pony laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

pony laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 14:36

als je je pony zou laten dekken

wat komt er dan allemaal bij kijken

en hoe groot zijn de risico`s dat er wat gebeurd met zowel merrie als veulen?

zitten er ook nog risico`s aan een natuurlijke dekking?

zou graag wat meer hierover willen weten

groetjes jenny

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:58

Mijn pony is gewoon gedekt geweest, ik wist niet eens dat ze drachtig was toen ik 'r kocht. Er zit altijd een risico aan, ook bij mensen kan het fout gaan .... Natuurlijk dekken heeft volgens sommigen ook nadelen zoals infecties of beschadigingen door een te heftige hengst. De natuur heeft het echter zo voorzien, ik persoonlijk ben pro puur natuur!

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 19:01

oke ja ik weet zelf weinig van dekking enzo.. af en heb er eigenlijk toch wel erg zin in om lor te laten dekken maar wil eerst graag weten wat de nadelen er van zijn

alfast bedankt

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 19:52

ja je merrie kan beschdigd worden door de hengst, kan onvruchtbaar zijn, kan het veulen vergooien en een dood veulen krijgen. Kijk maar gebeurt dit niet dan heb je een prachtig en gezond veulen. Er zitten overal voor- en nadelen aan. Wij laten ze altijd natuurlijk dekken, maar dat is ieder voor zich.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:06

Normaal gesproken niks aan de hand. Ik ken geen echte verhalen van merries die beschadigd zijn door de hengst. Natuurlijk zijn er altijd wel mogelijkheid tot problemen, met name besmettingen kan een probleem zijn. Zorg dus dat je naar een hengstenboer gaat die een goede hygiene van de hengst nastreeft.

Er is natuurlijk altijd een risicogroep, dat zijn namelijk de merries die het jaar van te voren gedekt zijn en niet behouden. Er is een grote kans dat die merries vuil zijn of een of andere ziekte met zich meedragen waardoor de dracht niet uitgedragen wordt. Dat is incluis merries die verwerpen dus!!

Een beetje goeie hengstenboer zal je dus vragen stellen om te kijken of je merrie in orde is en je dus ook naar de veearts verwijzen om een gezondheidsverklaring te geven.

Heus gebeurd: wij hebben nee gezegd tegen de eigenaar van een nationaal reservekampioene merrie. De merrie had het jaar daarvoor bij de hengst gelopen. Geen veulen geboren. Eigenaar wilde niet naar de veearts (dure zuinigheid). Hij is dus naar een andere hengst gegaan. Geen uitzonderingen dus, al is de merrie nog zo geweldig.

Dat soort hengstenboeren zijn er echter weinig. Als je toch bij een hengst wil dekken waar je aan de hygiene twijfelt, zeker als de hengst veel dekt (meer dan 20), dan zou ik zelfs denken aan KI..

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 15:22

heel erg bedankt,
ik ga soiso de dierenarts nog vragen hierover stellen
en er met hem ook nog over hebben over de risico`s en al het andere wat er nog bij komt kijken

heel erg bedankt voor jullie antwoorden

zijn erg nog andere dingen waar ik om moet denken?
wat erg belangrijk kan zijn

groetjes jenny

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:53

Je moet neit echt over de risico's na gaan denken.
Ik zou zelf voor k.i gaan daar is al eens een topic over geweest bij fokkerij en afstammingen.

Succes priscilla