bastaard laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

bastaard laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 00:03

Stel: je wilt een veulen. Lief en leuk, dat kleine spul. MAAR: je hebt een bastaard (kijk in mijn profiel en je ziet waar ik het over heb) Wat moet je daar voor hengst op zetten om er wat moois (en, niet geheel onbelangrijk, verkoopbaars) uit te krijgen??? Iemand ervaringen met 'bastaard-fokken'

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:07

Ik weet ff niet welke bastaard je bedoeld? die jildau? Je zou kunnen denken aan een nrps hengst een veulen wordt ingeschreven ongeacht de moeder mits het aan een bepaald % arabisch bloed wordt voldaan en je hebt best leuke en mooie nrpsers waar je geen idioot hoog dekgeld voor hoeft te betalen en toch een papier erbij ookal is het en halve Knipoog

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:18

Ik denk het wel gabrycha *LOL* Die andere is een ruin...Tong uitsteken

Een kruising tinker/fries, misschien een NRPS-er met wat bloed. dan kun je(zoals Gabrycha al zegt) er iig een papier bij krijgen.
Maar als je het beestje moet verkopen zou ik het eigenlijk niet doen...Er worden zoveel veulens geboren dat mensen er toch meestal liever één willen met een 'vol' papier...En in de prijs kun je niet veel lager dan de rest gaan zitten, want dan heb je de kosten er niet uit

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:39

gomir schreef:
Ik denk het wel gabrycha *LOL* Die andere is een ruin...Tong uitsteken

Een kruising tinker/fries, misschien een NRPS-er met wat bloed. dan kun je(zoals Gabrycha al zegt) er iig een papier bij krijgen.
Maar als je het beestje moet verkopen zou ik het eigenlijk niet doen...Er worden zoveel veulens geboren dat mensen er toch meestal liever één willen met een 'vol' papier...En in de prijs kun je niet veel lager dan de rest gaan zitten, want dan heb je de kosten er niet uit



hahha gomir lekker dom van mij ik had niet goed gelezen. Maar je hebt wel gelijk tenzij je het veulen expliciet voor jezelf wilt houden

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:42

Ik zou kijken wat de plus punten en min punten zijn van je merrie en daarbij zou ik een hengst uitzoeken die de pluspunten versterkt en de minpunten verbeterd

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:30

Je hebt het voordeel dat je een bonte merrie hebt. Bont is in en, ook zonder papier, goed verkoopbaar.
Ik zou er een bonte KWPN'er, of wpn type opzetten, met of zonder papier. Niet teveel geld uitgeven aan de dekking.
Kijk eens op www.bontehengsten.nl dan heb je een idee..
Je moet een beetje op de arkt inspele, maar niet te bang zijn en gokje te wagen (heb zelf ditjaar al 1 Fjappaloosa veulen en verwacht er nog 1 (= fjord x appaloosa))
Ook fjord x arabier heb ik al eens gedaan en is prima verkoopbaar, je moet alleen geen fantasieprijzen vragen voor zulke kruisingen.
Succes met je keuze!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 10:31

Thanx voor de tips ppl! Ja ik wilde ook al niet voor de centen gaan fokken natuurlijk, maar echt voor de leut. Ik heb namelijk al eens eerder een veulen gehad en dat vond ik zo cute! Dat van die plus- en minpunten had ik ook al bedacht ja, dat wordt dus een hengst met een iel nekje en een heel klein hoofdje Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:22

een kruising Tinker Fries vind ik al heel passend. Die rassen passen wel een beetje bij elkaar. Ik zou dus in die lijn voortgaan. Een prachtige combinatie lijkt mij om er een haflinger bij te doen of een fjord.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:43

niet té veel mixen. waarschijnlijk heb je nu een robuust bont paard met een beetje knieactie?

zet er een mooie tinker op? je vindt er nog betaalbare hoor!

dan heb je (hoogstwaarschijnlijk) terug een bont veulen, en die kan je mss nog aanbieden op de tinkerkeuring!!!!!

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:43

Het is net voor wie en wat je wil fokken.
Wil je een super leuk recreatie paard met een leuk temperament. Of wil je een veulen fokken met super bewegen.
Als je daar over uit bent, dan kun je ook gerichter zoeken.

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:43

Het is net voor wie en wat je wil fokken.
Wil je een super leuk recreatie paard met een leuk temperament. Of wil je een veulen fokken met super bewegen.
Als je daar over uit bent, dan kun je ook gerichter zoeken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:29

Citaat:
peeky Geplaatst: 06-03-03 09:31 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Thanx voor de tips ppl! Ja ik wilde ook al niet voor de centen gaan fokken natuurlijk, maar echt voor de leut. Ik heb namelijk al eens eerder een veulen gehad en dat vond ik zo cute! Dat van die plus- en minpunten had ik ook al bedacht ja, dat wordt dus een hengst met een iel nekje en een heel klein hoofdje



Op de site die ik al noemde staat Shadow (echte naam Nino van Hopstein) dit is een kwpn'er met engels volbloed erin, hij is absoluut niet zwaar gebouwd en heeft zeer goede bewegingen. Zijn opa is Samber.
Omdat hij register papier heeft is hij ook niet ze heel duur Pling
Hijzelf is temperamentvol, maar ik heb een 2 jarige zoon van hem, en da's net een mak lammetje. Ook heb ik een jaarling dochter van hem en die is wel wat drukker, maar je kan alles met haar doen.

Hij vererft wel groot Knipoog en bont Kwijl