Register A en B KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Register A en B KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:18

Graag zou ik iets meer informatie hebben over een kwpn'er met een register B papier. Mijn jaarling heeft een buitenlandse moeder ( SBS-Belgisch) en een KWPn goedgekeurde hengst als vader. Het krijgen van de papieren was niet zo heel simpel, nu zijn ze binnen en het zijn inderdaad de "blauwe" register B papieren. Hoe lang bestaan deze "blauwe "papieren al? ik vraag dit, omdat de halfbroer van mijn merrie (uit dezelfde merrie, andere KWPn ggk hengst) géén blauw papier heeft. Maar ik zal even contact moeten opnemen det de eigenaar om te kijken of en wat er verder nog op staat. Kan een reg. B merrie gewoon naar de keuring e.d.? Als zij een veulen krijgt, wat voor papieren krijgt die dan?
Uiteraard heb ik op de site van het KWPN gezocht, maar ben er niet echt wijzer van geworden. Wie kan mij dit uitleggen?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:23

Register B kan niet naar de keuring, daar kun je eigenlijk vrij weinig mee, is meer een soort eindstation qua registreren. Register A (het groene papier dat ook wel voor blauw aangezien wordt ;) ) paarden kunnen wel gewoon aangeboden worden voor keuringen.

Wie is de vader van je jaarling? Het zou kunnen dat deze ondertussen op wacht is gezet of is afgekeurd en dat je daardoor een register B hebt gekregen in plaats van een register A.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:24

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:32

Dank je, Lia, dat document ga ik even lezen.
Daar staat idd wat op betreft een buitenlandse vader en reg. B.
Mijn jaarling is een Houston, en mijn papier is echt blauw/groen.
Zoals gezegd heeft haar Gribaldi halfbroer van 8 jaar geleden wel een geelkleurig papier. maar weet niet wat er op staat wbt register, dat moet ik navragen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:48

Wat raar, register B krijg je bijvoorbeeld wanneer je merrie gedekt is door een niet gekeurde hengst. Jij hebt gewoon een buitenlandse merrie die gedekt is met een KWPN hengst. Misschien dat SBS door het KWPN niet erkend wordt om in aanmerking te komen voor register A dan. Ik weet niet beter dan dat het veulen van mijn KWPN Scandic merrie die gedekt is met Rubin Royal gewoon register A wordt en ik er gewoon mee naar de keuring kan. Jouw situatie is net andersom, apart!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:52

Getup schreef:
Dank je, Lia, dat document ga ik even lezen.
Daar staat idd wat op betreft een buitenlandse vader en reg. B.
Mijn jaarling is een Houston, en mijn papier is echt blauw/groen.
Zoals gezegd heeft haar Gribaldi halfbroer van 8 jaar geleden wel een geelkleurig papier. maar weet niet wat er op staat wbt register, dat moet ik navragen.

Het probleem ligt dan denk ik bij de moeder. Ik kan het SBS namelijk niet terug vinden op de lijst met door het KWPN erkende stamboeken :? . KWPN ggk hengst x merrie van een niet erkend stamboek is register B, zie registratieschema http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... ema%20.pdf . Die lijst wisselt, dus het zou kunnen dat het SBS ten tijde van de dekking met Gribaldi wel erkend werd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:52

Dat is idd het enige wat t kan verklaren: dat het SBS niet door t kwpn erkend wordt.
Lekker weer ^)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:54

Wat raar Getup, ik zou toch maar eens contact opnemen met het KWPN, mijn merrie is een Reg A merrie (vader is een goedgekeurde hengst in Duitsland, helaas niet in Nederland) ik mag gewoon deelnemen met haar bij keuringen e.d.
Mijn jaarling, haar dochter dus, heeft gewoon veulenboek papieren gekregen omdat haar vader wel goedgekeurd is voor het KWPN.

Houston is voor het KWPN toch ook goedgekeurd?? Heeft vlgs mij niks met de moeder te maken.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:54

@Desire
Ik heb een jaarling lopen van mijn kwpn merrie
De vader is Discovery, niet kwpn gekeurd
Het veulen heeft een A register(groen papier), dus ik denk dat het B register wel klopt met een niet kwpn merrie

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:01

monique4 schreef:
Houston is voor het KWPN toch ook goedgekeurd?? Heeft vlgs mij niks met de moeder te maken.

Zie het registratieschema, heeft wel degelijk met de moeder te maken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:16

Nou, heb t KWPN gebeld en het SBS is inderdaad geen erkend stamboek, het BWP wel . http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... boeken.pdf

Hier kan ik moeilijk over gaan discussieren, maar als je een ier hebt, een nrps'er of een BWP'er, of een een of ander vaag duits stamboek, krijg je wél een reg. A :? . Maar goed, t is nu eenmaal zo. Ga wel eens navragen wbt de Gribaldi halfbroer.
*gaat in een hoekje zitten mopperen*

Katja

Re: Register A en B KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:21

Dan toch maar de merrie volgend jaar naar 1 van die vage stamboeken doen Getup.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:49

Ik ben nu bezig om te informeren of ik de SBS merrie ( de moeder) niet in t BWP kan inschrijven. Dat zou de handigste oplossing zijn.
Als ik mn Houston in t SBS in wil schrijven, krijg ik dààr een B register, en dat wil je al helemaal niet :n .

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:00

Getup schreef:
Nou, heb t KWPN gebeld en het SBS is inderdaad geen erkend stamboek, het BWP wel . http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... boeken.pdf

Hier kan ik moeilijk over gaan discussieren, maar als je een ier hebt, een nrps'er of een BWP'er, of een een of ander vaag duits stamboek, krijg je wél een reg. A :? . Maar goed, t is nu eenmaal zo. Ga wel eens navragen wbt de Gribaldi halfbroer.
*gaat in een hoekje zitten mopperen*

Duitsstamboek is toch ook gewoon blauw papier Reg. B ?

Je zult wel Reg. A papier krijgen bij het SBS als je het veulen daar laat registeren (meen ik).

* te laat gepost :P

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:05

Heb bij t SBS nagevraagd, maar weet niet of zij de KWPN hengsten accepteren...
Laatst bijgewerkt door Getup op 19-03-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:07

@ Getup : Ik zou het even navragen als ik jou was en anders het AES misschien?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:14

Daar heb ik ook niets aan. ik ben aan t informeren bij t NRPS en BWP.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:11

Lia_ schreef:
Ze mag niet naar de keuring en ook haar veulen zal nooit een "vol" papier krijgen.

Dit klopt niet, als je een reg B merrie hebt met als vader een ggk kwpn hengst, worden veulens van die merrie ingeschreven in het veulenboek, als de vaders kwpn ggk zijn.

2) Van in reg B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het kwpn (of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek) om het product voor registratie in veulenboek (of reg A) in aanmerking te laten komen

vader van deze reg B merrie is kwpn hengst Houston, dus aangepaard met kwpn ggk hengsten zal zij veulenboek veulens krijgen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 13:19

Nicole288 schreef:
Dit klopt niet, als je een reg B merrie hebt met als vader een ggk kwpn hengst, worden veulens van die merrie ingeschreven in het veulenboek, als de vaders kwpn ggk zijn.
vader van deze reg B merrie is kwpn hengst Houston, dus aangepaard met kwpn ggk hengsten zal zij veulenboek veulens krijgen

Dat zou in ieder geval al een gigantische opluchting zijn!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:35

Lia_ schreef:
Met een register B merrie kun je eigenlijk "niets"...
Ze mag niet naar de keuring en ook haar veulen zal nooit een "vol" papier krijgen.

Dat laatste is niet waar. Als dit paard met een kwpn hengst gedekt wordt krijgt dit veulen een gewoon oranje vb papier. Zet er een niet erkende hengst op en het wordt weer reg.b.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:17

Daar ben ik iig al blij mee, maar vind t wel zonde dat ik met mn merrie zelf nergens heen kan. T is echt niet de volgende nederlands kampioene, maar was wel van plan om er in te investeren, naar de keuring te gaan etc.
Zoals al eerder gezegd heeft haar Gribaldi helfbroer uit dezelfde merrie wel een normaal papier gekregen. Waarschijnlijk zijn de regels ergens tussendoor veranderd, maar raar is het wel. Ga eens kijken wat ze hier op te zeggen hebben.
Kan eventueel de moeder van mn merrie in t BWP laten opnemen, maar dan moet ze naar een keuring en aangezien het niet mijn merrie is, is dat nog niet zo simpel.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:45

Ik zit dit allemaal even te lezen maar snap het nog niet helemaal. Wat ik graag zou willen weten: als ik een KWPN merrie laat dekken door een hengst die niet KWPN is goedgekeurd, wat voor papier krijg ik er dan bij en welke consequenties heeft dat tav keuringen ed.?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:52

Dat ligt er aan bij welk stamboek de hengst wél is ggk..

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:14

Is het AES erkend bij het KWPN ?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:24

snoepie12 schreef:
Is het AES erkend bij het KWPN ?

Nee :n