Hengstenkeuring van het KWPN maakt fokkerij kapot!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Hengstenkeuring van het KWPN maakt fokkerij kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:02

http://www.katholieknieuwsblad.nl/show.php?art=kn2605e

Het artikel in het Katholiek Nieuwsblad 'Dopingaantijgingen maken atleet kapot' is een erg belangrijk artikel voor fokkers. Het is van de onderzoeksjournalist Rijkers. Dat is degene die "de affaire Spijkers", de kwestie over ondeugdelijke landmijnen, destijds goed in het nieuws gebracht heeft. Ik denk dat hij met zijn nieuwste artikel, in elk geval bij de fokkerij en in het bijzonder bij de affaire Guldenberg, in de roos schiet.

Ik hoop dat andere fokkers ook begrijpen dat aan dopingzaken in de fokkerij meer kanten zitten, zeker als er een zekere goedkeuring als dekhengst in het geding is.
Bij het tumult rond Guldenberg is ons fokkers voorgehouden dat er bij Guldenberg doping is gebruikt waardoor hij beter geweest was dan de andere hengsten in zijn jaargang. De fokkers dachten dat het bestuur van de koninklijke vereniging haar werk goed gedaan had door flink op te treden. Niet dus!

Terwijl dubbel en dwars vaststaat dat er bij Guldenberg geen doping gebruikt is, stelt het KWPN nog dat er wel doping zou zijn aangetoond. Het KWPN heeft er geen bewijs voor geleverd. Hoe zit dat?

Ik kan dat alleen maar verklaren uit het feit dat Guldenberg in 1991 dè topper was (in de pers, ook in "In de Strengen", meerdere keren vastgesteld). Die topper is opzij gezet door een kliek die destijds de macht binnen het KWPN had en die macht kennelijk nu nog steeds heeft. Die kliek heeft er belang bij om deze zaak in de doofpot te houden. Daar valt nog heel veel over te zeggen. Het houdt mij in ieder geval heel erg bezig. Ik ben op internet gaan kijken op de site van Van Lijssel. Hij zat in de commissie die destijds de gang van zaken bij het bestuur van het KWPN onderzocht heeft.
Ik heb een paar conclusies uit het onderzoeksrapport van 24 september 1992 gehaald:

Citaat:
Het bestuur heeft ondanks problemen met diverse reglementen geen maatregelen getroffen deze te toetsen of te herzien. De directeur/hoofdinspecteur daarin niet gecorrigeerd door het bestuur, heeft op basis van deze reglementen voor personen toch ingrijpende beslissingen genomen (o.a. doping-affaire Guldenberg). Er bestaat geen reglementering met betrekking tot mogelijke belangenverstrengeling inzake dubbelfuncties en zakelijke transacties (b.v. bestuurslid/jurylid), ondanks dat hiervoor op diverse wijzen en meerdere malen is gepleit.

Citaat:
Het bestuur heeft nagelaten in een aantal gevallen duidelijkheid naar de leden en betrokkenen te verschaffen met betrekking tot niet terechte beschuldigingen en publikaties (Vermond t.a.v. de Lucky Boy affaire, 'ziekte' Seldenrijk, doping-affaire Guldenberg, publicatie buitengewone ledenvergadering afd. Noord-Brabant). De leden waren veelal afhankelijk van informatie via andere media dan In de Strengen. Het bestuur heeft ondanks concrete vragen van leden en afdelingsbesturen in een aantal situaties de leden en onvolledig en/of misleidend voorgelicht.

Mijn eerste vraag is nu: Waarom hebben ook de besturen van na die bestuurscrisis vastgehouden aan niet terechte beschuldigingen en publikaties en de leden misleidend voorgelicht ?

Mijn tweede vraag is: Is de opeenstapeling van fouten van het KWPN contra Guldenberg en Van Hoek een uitzondering op een normaal goede gang van zaken? Zo ja, waarom is die affaire dan nu nog niet opgelost ??

Mijn derde vraag is: Wat is de waarde van de hengstenkeuringen van het KWPN, terwijl de hengst Guldenberg in lengte van jaren valselijk opzij gezet is ???

Ik hoop op uw mening en onderbouwde antwoorden

Anoniem

Re: Hengstenkeuring van het KWPN maakt fokkerij kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:31

Een mening met onderbouwde antwoorden?
Geef eerst maar eens iets wat de titel van dit topic rechtvaardigd!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:05

hilden1971 schreef:
[Mijn derde vraag is: Wat is de waarde van de hengstenkeuringen van het KWPN, terwijl de hengst Guldenberg in lengte van jaren valselijk opzij gezet is ???

De hengst Guldenberg die volgens zijn eigenaar Olympische talenten zou hebben, heeft zich op geen enkele manier onderscheiden in de sport. Had hij dat wel gedaan dan had hij altijd een herkansing kunnen krijgen. Dus achteraf heeft het KWPN met deze hengst toch gelijk gehad.

Als dit jouw enige voorbeeld is voor de stelling in de titel is dat wel heel magertjes voor zulke grote woorden.

En de site van Van Lijsel is natuurlijk DE plaats om neutrale info over het KWPN te vinden _O- :') :=

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 14:29

sarabande schreef:
hilden1971 schreef:

De hengst Guldenberg die volgens zijn eigenaar Olympische talenten zou hebben, heeft zich op geen enkele manier onderscheiden in de sport. Had hij dat wel gedaan dan had hij altijd een herkansing kunnen krijgen. Dus achteraf heeft het KWPN met deze hengst toch gelijk gehad.

Ik kan mij vergissen maar het gaat de familie van Hoek puur om de eigenschap als dekhengst, en rehabilitatie alszijnde doping verstrekkers. Gert Willem van Norel was mede eigenaar, en heeft deze ongein al vaker aan de hand gehad. Er is nooit gesproken over de OS kwaliteiten van de hengst Guldenberg. Guldenberg zelf heeft zich bewezen met internationale spring wedstrijden. Balken liegen niet, jury`s wel. Het Kwpn heeft nooit kunnen bewijzen dat er doping is geconstateerd, daartegen heeft de familie van Hoek middels gewaarde artsen/professoren zelf laten aantonen (daar het KWPN op vermoedens handeld) dat er geen sprake was van enige vorm van doping, dus ook bewezen verbetering van de kwaliteiten. Kwaliteit heeft Guldenberg nog steeds. Middels een fout in de juridische stukken heeft het KWPN geluk niet allang failliet te zijn gegaan. De rechter heeft in 1997 het KWPN veroordeeld tot het betalen van een boete van resp 200.000 gulden bij elke negatieve publicering ten goede van de hengst Guldenberg, daar deze uitspraak door de fout van één advocaat niet bekrachtigd is, pakt het KWPN alles aan om door te gaan met het kapot maken van levens van gewone burgers die toevallig een passie hebben met paarden. Het geluk om een hengst te fokken die naar het verrichtingsonderzoek mag is heel erg klein zeker voor een kleine fokker zoals van Hoek destijds was. Men is niet alleen maar kapot gemaakt met het idee dit is een dopinghengst, nee dit gaat verder dan wij kunnen denken en vooral weten. Ik als fokker betreur de gang van zaken want zoiets had nooit zo uit de hand mogen lopen tot heden ten dagen. Als fokker zou ik ook graag eens de mening van Van Norel willen weten daar hij met het KWPN een afspraak op schrift heeft gezet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:40

Gebruik even de zoekfunctie.
Deze hele Guldenberg discussie is al uitgebreid gevoerd.

Darnaast zie ik nog steeds het verband tussen jouw mededogen met de familie van der Hoek en de titel van dit topic niet.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:19

sarabande schreef:

Darnaast zie ik nog steeds het verband tussen jouw mededogen met de familie van der Hoek en de titel van dit topic niet.

Het verband is duidelijk denk ik.

Het Kwpn heeft de fout gemaakt en niet de fam. van Hoek!

Vandaar de mededogen ...

Als er de mogelijkheid komt dat Guldenberg ter dekking komt/is dan ga ik zeker de hengst bekijken/gebruiken.

Papier is papier niet meer en niet minder.

Prestaties en nakommelingen liegen niet!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:25

eldango schreef:
sarabande schreef:

Het verband is duidelijk denk ik.

Het Kwpn heeft de fout gemaakt en niet de fam. van Hoek!

Vandaar de mededogen ...

Als er de mogelijkheid komt dat Guldenberg ter dekking komt/is dan ga ik zeker de hengst bekijken/gebruiken.

Papier is papier niet meer en niet minder.

Guldenberg is erkend bij het EASP, dus je kunt ten alle tijden gaan dekken met Guldenberg. Ook hier zal men weer commentaar opgeven maar goed we blijven zeuren he.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:03

Als de naam van Lijssel (bij welk artikel dan ook) wordt vemeld
hecht ik er geen waarde meer aan, het is dan altijd anti KWPN.

Ik kan die man niet serieus nemen

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:10

stoffel schreef:

Ik ken die man niet persoonlijk of zo alleen de info vonden wij daar op die site.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:13

stoffel schreef:

Misschien heeft ie er een goede reden voor?

Even voor de duidelijkheid:
Ik reageer alleen op bassis van wat ik heb gezien.

In elke club,vereniging of stamboek is vriendjespolitiek.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:48

eldango schreef:

welke nakomelingen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:29

Is dit niet al heel oud nieuws?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:30

ja snap ook niet wat dit met de hengstenkeuring van nu te maken heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:39

Het trieste is dat die aardige heer Hoek mensen oplicht, bedreigt en lastig valt. Uit angst durven die mensen (die hij zelfs thuis lastig valt) niet te reageren.

