony (was namelijk maar e maat gebleven i.p.v. paard)!


Even off-topic, maar wel relevant voor paardenfokkers: een dier dat in de e-maat valt is een paard, geen pony. Alles boven 1.48m is paard. Er zijn zelfs paarden van onder de 1.48, maar laten we paarden toch vooral paarden blijven noemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:30

joostvangestel"]
[quote="Desiree schreef:
met die pony (was namelijk maar e maat gebleven i.p.v. paard)!


Even off-topic, maar wel relevant voor paardenfokkers: een dier dat in de e-maat valt is een paard, geen pony. Alles boven 1.48m is paard. Er zijn zelfs paarden van onder de 1.48, maar laten we paarden toch vooral paarden blijven noemen.
[/quote]
WAt jij zegt gaat op voor mensen in andere landen Joost. Als we die redenering ook hier in nederland aanhielden, konden mensen hooguit tot 16 jaar op ponies blijven rijden. Vergeet niet dat wij de langste mensen ter wereld zijn. Benen steken vaak een heel eind uit onder een d pony, dus hebben we e ponies nodig. Alles onder de 1.59m (maar ook vaak zelfs een paar cm erboven) wordt hier gewoon pony genoemd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:42

Pipo schreef:
Ik las laatst een stuk in de strengen dat het percentage wat het goed doet van Weijden op de Pavocup heel hoog was. Hij had weinig dekkingen, maar de nakomelingen die er waren deden het bijzonder goed.


Ja klopt dat had ik vergeten te vermelden, des te triester dat hij zo weinig dekt door al die sperma sores

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:46

Ik geloof id dat er van de 11 nakomelingen er een aantal op de Pavo cup aardig meeliepen, maar vraag me wel af uit wat voor merrie's die kwamen... Dat werd nergens vermeld.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:46

Wat een onzin feitelijk, waarom zou het slecht zijn dat 17 jarigen op paarden rondrijden? Ik vind dat vooral taalmisbruik. In Nederland is het dus zo dat 17 jarigen mogen rijden op paarden tot 1.59m..

Overigens is onze stammerrie van 1.16m indertijd ingereden door een meisje van 16. De merrie behaalde een IBOP AA premie met 92 punten.. Persoonlijk vind ik het even erg als kinderen op te grote paarden worden neergezet. Grote kinderen op te kleine ponies is overigens even erg.. Iemand met maat 38 gaat ook geen kleren van maat 46 dragen?

Afbeelding

Maar goed, voor mij is de kous hiermee af. Voor verdere discussie openen gewoon een nieuw topic.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:50

Sjuimpje schreef:
Ik geloof id dat er van de 11 nakomelingen er een aantal op de Pavo cup aardig meeliepen, maar vraag me wel af uit wat voor merrie's die kwamen... Dat werd nergens vermeld.


Pardon is een Weyden x Amor, Madeleine Vrees rijdt nog een Weyden x Wolfgang (liep ook mee in de halve finale pavo)

verder is mij ook weinig bekend van die hengst

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:53

En dat is nou zo jammer van het op wacht zetten van hengsten. Een hengst kan zich pas bewijzen als vererver als die daadwerkelijk gebruikt door de fokker. Zijn nakomelingen kunnen pas iets zeggen over de kwaliteiten van de hengst in een stamboek. Helaas worden soms hengsten op basis van veulens op de wacht gezet terwijl de jonge aanwas later weer goede sportpaarden blijken te zijn. Eigenlijk zou de status wachthengst van mij mogen vervallen. Een hengst die niet goed vererfd wordt toch niet meer gebruikt en zal zo vanzelf verdwijnen. Je hebt dan niet meer veulen van een wachthengst waar de fokker niet op zit te wachten. Nieuwe hengsten verdienen gewoon een kans en fokken blijft gokken. En als er nou toevallig een of twee nakomelingen van een hengst enorm uitspringen in de sport wil nog niet zeggen dat de hengst zo goed was want er is ook nog altijd een merrie bij betrokken en dus zijn de resultaten niet geheel toe te schrijven aan de hengst. Ik heb zelfs gegrepen dat de vaders van de merrie ook een belangrijke stempel drukken op de veulen, dus onderschat die ook niet.

Maar het blijven gevoelige onderwerpen. Een fokker wil in principe een goed product wat goed doet in de sport, fok of verkoop. De hengstenhouder wil graag dat zijn hengst zo veel mogelijk wordt gebruikt. Verschillende belangen veroorzaakt nogal eens wrijving, dat zal altijd blijven bestaan.

