Duitse Hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:39

Zannekin schreef:
Ja, vraag ik me ook af: wedstrijden zijn de norm. Winnaars van wedstrijden zijn goeie dressuurpaarden. Wat heeft het voor nut paarden af te zeiken die winnen in de ring? Dat is de omgekeerde wereld.
Blijkbaar is hun manier van rijden het meest efficiënt. Als de winnaar op gelijk welke grote wedstrijd geen Duitser is dan hebben ze wel les van een Duitser of wonen ze in Duitsland.

En vele van die dieren dragen toch veel bloed mee, om nu te beweren dat Duitse paarden minder hoog in het bloed zouden staan ??


Amen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:00

Over die wedstrijdnorm kunnen we kort zijn. Hier in de kring wint ook altijd iemand de Z2 proeven omdat zij een proef uit het boekje rijdt, nauwkeurig gereden, geen enkele fout, alles loopt keurig netjes. (Dit overigens al jaren achtereen, omdat het paard de capaciteiten mist om verder te gaan.....)

Alleen veel uitstraling heeft het niet. Het is perfect gereden. Punt.

Het zegt op zich niks over de betere of mindere kwaliteiten van de paarden, wie er op wedstrijden bovenaan staan.
Eigenlijk meeralleen iets over 'het gereden zijn'!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:05

fabienne schreef:
Alleen veel uitstraling heeft het niet. Het is perfect gereden. Punt.

Het zegt op zich niks over de betere of mindere kwaliteiten van de paarden, wie er op wedstrijden bovenaan staan.
Eigenlijk meeralleen iets over 'het gereden zijn'!


Op topniveau moeten ook de paarden goed zijn. We streven naar paarden die wedstrijden winnen, daar geven mensen ook geld voor uit, niet voor mooie bewegers die nooit aan kop staan. Dressuur is niet alleen het mooie bewegen, ook de concentratie kunnen opbrengen om een proef foutloos te rijden.
Idem springen: wat ben je met een hengst die mooi springt maar constant balken afgooit, dat wil geen mens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:08

Je fokt toch om een top- sport -produkt voort te brengen???? Met alleen maar super bewegen ben je er toch nog niet?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:13

Zannekin je ziet het wel heel zwart-wit!!

Of ze bewegen goed maar winnen niet, of ze bewegen niet en winnen, zo schets jij het nu!!

Niet geheel waar vind je zelf wel?

Rubels: superbewegen, 2 keer wereldkampioen. Dat soort paardens streven we, en niet die duitse harken die door de baan gaan. En zoals sjuimpje al opmerkte: De paarden is misschien wel niet iets mis mee, maar de manier van voorstellen is belabberd.

En waarom lopen de duitsers voorop, ze weten precies het proefje braaf te rijden. Daarbij zijn mensen ook gewoontedieren, en duurt het even voor ze toegeven dat ze eigenlijk liever een anky door de baan zien gaan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:17

Hahaha, die is goed Pipo, Duitsers zijn dus jaloers op Anky?
Ik bekijk het op misschien een ander niveau: kijk naar de wedstrijden over de hele wereld verspreid en trek dan conclusies. Wie won Jerez bv? Ga eens terug in de tijd en kijk welke ruiters jaloers zijn op welke....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:18

Ik zie niet liever een Anky door de baan gaan dan een Isabell hoor. En ik denk ook dat er wel iets meer bij komt kijken dan braaf een proefje rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:20

Je leest het niet geheel goed denk ik. Ik zeg namelijk helemaal niet dat de duitsers jaloers zijn op anky. Tenminste ik zie het zelf niet staan.

Met het toegeven verhaal bedoel ik algemeen alle mensen, veel blijven hangen in het duitse verhaal. En dat vind ik jammer.

Ik bekijk het alleen maar vanuit mijn eigen dorpje........................( DUH!!!)

