Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 03:30

Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlandse paarden en dan doel ik alleen op de Groninger en het gelderse paard.Niet ten nadelen van het Friesche paard maar deze zijn goed vertegenwoordigt en deze niet.

Hebben jullie een Groninger/Gelders paard?
Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval?
Fokken jullie Groningers/Gelderse paarden?
Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie)?
Waarom hebben juliie geen van deze paarden?
Hoe denken jullie over deze paarden in de sport?
Waarom denken jullie dat deze paarden wel/niet ver kunnen komen in de sport?
Waarom zou je altijd/nooit voor deze paarden kiezen?

Kijk voor meer info over deze rassen eens op
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederlnd/De%20echte%20sterren%20achter%20het%20KWPN%20in%20Het%20Groninger%20Paard.htm is voor de geschiedenis van deze paarden plus de geschiedenis van de sportpaarden fokkerij en de feiten over beide rassen in de topsport.
http://www.gelderlanderhorse.nl/
http://www.hetgroningerpaard.nl/

Alvast bedankt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:41

daffie1986 schreef:

Kijk voor meer info over deze rassen eens op

Om met het laatste te beginnen. Het zijn geen rassen. Bij zowel het Groningerpaard als het Gelderse paard heb je het over typefokkerij.
Gelderse paarden zijn ook gewoon onder gebracht bij het KWPN.

Ik heb een Gelders paard en dat is zeker geen toeval. Ik heb wel bewust voor dit type paard gekozen omdat ik ze mooier vind dan het moderne KWPNrijpaardtype. Ik ga wel voor de moderne Gelder en niet het tuigtype. Het front, bewegingen, belijning en het fijne werkbare karakter van deze paarden spreken mij erg aan. Het zijn veelzijdige paarden geschikt voor sport en recreatie (net als de moderne KWPNer dus) Springen/dressuur/mennen...het kan allemaal.
Ik ben van mening dat het moderne Gelderse paard erg geschikt is voor de dressuurring. Er komt een paard binnen. Een dressuurpaard moet imponeren met zijn postuur en bewegingen. Maar dat is mijn mening.
Groningers spreken mij minder aan. Ze zijn een slag zwaarder en hebben een minder aansprekend front.(vindt ik weer natuurlijk :o )

Ik ga straks met mijn merrie fokken en ik fok voor de sport maar een recreatieruiter moet er ook mee uit de voeten kunnen.
Ik wil dus een modern Gelders paard fokken met een Gelderse opdruk en een goedkarakter. Maar eerst ga ik een poosje dressuurrijden met mijn merrie.

NatasjavE

Re: Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:42

Waarom wil je dit eigenlijk weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:46

Ik ben van beide type paarden gecharmeerd.
Ik heb een 19 jarige Gelderse merrie en haar deels Groninger hengstveulen, een 9 jarige Gelderse merrie (opgenomen in het GrPstamboek) en haar deels Groninger zoon.

Waarom dit type paard?
Mijn vader fokte met klassiek Gelderse tuigpaarden en daar viel mij toen het prachtige karakter al van op.
Een braaf maar blij paard met veel front, krachtige beweging en vooral een hanteerbaar karakter.
Voor de kar altijd vrolijk en lopen met veel front en bravour maar wel goed in de handen te houden.
Dat sprak mij aan.

Fokken?
Ja wij fokken kleinschalig met onze paarden.
Wij zelf houden nog wel van wat massa hoewel we het front niet willen missen.
Een Gelderse met wat meer massa en bot.
In het huidige aanbod van de Gelderse hengsten kon ik geen hengst vinden die daar aan voldeed.
Dit is de reden dat wij daarom gekozen hebben voor Groninger hengsten.
Ik heb wel gekeken naar Groninger hengsten die ook weer wat Gelders bloed voerden.
We hebben nu twee lopen een hengstveulen (van Orbaldo II) en een ruin (van Mats).
Beide Groninger hengsten zien er klassiek uit, hebben een mooi front en hebben een blij optreden.

Waarom met deze type paarden fokken?
Wij fokken speciaal gericht op het gezin, daarmee bedoel ik dat de vader ment, de dochter/zoon bij de rijclub rijdt en de moeder dressuurt.
Of te wel het paard is voor meerdere doeleinden geschikt is maar bovenal heeft het een meewerkend karakter.
Wij richten ons wel iets meer op het mennen maar dit betekend niet dat een paard bij ons niet onder het zdael gereden kan worden.

Mijn gedachte over Gelderse/ Groningers in de sport?
Eigenlijk zouden veel startende ruiters en amazones veel gelukkiger zijn met een Gelderse of Groninger onder hun billen.
De trent is dat je pas wat bent als je met een type paard als Jazz, Ferro, Gribaldi of Salinero op de wedstrijden verschijnt.
Helaas gebeurt het maar al te vaak dat startende ruiters en amazones helemaal niet om kunnen gaan met het sensibele karakter.
Gelderse en Groningers kunnen in de B, L, M en Z klasse prima meekomen en het karakter is in meeste gevallen beter mee om te gaan.

Waarom ik denk dat deze paarden beter geschikt zijn en ver kunnen komen in de sport?
Allereerst zijn deze paarden sneller weer onder controle, bij spanning slaan ze niet meteen op tilt.
Ik denk dat je een klasse sneller door komt als je een paard hebt dat niet snel onder de indruk is van wat er om hem heen gebeurt omdat het juist met zijn hoofd is bij de hulpen die je als ruiter door geeft.

Waarom ik altijd kies voor een Gelderse/ Groninger?
Ik wil voornamelijk veilig de weg op kunnen zondar dat mijn paard bij het zien van een vrachtauto het hazepad kiest.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 15:46

@NatasjaVe Ik ben hier in geinterresserd omdat ik in de toekomst wil gaan fokken met deze beide rassen en ik ben eigenlijk benieuwd hoe de ruiters/amazones er tegen aankijken en hoe de ruiters/amazones van deze paarden denken over hun paarden in de sport en hoe ze presteren in de sport. het gelderse paard is wel degelijk een eigen stamboek, dus een ras gelders is idd type van de KWPN fokkerij

@Ilegra ik ben blij dat jullie beide paarden gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:00

Ja, meerdere gelderse paarden.
Mijn rijpaardmerrie komt uit een gelderse stam en zodoende raakte ik geinteresseerd, en heb gelderse paarden bijgekocht en gefokt.
Omdat het gelderse paard voldoet aan mijn gebruiksdoel qua veelzijdigheid en karakter, en aan mijn postuur :o
Mijn fokdoel is dat ze zowel voor sport als voor recreatie geschikt zijn.
De goede exemplaren hebben net zoveel potentie voor de sport als de goede rijpaardexemplaren.
Bovendien kan je met een gelderse ouder fijne moderne sportpaarden fokken als je een keer een rijpaard gebruikt.
Veelzijdig, meewerkend karakter, gezond, evenwichtige bouw.
Ze passen bij hetgeen waar ik ze voor wil gebruiken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:28

Een Gelderse merrie :)
Puur toeval. Ik wilde een leuk veulen kopen om later de sport mee in te gaan. Tijdens het aankopen heb ik gelet op uitstraling en beweging. Mijn merrie viel op door haar aparte en parmantige manier van lopen en haar trotse uitstraling. Daar kon het rijpaardveulen van de buurman niet tegen op, dus heb ik de gok gewaagd.
Sport :) Ik ben een actief wedstrijdamazone.
Ik denk dat ze ondergewaardeerd zijn! Met een modern Gelders paard moet je gemakkelijk de Z-dressuur kunnen halen. Ze hebben een trots en vaak ook blij voorkomen en krachtige, ruime bewegingen. Dankzij hun vaak vriendelijke en werkwillige karakter kunnen veel amazones en ruiters ermee uit de voeten. Bij sommige Geldersen verwacht ik dat ze ook goed mee kunnen draaien in de SubTop.
Door de gebruikers komen ze vaak minder ver in de sport. Veel recreatieruiters hebben een Gelderse om lekker mee te mennen of buitenritten te maken. Het gros heeft geen motivatie om richting de Z of de SubTop te gaan. Daardoor blijven de meeste Geldersen op relatief laag niveau. Ook als ze meer in hun mars hebben. De Gelderse paarden staan bekend om hun goede gezondheid en goede gangen. Daar ligt het mijns inziens dus niet aan. Daarbij komt dat ik het eigenlijk doodzonde vind als er een goede getalenteerde Gelderse "eindigt" als recreatiepaard :o
Mijn passie ligt bij de dressuur. Ik zou alleen nog weer een Gelderse kopen als ik denk dat het een geschikt dressuurpaard is. Nu ben ik van mening dat er veel Geldersen goed als dressuurpaard kunnen functioneren, dus de kans dat ik nog eens een Gelderse koop is zeker wel aanwezig ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:48

