Fokkersverdriet; mijn entree in de fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Fokkersverdriet; mijn entree in de fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 14:57

Om bovenal sentimentele redenen besloot ik vorig jaar mijn merrie te laten dekken. We waren zowel met het springen als met dresuur in de klasse M beland, en aangezien ik niet zo'n jurysport verslaafde ben, en de merrie met de klasse M springen haar top behaald had dacht ik; laat ik haar dekken, en dressuur ik voor de lol verder........

De keuze van een hengst....verschrikkelijk! Van iedereen krijg je andere niet-belangeloze adviezen....ik zag door de bomen het bos niet meer! Mijn merrie zelf is nogal 'creatief' gefokt; Saros X Gondelier; zeg maar gerust double trouble dus het karakter van de toekomstige papa vond ik er belangrijk! Ik ben door bepaalde personen op een gegeven moment zelfs geadviseerd om Jazz te nemen Frusty Aangezien ik het echt niet wist - bokt kende ik toen nog niet - ben ik op een gegeven moment in handen gevallen van iemand die bemiddelde in 'duits sperma', ik kreeg prachtige videobanden mee naar huis - wat weten die duitsers de boel toch op te sieren- en de keus viel al snel op DREAM OF GLORY. Een pracht beest.

Wat ik vanaf dat moment mee heb gemaakt wil je gewoon niet geloven, het hele verhaal is te lang om hier neer te zetten ik zal echter een paar punten opsommen:
-een door de 'bemiddelaar' geadviseerde ANTWERPSE dierenarts die achteraf 25 euro stalgeld per dag rekent;
-zendingen sperma die zoek raakten en die vervolgens opengemaakt bij 35 graden celcius voor de deur van de dierenarts stonden.
-zendingen die 10 uur te laat aankwamen
-kwaliteit die bedroevenswaardig was

Je wil niet weten hoeveel kilometers ik met en zonder paard heb gemaakt en wat ik aan dierenartsenkosten kwijt ben geweest.......

Al die tijd heb ik niet kunnen rijden!!! Ik was op een gegeven moment alleen nog maar mijn paard en zendingen sperma aan het vervoeren, omdat je gewoonweg niet kon rekenen op dat verzendbedrijf.

Half augustus was mijn merrie nog niet dragend.

Via via ben ik toen bij Lauriston terecht gekomen en is ze uiteindelijk geinsemineerd met vers sperma zonder verdunners etc. Bats boem in een keer dragend........maar niet helemaal mijn keuze!

Ik heb de laatste weken geprobeerd om haar te verkopen aan een echte fokker, omdat ik opzie tegen het uitzoeken van een nieuwe hengst, de enorme kosten.....


Kijk het dekgeld sec, is nooit veel, maar met elke miskleun van zo'n stom verzendbedrijf ben je zo weer een cyclus verder en zo weer een paar honderd gulden verder. Van de gemaakte kosten had ik een mooie, goede drie-jarige kunnen kopen


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:22

Is dat niet met alles, dat je eerst je best moet doen om kennis van zaken te krijgen alvorens je ergens aan begint.
Je bent niet genomen, je hebt je laten nemen.
Eigen schuld, eigenlijk....

MAar ik vind het wel sneu voor je....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:25

Ik ga ook voor het eerst fokken maar ik zoek het niet te ver hoor. Ik ben weg van Castellini maar die woont mij te ver weg. Ik zoek het hier in brabant en ben wezen kijken naar royality. Heb navraag gedaan naar zijn ouders en deze hengst wil ik voor mijn merrie.

Maar hoe zit het nou met die lauriston>? ze was toch drachtig zei je? wat er is er uit voortgekomen?

De hond is de betere mens

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 15:37

Tja, ik heb juist behoorlijk veel onderzoek gedaan, maar uiteindelijk de verkeerde keuze gemaakt. En enorm veel pech gehad bovenal! Kijk, dat een merrie allergisch reageert op verdunners, weet je bij aanvang niet, vervolgens zit je vast aan een overeenkomst waarin bepaald is dat je je merrie tot half augustus moet aanbieden, om nog een gedeelte van het geld terug te krijgen. Onverdund opsturen uit Duitsland gaat niet, mijn merrie daarheen brengen; midden-duitsland was ook geen optie, want hoe krijg je ze terug, en wat spoken ze er daar mee uit.

En inderdaad ze is nu drachtig van Lauriston, maar dat veulen komt pas half juni.....het is dus een verrassing wat er uit komt.

Gelukkig heb ik nu bokt! En weet ik nu dat ik kakelvers sperma (wat een uitdrukking!!!) moet hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:41

Maar eh.. een LAuriston x Saros x Gondelier...dat is helemaal zo raar niet hoor! Zeker niet als je zelf een beetje van springen houdt, heb je best kans op gewoon een heel mooi paard!
Half juni is een prima tijd om een veulen te krijgen, kunnen ze lekker meteen in eht land 24/7.