Afgezien van gelijk of niet (en wie heeft nog nooit iets meegemaakt met het stamboek waar hij of zij niet blij mee is) iemand die 18 jaar lang bezig is met zon zaak is aardig gefrustreerd.
Dat het EASP een zoon van een door hen zo vermaledijde volbloed goedkeurt spreekt ook voor zich, het heeft allemaal niks met de klasse van de hengst te maken, alleen met gram en een obsessie.
Triest hoor.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 01-02-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:45

Waarom moet dit nu weer opgerakeld worden?? En om dan te stellen dat 'de hele fokkerij kapot gemaakt wordt'... Hoe kom je aan die onzin?? Het KWPN doet het harstikke goed wereldwijd gezien, zowel in sportief als commercieel oogpunt.

En waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar om dan nu jaren en jaren later nog weer dergelijke topics te openen; ìk zie er het nut niet van in.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:50

fokfanaat schreef:
eldango schreef:

welke nakomelingen?

De nakommelingen van Guldenberg.
Eeen aantal jaar geleden heb ik verschillende familieverwanten van Guldenberg gezien.
Stuk voor stuk goede paarden.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:08

sarabande schreef:
Het trieste is dat die aardige heer Hoek mensen oplicht, bedreigt en lastig valt. Uit angst durven die mensen (die hij zelfs thuis lastig valt) niet te reageren.

Afgezien van gelijk of niet (en wie heeft nog nooit iets meegemaakt met het stamboek waar hij of zij niet blij mee is) iemand die 18 jaar lang bezig is met zon zaak is aardig gefrustreerd.
Dat het EASP een zoon van een door hen zo vermaledijde volbloed goedkeurt spreekt ook voor zich, het heeft allemaal niks met de klasse van de hengst te maken, alleen met gram en een obsessie.
Triest hoor.

Misschien zijn die mensen wel terrecht bang!

1 van zijn paarden staat/stond op de opfok waar mijn paard ook stond. Dit paard was ingereden bij 1 van de "mensen". Ik heb zelden een paard zo bang gezien. Een paard wat bijna zadelmak is hoort toch verre van bang te zijn is het niet?

Zo ken ik ook mensen die bang zijn als ze mij zien en weetje nu ondertussen hebben ze alle recht om bang te zijn!

Bij sommige gebeurtenissen ga je die mensen echt niet bedanken ofzo.
Zoals die keer dat ze me pony voor de keuring chocolade voerde. Dan ga je die mensen echt niet bedanken!

Neem nou Wup:
Wel Nrps goedgekeurd en niet Kwpn maar loopt wel internationaal nivo.
Er zijn toch echt Kwpnhengsten die dat nivo niet gehaald hebben maar toch goedgekeurd zijn.

Verder heeft elk stamboek zo zijn voor en nadelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:18

Ik ben ook niet blij met de manier waarop mijn nu 4 jarigen vorig jaar getraind zijn, die waren ook doodsbang terwijl ze daarna door een jochie zijn ingereden en o.a. vrolijk door bos en veld galoperen.
Ik heb de verkeerde trainer gekozen, jammer. Maar dan ga ik zo iemand en zijn gezin toch niet thuis bedreigen, als je dat gewoon vind ben je van een bedenkelijk niveau.

Je zin over Wup slaat kant nog wal, en getuigt van weinig fokkennis, er zijn meer zaken waar een dekhengst aan moet voldoen

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:21

eldango schreef:
Neem nou Wup:
Wel Nrps goedgekeurd en niet Kwpn maar loopt wel internationaal nivo.
Er zijn toch echt Kwpnhengsten die dat nivo niet gehaald hebben maar toch goedgekeurd zijn.

Verder heeft elk stamboek zo zijn voor en nadelen.
[/quote]

Begrijp ook niet helemaal wat hier nu mee bedoeld. Je wilt toch niet zeggen dat elke IDP of ISP (hengst) KWPN goedgekeurd moet worden?
Laatst bijgewerkt door Harlekijntje op 02-02-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:24

Je moet even beter quoten, want dat soort onzin schrijf ik niet op

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:31

sarabande schreef:
Je moet even beter quoten, want dat soort onzin schrijf ik niet op

Bij deze aangepast. Sorry... :o

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:13

sarabande schreef:
er zijn meer zaken waar een dekhengst aan moet voldoen

Waar aan dan als je het alemaal zo goed weet te vertellen leg eens uit aan ons niet experts.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:37

Zon vraag zegt veel over jouw kennis van de fokkerij :(:) .
Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:50

sarabande schreef:
Zon vraag zegt veel over jouw kennis van de fokkerij :(:) .
Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie

Ik weet genoeg van de fokkerij, maak je daar maar niet druk om hoor. Maar jij schrijft dingen die je niet onderbouwd en dan heb je het lef ook nog eens te reageren op onderwerpen die volgens jouw niet onderbouwd zouden zijn. Nogmaals geef zelf dan eens aan waar een hengst dan wel aan moet voldoen ipv alleen een internationale sportervaring, deel ons in jouw kennis en kunde en toon ons, ons ongelijk. Ik daag je uit, maar aangezien ik je geruime tijd goed denk ingeschat te hebben, denk ik dat je het weer af doet met een slap antwoord.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:53

Op dit forum is mijn mening en kennis van de fokkerij uitgebreid voorhanden, doe je best.