Nee
NVT
Nee
NVT
Waarom hebben juliie geen van deze paarden? Puur toeval,ik ben wel weg van gelderse paarden.
Hoe denken jullie over deze paarden in de sport? De gelderse:
In mijn optiek hebben ze een veel beter achterbeengebruik en veel meer kracht dan veel rijpaarden.De massa spreekt me ook aan mits ze niet te zwaar zijn,en de veelzijdigheid.
Ik denk dat ze inderdaad makkelijk Z moeten kunnen lopen met hun gangen,ze zouden mischien net wat bloed een heetheid kunnen missen voor het allerhoogste niveau.Maar daarvoor ken ik ze niet genoeg.

Vanwege de goede gangen en lichaamsgebruik.

Groningers ken ik niet zo goed,het enige wat ik ervan gezien heb waren 2 hengsten die erg zwaar waren.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:29

Groninger
Expres gezocht
Ja, ik heb een Groninger merrie die drachtig is van een klassieke hengst, 1 jaarlingmerrie van een klassieke hengst en ik heb onlangs een KWPN merrie gekocht waar nog behoorlijk wat Groninger bloed inzit en die ga ik ook in de Groninger fokkerij inzetten.
Om dit soort in stand te houden, hoewel ik de zwaardere dieren het mooiste vind heb je de meer rijtypische ook nodig om een zo breed mogelijk publiek te kunnen bedienen.
nvt
Het gros van de ruiters in de basissport zou met Gelderse en Groninger paarden prima uit de voeten kunnen, misschien vaak nog wel beter dan met de hetere sensibeler dieren. Het huidge KWPN fokbeleid is in eerste instantie gericht op het fokken van Grand Prix paarden, op zich is daar niets mis mee maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen. Ik vergelijk het wel eens met auto's: als je de gemiddelde automobilist in een Ferrari zet is de kans groot dat er ongelukken gebeuren of dat de auto in no time naar de knoppen is.
Waarom denken jullie dat deze paarden wel ver kunnen komen in de sport?
Ze zijn koel in het hoofd, ze blijven gaan en je hoeft niet bang te zijn voor "explosies" niet dat ze nooit een stap verkeerd zetten maar daarna zijn ze meteen weer bij de les. Ook ik denk dat ze zeker geschikt zijn als sportpaard ouderdieren.
Ze zijn ontzettend koel en braaf en je kunt er alles mee, of het nu dressuur is, een springwedstrijd, een cross, voor de weidesleep of voor de wagen, wij doen het er allemaal mee.

Als iemand liever een ander soort paarden heeft: prima, maar ik denk dat er nogal wat mensen meer plezier aan hun hobby zouden kunnen beleven met dit soort dieren.
Het valt wel op dat degenen die voor de Gelderse/ Groninger paarden kiezen niet meer anders willen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:28

daffie1986 schreef:
@NatasjaVe Ik ben hier in geinterresserd omdat ik in de toekomst wil gaan fokken met deze beide rassen en ik ben eigenlijk benieuwd hoe de ruiters/amazones er tegen aankijken en hoe de ruiters/amazones van deze paarden denken over hun paarden in de sport en hoe ze presteren in de sport. het gelderse paard is wel degelijk een eigen stamboek, dus een ras gelders is idd type van de KWPN fokkerij

@Ilegra ik ben blij dat jullie beide paarden gebruiken.

Het gelderse paard heeft GEEN eigen stamboek. Het is onder gebracht bij het KWPN. Een Gelders paard is een KWPNer van het Gelderse type. Een ras is een gesloten stamboek en een type niet. Voor het Gelderse paard zijn altijd hengsten van een ander stamboek gebruikt om het type te vormen. Het Friese paard is een ras, daar worden geen hengsten erkend die niet Fries.

Tyara, Dikkiloo, Parciaval presteren alle hoog in de sport. Er zijn er nog wel veel meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:33

@TS Leuk dat je een dergelijk topic opent. Wie weet krijgen mensen die dit lezen een klein beetje een ander beeld van Groninger en Gelderse paarden +:)+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:35

En Terlinus en Terlina zijn KWNPers van Groninger komaf die hoog in de sport hebben gepresteerd onder Arnoud Dobber in het springen.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:02

Ik heb een Groninger ruin.
Bewust gekocht, ik wilde een braaf, veelzijdig, stevig gebouwd paard die cool in de kop is en dat is ie 8-)
n.v.t.
Recreatie en wellicht in de toekomst ook sport.
n.v.t.
Kan heel prima, veel Groningers kunnen fantastisch marcheren (zeer goede motor achterin :D )
Kunnen zeker ver komen.
Ik hoop met de mijne oud te worden maar mocht ik nog een keer moeten kiezen dan kies ik zeker weer voor dit ras.

Leuk dat je er op deze manier aandacht aan besteed, ik denk idd ook dat veel mensen heel veel plezier zouden kunnen beleven aan een groninger en dat het op concour gaan of buitenritjes maken een relaxte bezigheid wordt :j

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:34

Eigenlijk zouden de Mods eens toe moeten staan dat dit topic of topics van gelijke strekking bij rijtechnisch wordt geplaatst ipv bij F en A.
Het valt mij steeds op dat op FA er alleen fokkers en fokkers/gebruikers komen (logisch ook wel)
Maar niet de doelgroep, de ruiters.
We kunnen natuurlijk gelderse en groningers fokken zoveel als we willen, maar zolang de ruiters nog steeds denken dat dit ouderwetse en lompe paarden zijn, dan raakt men zijn produkten niet kwijt.
Bokt is een prachtig medium om deze paarden in een goed daglicht te stellen maar dan moet men wel de ruiters kunnen bereiken, ik kijk bijv ook niet op de afdeling Welsh of Western.
Laatst bijgewerkt door shan op 01-02-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:38

NatasjavE schreef:
En Terlinus en Terlina zijn KWNPers van Groninger komaf die hoog in de sport hebben gepresteerd onder Arnoud Dobber in het springen.

De merrie die ik pas heb gekocht komt ook uit deze (Oberlina) stam, van haar loopt een ruin in Amerika op Prix st George niveau en die word nu klaargemaakt voor Grand Prix. Er zijn uit deze stam al heel veel goede sportpaarden gefokt die bekend staan om hun instelling en werkwillige karakter.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:48

Je vraagstelling is een beetje bijzonder, maar ik ben zo happig op dit onderwerp dat ik er vol induik als je het niet erg vindt :P

Ik heb één eigen Groninger paard en mijn ouders hebben er drie. Ik rijd op drie van de vier en ben nummer vier ook aan het 'opvoeden'.

Toen één van onze twee pony`s stierf (in 1992) wilde mijn vader wel een paard kopen, maar dan wel een type waar hij zelf ook schik mee kon hebben/ recreatief mee kon mennen en fokken. Via wat speurwerk bij de Friezen en de Merensjes kwam hij bij de Groningers :)
Hoewel ik meteen mijn vooroordelen klaar had :o kon ik er al snel niet meer omheen, een Groninger is een keuze voor het leven. Ieder puberpaardenmeisje zou er één moeten hebben, puur therapeutisch :+

Sinds 1992 heeft mijn vader verscheidene klassieke veulens gefokt. Door domme pech, een verkeerd beeld van het type paard bij derden en nog wat andere factoren ging de lol er een beetje af en zijn we alleen nog voor eigen gebruik gaan fokken.

