Zenon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dianne78

Zenon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 23:02

Als fokker van Zenon ben ik erg benieuwd wat er over hem wordt geschreven. Wanneer je Zenon googled, kom je hem regelmatig tegen op bokt.nl. Dus daar ben ik ook op gaan lezen. Tot mijn verbazing lees ik dan ook verhalen over de moeder van Zenon. 't Zou maar een "gewone stamboekmerrie" zijn. Dit is echter niet het geval. Patoya is inderdaad een stamboekmerrie, met een prok-certificaat. Maar "gewoon" is ze niet. In het afstammelingenrapport van Zenon kun je lezen dat ze wat meer gedragen zou moeten gaan en meer zelfhouding moet tonen. Door een zware blessure is dit echter niet meer mogelijk. We hebben haar als sportpaard gekocht, maar ze komt nu als fokmerrie erg goed tot haar recht: Haar eerste veulen is een stermerrie van Rousseau, haar tweede veulen is Zenon (v. Rousseau en goedgekeurd bij het KWPN), haar derde veulen is Alano (v. Trento B). Alano is inmiddels aangewezen voor de derde bezichtiging van de NRPS-hengstenkeuring en op 31 januari zullen we weten of hij een dekbrevet krijgt. Het vierde veulen is een merrie van Rousseau, zij zal dit jaar klaargemaakt worden voor de stamboekkeuring en van deze merrie hebben we erg hoge verwachtingen. Dus van een "gewone" merrie is geen sprake!!
Daarnaast lees ik ook over Whinny Jackson, hij zou draken van paarden geven. Dit is bij ons absoluut niet het geval. Patoya is de liefste merrie die ik ken, met veel werklust. Bovendien is Whinny Jackson een allround hengst (lichte Tour dressuur en zware tour springen). Wat willen we nog meer??
Ik vind het natuurlijk geweldig om de positieve verhalen van 'mijn' hengst Zenon te lezen (blijft ondanks de verkoop nog steeds onze Zenon) en ik hoop nog veel mooie reacties te lezen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 07:40

Misschien helpt het om eens wat foto's hier te plaatsen van de de familieleden? Ik ben wel benieuwd hoor.
Ik vind hem aansprekend.
De reden dat ik hem niet heb gebruikt is dat ik vind dat hij zijn rechtervoorvoet wat raar opneemt. De toekomst moet uitwijzen wat hij doorgeeft en of hij daardoor interessant genoeg is om weer op mijn lijstje te komen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:03

Ik ben helemaal weg van zenon, dé zenon toch? De zwarte van rousseau, en als opa's Whinny Jackson en Ferro?
Mooi aansprekend, komt hier en daar wel wat 'hitserig' over maar dat mag wel want het is een (dek)hengst, nog jong en een warmbloed.

Ja ik wil mijn merrie wel door hem laten dekken, misschien.

shan

Re: Zenon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:30

Hij staat op mijn reservelijstje, ik wil eerst kijken hoe de 3 jarigen zijn.
Volgens zijn afstammelingenrapport bleven de veulens graag draven, terwijl ik vind dat Zenon zelf zo'n goede galop heeft (vind ik van de Rousseau's niet altijd meevallen)
en de galop is juist een aandachtspunt bij mijn merrie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:51

EHK --> F-AM

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:01

Wat fijn,dat je een stuk schrijft over Zenon, ik vind hem een geweldige,indrukwekkende hengst .Ik zie nog voor me,dat het hele publiek stil werd,toen hij zijn entree maakte op de hengstenshow bij Willy Brinkman.Daarnaast heb ik hem enkele keren life ontmoet en zijn karakter vond ik erg prettig,een lief paard en jong natuurlijk en enthousiast,een van mijn merries ( uit Olivi x Rubinstein)krijgt in Mei een veulen van hem en daar ben ik erg benieuwd naar.
Ik ga voor Zenon.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:51

Ik zou me er zeker niet teveel van aantrekken. Er zitten hier zoveel pennymeisjes en vooral veel roddelaars.... Die geen verstand van zaken hebben en gewoon dingen lopen te vertellen terwijl ze zo'n paard nog niet eens hebben gezien ook. Zenon is een aparte hengst en ook hij zal zijn minpunten hebben, net als elk ander paard. Ik zou zeggen geniet van uw fokproduct en laat de meningen van andere een beetje voor wat ze zijn. het is niet voor niets een forum......

