Witte Fries ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:35

Even een kopietje gemaakt van de UC.Davis colorchart:

Citaat:
Alleles and Actions of Horse Coat Color Genes
Gene Alleles Observed Effect of Alleles in Homozygous and Heterozygous Condition
W=White
WW: Lethal
Ww: Horse typically lacks pigment in skin, hair and eyes and appears to be white.
ww: Horse is fully pigmented.


G=Gray (schimmel)
GG: Horse shows progressive silvering with age to white or flea-bitten, but is born any non-gray color. Pigment is always present in skin and eyes at all stages of silvering.
Gg: Same as GG.
gg: Horse does not show progressive silvering with age.



Konklusie: een 100% wit paard (WW=albinisme) zal dus niet overleven en bestaat dus niet.

Een paard kan een grijs-gen hebben (gg) en toch niet schimmel worden, maar deze gen wel doorgeven aan evt. kinderen. Dus een generatie overslaan kan wel.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:22

Ik snap dan ook niet dat de eigenaren van Brandus niet een klap geld hebben betaalt om te zorgen dat het niet bekend werd dat dit er een van Brandus is.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:47

Sugarmiss... Met die definitie van UCD ernaast, zou dit dus al helemaal niet kunnen.

Als je twee zwarte Friezen met elkaar kruist (moeder + vader zwart) zouden die dus alletwee gg moeten zijn. Daar kan dan nooit ineens een Gg veulen uitkomen. Als een van de ouders al Gg was, zou de ouder al een schimmel geweest zijn.

Als de moeder van dit paard niet opgenomen is in het stamboek vanwege zijn kleur (dus waarschijnlijk schimmel) maar wel een kind is van Brandus(op zijn hoogst gg; hij is zwart neem ik aan?) dan is het veel waarschijnlijker dat de moeder van de moeder dus niet helemaal raszuiver is geweest. De moeder's papieren lijken mij in ieder geval erg interessant.

By the way, zou kunnen dat mijn logica volkomen verkeerd is Tong uitsteken

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:03

Oh en nu ik er verder over nadenk even voor de duidelijkheid:

Een van de ouders homozygoot schimmel (GG) geeft altijd een schimmel veulen, ongeacht de andere ouder.

Twee hetereozygote schimmel ouders (Gg) kunnen een niet schimmel veulen krijgen (gg), maar dat veulen zal zelf nooit G gen mee kunnen geven. Als dit veulen dus ooit nog eens ouder van een schimmel wordt zal de schimmelkleur dus altijd van de -andere-ouder afkomstig zijn.

Een andere kleur paard met gg genen, zal NOOIT een schimmel produceren, tenzij de andere ouder een schimmel is....

Uh, juist.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:07

Heerlijk he genetica Lachen

Maar je hebt gelijk. Eén ouder moet altijd minstens Gg zijn:
Citaat:
Since gray is produced by a dominant gene, at least one parent of a gray horse must be gray. If a gray horse does not have a gray parent, then it should be seriously considered that the purported parentage is incorrect.


gg komt dus bij alle paarden voor die geen grijze (Gg) voorouders hebben. Maar die ene 'g' wordt wel doorgegeven.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:24

En zijn we het toch zomaar eens met elkaar Lachen

En zoals die quote al zegt... die afstamming zou ik eerlijk gezegd wat vraagtekentjes bij zetten.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:28

Nou het is dus eigelijk heel simpel:
Bij de friezen komt geen schimmel-gen voor, het vos-gen wel, maar daar wordt een hengst tegenwoordig ook op afgekeurd als hij dat draagt.
De vader kan dus wel degelijk Brandus zijn, er staat dat de moeder uit een Lammert merrie komt dus de moeder is dan een kruising met die Lammert merrie en een schimmel, de moeder is dus een halve fries en dan dus ook een schimmel.
Dit paard wat aangeboden wordt is dus voor 75% fries.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:07

Sugarmiss schreef:
gg komt dus bij alle paarden voor die geen grijze (Gg) voorouders hebben. Maar die ene 'g' wordt wel doorgegeven.


Sugarmiss: je haalt wat dingen door elkaar. Geeft niets, maar toch: In de annotatie die je gebruikt, staat "G" voor een grijs gen en "g" voor een niet grijs gen. Inderdaad, een paar dat "g" heeft, zal dat dus ook doorgeven, maar "g" is dus alleen maar een aanduiding van niet-grijs..

Kan je voorstellen dat genetica op het VWO altijd het leukste was. Toen had ik nooit lager dat 10,0 punten voor een proefwerk op dat gebied Knipoog Cool

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:06

ik heb net alles hier gelezen over albinisme, en ik vind het maar iets heel apparts. wat me wel opvalt bij wat ze albino paarden noemen is dat ze helemaal 'roze' om de ogen zijn, groeit daar ook geen haar op?
hoe kan het nou eigenlijk dat er os friezen bestaan?, er wordt al jaren alleen puur 'zwart bloed' door gefokt, en dan ineens ene vosje of schimmel ertussen, is er dan ergens niet een ander paard op geweest?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:10

Volgens mij doordat friezen vroeger allerlei kleuren hadden, en ze alleen met de zwarten zijn gaan verder fokken. Het zal dus best wel eens voorkomen dat een paard nog een andere kleur bij zich draagt. Maar van wat ik begrijp is dit paard geen 100% fries.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38772
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:12

Witte Fries? Kan nergens in de advertentie terug halen dat de moeder een Witte Fries is Lips are sealed

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:14

Kan je dat er niet niet uit op maken?
Vreemd... Lips are sealed

Ik zag op marktplaats een friese merrie staan waarvan de moeder een spierwitte fries is

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:15

Ow, sorry, bedoelde jouw deze advertentie of de werkelijke op marktplaats?
Als dat het geval is heb ik niks gezegd...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 23:22

Ik ga in iedergeval niet kijken, ik spaar liever door voor een echte zwarte fries ! Dus ik zal het helaas nooit weten.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 01:07

Woogy schreef:
ik heb net alles hier gelezen over albinisme, en ik vind het maar iets heel apparts. wat me wel opvalt bij wat ze albino paarden noemen is dat ze helemaal 'roze' om de ogen zijn, groeit daar ook geen haar op?
hoe kan het nou eigenlijk dat er os friezen bestaan?, er wordt al jaren alleen puur 'zwart bloed' door gefokt, en dan ineens ene vosje of schimmel ertussen, is er dan ergens niet een ander paard op geweest?


