engels volbloed drukker? Is dat zo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:52

Hoeveel hengstenmoeders hebben er ooit in de sport gezeten?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:57

Zannekin schreef:
Hoeveel hengstenmoeders hebben er ooit in de sport gezeten?


Is dit een nieuw topic Verward Verward Verward Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:03

We zitten al een tijdje off-topic dacht ik?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:06

Darola van Van de Pas uit Rosmalen (ZZ-Licht dressuur, goedgekeurde hengst Moreno (v Hugo), 1 internationaal springpaard Animo's Hallo).

Finesse - Kigali?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-03-03 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:12

Ik heb er geen idee van wat het totale percentage zou zijn?
We spreken over een totaal van ongeveer 120 dekhengsten, dacht ik?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:31

Ik heb een Appollonios x Amor en ondervind echt geen problemen. Wel dat de Amorkant snel beledigd is, maar dat gebeurt zelden.
Mijn indruk is dat Volbloeden juist een groot hart hebben en zelden van dingen gaan paniekeren.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:48

hmmm ik vind de halfbloed die op m'n vorige stage staat, ene stuk drukker dan de meeste volbloeds waar ik nu mee speel, dit ligt denk ik voor ene heel groot deel ook aan het feit dat de mensen haar kalm willen hebben en telkens straffen als ze druk doet, en dan wordt ze gewoon zenuwachtig, vooral met poetsen ze is zo vaak geslagen en gemept onder het poetsen dat ze nu al uit zichzelf gaat dansen uit zenuwen voor de klappen

en zelfs daar zijn er drukke en hele rustige paardjes, Another Flica bijvoorbeeld is een volop rustig paardje en vooral als ze over de baan gaat heeft ze nog niet veel pit, maar mornington flyer aan de andere kant, is weer een neuroot, super druk, echt vreselijk kwam laats in volle galop van de baan af, renden zo naar huis was ineens een schimmeltje van al z'n zweet wat was gaan opscuimen

het ligt maar net aan het karacter van de paarden, en weinig aan de afstamming want flica heeft petardia(super drukke volbloed uit engeland) als vader en mams was ook aardig pittig, en zij niet, en bij tommy flyer net zo, super druk hele lieve rustige ouders

uiteraard zijn ze een stukje 'drukker' dan een kwpner maar dat komt omdat ze vol haver zitten en gewoon gefokt zijn om snel te zijn, druk is dus eigenlijk niet op z'n plaats.

ze hebben een goudeerlijk karakter en zijn zeer snel beledigd, als je tegen ze schreeuwt of boos doet dan zijn ze gewoon echt gekwetst, ik vind het persoonlijk geweldige paarden zo lief en handelbaar, vooral als je de verhalen hoort van, 'het zijn onhandelbare drukke gemene paarden', vind ik hele hoop onzin liever 10 volbloeds dan 1 pony

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 17:27

Lielle schreef:
Darola van Van de Pas uit Rosmalen (ZZ-Licht dressuur, goedgekeurde hengst Moreno (v Hugo), 1 internationaal springpaard Animo's Hallo).

Finesse - Kigali?


Daar tegenover staat Flyer, het onoogelijke manegepaard (overigens wel mooi gefokt) waaruit Concorde is voortgekomen. maar dit is off topic.

Volbloeden zijn volgens de meeste mensen echt wel gevoeliger (en dat denk ik zelf toch ook wel hoor), voor de liefhebbers zijn bloedpaarden daarbij ook nog intelligenter.

het is niet voor niets dat juist in de sport de mindere ruiters sneller tegen problemen aanlopen bij gevoeligere paarden dan bij koele paarden. En dat ligt niet aan de capaciteiten. Dat ligt aan het karakter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:57

Het karakter van de ruiter bedoel je Desiree???
Engelse ruiters hadden altijd lol wanneer bij een ruiterwisseling ze tegenover de Duitsers kwamen te staan, maar tegenwoordig hebben de Duitse topruiters wel geleerd om met bloed om te gaan. Een beetje meer respect en overleg dan lukt het prima.
Het lijken wel mensen Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:17

Mijn ervaring met volbloeden is dat je kwa karakter geen betere paarden kan hebben.
Meestal is het met een volbloed zo dat als je geen respect en waardering voor ze hebt je het kan schudden. Daar komt ook nog bij dat ze behoorlijk intelligent zijn en niet op alles ja en amen zeggen en dat schopt sommige mensen tegen de schenen...
Ik heb redelijk wat ervaring met volbloeden, we hebben er zelf een aantal gehad (merries, ruinen en hengsten) en in mijn familie is er ook mee gefokt. Verder kwam ik regelmatig op stoeterijen in Duitsland waar goedgekeurde dekhengsten stonden en natuurlijk ook fokmerries en veulens.
Problemen bij warmbloeden ondervind je volgens mij als ze op een slechte manier hebben veredeld. Maar meestal als mensen het over de 'rotkatakters'hebben van onze edele dieren is het weer eens omdat men er niet mee kan omgaan en geven bepaalde hengsten weer rotkarakters door zoals bv. Ulft (zijn niet mijn woorden hoor maar ik zag het hier ergenst staan, ik heb zelf een Ulft en kan het er absoluut niet mee eens zijn). Waarschijnlijk is dit ook weer een hengst die te intelligente karakters vererfd?

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:05

Mijn ervaring met 2 volbloeden is dat ze idd drukker en neurotischer zijn dan warmbloedpaarden. Heel snel gespannen en gevoelig. Wel zijn ze allebei heel braaf en werkwillig, nog meer dan de warmbloeden.

Mijn merrie Lotje voert heel veel bloed, Balzflug x Pion x Amor maar die is moeilijker dan de volbloeden...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:33

er staat een heel mooi stuk op www.volbloeds.nl over de volbloed die na de carriere als koerspaard wordt verkocht voor meerdere verschillenden doelen(dressuur, springen, millitary, manege paard) en dat ze dan te snel worden bestempeld als druk, onhandelbaar en gemeen, terwijl het juist vreselijk lieve dieren zijn, maar zo een druk van zoveel kinderen om ze heen, telkens andere mensen die anders rijden, of in de topsport juist weer met de prestaties moet kampen of anders wordt gestrafd(kan op vele manier, als jij na een rot training van je paard stapt en hem sjaggo ana iemand geeft, is hij al snel gekwetst en gepijnigd, krijg je een heel blauw(depresief) paard van)
ga maar eens lezen op de site staat onder hertrainen o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:36

Lielle schreef:
Darola van Van de Pas uit Rosmalen (ZZ-Licht dressuur, goedgekeurde hengst Moreno (v Hugo), 1 internationaal springpaard Animo's Hallo).

Finesse - Kigali?


Jammer alleen dat Moreno zelf zo bar weinig gepresteerd heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:39

sarabande schreef:
Het karakter van de ruiter bedoel je Desiree???
Engelse ruiters hadden altijd lol wanneer bij een ruiterwisseling ze tegenover de Duitsers kwamen te staan, maar tegenwoordig hebben de Duitse topruiters wel geleerd om met bloed om te gaan. Een beetje meer respect en overleg dan lukt het prima.
Het lijken wel mensen Knipoog


Vind ook wel dat de Engelse springruiters ( gebr. Whitaker) een van de beste ruiters allertijden zijn, er zijn er maar weinig die hun paarden zo lang heel houden. En met een enorm alcoholpercentage in hun bloed nog de grote prijs weten te winnen Haha!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:55

Volgensmij ligt het er ook aan wèlke volbloed ervoor zit, Pericles xx Abgar xx, Courville xx geven toch over het algemeen genomen vrij hete paarden. Mijn Hollywood (Jasper x Rigoletto) x Derrick (Lucky Boy xx x Nimmerdor) (waar volbloed dus vrij achterin de stamboom zit) zou je nou ook niet bepaald kalm noemen. Ik denk dat ze wel stressbestendig is, maar gewoon ontzettend gebrand is om aan de andere kant van de hindernis te komen. Ik denk dat dát Jasper - Courville xx is, wat dat karakter bepaald. Nerd Verward Er staat ook een Kennedy x Pericles xx bij ons op stal, en dat is me toch een neuroot (maar wel eerlijk hoor) . Scheve mond

Maar de volbloeden die echt neurotisch zijn willen ze op de renbaan ook niet hebben, die moeten ook in een zekere mate kalm kunnen blijven tijdens de race.

een aantal artikelen:
http://www3.sympatico.ca/pete.birdsall/nearco.htm
http://www3.sympatico.ca/pete.birdsall/blen.htm
Laatst bijgewerkt door mdmoiselle op 04-03-03 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:59


Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:00

Ik ken maar een volbloed en ja dat is een hele oude, dus misschien telt mijn omschrijving iets minder voor de volbloed in het algemeen. Maar door dat ene paard kan ik een volbloed wel omschrijven als eerlijk, werklustig (nou ja, als het haar uitkomt *LOL* en soms een tikkie explosief. Denk niet dat die explosieve reacties een paard druk maken, denk wel dat ze zo'n paard de naam druk kunnen geven. Maar ik ken ook een stuk of wat KWPNers die wel eens fel kunnen reageren.... Volgens mij hangt het voor het grootste deel van het paard en zn opvoeding af.
Laatst bijgewerkt door Lon op 04-03-03 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:01

mdmoiselle schreef:
Maar de volbloeden die echt neurotisch zijn willen ze op de renbaan ook niet hebben, die moeten ook in een zekere mate kalm kunnen blijven tijdens de race.


Als ze kunnen lopen en ze zijn goed pakken ze die ook wel en leren de mensen die er mee moeten omgaan hoe ze met zo'n paard om moeten gaan.
Daar werkt het niet zo, kost o.a. te veel geld en ze geven niet snel op.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:11

chantal1"]
[quote="mdmoiselle schreef:
Maar de volbloeden die echt neurotisch zijn willen ze op de renbaan ook niet hebben, die moeten ook in een zekere mate kalm kunnen blijven tijdens de race.


Als ze kunnen lopen en ze zijn goed pakken ze die ook wel en leren de mensen die er mee moeten omgaan hoe ze met zo'n paard om moeten gaan.
Daar werkt het niet zo, kost o.a. te veel geld en ze geven niet snel op.
[/quote]

bedoel je met 'daar' engeland? of de topsport?
want tommy flyer is uit engeland naar nederland gestuurd omdat hij te druk was op de baan, hij slingerde er zo overheen zelf met jockeys die gewend waren aan het drukke grut, en hier doet hij precies hetzelfde en wordt daardoor naar australie verkocht omdat ze daar smalle baantjes hebben waar hij dus niet zo gaat slingeren vanwege te grote open ruimtes

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:15

Daar; de doorzetters Knipoog

Zo ken ik er ook een, die flikkerde elke Jockey er af, tot op een dag een man er aan kwam die wel met hem overweg kon.
Dit paard werd ook niet zo maar opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 22:20

chantal1 schreef:
Daar; de doorzetters Knipoog

Zo ken ik er ook een, die flikkerde elke Jockey er af, tot op een dag een man er aan kwam die wel met hem overweg kon.
Dit paard werd ook niet zo maar opgegeven.


Het zijn inderdaad doorzetters, maar ze zijn ( daardoor) ook gewoon heel handig!! Veel gevoel en ik vind John een van de beste springruiters ooit, zoals die man een paard voorelkaar heeft in een parcours? Kan mening ruiter wat van leren. De controle................echt heel goed!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:06

ik geloof dat ze door hun intelligentie zo heet zijn. van henry blake heb ik ook heel wat opgestoken. ga niet altijd met hem akkoord, maar feiten zijn feiten.
de volbloeden zijn erop getraind alert en snel te zijn, terwijl warmbloeden meer moeten gehoorzamen. dus is het toch maar logisch dat ze in de omgang 'drukker' lees heter zijn.
en dat heeft weer niks te maken met het karakter, want die slimme ox'en zijn ontzettend lief. (natuurlijk uitzonderingen daargelaten zoals bij ieder ras). maar ze merken het meteen als er wat mis is. ze zullen zich sneller gekrenkt voelen. dat zit erin. ze hebben je gewoon meteen door. bij mij komt het over dat je meer moet opletten wat je doet met een volbloed.
dat maakt ze ook net zo aantrekkelijk. volbloeden met warmbloeden vergelijken is overigens bijna zinloos want er bestaat een eindeloze variatie aan warmbloeden terwijl we het bij de volbloeden over 1 ras hebben. en ook de kruisingen zullen verschillen.
maar als je een volbloed op een warmbloed zet, lijkt me het logische gevolg dat ze, omdat ze zoveel verschillen, kenmerken aan hun kinderen doorgeven die niet altijd bij elkaar passen. en dan krijg je de 'moeilijke' paarden. hoewel het ook goed kan gaan natuurlijk. en hoewel de training, opvoeding véél bepaalt. maar die snoertjes DNA zijn het begin van alles Lachen