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:46

Super dat ik reacties krijg op mijn bericht. Ik ben zeer zeker trots op alles wat we hebben. Meningen en interesses verschillen per persoon en die respecteer ik ook. Maar ga geen verhalen de wereld in brengen van iets wat je niet weet! Gezien de prestaties van de nakomelingen mogen wij terecht zeggen dat het een goede fokmerrie is. Niet zomaar een 'stamboekmerrie' uit een of andere 'B-hengst'. Oordeel niet te snel over een ander, ga uit van feiten en niet van roddels!
Ander voorbeeld: ik heb 2 veulens en een jaarling te koop. Mensen bellen en zeggen ongezien dat ze het te duur vinden. Wij zeggen dan standaard: kom eerst eens kijken en vel dan je oordeel!
Ook al is het een forum, denk na voordat je iets plaatst!!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:06

Dianne78 schreef:
Super dat ik reacties krijg op mijn bericht. Ik ben zeer zeker trots op alles wat we hebben. Meningen en interesses verschillen per persoon en die respecteer ik ook. Maar ga geen verhalen de wereld in brengen van iets wat je niet weet!

Dat zou de meest logische gang van zaken zijn maar jammer genoeg wordt die niet gevolgd door iedereen die op een forum post. Net zoals in het echte leven dienen uitlatingen geïnterpreteerd te worden vanuit de persoon van wie ze komen. Als een bekende fokker zegt dat een bepaalde hengst niet goed is, dan heeft dat meer gewicht dan één of ander schoolmeisje dat nog niet droog is achter de oren... Laat je dus niet van je stuk brengen en doe vooral voort waarmee je bezig bent; blijkbaar doen jullie het nog zo slecht niet.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:27

Dianne78 schreef:
Super dat ik reacties krijg op mijn bericht. Ik ben zeer zeker trots op alles wat we hebben. Meningen en interesses verschillen per persoon en die respecteer ik ook. Maar ga geen verhalen de wereld in brengen van iets wat je niet weet! Gezien de prestaties van de nakomelingen mogen wij terecht zeggen dat het een goede fokmerrie is. Niet zomaar een 'stamboekmerrie' uit een of andere 'B-hengst'. Oordeel niet te snel over een ander, ga uit van feiten en niet van roddels!
Ander voorbeeld: ik heb 2 veulens en een jaarling te koop. Mensen bellen en zeggen ongezien dat ze het te duur vinden. Wij zeggen dan standaard: kom eerst eens kijken en vel dan je oordeel!

Ik kan me vinden in wat je zegt,ook ik heb een stamboek merrie en ook uit haar worden hele goede veulens geboren en het eerste wat mensen vragen als je een veulen (als ik dat al ooit doe) verkoopt,is of er wel predicaten op de merrie zitten,anders kan het niks zijn,zeggen ze dan aan de telefoon,dat is zo jammer, er zijn al veel goede nakomelingen geboren uit een stamboekmerrie volgens mij.Daar zijn ook al veel discussies over op dit forem en dat is ook oke.
Ik vind dat je een tophengst gefokt hebt met Zenon (hoe is het nu met hem)?En zeker zal hij ook minpunten hebben,maar die hebben wij ook.
Ik gaeens rustig afwachten wat Zenon nog allemaal gaat doen en hoe zijn nakomelingen het gaan doen ,maar volgens mij zit dat wel goed en als het niet zo is,dan heb ik het misgehad.Eerlijk gezegt denk ik dat een hoop mensen een merrie zoals die van jou,graag op stal zouden willen hebben, ik wel in ieder geval! ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 07:56

cara schreef:
eerste wat mensen vragen als je een veulen (als ik dat al ooit doe) verkoopt,is of er wel predicaten op de merrie zitten,anders kan het niks zijn,zeggen ze dan aan de telefoon,dat is zo jammer, er zijn al veel goede nakomelingen geboren uit een stamboekmerrie volgens mij.Daar zijn ook al veel discussies over op dit forem en dat is ook oke.