Albino paarden bestaan niet. Wat mensen vaak voor albino aanzien is of een cremello, of een fewspot met geen of heel weinig stippen. Bij bonte paarden, cremello, fewspots en gekleurde paarden is de huid onder de witte plekken in de vacht roze. Bij bvb een schimmel is de huid grijs/zwart, en dat zie je dus heel duidelijk aan de huid rondom de ogen.

Volgens mij zul je bij een rasecht gefokte Fries nooit een schimmel aantreffen, omdat de schimmelkleur nogal dominant is.

Bruin is een variant op zwart, dus daar is op zich al niet zo veel voor nodig. Vos ontstaat waarschijnlijk als alletwee de ouders drager zijn van een recessief gen. Die kans lijkt me bij Friezen uiterst klein en de kans dat alletwee de ouders dat hebben lijkt me helemaal klein.

Overigens bestonden er tot vorige eeuw ofzo wel gekleurde Friezen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:01

Aanvulling: Als een paard veel sabino heeft kan hij als veulen al helemaal wit zijn, en toch is het geen albino.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:41

Dit is die voskleurige fries
Afbeelding
Kan nu niet zeggen dat ik het echt mooi vind!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:51

nou ik heb die add even bekeken maar (waarvan dus die foto erbij staat) staat niets over een moeder die wit is hoor.
witte friezen bestaan echt niet, is al eens eerder een diskussie over geweest.
friezen met witte aftekeningen (kol, benen etc) echter wel net als de vos kleur.
iedere hengst kan witte aftekeningen fokken maar echt geen spierwitte fries hoor zeker niet als die 100% zuiver gefokt zou zijn.
er zijn nog wel enkele hengsten die dus de vosfactor hebben.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:28

snowdon schreef:
spierwit zei je? toevallig een albino? Dan maakt t niet uit voor de fokkerij denk ik, vererft toch niet? En t blijft enne fries dus t veulen is geen kruising (of was pa geen fries?)


Albino is zeker wel erfelijk! Het is namelijk eigenlijk een 'genenfoutje'.

Witte friezen of friezen met aftekingen worden niet opgenomen in het stamboek. Het zal dus ook zeker geen fries zijn, misschien wel qua uiterlijk, maar papieren zal het niet hebben.
En een paard dat geen papieren heeft, is officeel een kruising.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:42

wendy007 schreef:
Ja, inderdaad. Je kan het niet bewijze dat dit paardje uit een "witte" friese merrie komt. Het zou eerder een tinker zijn.Door de jaren heen is er zo doorgefokt dat een witte fries nu echt niet meer voorkomt. Je krijgt er al helemaal geen papieren bij, en eerlijkgezegd lijkt de foto op marktplaats totaal niet op een fries Nerd . Ik denk dat het idd oplichterij is. Voor de eigenaren van Brandus zou het helemaal een schande zijn.


Ook het feit dat het beestje wit aan de benen heeft doet toch erg vermoeden dat of de vader of de moeder verre van fries is

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:56

dit is niet de fries die ik eens zag, geloof ik. die stond tussen de friezen en had echt die uitstraling. deze niet, vind ik, zo van die foto.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:34

Samsam"]
Ook het feit dat het beestje wit aan de benen heeft doet toch erg vermoeden dat of de vader of de moeder verre van fries is
[/quote]
Dat zegt helemaal niets.
van bijna alle friese hengsten worden elk jaar veulens geboren met wit.
Als ik mijn stamboekmerrie (100% fries dus) zou dekken met remmelt (goedgekeurde friese hengst) dan kan ik er 99% zeker van zijn dat het veulen wit krijgt.

een fries met een kolletje komt gewoon in het hoofdstamboek als het daarvoor goed is, die kol telt dan heus niet zo zwaar.
aftekeningen aan oa de benen worden dus niet toegestaan in het stamboek maar het veulen komt wel in het veulenboek.



[quote="carola schreef:
friezen met aftekingen worden niet opgenomen in het stamboek. Het zal dus ook zeker geen fries zijn, misschien wel qua uiterlijk, maar papieren zal het niet hebben.
En een paard dat geen papieren heeft, is officeel een kruising.

hebben ze alleen een kol, dan dus wel hoor.
dat een paard zonder papieren officieel een kruising is slaat volgens mij ook nergens op.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:44

neen, maar dat het uit twee ouders met papieren komt, zonder papieren is dom. dus daarom zijn er weinig van Haha!
maar het is daarom nat. geen kruising...

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:59

carola"]
[quote="snowdon schreef:
spierwit zei je? toevallig een albino? Dan maakt t niet uit voor de fokkerij denk ik, vererft toch niet? En t blijft enne fries dus t veulen is geen kruising (of was pa geen fries?)


Albino is zeker wel erfelijk! Het is namelijk eigenlijk een 'genenfoutje'.
[/quote]

Albino komt dus niet voor bij paarden, dat staat al een paar keer in dit topic

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:21

het zal dan ook wel geen schimmel zijn joost, maar een witte of albino of cremelo fries.