[kwpn] paspoort irritaties

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kis6ireentje

[kwpn] paspoort irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 10:49

Sinds 1 januari ben ik de trotse eigenaar van me eigen paardje! Nu kwam ik er echter achter dat het paspoort niet in orde is. Eerder dachten we dat het verwisseld was maar bij het chippen bleek dat het paspoort wel degelijk van mijn paard is (chipnummer en aftekeningen kloppen) echter op het paspoort staat dat het gaat om een merrie terwijl mijn paard een ruin is! Het paard is hiervoor 6 jaar van een manege geweest waar ze dit wel gezien hadden maar dus dachten dat het verwisseld was. Blijkbaar is dit bij de fokker al fout gegaan.

Nu heb ik geinformeerd bij het kwpn en moet ik foto's en het paspoort en dna opsturen en dan gaan ze het uitzoeken. Echter dit komt dan allemaal voor mijn rekening (inclusief het dna onderzoek!). Nu ben ik eigenlijk erg boos omdat het mijn fout niet is maar ik ben wel verplicht het op te lossen en voor de kosten op te draaien.

Nu ben ik nieuwsgierig of er mensen zijn die soortgelijke problemen gehad hebben en hoe jullie dit opgelost hebben?

s0173957

Re: [kwpn] paspoort irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:14

Altijd eerst het paspoort en dergelijke eens bekijken voor je een paard koopt kan hier al een goede preventie zijn.
Ik zie geen andere oplossing dan deze, je hebt het paard gekocht, dus is het nu uw verantwoordelijkheid...

Wel enorm raar dat dit bij de fokker dan al misgelopen zou zijn...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:07

Hieruit blijkt wel weer het nut van een waterdichte registratie en identificatie.
Het is heel goed mogelijk dat de gegevens van dit paard niet kloppen. Waarschijnlijk niet gechipt als
veulen, dat was toen nog niet verplicht. Daarna verschillende eigenaren/handelaren die het met de papieren niet zo nauw nemen.
Zoek het dan nog maar uit.
Een voordeel, het is een ruin dus de afstamming doet er niet veel toe.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:49

Het is een KWPN-paspoort begrijp ik (of KNHS?) en wat staat er dan op het KWPN-papier? Staat daar wel het juiste geslacht op geregistreerd?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:51

Ik zou even contact opnemen met het KWPN. Weet niet of je wedstrijden wil gaan rijden, maar het lijkt mij dat het dan in orde moet zijn?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:05

eilleen333 schreef:
Ik zou even contact opnemen met het KWPN. Weet niet of je wedstrijden wil gaan rijden, maar het lijkt mij dat het dan in orde moet zijn?

Ja, daar kun je echt gesodemieter mee krijgen, alleen al bij het aanvragen van de startkaart. Dan moet je immers kopieën van het paspoort mee geven en op het aanvraagformulier ook het geslacht invullen.

Er wordt niet gesproken over papieren, maar het paspoort kan ook verstrekt zijn via de KNHS of een andere instantie. De fout hoeft dus niet bij het KWPN te liggen als op de papieren wel het juiste geslacht vermeldt staat.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:17

Ik heb een papier en het paspoort, deze zijn van het kwpn. Het nakijken voor kopen betreft, het was al bekend dat het niet klopte dit had de manege eigenaar mij al verteld. Echter we dachten dat de papieren verwisseld waren met een ander gelijknamig paard. Aangezien mijn paard 9 is gingen we er eigenlijk vanuit dat hij niet gechipt was (is bij de manege namelijk nooit gebeurt). Ik ging er vanuit dat ik hem dus gewoon kon chippen en een afstamming onbekend paspoort nodig had. Tijdens het keuren en enten kwam er dus uit dat hij al gechipt was. Toen had ik al besloten hem te kopen aangezien hij goedgekeurd was. (ik rij het paard al een aantal jaren sinds hij van de manege is maar had nu pas de gelegenheid om het te kopen. Zal eerlijk bekennen dat zelfs als ik dit geweten had ik hem nog steeds gekocht had. Ben gewoon verliefd *LOL*

Verder weet ik niet waar hij vandaan komt voordat hij bij ons terecht kwam maar aangezien het paspoort en de papieren niet kloppen zal het wel bij de fokker al fout gegaan zijn.