Dat zijn de mensen die later spijt als haren op hun hoofd hebben. :D

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:32

cara schreef:
Ik kan me vinden in wat je zegt,ook ik heb een stamboek merrie en ook uit haar worden hele goede veulens geboren en het eerste wat mensen vragen als je een veulen (als ik dat al ooit doe) verkoopt,is of er wel predicaten op de merrie zitten,anders kan het niks zijn,zeggen ze dan aan de telefoon,dat is zo jammer, er zijn al veel goede nakomelingen geboren uit een stamboekmerrie volgens mij.

En er zijn er nog méér geboren uit merries die wel predicaten hebben verdiend...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:43

Ik ken een veulen van hem of inmiddels jaarling,een schimmel uit een Olivi moeder.Heel chique veulen,kan heel goed draven maar er lijkt wel een karaktertje in te zitten.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 10:20

En sprakeloos, zit er ook echt verschil in kwaliteit tussen een veulen uit een merrie zonder predicaten of een veulen uit een merrie met predicaten?

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:53

Dianne78 schreef:
En sprakeloos, zit er ook echt verschil in kwaliteit tussen een veulen uit een merrie zonder predicaten of een veulen uit een merrie met predicaten?

Zoals de duitsers het mooi zeggen; 'Von nichts kommt nichts'

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:54

Dianne78 schreef:
Als fokker van Zenon ben ik erg benieuwd wat er over hem wordt geschreven. Wanneer je Zenon googled, kom je hem regelmatig tegen op bokt.nl. Dus daar ben ik ook op gaan lezen. Tot mijn verbazing lees ik dan ook verhalen over de moeder van Zenon. 't Zou maar een "gewone stamboekmerrie" zijn.

Plaats eens een foto van deze merrie, dat zegt meer dan woorden..

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:10

Een predikaatrijke stam geeft geen garantie voor een goed veulen. Ook een Grandprix merrie en een Grandprix hengst geven geen garantie dat je een Grandprix paard fokt!

Heb geen idee hoe ik foto's moet plaatsen, als ik dat heb uitgevogeld plaats ik wat foto's.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:41

Dianne78 schreef:
Een predikaatrijke stam geeft geen garantie voor een goed veulen. Ook een Grandprix merrie en een Grandprix hengst geven geen garantie dat je een Grandprix paard fokt!

Heb geen idee hoe ik foto's moet plaatsen, als ik dat heb uitgevogeld plaats ik wat foto's.

Dianne78, allereerst mijn felicitaties met het fokken van een goedgekeurde hengst, wij hebben dat nog niet bereikt en zullen dat ook zeer waarschijnlijk niet bereiken.

Een predikaatrijke stam zegt mij zeker niet alles, zoals menigeen hier al wel weet op bokt, fokken wij gerust met een stamboekmerrie maar hebben dan ook duidelijk voor ogen het fokken van een sportpaard en zeker geen keuringspaard. Wij schipperen op helemaal niets wat betreft karakter als zowel mogelijkheden als sportpaard, dit zijn voor ons belangrijke doelstellingen en daar is voor ons het "plaatje" ondergeschikt aan en nee dan fok je niet zomaar een goedgekeurde hengst en daar hebben wij volkomen vrede mee.