Tuurlijk hebben de duitsers altijd vooraan gestaan, Nederland had of de juiste paarden niet, of de juiste ruiters niet. Of allebei wel, maar dan kon er veel geld verdient worden door het dier te verkopen, en dan ging ie weer weg.

Nederlanders zijn van huis uit handelaren, en Duitsers die hebben altijd de betere dieren gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:27

Juist zoals Sandro Hit, Diamond Hit, Donnerhall, Pik Bube, Romadour, Rubinstein, de springers en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat er in Duitsland heel veel meer goede paarden rondlopen dan in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:42

Dan kunnen we het dus houden op smaakverschil!

Tuurlijk lopen er meer paarden rond in Duitsland, dat land is zoveel keer groter! En daarbij de goede nederlandse paarden worden meestal verkocht.

Nederland is gewoon enorm in opkomst. Jammer alleen dat velen blijven hangen in het oude.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:48

Pipo schreef:
Nederlanders zijn van huis uit handelaren, en Duitsers die hebben altijd de betere dieren gehouden.


Tja misschien een slechte ontwikkeling, maar paardensport in Duitsland is kwa omvang, geld, en middelen niet te vergelijken met Nederland, mede ook door de Duitse staat die een steentje bijdraagt

maar we gaan heel erg offtopic, het ging over het voorstellen en gaan van het duitse paard, ik blijf bij me eerste posting, iedereen was altijd over de pis als Werth weer is van van Grunsven won (tuurlijk is ook niet altijd rechtvaardig geweest) neem bv de OS landenproef, bonfire viel ik een keer in de draf, werd TE heet in de series, tuurlijk prachtige piaff/passage tour, dan komt Gigolo, beweegt geen oor, geen 1 taktfoutje te bespeuren, goed in de aanleuning zoals het in het FEI regelement staat.

Uitslag: 1 Gigolo 2 bonfire, that`s the way it is!!

nog een voorbeeldje Chacomo, kwa talent en bewegen beter als bonfire en gigolo bij elkaar, uitstrekken KAN ie voor een tien, series ook, maar hij had weer niet het talent om foutloze proeven te lopen dus zat nooit echt bij de top.

en er zijn echt wel duitse toppers die wel met veer lopen en veel schwung zoals Farbenfroh eerder genoemde Chacomo, Rubinstein, Biotop, Ahlerich enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:50

Maar waar kijk jij liever naar Wouter?

Naar Gigolo? Of naar Bonfire/Chacomo/Rubinstein/Rubels/Krack C?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:55

dat is helaas niet aan de orde pip, het gaat erom wat de jury wil (helaas soms) maar daar noem je vier duits gefokte paarden (bonfire= Welt Ast, Chacomo=Calypso I, Rubestein, rubels gaar ook weer terug op Rubinstein, Krack voert ook heel veel duits bloed)

Tuurlijk kijk ik persoonlijk liever naar apart gaand paard maar top is pas als echt als ze het beide kunnen (zoals Farbenfroh in Jerez heeft laten zien) maar dat zijn er maar heel weinig zowel duits als nederlands

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:03

Gisteren een paar uurtjes op de Zwolse paardendagen geweest. Ik ben van mening dat iedereen niet dezelfde smaak heeft, van wat je graag wilt zien. Zo vind ik een houterig naar voren gestrekt been niet mooi in de uitgestrekte draf (trakehner trekje?) maar zie liever een uit de schouder werkend voorbeen. Laurentianer en Marlies heb ik ook nog zien rijden, maar kan niet op die hengst vallen. Bovendien leek de hengst de gehele proef door te sterk voor Marlies, maar ze zijn wel nr 1 geworden. Dus snappen? nee, maar dat zal ik de dressuursport nooit. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:11

Wouter? Dit topic is ook gestart voor wat ik ervan vind, en dat is meestal niet hetzelfde als de jurys ed denken.

Daarom smaken verschillen?

En waarschijnlijk had het topic beter gestart kunnen worden met: hoe de duitsers hun hengsten voorstellen.............................