Aftekeningen zijn redelijk specifiek dus ga er vanuit dat de rest op het paspoort wel klopt maar bij het kwpn willen ze dus ook dna nakijken. Dit gaat dus weer flink in de papieren lopen. Ben wel blij dat ik nu dus zijn afstamming weet (is toch leuk) alleen alles wat erbij komt kijken pffff.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:32

Dan is het niet meer dan reëel dat het KWPN wil dat er een DNA-onderzoek gedaan wordt voor er wat gewijzigd wordt Lachen. Dit hoeft immers geen fout van het KWPN of de fokker te zijn. Jouw paard kan verwisseld zijn met een ander paard voor hij gechipt werd. Dat niemand opgelet heeft tijdens het chippen is dan niet bepaald handig te noemen. Het kan zijn dat hij bij een handelaar verwisseld is met een merrie en dat degene die hem vervolgens chipte heeft verzuimd om te kijken of het een merrie of een ruin is en alles zo heeft over genomen en doorgestuurd heeft naar het KNHS.

Het kan natuurlijk fout gegaan zijn bij de fokker of bij het KWPN, maar dat hoeft niet. Ik zal er in ieder geval niet gek van op kijken als je paard dus inderdaad verwisseld is in bijvoorbeeld de opfok of bij een handelaar die veel jong spul had. Er is nog een manier om ea uit te sluiten en dat is de fokker van je paard even bellen. Als hij/zij 100% zeker weet dat het veulen een merrie was, is het dus al duidelijk dat er daarna iets fout gegaan is en je paard dus niet bij dat papier hoort ongeacht de chip Lachen.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 17:03

De aftekeningen van mijn paard zijn behoorlijk specifiek. Het is namelijk een vos met een bles die een inham heeft aan de rechterkant. Verder 2 witte voorbenen achter oplopend, achter 1 sok en 1 kroonrand beide achter oplopend. De kans dat hij verwisseld is lijkt me daarom erg klein.

De fokker wil ik inderdaad nog even bellen, ik heb wel de naam maar geen telefoon nummer. Ga nog even kijken of ik die kan achterhalen maar tijdens de kerstdagen leek dat me minder handig. Ga zodra ik tijd heb nog wel proberen de fokker te vinden.

Het haar heb ik al geplukt en gaat onderweg naar het kwpn, maar baal gewoon van alle kosten en gezoek dat het met zich mee brengt en dat allemaal voor (door wie dan ook) een domme fout Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:08

Staan de kruinen ook getekend in het paspoort? Bij handelaren worden veel papieren verwisseld hoor.Ook van paarden met dat soort aftekeningen.Maar het kan ook een fout zijn van de chipper idd.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:28

Elisa2 schreef:
Staan de kruinen ook getekend in het paspoort? Bij handelaren worden veel papieren verwisseld hoor.Ook van paarden met dat soort aftekeningen.Maar het kan ook een fout zijn van de chipper idd.

Dan moet de chipper dezelfde persoon zijn geweest als de veulenschetser en volgens mij werd dat 10 jaar geleden nog niet zo vaak gecombineerd (al is het natuurlijk niet onmogelijk). Ik weet iig nog wel dat dat bij die van mij apart gedaan moest worden door de DA. Het zou dan al fout gegaan moeten zijn bij de registratie van de geboorte aangezien zowel op het papier als het paspoort het verkeerde geslacht vermeld staat.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 02:27

Wanneer is het paspoort en het stamboekpapier voor het laatst afgegeven, ik denk dat die datum niet staat op 9 jaar geleden, toen was chippen nl. nog totaal niet verplicht en werden die kosten ook niet gemaakt.

Er is ergens een fout gemaakt, kosten daarvan zijn mijn inziens voor de verkoper, die dient het paard in een juiste staat te verkopen met papieren/paspoort etc. compleet.

Betreft het hier niet per ongeluk een paard wat totaal het verkeerde papier en paspoort bijgevoegd heeft gekregen, kan nog wat worden zogauw er DNA-controle plaats gaat vinden.

Wij hebben toevallig heel recent nog een nieuw paspoort aangevraagd bij een paard, ja dat brengt zeker kosten met zich mee en ik kan aanraden om hele duidelijke foto`s mee te sturen en de rest aan de dierenarts over te laten....kost een paar centen maar dan heb je ook wat!!!!

Ik raad in ieder geval aan om dit op te lossen voordat je een startkaart aan gaat vragen, dat geeft op deze manier geheid problemen.
Blijkbaar maakt het TS niet uit of dat dit het paard is zoals het op papier staat, tevreden is ze toch, als het paard vervoerd gaat worden of wedstrijden zal gaan lopen, dan maakt het wel wat uit nl. dan dienen de papieren compleet in orde te zijn.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 14:15

Het is in ieder geval langer dan 6 jaar geleden aangezien hij al langer dan 6 jaar op de manege staat.

Het maakt mij inderdaad niet uit wat voor papieren hij heeft, ben gewoon helemaal gek op hem Lachen. Maar idd voor wedstrijden, vervoer en dergelijke moet dit gewoon in orde zijn.

Ik weet niet welke datum op het paspoort staat. Het paspoort heb ik verstuurd met dna en foto's naar kwpn hoop dat blijkt dat de papieren kloppen en dat er dus een fout is gemaakt merrie ipv ruin. Mocht dit niet zo zijn maar dus blijken dat het helemaal niet klopt dan komen er dalijk denk ik nog veeeel meer problemen.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:13

Even een up date: na veel gedoe is het paspoort echt super geregeld. Niets kwpn irritaties meer! ik heb het paspoort nu thuis liggen, merrie is een ruin geworden en omdat het waarschijnlijk de fout van het kwpn was hoefde ik niets te betalen!

Eind goed al goed:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:16

Gelukkig dat het netjes is opgelost.

lau6nao4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:06

Pfoe je heb geluk hoor.
Ik heb een pony op proef gehad voor mijn dochters.
Pony doet het echt super.Mensen hielden paspoort nog ff bij zich tot we wisten of we de pony wilde kopen.
Nu willen we de pony graag houden maar de mensen zijn van de aardbodem verdwenen.
Echt heeeel erg vreemd.
We hebben nu dus een pony met chip maar paspoort is er nog niet.
Mail reageren ze niet op.Telefoon nr is buiten gebruik.
Echt heel erg vreemd.
Duplicaat aanvragen is ook heel gedoe.Eerst aangifte bij de politie, dan aanvragen en kosten minimaal 175 euro.We gaan die mensen eerst maar eens opsporen.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:46

jeetje! dan viel dat van mij nog mee :) succes!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:45

lau6nao4 schreef:
Pfoe je heb geluk hoor.
Ik heb een pony op proef gehad voor mijn dochters.
Pony doet het echt super.Mensen hielden paspoort nog ff bij zich tot we wisten of we de pony wilde kopen.
Nu willen we de pony graag houden maar de mensen zijn van de aardbodem verdwenen.
Echt heeeel erg vreemd.
We hebben nu dus een pony met chip maar paspoort is er nog niet.
Mail reageren ze niet op.Telefoon nr is buiten gebruik.
Echt heel erg vreemd.
Duplicaat aanvragen is ook heel gedoe.Eerst aangifte bij de politie, dan aanvragen en kosten minimaal 175 euro.We gaan die mensen eerst maar eens opsporen.

Staat die pony nu nog bij jullie?
Lijkt me dan toch niet dat je het volledige bedrag betaald hebt.
Weet je waar ze wonen? erheen dan!
En anders toch ff de naam googlen, wellicht vind je meer informatie.

TS gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen