Dit kan toch niet!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Dit kan toch niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 20:52

Op de stal waar sam staat, dressuurstal met +/- 10 pensionpaarden, staat een stel met twee dressuurpaardjes, hun 4 jarige merrie is nu ruim 1,5 week geleden bevallen van een schattig merrieveulentje. Dt beestje heeft nog geen straaltje daglicht gezien en gaat alleen af en toe met mams even los in de binnenbak!

Gebeurt dit bij jullie ook, of ben ik de enige die dit niet OK vindt?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:57

Niet oke..........gewoonweg schandalig!!!!!!!!! jong leven hoort op het land al is het maar 4 uurtjes per dag.........Ongelovelijk de borden die mensen voor hun kop hebben Frusty Frusty Frusty GRRRRRRRR. Ik snap dat je niet altijd de mogelijkheid hebt maar doe ze dan in iedergeval een paar uur in de bak...........

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:00

Gebeurt zoveel...
Ik ken er eentje die zo is opgegroeid, de moeder scheen over hekken heen te springen dus het diertje kwam pas met 5 maanden echt buiten toen het werd afgespeend.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 21:01

Ze doen met hun paarden ook al zo raar, niet in de groep naar buiten maar ook niet samen in de bak. Alleen maar in de stapmolen en hard aan het werk onder het zadel, de 4,5 jarige (nou ja bijna 5) is ze nu de wissels aan het leren!
Volgens mij worden hun paarden ook gek van verveling, elke dag hetzelfde: Dressuur, Molen, stal!
Ze hebben nog nooit een springbalk of bos gezien en een wei de laatste jaren ook niet!!

En dit alles denk ik omdat ze zo zuinig op hun "talentjes'" zijn!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:25

zuinig? als ze jou opsluiten in het toilet, en je er enkel uitmag om rekensommen te maken en een uurtje van de ene kant naar de andere kant van de gymzaal te lopen, zou ik gek worden.

laat een paard, paard zijn!

laat ze op de weide dollen, hen eens lekker rollen in de modder! eens een ontspannen buitenrit doen met een heerlijk rengalopje tegen een stalgenootje, of een balkje springen ter afwisseling!

en veulens: ik ken dat, veulens die op stal blijven tot ze 6 maand oud zijn: schandalig!

veulens horen op de weide! niet in een stal! hoe kan je leren lopen als je der geen ruimte toe krijgt?

grrrrrrrrrr dit maakt me woest!

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:27

Vorig jaar zijn er bij ons op stal 4 veulens geboren. In de 1e 3 maanden kwamen ze denk ik 3 of 4x per week buiten.
Meestal dan nog met hun moeder in de stapmolen (Hun jonge moeders in de krul getrokken met een bijzetteugels). Vond ik ook behoorlijk waardeloos. Gelukkig hebben ze wel de hele winter op het land gestaan.

Nu staan ze weer op stal - dag en nacht -. Volgens mij gaan ze 1x per week de bak in. Mogen ze vrijspringen. Echt belachelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:30

Bij de echte wedstrijd mutsen en matsers gaan de paarden gewoon op het land....Bij Capellman elk paard een uur (of als het onmogelijk was, dan kwamen ze er drie maal per dag uit) bij Rademakers alle paarden elke dag een uur of twee (speciale hengstenwei) het zijn vaak de wannabees die dat soort dingen niet met hun paard doen en daarom altijd een eeuwige tweede blijven. Paarden die nooit paard kunnen zijn zijn geen paarden

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:04

Waarom fokken zulke mensen eigenlijk???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 22:05

de dressuuramazone die deze stal runt, heeft haar paarden, wel buitenstaan, allemaal samen een uur of 5 per dag in de groep. En de rest van de pensionpaarden gaan ook naar buiten. Alleen de paarden van dit stel paarden niet. Toch zijn het niet echte wannabees, zij heeft de pavocup al eens gewonnen (welliswaar met een paard van een stalgenoot) en ook vorig jaar zat ze in de finale. En hij geeft op hoog niveau les

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 22:08

sarabande schreef:
Waarom fokken zulke mensen eigenlijk???


Tja, goede vraag. zou ik zo geen antwoord op kunnen geven. Ze staan graag in de belangstelling. Het is natuurlijk het enige veulen in deze dressuurstal. Die van de dressuuramazone staan met hun moeders in de merriewei!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:10

Met wananbees bedoel ik mensen die op een bepaald niveau ergens blijven hangen omdat men denkt dat men uitgeleerd is. Dat kan grpr zijn of de b. Maar vooral mensen die geen respect hebben voor het paard zijn behoeftes. Natuurlijk ben je super voorzichtig met een paard van een ton, Alle begrip voor maar daarom kan hij wel een paar uur per dag voor zichzelf hebben en dat hij zich kan bewegen op de manier dat hij dat wil.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 22:18

denk niet dat ik het ermee eens ben hoor, maar ik denk dat ik weet wat jij onder wannabees ziet (mensen die denken dat ze heel goed zijn en erbij horen, maar ondertussen... ) men dat zijn ze in mijn ogen niet echt. Wel erg uit de hoogte en alleen hun paarden zijn het einde en de rest is niks en doet het verkeerd, behalve dan de stalhouder (lichte tour amazone) daar kunnen ze wel op niveau mee praten!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:27