Fokken is dan toch wel een beetje leuk toch?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 15:47

Jawel....maar ik moet niet te diep nadenken hoor! En dan zeker niet in financiele zin.
Verder lees je dan dat Lauriston verkleinend werkt...de merrie is 1.65....
En geloof me ik heb nachtmerries van kromme, scheve, afgrijselijke veulens! De tweelingenverwerp tijd heb ik er gelukkig bijna opzitten, maar 10 km van me af heerst weer Rhino!
Kijk, nou denk ik weer te diep....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:49

Ja ik zou mijn hoofd niet zo laten hangen. Er zijn zat mensen die na zo'n drama verhaal met een lege merrie achterblijven. Ik zou me lekker gaan verheugen op het veulen, kan idd een heel goed sportpaard uitkomen met die afstamming.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:59

Je merrie is 1.65m maar hoe groot waren haar ouders? die tellen ook mee. het zal best wel eens los kunnen lopen hoor. Ik zou me gewoon verheugen op het veulen en straks niet direct verkopen. En als hij goed kan springen, heeft hij misschien ook wel veel beweging: om een goed gaand dressuurpaard te kunnen zijn.

Overigens, je woont niet ver bij mij uit de buurt, ik zou t.z.t. best wel eens naar je veulen willen komen kijken. Ben vanmorgen nog in Aarle Rixtel geweest, bij de chiropractor. Mijn paarden staan allebei in nuenen.

De hond is de betere mens

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 16:00

Dat is ook zo, maar laat dit een raad zijn voor verschillende mensen....een merrie laten dekken dat klinkt simpel....maar ben je bewust dat het flink in de cijfers kan lopen.

Ik denk wel dat ik voor dit jaar (als verder alles goed gaat) voor een goedkope hengst ga bij mij in de buurt waar ze rechtstreeks kunnen dekken; dwz hengst op de bok, en dan vervolgens rechtstreeks in de merrie. Geen knappe zwarte buitenlanders meer voor mij.....tenzij ze een permanente verblijfsvergunning hebben.

Tja, en zo heeft een wijs man ooit gezegd; 'elk nadeel heb z'n voordeel' (of zei hij het juist andersom) de keuze wordt nu voor mij een stuk makkelijker:
1. men neme de km af-stand
2. men neme de mogelijkheid tot rechtstreeks dekken
3. men neme de prijs
4. het karakter niet te vergeten
5. aan wilde ideeen zal ik me verder niet vergrijpen
ik zal tzt mijn keuzes hier voorleggen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:18

TJa, een eigen gefokt veulen is altijd duurder dan eentje zo van de markt kopen. Dat is waar.
Het is overigens niet het dekgeld wat het veulen duur maakt, maar de verblijfskosten van het dier tot het een dikke 3 jaar oud is. De opfok, dat zijn de kosten.
Dat in ogenschouw nemen kost elk redelijk net gefokt veulen (dus met een gereg. hengst) al gauw een 5.000 euro, en daar kan je inderdaad heel wat leuks voor kopen op meteen al 3 jarige leeftijd.

Overigens; een veulen uit de ongereg hengst op de hoek is net zo duur in onderhoud. maar veel slechter te verkopen...
Het is maar wat je liever hebt...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:45

Hoi Maitu,
Niet opgeven hoor, je hebt inderdaad een hoop pech gehad, maar je moet maar denken deze fouten zul je niet meer maken. Wij hebben vorig jaar onze merrie voor het eerst laten dekken (ze was langdurig kreupel) en ik moet zeggen we zitten al jaren in de paarden maar fokken was ons vreemd. Wij hebben toen gekozen voor Cantos een jonge hengst die voor het eerst ging dekken maar hij sprak ons gewoon aan, iedereen zei die moet je niet nemen neem die of die of die of die. Wij hebben ondanks alle ongetwijffeld goede adviezen voet bij stuk gehouden en dit vooral omdat we bij Jos en Trudy Houwen zo goed opgevangen werden als leek. Dat was toen we gingen kijken naar de show van Cantos en nu weet ik wel dat het hun broodwinning is maar toch, alles keurig geregeld en normale tarieven, het veulenen en zo is ons zo goed bevallen dat de merrie nu drachtig is van haar tweede veulen dit wordt begin juni dit jaar verwacht. Alleen hebben we dit keer voor een hengstenhouder dichter in de buurt gekozen de Dalhoeve in Wamel, nou een aanrader en ook bij jou in de buurt, goede opvang, stalling, begeleiding en echt persoonlijk kontakt. Let op dit is geen verkooppraatje hoor alleen een steuntje voor je in de rug dat het ook anders kan en ik hoop dat het bij jou een volgende keer ook zo goed mag gaan. Laat je weten wat het voor veulen geworden is. Heel veel groetjes
Beppies

