Hoe bepaal je of een hengst bewezen is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Hoe bepaal je of een hengst bewezen is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 10:26

Weer een iets andere invalshoek. Criteria van bewezen hengsten zijn niet gemakkelijk. Er zijn altijd bewijzen aan te slepen voor en tegen de fokprestaties van een hengst. Is een predikaat genoeg? Zijn er bewezen hengsten zonder predikaten?

Is het zo dat fokkers juist weglopen bij predikaat en/of bewezen hengsten? Ik vind dat laatste nog het vreemdste verschijnsel..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:00

Ik zie dat niet gebeuren dat fokkers weglopen bij een bewezen hengst met predikaten, eerder er met z'n allen naar toe hollen. Wat een een bewezen hengst? ik denk als zijn nakomelingen het goed doen in de sport.

Persoonlijk acht ik een hengst bewezen als zijn nazaten MIJ persoonlijk aanstaan. Zoals Guidam bijvoorbeeld.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:14

de stamboeken doen hun best : ere wie ere toekomt. maar de keus ligt altijd bij jou persoonlijk. dus ga je persoonlijk na, of van die hengst, die afstammingen je aanstaan.

en niet te vergeten, hoe ziet de moeder(lijn) eruit? is er gefokt met matige merries? bloedtypes? ... ? en dan gaan vergelijken!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 13:31

De meeste hengsten maken de volgende fases door:

1) Goedgekeurd als driejarige. Toppers dekken in een keer heel veel, hoewel ze op hun best bewezen hebben in het fenotype. Toppers met een "verdachte" afstamming dekken al een stuk minder

2) Eerste jaargangen veulens gekomen. Als veulens het heel erg goed doen, komen er meer dekkingen, anders dan loopt het aantal dekking terug. Veel competitie van nieuwere hengsten, aangezien dezelfde fokkers weer naar de nieuwere hengsten gaan.

3) Afstammelingen onderzoek gedaan, eerste schifting plaatsgevonden. Minderen zijn al afgekeurd, alleen de hoogste toppers blijven nog veel dekken

4) Eerste nakomelingen in de sport/keuring. Toppers scoren goed, waarschijnlijk nog meer dekkingen

Iedere hengst komt dan in een fase waarin de top wordt bereikt. Men ziet dan uit naar jongeren, of wil niet nog eens bewijzen wat al bewezen is. Met name bij de Welsh lijkt het wel of een predikaat een dekverbod betekent. Vaak komt dat omdat de eigenaar dan ophoudt te promoten, het dekgeld verhoogt en liever de jongeren een kans geeft. Juist de topmerries worden door de jongeren gedekt om de jongeren die kans te geven, waardoor het aantal toppers van de hengst dus minder wordt. Op een gegeven moment komt de "self fulfilling prophecy": de hengst is niet modern genoeg meer, jongeren fokken beter.

Heel zelden gebeurt het omgekeerde, zoals hengsten die weinig dekken in de jeugd, door een "verdachte" afstamming of door misschien wat mindere prestaties in de sport of op de keuring. Ze halen iedere keer net wel de selektiekriteria, maar worden nooit als topper aangemerkt.

Dan gebeurt dat wonder: die merries die er precies bij passen worden erbij gedekt en voila: het ene na het andere wonder valt eruit.

Dat gebeurt vaker dan men denkt. Hulde aan de fokkers die het inzicht hebben om juist zo'n hengst te nemen..

Wanneer is zo'n hengst bewezen? Voor de fokkerij zijn zaken als sport, keuringsgegevens en afstamming niet meer dan een indicatie dat de hengst het zou kunnen doen. Het enige bewijs zijn daadwerkelijk succesvolle nakomelingen...

Ik ken predikaathengsten waarbij ik met geld toe nog geen veulen van zou willen. Ik ken daarentegen oudere predikaatloze hengsten waar ik met liefde en plezier een veulentje van zou willen hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 19:56

kattebeest schreef:
niet te vergeten, hoe ziet de moeder(lijn) eruit? is er gefokt met matige merries? bloedtypes? ... ? en dan gaan vergelijken!


Dat zijn dingen die allemaal in het afstammelingenrapport word meeggenomen.