De stam van Zenon heeft nog weinig laten zien op het gebied van sport, voor ons nog veel te weinig, daarlangs het feit dat zijn nakomelingen niet makkelijk aangalopperen en het bloed Whinny Jackson erachter.
Ja kom ik toch weer om de hoek...ik ben er 1 van de oude garde die ook Whinny Jackson heeft gevolgd en wel met name omdat die hengst een extreem vermogen had in het drafgebeuren, we hebben die hengst gevolgd maar dus ook alle ins en outs meegenomen op het gebied van karakter en vererving in de breedste zin van het woord. Whinny Jackson stond bekend om zijn moeilijke karakter en niet te vergeten, hij gaf met grote regelmaat een pony, zijn nakomelingen konden nogals eens apart draven maar de rest moest toch echt van moeders afkomen.

Jij kunt misschien de ideale merrie hebben staan maar ze voert wel het bloed van een bepaalde hengst en daar heb ik persoonlijk zeker mijn bedenken bij, dan nog Rousseau die niet de galop lijkt te vererven zoals ik die graag zou zien, ja dan kies ik persoonlijk nu toch voor een ander hengst en wacht netjes af wat Zenon gaat doen in de komende jaren. ik hoop dat hij me verrast en ik zal dan de eerste zijn om dat toe te geven.

Sprakeloos, de uitspraak: 'Von nichts kommt nichts' , gaat alleen maar op als we het ook hebben over niets, wie bepaald wat onder die term valt?
Ik ben van Duitse afkomst en ken die uitspraak als geen ander maar zo strak als jij die brengt zo ligt hij toch echt niet daar in het Deutsche!!!!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:04

Elisa2 schreef:
Ik ken een veulen van hem of inmiddels jaarling,een schimmel uit een Olivi moeder.Heel chique veulen,kan heel goed draven maar er lijkt wel een karaktertje in te zitten.

Wat leuk, wie weet, komt er straks ook een schimmel uit mijn Olivi merrie ;)

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:07

sprakeloos schreef:
cara schreef:
Ik kan me vinden in wat je zegt,ook ik heb een stamboek merrie en ook uit haar worden hele goede veulens geboren en het eerste wat mensen vragen als je een veulen (als ik dat al ooit doe) verkoopt,is of er wel predicaten op de merrie zitten,anders kan het niks zijn,zeggen ze dan aan de telefoon,dat is zo jammer, er zijn al veel goede nakomelingen geboren uit een stamboekmerrie volgens mij.

En er zijn er nog méér geboren uit merries die wel predicaten hebben verdiend...

Wat gezellig sprakeloos: in elk topic hebben we samen een gesprek,maakt niet uit waar het over gaat,
wellicht heb je gelijk, met je predicaatrijke merries,er komen er ook steeds meer, er komt nog een dag dat ze er nog meer bij gaan bedenken , omdat alle fokmerries die gehonoreerd worden,allemaal hetzelfde predicaat hebben, op naar de medaille!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:08

LDRD schreef:
cara schreef:
eerste wat mensen vragen als je een veulen (als ik dat al ooit doe) verkoopt,is of er wel predicaten op de merrie zitten,anders kan het niks zijn,zeggen ze dan aan de telefoon,dat is zo jammer, er zijn al veel goede nakomelingen geboren uit een stamboekmerrie volgens mij.Daar zijn ook al veel discussies over op dit forem en dat is ook oke.

Dat zijn de mensen die later spijt als haren op hun hoofd hebben. :D

:D tsja

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 01:59

sprakeloos schreef:
cara schreef:

Betreft dit een discussie over de kwaliteit wat betreft keuringsmeesters?, in het geval van TS als Cara betreft het merries die geblesseerd zijn geraakt of wat dan ook, en op de keuring niet hoger konden scoren, ik weet niet of dat we het nu over hetzelfde hebben?

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:18

De moeder van de hengst waar hier over gesproken wordt , van TS heeft ook een blessure opgelopen ,net als die van mij en kon daardoor geen predicaat meer krijgen, daar heb ik het over.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 09:01

En het zou dan toch echt niet eerlijk zijn als je daar op afgerekend wordt. Misschien had de merrie wel een hele rits aan predikaten behaald als zij niet geblesseerd zou zijn geraakt!!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:58

Daar is een hele grote kans op ja!