Nieuwe of bewezen hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Nieuwe of bewezen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 09:33

Vaak worden hier vragen gesteld: wat past er bij mijn merrie?
Die vraag kan je ook omdraaien.
Vervolgens kan dat alleen bij hengsten die alles al bewezen hebben. Die zijn misschien niet zo in de mode, maar als je het veulen zelf wilt aanhouden is dat wellicht een betere keus.
Je weet bij welke merries de hengst past, je weet wat zijn voor en nadelen zijn, het dekgeld ligt vaak lager en je kan met meer zekerheid stellen hoe hij jouw fokkerij kan aanvullen /verbeteren.

Waarom worden zulke hengsten dan zo weinig gebruikt?????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:49

Is zeker een goede vraag.

De reden dat ik met mijn merrie wellicht voor een jongere hengst zal kiezen, ligt in het feit dat zij wat klassiek is en oudere bloedlijnen heeft. Door voor een relatief jonge hengst te kiezen hoop ik een wat moderner, minder klassiek en massaal veulen te fokken, ook al hou ik op zich wel van wat forsere paarden. Maar mocht ik het dier moeten verkopen, dan moet daar wel markt voor zijn natuurlijk.

Ik heb ooit in een interview met familie Nowee van stoeterij het Maalwater gelezen dat zij mensen met 1 merrie die voor het eerst gaan fokken, adviseren om dat met een bewezen hengst te doen, zodat het "gokaspect" wat minder groot wordt. Als je nog een stel goede merries hebt kun je je wat meer veroorloven, was hun mening. Ik denk dat dat inderdaad wel slim is.

Maar het blijft moeilijk natuurlijk.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:11

Met een nieuwe merrie ga ik naar een bewezen hengst en met een bewezen merrie ga ik naar een nieuwe hengst.
Zo heb ik dat altijd gedaan en dat bevalt me prima.
Maar ja, dan heb ik het over het fokken van shetlanders Schijnheilig Schijnheilig

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:11

Oudere hengsten worden af en toe goedkoper aangeboden, amar bewezen EN goede hengsten, daar gaat het dekgeld toch behoorlijk gauw van omhoog....
Denk maar aan de keur hengsten, die vidn je niet voor 800 euro dekgeld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:31

Meestal toch met jongere hengsten waar veel van verwacht word. Zoals enkele jaren geleden Jazz en Jetset D. 2 jaar geleden Olivi en Ronaldo.

Dit jaar verwachten we veulens van Jetset D, gewoon omdat dat goed bevalt, en in de jongere jaargangen konden we niet iets vinden wat ons paste.

Dit jaar zal er waarschijnlijk wel weer geexperimenteerd worden met een jonge hengst

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:09

Geweldige vraag, en je weet mijn antwoord ook wel via andere topics. We vragen ons dat al jaren af in de Welsh. Iedere hengst die een predikaat behaalt, dekt ineens een stuk minder. Waarom? De redenen zijn gemakkelijk:

1) concurrentie: andere hengstenhouders zullen er alles aan doen om te zeggen hoe slecht die preferente hengst al dan niet fokt. Als de hengstenhouder nog andere jonge hengsten heeft, zal hij proberen de beste merries naar de jongere hengst te laten gaan, want die moet zich nog bewijzen.

2) vernieuwing: mensen willen nu eenmaal geloven in die veelbelovende nieuwe hengst. En, toegegeven: één op de drie van die hengsten fokt daadwerkelijk ook.

3) marktpositie: onder het mom van: er zijn al zoveel nakomelingen van hengst X, moet ik er dan ook nog een bijmaken?

4) prijs: in veel gevallen wordt een predikaat hengst ook duurder. Willen fokkers dat extra geld betalen?

5) marketing: de hengsteneigenaar weet dat zijn hengst bewezen is, het hoeft zo nodig niet meer.

6) vooruitgang: het geloof dat de jongere generatie beter is dan de oudere. Dat is voor een heel klein deel van de jongere generatie ook waar, maar welke?

maar goed, voor die merriehouder, het blijft een moeilijke keuze. Verder vind ik de regel wel handig dat een onbekende merrie naar een bewezen hengst gaat en omgekeerd. Op die manier weet je tenminste iets meer wat aan de hengst of aan de merrie ligt.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hindo2 en 92 bezoekers