Precies. alleen als je verder gaat dan zal je zien dat de kennis vrij oppervlakkig is. Vrijwel alleen kennis over het eigen vakgebied. Als er een wezen niet eenzijdig is is het wel het paard........Toch??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:28

neemt niet weg dat ik heeel veeeeeel bewondering heb voor mensen die zich enigzinds een beetje kunnen profileren in de sport hoor,,,,,,,,,,

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:37

Samsam schreef:
behalve dan de stalhouder (lichte tour amazone) daar kunnen ze wel op niveau mee praten!!


Veel manege paarden zijn statussymbolen en slechts aangeschaft om het ego te verhogen.

Je kan dat altijd zien als je op een manege komt. Dat zijn de paarden die hun baasjes (gelukkig) zelden zien.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 23:31

ik weet niet precies wat jij met manegepaarden bedoeld?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:35

Samsam schreef:
ik weet niet precies wat jij met manegepaarden bedoeld?


sorry verkeerd uitgedrukt, paarden die op maneges staan van eigenaren, dus niet de lespaarden

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 23:39

tja het is ook niet echt een manege. Het is een dressuurstal van lichte tour amazone (8 wedstrijdpaarden) en zo'n 10 pensionpaarden die allemaal op redelijk tot goed niveau worden uitgebracht. van L tot lzz-licht. Maar bij ons dus geen penny-meisjes en recreatieruiters, het gaat er nogal serieus en fanatiek aan toe!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:23

Ik vind dit absoluut niet ok, maar bij ons gebeurt het zelfde met een fries helaas Boos! , sommige mensen weten echt niet wat een paard nodig heeft.
En idd ze kan wel verstand hebben van rijden, maar met alleen verstand van rijden kom je er niet mee, het is slecht voor het veulen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:23

Samsam schreef:
Maar bij ons dus geen penny-meisjes en recreatieruiters, het gaat er nogal serieus en fanatiek aan toe!!


Zou al niets voor mijn zijn ... Ik volg de middenweg. (uitersten zijn nooit goed)
Ik ben heus fanatiek, en ik wil zoveel mogelijk leren, maar niet ten koste van m'n paard en niet op een penny-manier!
Ik zou dus nooit of te nimmer op zo een stal willen staan waar de paarden in porseleinen kastjes worden gehouden waarmee ze te proberen brainwashen dat ze eigenlijk paard zijn. (dan houdt ie z'n sokken misschien wit)
Geef mij maar de bak van de buurvrouw met een lekker bakkie achteraf en een leuke klets. (en een koekje misschien Vork )

En een veulen hoort op de wei. Ik zou zijn benen niet op de röntgen willen zien als 3-jarige.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 00:28

Als je het topic even helemaal leest, dat kun je zien dat alle paarden gewoon buiten komen en het super hebben, alleen de twee merries van het betreffende stel niet.
En ik heb het er wel naar mijn zin, het is juist wel fijn om veel know-how in de buurt te hebben en het is ook erg gezellig!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:29

Samsam schreef:
Maar bij ons dus geen penny-meisjes en recreatieruiters, het gaat er nogal serieus en fanatiek aan toe!!


Had het meer over die onnatuurlijk bruingebakken eigenaren die naast hun andere bezittingen er ook een paardje op nahouden

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 00:35

HAHA, maar dit is een ander slag, deze man is full-time (denk ik) in de paarden, niet alleen met deze twee merries, maar hij geeft nogal wat priveles en op niveau en voor een goed bedrag, ze hebben ook wel verstand van dressuur en heel veel ervaring, maar ik snap niet dat ze niet inzien dat een bijna volledig indoor leven niet goed is voor een paard en dat met wat meer afwisseling de paarden veel blijer worden en waardchijnlijk ook nog beter gaan presteren. En het is niet zo dat de omgeving dat ook doet, zij zijn de enigen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:39

Ja sorry, ik dacht dat die reactie van jou (over hun paarden die niet in groep buiten komen enzo) op de hele stal sloeg, maar het ging enkel om die mensen van die merries. Tong uitsteken (nou snap ik hem, had hem wel helemaal gelezen maar verkeerd gesnapt.¨*shame on me Bloos *)
Sorry! *schaamt zich diep*

Maar dan is het wel een leuke stal, want je hebt overal wel zo een muts als haar.
Vindt nog wel steeds dat een veulen op de wei hoort en ik vindt het nog steeds schandalig dat ze ze in een porseleinen kastje houden wat ten koste van het paard zelf gaat.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 00:41

ik ook, daarom starte ik dit topic ook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers