camera om mijn merrie te begluren, tips en tricks?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

camera om mijn merrie te begluren, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:48

Zoals jullie vast wel weten is mijn merrie Sylke begin april uitgerekend. Omdat ik bang ben dat het fout gaat wil ik graag een camera in of bij haar stal bevestigen zodat ik zelf (en misschien anderen via MareStare) haar in de gaten kunnen houden. Het liefst zie ik dus een ip/network camera. Probleem is alleen dat de stal ongeveer 150 meter van huis af staat en ik dus deze hele afstand van UTP kabel moet voorzien. Zoals je kunt begrijpen heeft dit niet mijn voorkeur en daarom hoop ik dat jullie misschien een manier weten waardoor ik het makkelijk aan kan leggen. De camera komt op mijn eigen kosten en ookal heb ik veel voor Sylke over, zal ik er geen fortuin aan uit kunnen geven.

In het dikke buiken topic heb ik het er ook al over gehad en ook goede tips gekregen, maar misschien hebben er meer mensen ervaring met een camera die een stukje van huis geplaatst moet worden. Op stal is stroom aanwezig, en in stal is licht wat ik evt. aan zou kunnen laten staan. Als er meer informatie nodig is hoor ik het natuurlijk graag! Alvast enorm bedankt!

p.s. zelf heb ik er niet zo veel verstand van, maar mn vriend wel weer wat meer, dus voel je vrij om in abacadabra te typen, ik laat mijn vriend het wel vertalen Knipoog

cream_1986

Re: camera om mijn merrie te begluren, tips en tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:57

Ik heb het even mijn vriend (ICT man) gevraagd, en zie zegt dat het een prijzige kwestie is. Je wilt kunnen zien wat je merrie doet, een goedkope draadloze camera heeft zo'n slechte kwaliteit dat je alleen maar een vlek zien bewegen.

Ik zou eens contact opnemen met een beveiligingsbedrijf. Die weten heel veel van dit soort dingen, camera's om locaties te controleren. Een aanrader : http://www.mgbbeveiligingen.nl/

Succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:59

En zo'n alarm melder om haar buik dan kweet zo even niet hoe deze heet.
Dat meld wanneer de weeen zijn begonnen. Deze kun je ook huren

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:01

Ik vind dit wel een interessant topic.
Zelf zit ik dichter op de stal, nog geen 50 meter ervan af.

Ik hoor toch ook wel weer goede verhalen van de goedkopere camera's, maar ik vind het nog moeilijk kiezen.
Ik ben nog aan het oriënteren. Ik wil wel graag een camera voor mijn eigen rust.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:03

@cream, bedankt voor de link, Mijn vriend heeft al eens eerder een beveiligingsbedrijf gemailed die voor zowel bedrijven als particulieren onder andere camera's verkocht en evt. installeerden. Ondanks het duidelijk aangeven dat het een betaalbare oplossing moest zijn kwamen zij met een offerte van rond de €750,- plus aanleg van €150,-. Dat is uiteraard iets teveel van het goede. Ik verwacht geen super beeld, ik wil alleen kunnen zien of mijn merrie ligt of staat (bijwijze van) Als ik iets vermoed ben ik binnen 2 minuten op stal. Als ik de beelden op marestare zie, dan moet het toch mogelijk zijn.

@ Piewie Je bedoelt een birth alarm, een mooi apparaat, maar op de een of andere manier heb ik hier minder vertrouwen in. Dit omdat als de merrie blijft staan er niets word gemeld. Bij een camera kun je zelf om de zoveel tijd kijken Lachen.

@ dyonne, ik weet zelf ook niet precies of het nou 150 meter is, maar omdat het ook door muren, moet heb ik (eerder mijn vriend Knipoog ) 150 meter aangehouden.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 04-01-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:03

De lengte van een UTP segment voor een ethernet netwerk mag in principe niet langer zijn dan 100m. Het kan gerust lukken met een kabel van 150m, maar da's niet gegarandeerd. Eventueel kun je halverwege een repeater zetten?

Een andere mogelijkheid is een gewone camera gebruiken en die via coax aan een computer hangen, die je dan zo aan je netwerk verbindt. Je kunt dan de afstand verdelen onder coax en utp.

Wat ook mogelijk is, is werken met een IP cam en wireless AP's met richtantennes.

Qua camera kun je eens zoeken op ebay; daar zal er wel de één of de andere chinees een ip cam verkopen met IR leds (voor nachtzicht) tegen een betaalbare prijs. Dat werkt goed genoeg om te zien wat er gaande is; een boek moet je er natuurlijk niet door lezen. Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:11

@SuSEQ
Weet jij hoe ver kan een draadloos netwerk reiken met richtantennes? En hoe zit het met evt. storingen van babyfoons e.d.? Draadloos is veel(!) goedkoper en makkelijker maar ook instabieler dan bekabeld. Is het misschien een idee om een antenne bij het huis te zetten en halverwege een receiver met vanaf daar UTP? Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:15

Overigens is voor mij niet direct belangrijk dat die online kan. Als ik zelf maar kijken kan in elk geval.
Draadloos mag van mij zeker wel. Toch hoor ik hier verschillende verhalen van. Suseq, kun jij echt een voorbeeldje geven wat geschikt zou wezen?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:35

draaakje schreef:
@SuSEQ
Weet jij hoe ver kan een draadloos netwerk reiken met richtantennes? En hoe zit het met evt. storingen van babyfoons e.d.? Draadloos is veel(!) goedkoper en makkelijker maar ook instabieler dan bekabeld. Is het misschien een idee om een antenne bij het huis te zetten en halverwege een receiver met vanaf daar UTP? Lachen

Hoe ver een draadloos netwerk geraakt, hangt voornamelijk af van het uitgezonden vermogen, de directionaliteit van je antennes en de omgeving. Op de omgeving heb je niet zoveel invloed, maar als je zorgt voor een line-of-sight (beide antennes kunnen elkaar dus "zien"), dan is die van minimale invloed. Met goede richtantennes en versterkers, kun je meerdere km overbruggen. Jammer genoeg heb je voor zware versterkers een vergunning nodig; zonder vergunning mag je geloof ik 100mW uitsturen in de 2.45GHz ISM band (de frequentie waar wireless ethernet meestal op werkt). Het goede nieuws is dat 150m door de lucht met zo'n vermogen en een richtantenne zeker doenbaar is bij een line-of-sight verbinding.

Aangezien babyfoons meestal op 433MHz werken, hebben die niet zoveel invloed. De nabijheid van een (werkende) microgolfoven of een GSM mast kan je wel parten spelen, maar meestal lukt het wel.

Ik zou sowieso met een IPcam werken met een UTP aansluiting; je kunt die dan verbinden met een Access Point naar keuze, waar je dan een richtantenne kunt op schroeven. Die hebben ook meestal een betere radio, zodat de kwaliteit van de verbinding beter is. Zoals je zelf voorstelt, werkt dat AP min of meer als repeater... Aan huis zet je dan nog een AP met dezelfde antenne en je hebt je eigen straalverbinding. Haha! Met goed materiaal heb je een stabiele verbinding. Vraag misschien wel aan de fabrikant/verkoper of een 54Mbps wireless netwerk genoeg bandbreedte heeft ("snel genoeg is") voor de camera van je keuze. Volgens mij mag dat echter geen probleem zijn.

Qua access point denk ik dat Linksys WRT54GL niet slecht is; dat is wel een router, maar die kun je als AP gebruiken. Antennes vind je wel bij de betere wireless boer. Die zal je ook kunnen adviseren ivm AP keuze; misschien dat die persoon iets beter weet dan zo'n Linksys. Het kostenplaatje is echter niet niks: reken maar rond de 50 à 75 EUR voor een AP en nog eens rond de 20 EUR voor één antenne. Maar het is wel veel praktischer te realiseren dan een netwerkkabel die je in de grond moet stoppen...

