kwpn paspoort/chippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

kwpn paspoort/chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 22:54

Ik heb San vandaag laten chippen. Ik ben al in het bezit van een paspoort..die verder nog niet op eigenaar staat.
Nu kreeg ik er een nette brief bij voor het kwpn om
* een paspoort aan te vragen voor +/- 27 euro.. of om het over te laten schrijven voor 76 euro..
Hij staat toch helemaal niet op naam.. Dus van overschrijving is geen sprake... of toch wel ??
Ga morgen ook nog wel even bellen maar weten jullie hier het antwoord op.. Je zou toch denken dat een paard overschrijven die al een paspoort heeft makkelijker zou zijn dan een nieuwe paspoort maken Verward
Wie weet hier het antwoord op..


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:12

Hhhmmmm, een antwoord heb ik niet, maar je verhaal bevestigd wel mijn vermoeden dat die hele paspoort- en chiphandel een leuke inkomstenpost is voor het KWPN.
Ik laat mede daarom mijn paard niet chippen, bovendien krijgen ze daar een hartverzakking als ik een paard uit 1974 aanmeld..........

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:17

Ik vraag me af hoe dat kan. Een paspoort dat niet op naam staat. Het is toch aan een eigenaar van het paard uitgereikt. Iemand heeft dat paspoort toch aangevraagd.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:30

Ik denk dat het paard nog op de naam van de oude eigenaar staat.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 08:57

De fokker heeft het paspoort aangevraagd..
Op blz 9 hang me er niet aan op .. iig na de plaatjes staat het eigendomsbewijs in je paspoort .. Dat is bij mij niet ingevuld en bijv bij het paard van mijn vriending wel !!
Vandaar dat ik denk dat hij niet officieel op naam staat bij het kwpn en anders nog op naam bij de fokker staat..
Ga het kwpn wel bellen vandaag jullie horen nog van me

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 10:26

Ik heb gebeld met het Kwpn..
Chip registreren bij het KWPN kost 15 euro... Komt je paspoort verder niet op naam te staan.
Nieuw paspoort aanvragen dus rond de 29 euro..
Als ik San bij het kwpn op mijn naam wil laten zetten moet is tevens lid worden van het KWPN.. dus die 76 euro is dus inclusief lidmaatschap kwpn.. voor 1 jaar.
Vandaar dat het dus zo duur is.. Lips are sealed

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:53

Welk doel zou chippen hebben? Hetzelfde voor lidmaatschap van het KWPN. Als je wedstrijden gaat rijden ben je bijna verplicht om te chippen. Voor zover ik weet staan chippen en het paspoort los van elkaar. Ik vraag me af of het paspoort wel een juridische eigendomsverklaring is en hoe waterdicht dat is indien er problemen ontstaan, iemand ervaring, kennis?
Je kunt natuurlijk je paard op naam laten zetten en vervolgens je lidmaatschap weer opzeggen, tenzij je 'in de strengen' wilt blijven ontvangen.
Over chippen kan ik kort zijn: niet aan beginnen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:16

Het paspoort en chippen staan los van elkaar *LOL*
Maar als je het paspoort op naam wilt laten zetten(prisj valt wel mee) dan moet je idd wel lid worden van het KWPN... }> Dat maakt het zo duur.
Het is dat je al gebeld hebt, maar ik had het je ook kunnen vertellen *LOL*

Ik heb het wel gedaan bij mijn beide paardjes en krijg nu dus elk jaar in januari twee acceptgiro's. één van het KWPN en één van het NRPS Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 12:53

gomir schreef:
Het is dat je al gebeld hebt, maar ik had het je ook kunnen vertellen *LOL*


reageer dan eerder Knipoog Haha!
Nee hoor bedankt..

En waarom chippen ??
Omdat ik toch in de toekomst wedstrijden wil gaan rijden !!!
En de veearts kwam toch dus dan gelijk maar !!!

Ik denk toch dat ik hem op naam laat zetten.. Vind het wel een prettig idee..

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:06

Het paspoort is geen geldig eigendomsbewijs en het hoort bij het paard. Chippen en paspoort horen wel op een manier bij elkaar want veel stamboeken geven geen paspoorten meer af zonder chip.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 19:06

Yootha schreef:
Het paspoort is geen geldig eigendomsbewijs en het hoort bij het paard. Chippen en paspoort horen wel op een manier bij elkaar want veel stamboeken geven geen paspoorten meer af zonder chip.


Wat is dan wel een geldig eigendoms bewijs ???

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:29

Het eigendomsbewijs is het enige bewijs dat je de eigenaar bent.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 19:51

Yootha schreef:
Het eigendomsbewijs is het enige bewijs dat je de eigenaar bent.


Die heb ik dus niet Lips are sealed

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:12

Heeft hij wel afstamming dan? Als hij wel afstamming en een papier heeft moet je dus zorgen dat jij dat eigendomsbewijs krijgt.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:18

ja hij heeft een stamboom via het KWPN..
Maar hij is bij mijn weten al 4 x verhandeld.. Ik kan 2 stappen terug.. maar de derde stap weet ik nog niet.. en de 4e stap is volgens mij de fokker geweest maar dat weet ik niet zeker..
Ik heb dus wel zijn paspoort.. en zijn papier... Maar ik had het eea teruggelezen.. en ik begrijp dat ik dan een eigendomsbewijs van de handelaar van wie ik san kocht had moeten krijgen..???

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:02

Ik heb nog nooit een ander eigendomsbewijs dan een paspoort en stamboekpapier gezien hoor Verward
Dan mag ik er voor mijn drie paarden ook weleens achteraan Tong uitsteken
Volgens mij is het papier daarvoor geldig en anders zou ik het niet weten Haha! Meer 'smaken' hebben ze volgens mij niet *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 08:10

MirandaB schreef:
en ik begrijp dat ik dan een eigendomsbewijs van de handelaar van wie ik san kocht had moeten krijgen..???


Nee, het stamboekpapier is het eigendomsbewijs. Het paspoort of het nu van het KWPN of een andere organisatie is, is geen eigendomsbewijs. Je hoeft bij dit paard dus niet op zoek te gaan naar een ander eigendomsbewijs, het stamboekpapier is voldoende.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 08:49

Idd, maar dan moet je wel zorgen dat hij op jouw naam staat.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 09:09

ok ik was ook al het eea aan het teruglezen geweest.. Ik heb wel het Stamboek papier... Dus is dat het eigendomsbewijs... Gelukkig..
Ik las n.l. een aantal topics waarin stond dat de aankoopbon het eigendomsbewijs was...en die had ik dus niet..
Ik moet toch de hele boel nog over laten schrijven Dan ook gelijk zijn stamboekpapier maar !!!
Dus ik moet over laten schrijven :
1 het stamboekpapier
2 het paspoort
3 de chip laten registreren
4 lid worden van het kwpn..
Duur grapje laten chippen Haha!

klop het nu dan ??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:29

Het paspoort is geen wettig eigendomsbewijs, helaas. Dat staat ook in het paspoort zelf op blz. 33 : "Het paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom".

Als je je paard hebt laten chippen om wedstrijden te rijden, kan je het chipnummer beter via de KNHS laten registreren. Dan hoef je verder niet het paard perse op jouw naam over te schrijven, en kost het je geen lidmaatschap bij het KWPN.

Als je een wettig bewijs van eigendom wilt hebben, moet je inderdaad aan degene waarvan je het paard gekocht hebt, een rekening vragen!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 11:43

fabienne schreef:
Het paspoort is geen wettig eigendomsbewijs, helaas. Dat staat ook in het paspoort zelf op blz. 33 : "Het paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom".


Daar was ik inmiddels achter.. maar wat ik in eerdere discussie heb gelezen was idd de aankoopbon je eigendomsbewijs..
Tiffy en Yootha zeggen weer anders.. die zeggen dat je Stamboekpapier op naam je eigendomsbewijs is..
Bon van aankoop heb ik dus niet.. (weinig mensen denk ik)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:26

Bij de aankoop van in dit geval een KWPN-paard wordt het stamboekpapier (en het paspoort) overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Dat lijkt me "aankoopbon" genoeg, als bewijs van aankoop het je het stamboekpapier (en het paspoort) gekregen.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:38

Paspoort, stamboekdocument, eigendomsbewijs, chipregistratie-document.... Euhmm, hoe zit het met 'de 'groene kaart' of hoe die mag heten?

Elk paard dient identificeerbaar te zijn (EG-regel) volgens een door het Min.van Landbouw (of gemachtigde) uitgegeven gestandaardiseerd document. Op dit document staat een tatouage-nummer, chipcode of tekening van het betreffende paard. Dit document vermelt tevens de n.a.w. van de eigenaar. Ook heb je dit document nodig bij grensverkeer.
Is het 'paspoort' dit id? Dan is dit volgens mij het enige wat je echt nódig hebt in de zin van 'verplicht'.

Op zich is een document met daarop een verklaring van een vereniging over wie de voorouders zijn, de stamboom, wel 'leuk' en bepaalt het in hoge mate de waarde van het paard, doch voor de identificatie en als eigendomsbewijs heeft het volgens mij geen waarde. Dus wat de toegevoegde waarde is om het op jouw naam te laten zetten? Misschien als jij er mee gaat fokken?

Overigens, de stamboek(boom)gegevens.... Hmm. Bij verschillende andere huisdiersoorten komt het niet zelden voor dat voor eenzelfde ras/variëteit twee of meer concurrerende verenigingen een dergelijk document uitgeven. In sommige landen, waaronder Nederland delegeert de overheid de registratie van sommige diersoorten deze aan een vereniging.
Het is héél goed dat bij bepaalde paarden'rassen' bepaalde documenten pas worden afggeeven na keuring door een deskundige zodat het meer wordt dan alleen een papieren stamboom. Alleen door die keuring krijgt dat papier dan ook een bepaalde kwaliteitswaarde.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 150 bezoekers