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:52

Je hoeft je merrie niet naar een stal te brengen, je kan door iedere hengstenhouder in je buurt ieder beschikbaar sperma laten insimineren.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:59

Hoi Sarabande,
Klopt maar toch is dat niet altijd mogelijk, om te verzenden (ook voor hengstenhouders onderling) wordt de sperma verdund en dat kan wel eens problemen opleveren. Onze merrie pakt niet met verdunde sperma en met verse sperma meteen, en dan is het wel makkelijk als de hengst op hetzelfde station staat. Wij hebben de ervaring (nou ervaring 2e veulen is pas onderweg) dat het plaatsen op bij een hengstenhouder toch makkelijker is dan thuis (met onze merrie dan) ook met opvoelen en scannen en zo. Je kunt hiervoor wel naar de veearts maar dan ben je veel vaker onderweg en lopen de kosten toch ook behoorlijk op.
doei

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:00

Wat een verhaal zeg...Wat zal jij balen Verdrietig Maar Lauriston is zo verkeerd nog niet hoor! Ik ken hele leuke nakomelingen van hem en ze kunnen ook meestal aardig springen *LOL* En verkleinend werken hoeft niet altijd een probleem te zijn, de uiteindelijke maat is van zoveel factoren afhankelijk dat je daar toch niets van kan zeggen...Knipoog
Hopelijk krijg je een pracht van een veulen in juni!

Het grootste deel van jou problemen zal ik niet tegenkomen. De hengst die ik uitgezocht heb dekt natuurlijk. Ik moet dus hooguit een paar keer met mijn merrie naar Middenbeemster(ongeveer een uurtje met de trailer) als ze niet meteen drachtig is...Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 01:18

willy schreef:
he Maitu

Bij jou naast de deur Zortin en Bustron.
kosten bijna niets en geven toch goede gebruikspaarden.
gr.Wil


Dat is alleen een optie als jij van te voren vastlegd dat je het veulen zal kopen Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 01:22

Beppie, ben het met je eens dat de Dalhoeve het allemaal prima regelt. Ze komen bij ons al jaren aan huis om de merrie's te insemineren, en er is geen moeite teveel.

Wij zijn zeer tevreden bij hun!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 09:45

Thuis insemineren is om drie redenen geen optie
1. sperma is dan onverdund
2. een opvoelbox bij deze merrie is wel zo prettig......ik denk niet dat anders iemand nog een tweede keer terug komt.
3. als je ook nog werkt wordt het allemaal erg lastig, bij ons kun je niet zomaar het terrein op.
Bovendien - misschien achteraf stom - dacht ik dat de veterinaire begeleiding dan beter zou zijn, een dierenarts kan dan een paar keer per dag opvoelen en zo het moment supreme precies goed inschatten.

Van Bustron en Zortin ben ik -sorry, sorry- niet echt gecharmeerd. Maar inderdaad; van Bommel (uit mijn hoofd: Obelisk, Goodtimes, Havidoff, Jet Set.....) en vd Boogaart (Bustron, Zortin, Opan.....?) en Kuijpers (......) zijn bij mij om de hoek. De ijzeren man is ook nog te doen. En in Ton van Heesch die uiteindelijk mbv Lauriston de merrie drachtig heeft gekregen, heb ik ook vertrouwen. Ik geloof dat hij ook nog een Sandro hit heeft staan. Ik zal er eens induiken en dan de mogelijkheden eens voorleggen

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:00

Het blijft toch zo dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken, jammer dat maar zo is het. Voor wat betreft het ons en wij en dekken etc. het is een makkelijke manier van praten en zolang de bedoeling en uitleg maar duidelijk is maakt het toch niets uit. Jammer en je zult het best niet zo bedoeld hebben maar het kwam op mij zo rot over en dat ben ik eigenlijk van jou niet gewend, nou ja je zult er je redenen wel voor hebben (heb ik vaak last van, dan zeggen ze wat je zegt is goed maar het komt zo rot je strot uit).
Groetjes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:06

Ach laten we maar bij het onderwerp blijven he het is voor de topicstarter al beroerd genoeg wat ze meegemaakt heeft. En idd ze zit midden tussen een aantal hengstenhouders in die zo met vers sperma kunnen komen insimineren en ook nog ruime keuze aan hengsten hebben.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:13

Yep mee eens, wel jammer dat wij dit jaar niet gaan dekken maar de merrie verder in de sport willen brengen, ik mis het best dat gezoek en gesteggel (schrijf je dit zo, nou je spreekt het wel zo uit) over eventuele kandidaat hengsten. En dan de spanning gaat het allemaal goed bij de geboorte. Nou ja daar ben ik nog niet helemaal van af want als alles goed gaat dan komt er begin juni weer een veulen (krijg nu al de bibbers) vorige jaar door drukte weinig kunnen genieten van het veulen, dit jaar ga ik dat anders doen, maar eerst hopen dat alles goed gaat. Ben jij dit jaar ook nog in afwachting of niet. Groetjes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:26

Nee heb een tweeling laat in het seizoen af gespoten, helaas. Maar ik ben al een tijdje aan het kijken te beginnen op de hengstencopetities, hengstenkeuringen, bezoek aan fokkers, verzamelen gegevens. En ik ben er uit voor de 7 jarige merrie. de vierjarige gaat nu eerst de sport in.

Spannend een veulen, kijk maar onder de kraamkamer, kan je vast meegenieten Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:31

Beste dames,
Ben bang dat het hier een beetje uit de hand gaat lopen, ook bij mij is de opmerking (ons en wij etc) niet goed gevallen, maar laten we ervan uitgaan dat ze het zo niet bedoeld heeft en we het uiteindelijke doel, het leed wat je kan overkomen bij het dekken etc. niet uit het oog verliezen. Pipo leuk wij doen beide hetzelfde, rijden op de paarden van een ander, ik laat me er alleen niet voor betalen, wil dit ook niet, hoeft ook niet, eigenaar kan dit ook niet. Ik doe het wellicht wat minder uitgebreid dan jij doet, ik rij / verzorg / heb het beheer over 3 paarden (dat zullen er bij jou wel meer zijn) en het is geen handelaar dus kan ik heerlijk aanmodderen op wedstrijden en zo. Alles wat betreft de paarden gaat in overleg en ik heb dan wel niet de kosten maar wel de zorg (niet dat dit erg is). Misschien kun je eens wat meer vertellen over jouw stal. Groetjes
Beppies

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:48

Maitu schreef:
Tja, ik heb juist behoorlijk veel onderzoek gedaan, maar uiteindelijk de verkeerde keuze gemaakt. En enorm veel pech gehad bovenal! Kijk, dat een merrie allergisch reageert op verdunners, weet je bij aanvang niet, vervolgens zit je vast aan een overeenkomst waarin bepaald is dat je je merrie tot half augustus moet aanbieden, om nog een gedeelte van het geld terug te krijgen. Onverdund opsturen uit Duitsland gaat niet, mijn merrie daarheen brengen; midden-duitsland was ook geen optie, want hoe krijg je ze terug, en wat spoken ze er daar mee uit.

En inderdaad ze is nu drachtig van Lauriston, maar dat veulen komt pas half juni.....het is dus een verrassing wat er uit komt.

Gelukkig heb ik nu bokt! En weet ik nu dat ik kakelvers sperma (wat een uitdrukking!!!) moet hebben.


Goeie genade wat een ellende! Mijn merrie heeft hetzelfde als jouw merrie, niet drachtig te krijgen met verdund sperma - het duurt alleen even voordat je daar achter bent (het was ook mijn eerste fokkerij-avontuur Knipoog ).

Maar ik ben perfect behandeld door de hengstenhouder! Ik heb het eerste jaar (merrie is niet drachtig geworden) alleen het dekgeld betaald, de hengst stond in Duitsland maar ik heb niets hoeven betalen voor spermaverzending.
Het tweede jaar stond de hengst in Hazerswoude, daar vertelde de arts bij wie de hengst op stal stond dat sommige merries allergisch reageren op sperma-verdunners en zijn we met de merrie naar de hengst gereden, en is ze met vers sperma geinsemineerd. Ik heb dat jaar geen dekgeld hoeven betalen, wel het jaar daarna het in de draverswereld gebruikelijke "veulengeld" bij de geboorte van een levend veulen. Totale kosten: F 2000,- zijnde F 500,- dekgeld (eenmalig) en F 1500,- nadat mijn veulen was geboren, en ik ben zelf een paar keer met sperma van Tiel naar Rotterdam gereden in het eerste jaar. Een dravertje fokken is dus een stuk goedkoper...

Extremely rare and Beyond Compare

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:03

Hier in de buurt heb je inderdaad keuze genoeg. Ton van Hees heeft mijn merrie toedertijd ook geïnsemineerd met Iroko. Gewoon hier thuis. Het pakte gelukkig in een keer. Ook met opvoelen en scannen was ze superlief.
Maar wij hebben dus hele goede ervaring met hem.

Voor dat wij Iroko hadden uitgekozen had hij ons een jonge Quickstar x Grandeur laten zien, die bij hem ter dekking stond. Die was volgens mij AES. Helaas is die hengst twee jaar geleden overleden, want het was me toch een plaatje! Wij hebben hem toen niet kunnen nemen omdat Jurida niet hengstig wou worden. Anders hadden wij haar wel met hem laten dekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meniekske en 99 bezoekers