Qua IPcam kan ik niet direct iets aanraden wegens geen eigen praktische ervaring met die dingen. In de PCwinkel waar ik kom hebben ze een bestuurbare van LevelOne en blijkbaar voldoet die wel. Zoals altijd geldt hier "you get what you pay for"; al hoef je niet de hoofdprijs te betalen voor aanvaardbare kwaliteit.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:42

Als je draadloos internet hebt kan je mss een laptop met webcam in de stal zetten en dan via msn naar een computer in huis schakelen?!
Maar een birth alarm is in 99% van de gevallen wel heel betrouwbaar hoor de meeste merrie's gaan echt wel liggen tijdens de geboorte, enige nadeel is dat veel merrie's ook snachts gewoon gaan liggen en je vaak voor niets je bed uit kunt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:27

Romy, via msn lijkt me niet echt fijn werken. Zo stabiel is dat nu ook weer niet. Kun je elke keer naar stal om msn weer aan te melden als die eens uitgevallen is.
En moet je draadloos internet op stal hebben.

Ik geloof dat alles regelen zodat mijn merrie online kan mij wel wat te ingewikkeld wordt.
Dan ga ik liever voor een simpele camera waarmee ik haar zelf in elk geval kan zien. Dat is al lastig genoeg.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:55

Dyonne schreef:
Ik geloof dat alles regelen zodat mijn merrie online kan mij wel wat te ingewikkeld wordt.
Dan ga ik liever voor een simpele camera waarmee ik haar zelf in elk geval kan zien. Dat is al lastig genoeg.

Dat zullen nog eens interessante geprekken worden met je paard op msn... Knipoog Voor de oplossing die ik hier schetste, is geen internetaansluiting nodig; de stal moet natuurlijk wel binnen doenbare afstand liggen van de plek waar je wilt kijken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:47

Maar zoals dit stukje:
Ik zou sowieso met een IPcam werken met een UTP aansluiting; je kunt die dan verbinden met een Access Point naar keuze, waar je dan een richtantenne kunt op schroeven. Die hebben ook meestal een betere radio, zodat de kwaliteit van de verbinding beter is. Zoals je zelf voorstelt, werkt dat AP min of meer als repeater...

Dat heb ik toch allemaal niet nodig als ik haar niet online hoef?

Ik zit binnen 50 meter van de stal. Hij moet hoogstens 2 muren door. En waarschijnlijk heb ik wel draadloos internet op stal, gezien het zo dichtbij is. Maar ik wil eigenlijk gewoon het liefst een simpele camera die ik op de tv kan zetten, of eventueel met een klein eigen schermpje.

En ik voer liever gewone gesprekken dan msn gesprekken met mijn pony. Haha!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:55

wij hebben de merrie een birth alarm om en een camera erop, zodat je niet meteen je bed uit hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:05

Even je topic doorgelezen, heerlijk een veulen op komst! Lachen

Toch zou ik me niet te veel blind staren op een camera. Soms gaat het zo snel dat als je 10 min niet kijkt het al is gebeurd.
Vols mij heb je ook een birthalarm die afgaat op het persen/weeen, misschien is dat wat?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:36

Joolien, klopt dat het heel snel kan gaan.
Maar door de camera er een poosje te hebben valt het je wel op als een merrie veranderd in haar gewoonten. En dan wordt je wel waakzamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:42

Ja dat is wel zo. Maar mocht het snel gaan en je bent er te laat bij, heb je alle dure apparatuur voor niks aangeschaft Knipoog
Is er geen mogelijkheid tot huren?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:44

Pff, een simpel cameraatje hoeft niet heel duur te zijn. En die berg je goed op,of verkoop je door.
Maar idd, omdat het maar voor eenmaal is, wil ik niet alle moeite doen haar online te zetten.
Huren zal niet meevallen denk. Had er eentje gezien, maar kostte meer dan 150 euro...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:46

Dyonne schreef:
Maar zoals dit stukje:
Ik zou sowieso met een IPcam werken met een UTP aansluiting; je kunt die dan verbinden met een Access Point naar keuze, waar je dan een richtantenne kunt op schroeven. Die hebben ook meestal een betere radio, zodat de kwaliteit van de verbinding beter is. Zoals je zelf voorstelt, werkt dat AP min of meer als repeater...

Dat heb ik toch allemaal niet nodig als ik haar niet online hoef?

Ik zit binnen 50 meter van de stal. Hij moet hoogstens 2 muren door. En waarschijnlijk heb ik wel draadloos internet op stal, gezien het zo dichtbij is. Maar ik wil eigenlijk gewoon het liefst een simpele camera die ik op de tv kan zetten, of eventueel met een klein eigen schermpje.

En ik voer liever gewone gesprekken dan msn gesprekken met mijn pony. Haha!

Dat stukje was eigenlijk voor de TS, die 150 meter moet overbruggen. Normaal gezien zou ik een UTP (of FTP of STP) kabel leggen, maar als de afstand te groot is, kun je die vervangen door een draadloze link met twee AP's met elk een richtantenne. Het netwerk is dan wel draadloos, maar ook hier komt geen internet aan te pas.

Jij kunt gerust verder met een IPcam met UTP of een gewone camera en coax (goede RG-59 zou moeten voldoen) als je maar 50 meter moet doen en de kabel mooi kunt ophangen. Ik zou kiezen voor een klein schermpje; dat geraak je makkelijker kwijt en is technisch beter. (een gewone TV voor kabeldistributie wordt gebruikt met 50 Ohm kabel, terwijl CCTV camera's werken op 75 Ohm; voor lange einden begint dat al een rol te spelen)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:52

Maar ik wil liever niet met kabel.
Gezien die naar boven moet hier, en de schuur dan niet meer dicht kan. En daarnaast we over een pad moeten, dus zou die kapot gereden worden.

Ik heb een tv staan (ongebruikt), maar met klein schermpje is ook goed. Maakt voor mij niet zoveel uit.

Suseq, zou jij echt voorbeelden hebben van geschikte? Er is zoveel, dat ik slecht weet wat er geschikt is.
Ik wil er gewoon geen honderden euro's aan kwijt, gezien het maar voor één keertje is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:15

effe een stipje, ik wil eigenlijk ook iets maken, en aangezien de hele tuin opnieuw gedaan wordt is een kabel leggen misschien ook geen gek idee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:38

F-AM --> KS

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:14

oeps, dankjewel.

we weten nu in ieder geval al heel veel meer, super!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:03

Ik heb hier een pc in de stal staan. In elke stal een webcam met infrarood zicht.
In de stal is geen internet, dat komt via een UTP kabel vanuit het huis van de boer (150 meter kabel). Tussen de stal pc en de pc die ik in mijn caravan heb staan, zit hemelsbreed 60 meter. Dit wordt via draadloos gedaan. Helaas was het signaal niet sterk genoeg om door de metalen caravan te komen, dus de laatste paar meter zijn UTP kabel.
De webcams kostte 2 jaar geleden 25 euro per stuk. De pc's heb ik zelf gebouwd uit verschillende onderdelen die hier nog rondzwierven Knipoog. Kabels waren dacht ik 50 euro alles bij elkaar. De draadloze ontvangers zijn van de boer.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:13

handig topic dit, wij hebben een halsteralarm en ik wil ook nog een camera. net als bij Sylke is het hier ook al eens goed mis gegaan en dat wil je echt nooooit meer meemaken Ach gut

Hier staat de stal bijna naast het huis, dus ik twijfel tussen een draadloze of ééntje met draad.. op
http://www.bascom.nl hebben ze veel goede camera's. Ik zal daar ook eens een mail heensturen.

Voor mij hoeft het (nog) niet dat de camera op internet aangesloten is. Ik ben niet zo technisch Haha! en daarnaast wil ik graag een klein schermpje naast m'n bed. of dat ie aangsloten wodt op mijn tv..
Maar valt behoorlijk tegen, er zijn zoveel camera's. en er moet sowieso nachtzicht op zitten, maar het valt nog niet mee...