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:15

ja maar bv wijlen Dr Klimke was toch prachtig om naar te kijken? Rehbein idem

smaken verschillen, tuurlijk rubels is top maar of die bij de top van het gp geweld gaat horen weet je nu nog niet, feiten tellen en feit is dat zeker nu zonder anky en bonfire de duitsers de topsport domineren, maar wacht maar Salinero/joker (sorry Krack C), Goliath, Lingh, we komen er wel gewoon kwestie van tijd en geluk hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:19

Dr. Klimke was inderdaad super om naar te kijken.
Maar het wat ik in Zwolle heb gezien????? Echt niet vrolijk van te worden.

En tuurlijk komen we er weer, eerst Anky weer eens het zadel in, Joker heeft ze waarschijnlijk niet zoveel zin meer in.

Lingh is ook een superdier inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:21

Wouter, niet alleen Klimke, maar ik kon ook altijd uren kijken naar Balkenhol en zijn Goldstern. Dat was een heel ander beeld dan wat we tegenwoordig gewend zijn, maar het was wel correct. Er is een verschil tussen talent en africhting denk ik.

Suzanne F.

Berichten: 49346
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:35

Lovely schreef:
Wouter, niet alleen Klimke, maar ik kon ook altijd uren kijken naar Balkenhol en zijn Goldstern. Dat was een heel ander beeld dan wat we tegenwoordig gewend zijn, maar het was wel correct. Er is een verschil tussen talent en africhting denk ik.


Nee dat kon mij nou echt niet boeien. Ik vond dat zo ´gemaakt´. Het was echt een correcte vertoning met heel veel krachtpatserij zoals dubbele pirouettes en piaffepirouettes maar kreeg er geen kippevel van. Zat totaal geen lichtheid en souplesse in. En dat vind ik bij Bonfire en Chacomo zo mooi!! Die mogen van mij wel een een oortje bewegen hoor!! Dat zie ik liever dan zo´n gemaakte proef..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:50

Suzanne, ik snap wat je bedoelt, maar iets erin sprak me toch wel erg aan. Het is allemaal een hele tijd geleden en ik weet ook niet zeker of ik nu nog hetzelfde zou vinden. Lichtheid miste ik niet echt in het beeld geloof ik, maar dat doet er verder niet toe.

Om terug te gaan naar het onderwerp, ik denk dat wij in Nederland niet zulke verervers hebben als in Duitsland. En er gaat heel veel terug op Duits bloed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:41

Het is natuurlijk al een wonder dat een land dat kleiner is dan veel Duitse deelstaten die allemaal hun eigen fokkerij hebben, dit land uberhaupt (om in stijl te blijven) kan benaderen. Ik had het trouwens niet over het al of niet correct rijden van de top, maar vaak wat je in Duitsland zelf ziet en heel vaak op hengstenshows, daar wordt je niet vrolijk van.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:02

Waarschijnlijk ziet een Duitser liever een correctgaand paard die in staat is foutloos te lopen en ziet een Nederlander liever een paard met lossigheid en takt en is dan bereid een paar kleine fouten door de vingers te zien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:09

essie79 schreef:
Waarschijnlijk ziet een Duitser liever een correctgaand paard die in staat is foutloos te lopen en ziet een Nederlander liever een paard met lossigheid en takt en is dan bereid een paar kleine fouten door de vingers te zien.


Dat lijkt ook aardig op het verschil van mentaliteit en karakter tussen Nederlandse en Duitse mensen Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:11

deutsche grundlichkeit ja het is misschien een beetje kort door de bocht maar ik denk dat er veel mee te maken heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:13

essie79 schreef:
Waarschijnlijk ziet een Duitser liever een correctgaand paard die in staat is foutloos te lopen en ziet een Nederlander liever een paard met lossigheid en takt en is dan bereid een paar kleine fouten door de vingers te zien.


Dan ben ik toch een duitser.... Haha!