Melk begint te druppen en nu ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Melk begint te druppen en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 21:22

Mijn Kroon merrie shetje begint melk te geven. Eerst was het alleen een druppeltje dat aan haar uiers hing maar nu begint het dus te druppen. Het spuit er nog niet uit maar vanaf wanneer moet ik het gaan opvangen en invriezen ? Ze is al 20 dus het kan best zijn dat de melk productie wat vroeger op gang komt. Maar het eerste melk is toch juist zo belangrijk ?
Kan ik beter melk vervangers gaan halen ?


My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:33

er stond toevallig wat over in, in in de strengen.
zal het even overtypen

Citaat:
Veel vragen zijn er elk jaar weer over merries die ruim voor de geboorte reeds kegelen en melk geven.
Hier is op zich niets aan te doen.
Wel moet men zich bedenken dat hiermee de kostbare antistoffen verloren gaan voor het veulen.
Het beste advies is in dit geval om eerste of tweededagsbiest van een andere merrie in te vriezen.
indien dit moeilijk verkrijgbaar is, kan men proberen de biest van de eigen merrie op te vangen en in te vriezen.
Nadeel hiervan is dat men de merrie reeds voor de geboorte 'opmelkt' , waardoor de melkproductie nog extra gestimuleerd word.
Bij het gebruik van de ingevroren biest is langzaam ondooien ( au bain marie) aan te raden omdat er anders grote kans bestaat dat de eiwitten (lees antistoffen) in de biest verloren gaan (klonteren) er kan ook gebruik gemaakt worden van biestvervangerde preparaten maar natuurlijke biest geeft de beste weerstand.


ik weet niet of je er iets aan hebt.
wel spannend, best wel vroeg dan dit veulentje
al een naam in gedachte? Haha!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:54

Uhmmm, waken is ook een optie, het veulen zal er wel snel zijn.......

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:39

Normaal gesproken, als de melk begint te druppen, wordt het veulen binnen 24 uur geboren (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen). Je mag je merrie zeker niet meer uit het oog verliezen, want voor je het weet, zet de bevalling in !
Mijn merrie is vorige week bevallen van haar eerste veulentje, donderdagmiddag had ze een druppeltje hars, donderdagavond kreeg de hars een melkwitte kleur, vrijdagochtend werd het vloeibaar, smiddags om 6 uur drupte de melk eruit en om half 11 savonds is het veulen geboren. Zo snel kan het dus gaan !!
Goed opletten en succes !

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 09:53

Ze geeft verder geen tekenen dat ze snel zal gaan bevallen.
Ik heb haar snachts al binnen voor het geval dat. Maar ik zie nu al een week melk druppels hangen.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:58

Het drupt niet door?? Als er druppies blijven hangen (er niet afhalen hoor!!) dan is ze aan het harsen/ kegelen. Dan kan het inderdaad nog even duren.....maar hou haar maar goed in de gaten!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 10:11

Het drupt wel door, ik heb ieder jaar veulens en weet hoe hars eruit ziet. Maar Tamaartje heeft gewoon al dikke melk druppels hangen terwijl haar uiers niet heel erg vol lijken. Het drupt op haar benen en ze zit inmiddels aardig onder.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:13

Bij mijn oude merrie druppelde het ook altijd, maar ik zou me er echt niet druk over maken hoor. Ik ga echt niet melken ofzo, wat een onzin, dan haal je toch juist de antistoffen extra weg? Laat maar lekker druppen, het veulen zal er gauw genoeg zijn, ik ben benieuwd!

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 17:19

Ik denk dat ik het probleem heb opgelost. Ik voerde de shetjes een tijdje, Hartog lucerne bij, gewoon een paar handjes omdat ze nu ook niet veel op het gras staan. De zak is nu op en Tamaartje krijgt hierdoor even niet, haar melk is ook gestopt met druppen en er hangt nu heel af en toe een druppeltje. Misschien gewoon even teveel eiwitten gehad ?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:26

Och, jeej, dat zou ook nog wel eens kunnen..........jeetje.......wanneer verwacht je precies (huh?? Dat kan niet....) het veulen bij Tamaartje??

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:25

Als ik jou was zou ik het voor de zekerheid opvangen (toevallig hetzelfde advies gehoord vandaag bij ons op de kliniek) Zo voorkom je dat de zeer belangrijke Biest zowiezo niet verloren gaat. Te lang melk verliezen kan er voor zorgen dat je veulen niet genoeg biest straks binnen krijgt. Ook kan je een paardenmelkerij opbellen om in ieder geval een liter biest te bestellen voor als je merrie melk blijft verliezen en ze dus niet binnen 1 a 2 dagen gaat bevallen. Het kost je bij Orchids paardenmelkerij in Zeeland 17 euro de liter en als je het laat opsturen kost het je 12,50 euro extra. Je kan het gewoon in de vriezer bewaren en als je het nodig hebt ontdooi je het en kan je het gelijk geven aan je veulen. Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog Veel succes met je merrie en hopelijk word het een mooi veulen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rachral en 4 bezoekers