Over ondergewaardeerde hengsten gesproken. Zo ken ik een Cassanove merrie. Gekocht in de periode toen Cassanova op wacht stond, lekker goedkoop en was een goed beest. Uiteindelijk bleek dat de nakomelingen van Cassanova toch goed deden in de sport en weer werd goedgekeurd. Helaas is hij vlak erna overleden. Toch zie je steeds meer Cassanova's terug bij de uitslagen. Jammer dat die op de wacht was gezet. Als na een negatief veulen rapport was gebleken niet voldoende te zijn hadden vele fokkers hem niet gebruikt maar waren de veulen die er waren wel met een pappa die goedgekeurd was. De strijdt die erna nodig was om hem alsnog goed te keuren was niet nodig geweest, hij had zichzelf toch bewezen als vererver en zou dan automatisch toch meer gebruikt zijn door de fokker.

Een verhaal van een niet fokker....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:17

Eleonoor ik ben het volledig met je eens. De fokkers maken zelf uit wat ze doen (Flemming werd binnengehaald als springhengst b.v.)
Op wacht zetten is dus doodverklaren. Na een veulenafstammelingen keuring zakken de meeste dekcijfers. In de periode daarna moeten de hengst en zijn eerste kinderen het zelf doen. Daar is het, net zoals met Casanova in jouw voorbeeld al vaak mis gegaan, hengst weg. In het geval van Chronos (o die onderschatte C jaargang) die werd toen door het Trakehner Verband goedgekeurd en met de nieuwe Europese richtlijnen mocht hij toen weer rustig voor het KWPN dekken waarbij zijn kinderen niet meer geprokt etc hoefden te worden, want hij voldeed immers zelf aan de eisen Haha! .
Dus wat dat betreft is er voor iedere verguisde hengst nog een zijweg mogelijk, zonder dat ie meteen gecastreerd hoeft te worden.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:19

Pipo schreef:
Contango! Die had van mij veel meer waardering mogen krijgen. Ook nadat iedereen veel goede nakomelingen er van zag werd hij een beetje gewaardeerd. Maar naar mijn mening veel te weinig.


100% mee eens!! Ik heb een aantal nakomelingen gezien en wat een bewegingen gaf die hengst door..
Echt super..maar helaas staat die dus nu ook in Amerika..

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:43

Equador
Hij wordt toch altijd een beetje over het hoofd gezien, vooral naast papa Voltaire en halfbroer Concorde!!
Een superlief paard die allround vererft en daarnaast ook nog eens voor de kleine man (of vrouw Lachen ) te betalen is!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:52

Eleonoor: dat is het typische dilemma. Kijk eens naar hoeveel hengstveulens geboren worden en hoeveel hengsten uiteindelijk goedgekeurd worden. Hoe groot denk je dat de kans is dat er betere verevers bij degenen zijn die de streep niet gehaald hebben?

Maar toch, er is altijd een selektiemechanisme. Dat selektiemechanisme begint bij het moment waarop een merriehouder besluit zijn/haar merrie te dekken. Dan wordt het vaderdier gekozen. Een hoop mogelijkheden worden al uitgesloten.

Een dekking is niet altijd een veulen, en ook niet een hengstveulen.
De hengstveulens worden op kwaliteit beoordeeld en sommigen worden al snel gecastreerd. Lopen er veel goede ruins rond? Jazeker!

Vervolgens zijn er dan weer altijd bij die ongelukjes krijgen of iets van die aard. Alweer een paar potentiele kandidaten weg.

Dan worden ook niet alle hengsten optimaal opgefokt. Weer een paar kandidaten weg. Vervolgens is in het hele traject richting Hengstenkeuring de continue verleiding om de hengst toch maar te castreren en uit de fokkerij te nemen.

Op het laatst wordt een handjevol goedgekeurd. Die worden continue beoordeeld op nakomelingen. Niet alleen door jury, maar nog veel meer door de fokkers. Sommige hengsten zullen nooit die ene bijpassende merrie vinden, sommige weer wel. Sommige hengsten hebben meer bijpassende merries dan anderen.

Een heel zeldzame hengst fokt goed zelfs op mindere merries. Voorzichtigheid geboden, want die nakomelingen gaan dan weer de mindere merrie nadoen en krijgt alsnog de hengst de schuld, aangezien hij geen twee generaties doordruk Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:55

Desiree schreef:
Effe over Darwin (lukte gisteren niet want bokt was te langzaam): hij heeft wel een goedgekeurde hengst gefokt, namelijk Inspekteur toch.
Contango wordt ook genoemd maar ik hoor mensen er altijd heel positief over.


Dank je Desiree! Haha!
Nou ik bedoel maar, en Inspekteur is ook nie een verkeerde toch?? Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:56

Inspekteur fokt leuke paarden en volgens mij hebben ze ook een fijn karakter. En ik meende dat hij het toch niet zo slecht deed bij Marlies van
Balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:11

Ja bij Marlies heeft ie verschillende titels in de wacht gesleept, oa. europese medailles. Wat wil je ook met zo'n afstamming?? Maar is het niet zo dat hij nu door iemand anders uitgebracht wordt? Of is dit erg off-topic?