We hebben ze voornamelijk vanwege het karakter en de veelzijdigheid. Ik ben iemand die niet goed kan kiezen en dat uit zich in mijn 'gebruik' van mijn paarden: ze kunnen op veel fronten worden ingezet, denken altijd mee en... vinden het overduidelijk leuk om voor je te werken. Ik ben echt verknocht geraakt aan dit type paard en aan deze lijn (onze eigen fokproducten). De band die ik met deze dieren heb zou ik niet willen missen.
Bij ons lopen ze trouwens dressuur, springen & cross op recreatief- / wedstrijdniveau, voor de kar en buitenritten. Voor horseball, voltige en zorgkindertjesbegeleiding zijn ze ook ingezet en dat ging ook :)

Hier kan ik veel antwoorden op geven, maar laat ik allereerst zeggen dat ik me helemaal kan vinden in de wijze woorden van o.a. Aad, Ilegra, Pletje en Janne.
Zelf start ik Groningers in de sport, maar dat is niet voor een hoger doel en puur vanuit het egoïstische oogpunt dat ik gewoon lol wil met m`n paarden. Het paard waarmee ik nu een poosje start is toevallig het minst getalenteerde dat we op stal hebben, maar ook het dier waar ik altijd met een grijns vanaf stap omdat hij zit als een Chesterfield :)

Waarom denken jullie dat deze paarden wel ver kunnen komen in de sport?
Klassieke genen verloochenen zich niet, een werkwillend karakter is handig en een motor die achter zit ook. En tja, wat is ver? De meeste wedstrijdruiters in Nederland starten in de basissport en daarvoor is een klassieker heel geschikt en prettig (als ik zie hoe gestresst sommige mensen te paard zitten op een wedstrijd denk ik: doe jezelf en je paard een plezier en koop een paard dat zich door jouw zenuwen niet zo laat opnaaien en waarmee je dus wel relaxed kunt starten...).

Waarom zou je altijd voor deze paarden kiezen?
Omdat ik bijna een soort bloedband ervaar met deze dieren :D Andere types paarden heb ik ook (in)gereden en kan ik ook zeker waarderen, maar nogmaals: een Groninger is voor het leven. Net als de meeste anderen word ik het gelukkigst van lieve en gezellige mensen en dieren om me heen.

Misschien een aardige illustratie: zomer 2007 kocht ik een jonge WPN`er om te beleren en in te zetten voor de Orun. Mooi paard (helemaal modisch verantwoord) met potentie en onder het zadel heel prettig om mee te werken (tenminste, dat vind ik: z`n nieuwe baasje is wat bangig en dat combineert vooralsnog aanzienlijk minder). Toen ik in mei 2008 de Orun afrondde heb ik hem meteen op de examendag afgeleverd bij z`n nieuwe baasje. Ik heb geen moment getwijfeld tussen hem en mijn toen nog onbeleerde Groninger, want Gruno was Gruno en Wolkers was heel leuk maar... gewoon 'een paard' :o Inmiddels heb ik Gruno beleerd (ook zo leuk: ik heb onderhand ruim tien Groningers 'beleerd', maar dat is een wassen neus: ze zijn zadelmak geboren) :)) en blijkt hij vele malen looplustiger en actiever dan de meeste WPN`ers en Welshes die ik heb gereden en zoals verwacht heel braaf :)
http://pic90.picturetrail.com/VOL2374/1 ... 725419.jpg

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:34

shan schreef:
Eigenlijk zouden de Mods eens toe moeten staan dat dit topic of topics van gelijke strekking bij rijtechnisch wordt geplaatst ipv bij F en A.
Het valt mij steeds op dat op FA er alleen fokkers en fokkers/gebruikers komen (logisch ook wel)
Maar niet de doelgroep, de ruiters.
We kunnen natuurlijk gelderse en groningers fokken zoveel als we willen, maar zolang de ruiters nog steeds denken dat dit ouderwetse en lompe paarden zijn, dan raakt men zijn produkten niet kwijt.
Bokt is een prachtig medium om deze paarden in een goed daglicht te stellen maar dan moet men wel de ruiters kunnen bereiken, ik kijk bijv ook niet op de afdeling Welsh of Western.

Ja ben ik het wel mee eens. kijk maar wat er op de voorpagina van bokt staat. Gelderse paarden als melkpaard....dat draagt niet bij aan een beter imago van het Gelderse paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:34

Ik denk dat er voor een betere imago wat meer gelderse goed zouden moeten presteren in de sport.De meeste ruiters willen toch een flitsend sportpaard,en dat kan een gelderse best zijn.Maar dan moeten ze inderdaad van het imago van braaf karrepaard af.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:40

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er voor een betere imago wat meer gelderse goed zouden moeten presteren in de sport.De meeste ruiters willen toch een flitsend sportpaard,en dat kan een gelderse best zijn.Maar dan moeten ze inderdaad van het imago van braaf karrepaard af.

Dat roep ik al tijden :D

Welke goede en commerciele ruiter wil er op een goede Gelderse stappen? :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 09:46

NatasjavE schreef:

Sorry alweer schrijffoutje ik bedoelde groningers

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:47

daffie1986 schreef:
Hebben jullie een Groninger/Gelders paard? Ja, gelders
Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval? Puur toeval
Fokken jullie Groningers/Gelderse paarden? Nee
Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie)? Beide
Waarom hebben juliie geen van deze paarden? Deze vraag is niet goed denk ik
Hoe denken jullie over deze paarden in de sport? Voorlopig loopt hij negen van de 10 keer vooraan mee met zijn 4 jarige leeftijd, dus wat mij betreft is het een top knol :D
Waarom denken jullie dat deze paarden wel/niet ver kunnen komen in de sport? Ieder gezond paard kan het Z halen, dus waarom deze paarden neit
Waarom zou je altijd/nooit voor deze paarden kiezen? Ik zou zo weer voor een gelders paard kiezen, hij is rustig betrouwbaar en heeft toch genoeg pit om ook nog eens gek te doen :D

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:59

*Hebben jullie een Groninger/Gelders paard?
groninger (ingeschreven bij het IHW)

*Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval?
toevallig tegenaan gelopen

*Fokken jullie Groningers/Gelderse paarden?
nee, mijn merrie heeft helaas ZE

*Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie)?
Ik fok dus niet maar gebruik mijn paard nu nog recreatief, heb wel plannen om wedstrijden te gaan rijden

*Waarom hebben juliie geen van deze paarden?
-

*Hoe denken jullie over deze paarden in de sport?
Er zijn verschillende groningers die het niet onverdienstelijk doen in de sport.

*Waarom denken jullie dat deze paarden wel/niet ver kunnen komen in de sport?
Ik zou eigenlijk niet weten waarom ze niet ver zouden kunnen komen in de sport. Uitstraling hebben ze in ieder geval!

*Waarom zou je altijd/nooit voor deze paarden kiezen?
voor mij geen ander meer :D Ík hou van het type paard (robuust en wat grover van bouw) en het karakter staat me aan. Nuchter en werkwillig. Helemaal mijn type ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 10:02

Ik heb mijn onderschrift veranderd dus zal eventjes wat andere topics gaan bekijken en misschien dat mensen wel even komen kijken op deze manier. Groetjes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:04

[quote="shera
*Fokken jullie Groningers/Gelderse paarden?
nee, mijn merrie heeft helaas ZE

[/quote]

Wat is dat??

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:19

Sorry, ZE = zomereczeem. Onder de eigenaren van eczemers een veel gebruikte afkorting ;)

Citaat:
De meeste ruiters willen toch een flitsend sportpaard

persoonlijk vind ik een paard met een mooi front en stevig van bouw (dus gelders/gronings :D ) veel flitsender dan zo'n ielepiel......