Fokmerrie wel of niet met eigen prestatie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Nee een fokmerrie hoeft geen sport of verrichting te hebben

Ja ik wil wel graag dat een fokmerrie wat kan
30 (65%)
Nee een fokmerie hoeft geen sport of verrichting te hebben
16 (34%)

Totaal aantal stemmen: 46


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:25

Oscar volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Het gaat hier om fokken, niet om zekerheden.
Maar om met meer zekerheid te fokken is het prettig om te weten dat de moeder voldoet aan de eisen die aan haar kinderen gesteld zullen worden.
Het is leuk als je dat van de kinderen van een merrie weet, maar dan zou je pas met een merrie kunnen fokken die heel oud is.
Je hebt gelijk dat het mogelijk is dat invloeden van buitenaf de prestaties onmogelijk kunnen maken. Maar dat zijn uitzonderingen.
Ik ga uit van een gezonde fokmerrie.
En er is niets nieuws onder de zon. Vroeger moesten alle merries gewoon meedoen aan datgene dat de kinderen ook zouden gaan doen, b.v. landbouwwerk.
Na de omvorming werden de merries minder ingezet, maar toen werden ook hengsten niet of nauwelijks gereden en al helemaal niet in de sport, dat vond men eng.
Dat nu hengsten in de topsport meer voorkomen is alleen maar door de grote commerciele meerwaarde die die hengst krijgt.
Dus is het voor eigenaren en ruiters financieel aantrekkelijk hierin te investeren.
Voor de kosten van de merrie in de sport draait alleen de fokker op, daar ligt ook duidelijk het probleem waarom fokmerries minder in de sport presteren.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:41

het is mooi meegenomen dat de merrie zelf wat gepresteerd heeft in de sport maar door een blessure kan dit niet gebeuren. En het is niet altijd een garantie dat de merrie de kwaliteiten doorgeeft die zij zelf heeft. Ik vind het belangrijker dat de merrie al een paar nakomelingen heeft gebracht van verschillende hengsten die goed in de sport presteren en voldoen aan de eisen die een ruiter stelt.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:36

Maar hoe bepaal je dat je met die merrie gaat fokken?? Ik bedoel, je kan van te voren niet ruiken dat de nakomelingen het goed in de sport gaan doen,... Waarop baseer je dan je keuze om met die merrie sportpaarden te gaan fokken?

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:49

ligt denk ik aan een heleboel dingen. Als jij een merrie hebt uit een lijn waarvan bekend is dat ze goede sport/keuringspaarden afleveren, vind ik het niet nodig om die merrie ook nog eens te laten presteren. Als je een merrie uit een onbewezen lijn hebt, lijkt het me fijner om de merrie toch te laten 'presteren' zodat je meer bewijs hebt dat er een goed sportpaard uit KAN komen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 00:25

Maar Marjolein dat is toch heel kort door de bocht gedacht en een onderbreking van een goede lijn. Als een merrie uit een stam komt die goede gebruikspaarden geleverd heeft is het toch een fluitje van een cent om haar die traditie te laten voortzetten. Zodat ook zij en haar kinderen voldoen aan een hoge maatstaf / hogere waarde.
Wanneer een merrie uit zo'n stam niet zelf gepresteerd heeft zal de fout dus bij de verkeerde aanparing dus vader gezocht worden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:22

Hmm, ik heb hier niet op gereageerd, omdat dit mijns inziens toch wel een paardenvraag is en geen Welsh Pony vraag.

Om welk ras het ook gaat: prestaties zijn altijd een pré. Persoonlijk gaan wij er nog altijd prat op dat de Welsh A hengst met de hoogste gemiddelde punten in de IBOP menproef bij ons in de wei geboren is.

Toch is het bij de Welsh allemaal wat moeilijker, omdat er ook duidelijk de mogelijkheid moet zijn tot een test. Voorbereiding op zo'n test is vaak duur en daarom zijn er veel fokkers die zoiets achterwege laten. Daarom is het zo dat je een merrie meer op aanleg moet bekijken.

Bij de KWPN is dat wat anders. De markt gaat over recreatie en/of sport. Als je dan een fokmerrie hebt, die nooit iets gepresteerd heeft, moet je eens goed nagaan waarom dat zo is. Ik zou zeggen dat je zo'n merrie pas bij wijze van uitzondering moet inzetten. Het als harde eis stellen is echter wat veel gevraagd. Er zijn veel redenen waarom fokkers een merrie niet kunnen testen, zelfs bij grote paarden.