voor liefhebber:IDS over doruto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

voor liefhebber:IDS over doruto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 21:50

Ik had een stuk over doruto en zijn nakomelingen gehad van de vorige eigenaar van mijn paard,misschien vinden jullie het ook leuk om te lezen.

Is niet hele verhaal hoor gewoon stukjes.

In 23 jaar nederlandse dekdienst in de periode van 1965 tot 1988 zijn 1610 kinderen van doruto geregistreerd uit 2318 dekkingen.
Doruto is altijd zeer hoog genoteerd geweest op de dressuurindex,de laatste voert hij aan met 218.

Aantal bekende nakomelingen:
intervet philip c(vm amor)
Ideaal(vm eufraat)robby(eufraat)
chevalier(debutant)
urion c(eufraat)
master doruto(hyperion)
olympic barbria(vm amor)
carramba(ulex)

als je het over doruto hebt heb je het ook over jo rutten,hij heeft verschillende doruto's op stal gehad en als 3 jarige waren ze absoluut niet ideeal voor de dressuur maar ze deden het,ook hadden ze niet allemaal een fijn karakter.

ondanks het extreem hoge aantal dekkingen was doruto zeker niet 1 van de meest gevraagde of gevierde hengst.
Waarom kwam dat?
De kinderen van doruto waren op jonge leeftijd noch opvallen qua extrieur noch spectaculair in beweging.
later na trainingen en als ze ouder werden werd dat duidelijk beter maar aan de hand bleven ht gewone paarden.
Dikwijls hadden ze een weinig gehoekt achterbeen dat niet sterk werd ondergebracht waardoor de draf niet erg spectaculair was.
Howel de draf niet spectaculair en krachtig is en de voorhand niet imponerend word verheven heeft de draf wel tact en cadans.

Ook qua extrieur komt men qua nakomelingen niet snel in bekoring,het middenstuk is vaak wat lang en de hals nogal eens wat diep uit de borst.
Beenwerk is vaak wat fijn met smalle hoeven.
De hals is doorgaans wel goed van lengte en word goed gedragen.Ook hoofd hals verbinding is goed te noemen,schouder is doorgaans goed gelegen.

Door deze factoren werden de doruto kindern op 3 jarige of jongere leeftijd niet vaak duur vrkocht.
De kwaliteiten warten vaak nbog moeilijk te herlkennen.
Een andere factor dat doruto niet geliefd maakte was dat hij geen hengstenmaker was,op de hengstenkeuring is nooit een groot aanbod van doruto's aanwezig geweest.
Hoewel de fokleiding gaarne bereid was enige water bij de wijn te doen om een doruto zoon de kans te geven kon er nauwelijks een acceptabele zoon gevonden worden.

De gepresenteerde hengsten misten net als de vader de hengstenuitdrukking,doruto zelf deed nogal vrouwelijk aan en wellicht is dat de reden dat hij niet in staat is geweest een goede zoon te geven.
De dochters deden het duidlijk beter hoewel ze niet echt als showpaarden uitblonken.

Wat maken de nakomelinmgen van doruto dan zulke goede dressuurpaarden?
Het zijn geen spectaculaire movers maar vaak is z'on spectaculaire draf vaker een nadeel dan voordeel omdat ze later moeilijker te sluiten zijn.
Tact balans,houding en houding en het vermogen om te dragen zijn veel essentieeler.
Het antwoord ligt verscholen in het karakter van de doruto's.een dressuurpaard moet beschikken over een handelbaar karakter,moet zich willen laten bewerken.
De doruto kinderen hebben dat karakter hoewel het vaak geen doetjes zijn,laten ze zich goed bewerken.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden wat meer over deze hengst te horen.

groetjes n

ps dit is door in de strengen geschtreven en dus mening van mij Knipoog

Z1+4


paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 21:58

vond nog een grappig stukje over aankoop doruto:

Omdat doruto aan 1 oog blind was werd hij niet voor trakhener verband goedgekeurd,hij werd dus op veterinaire redenen afgekeurd.
De eigenaar zei ik verkoop die eigenaar nu nopoit meer aan een duitser.
Welnu antwoorden meinardi(geintresserde)ik ben hollander en ben geintresseerd!
Hij mocht de volgende ochtend om 8 uur terugkomen,de eigenaar zei toen ik vraag geen geld je moet bieden,voor 3000 mark neem ik hem mee zei meinardi,en hij was verkopcht.

De mensenvan het bovenlandse paard hadden op de keuring marco polo(ja de enige echte)gekocht en meinardi vroeg of zijn toekomstige ruintje met hun mee kon reizen en dus arriveerde marcpo en doruto tegelijk in nederland,beiden zouden dus een grote betekenins voor de nederlandse fokkerij uiteindelijk worden.

Meinardi bracht doruto naar faculteit in utrecht en werd vastgesteld dat het oog niet erfelijk was maar een verwonding,hij werd toen bij de hengstenkeuring voorgesteld en goedgekeurd.
Hengstenhouder van den bosch uit st oedenrode kocht doruto voor f9000,- daarna werd hij in 1980 aan c.nell verkocht in lutjewinkel en bleef daar tot hij in 1988 werd ingeslapen vanwege ouderdom.
Tussendoor heeft hij natuurlijk nog wat dingen gedaan met de hengst wat niet helemaal door de haak kon maar dat verhaal is nu wel bekend.

Z1+4

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:17

Doruto was zelf ook maar een "hitje" om te zien, helemaal niet mooi, eerder ietwat iel. MAar.......... hij heeft wel jaren gestaan op nr 1 van de dressuurindex. Hij vererft wel dressuurvermogen. Mensen zien hem graag opduiken in de papieren van hun paarden. Heb zelf een notaris x doruto gehad. Vermogend paard, maar niet gemakkelijk. wel heel sensibel.

De hond is de betere mens

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 19:44

Ik heb idd wel eens foto's van hem gezien en niet de allermooiste,toch had hij wel wat..

Z1+4

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:48

Hé leuk bedankt.
De moeder van Laiser is een dochter van Doruto. Dus ik vind het wel leuk om dit soort dingen te lezen. Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:38

komt dit stuk uit IDS van 1998 ?

denk dat ik het ook gelezen heb.

heb ook méér info over:

sinaeda
amor
doruto (ook)
abgar xx
voltaire

... wie interesse heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:19

kattebeest schreef:
komt dit stuk uit IDS van 1998 ?

denk dat ik het ook gelezen heb.

heb ook méér info over:

sinaeda
amor
doruto (ook)
abgar xx
voltaire

... wie interesse heeft?

Ook over Notaris heeft er een heel stuk in gestaan. Het zijn ook nogal roemrijke hengsten he. Sinaeda is een van de allerbelangrijkste BASISpaarden geweest binnen de kwpn fokkerij. Zo niet, de belangrijkste. Ook Ramiro heeft er in gestaan, maar dat kon ook niet uitblijven. Maar dat stukje over Sinaeda zou ik wel eens willen lezen. heb 2 merries gehad uit dezelfde moederlijn die sineadabloed hadden. De ene via Naturel (via zijn sportmanmoeder) en de andere merrie via akteur.

De hond is de betere mens

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 14:51

graag gedaan hoor laiser,ik weet niet uit welke ids dit komt had een kopie gekregen.

Z1+4

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:27

hey desiree, zal het stuk over sinaeda eens opzoeken en hier zetten. ok? ja, er zijn nog heel wat meer stempelhengsten uitgebreid besproken in IDS maar van deze herinnerde ik het me *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:39

kattebeest schreef:
hey desiree, zal het stuk over sinaeda eens opzoeken en hier zetten. ok? ja, er zijn nog heel wat meer stempelhengsten uitgebreid besproken in IDS maar van deze herinnerde ik het me *LOL*

Oke, bedankt! Haha!

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD en 107 bezoekers