Dressuurpaard fokken makkelijker dan springpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:41

Ik denk dat voor beide diciplines veel kennis en inzicht voor nodig is en dat een dressuurpaard niet makkelijker te fokken is dan een springpaard!

Ik heb een springefokte merrie die getalenteerd springt maar ook 3 nette basisgangen heeft met en enorm drafvermogen. Maar omdat er tegenwoordig veel geexpirimenteerd word met dressuur x springbloed kruisingen ga ik toch voor een echt springgefokt veulen. Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 02:06

Neel"]
[quote="_Rick schreef:
Een goed springpaard is een speld in een hooiberg, gewoonweg niet meer te vinden.


Mee eens. Men zegt ook dat er maar weinig ECHTE goede springpaarden zijn. Daarom vindt ik het ook altijd erg zonde als mensen bij hun paard met een puur springgericht papier er een dressuurhengst doen. Hiermee vergal je (naar mijn mening) een beetje de echte springpaarden .


[/quote]

Tot zover dit topic gelezen (weet dus niet wat de andere reacties zijn)
Mijn ex-merrie: amathist X important (volgens de insiders = hengstenhouders) springen gefokt...springen had ze een broertje dood aan...

Maar wat is nu een echt goede springer:
A: een paard wat perfect luisterd naar de ruiter (= M/V)
B: een paard met eigen initiatief

(even een toevoeging)
Dat een fokker bewust (ervan uitgaande dat die fokker weet war hij/zij mee bezig is) een bepaalde eigenschap (welke eigenschappen staat er los van) erbij wil "fokken" (dit kan dus zijn d.m.v. en dressuur hengst) staat geheel los van het wel of niet kunnen en willen springen van het desbetreffende paard.

Een spring gefokt paard wil niet per definitie zeggen dat het betreffende paard ook wil en kan springen... andersom geld ook. Een dressuur gefokt paard kan wel ongeschikt zijn voor de dressuur maar juist een super springer zijn...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 02:29

ik heb de rest ook gelezen:

Bij het spingen (eigenlijk elk iets wat we met onze paarden doen) is dressuur de hoofdzaak....

Bij menigeen is dressuur een term die gebruikt wordt bij een tak van de paardensport op hoognivo....

Dat dressuur een "mode" verschijnsel is en dus pas sinds een paar jaar in de "schinwerpers" staat is m.i. onzin.

Juist een goed getraind paard wat kan en wil spingen...de basis is dressuur.

Ga je je verdiepen in dressuur, dan zie je dit terug in allees wat je met je paard doet..
Het buiten kunnen rijden
aan het halster kunnen en willen lopen, etc.

Bij heel veel mensen blijft het denkbeeld hangen dat een springpaard behalve snelheid (= bij de meeste mensen: vlakke galop) geen tot weinig talent nodig heeft (misschien daarbij zelfs nog wat moed).

Eeen springpaard is juist het paard dat een optelsom is van alles: gangwerk, moed, talent, werkwilligheid, gemotiveerd, enz. maar als belangrijkste zelfdenkend en initiatief tonend.

Ik denk dat het even moeilijk is een redelijk springpaard te fokken als een redelijk dressuurpaard (waarbij ik ervan uit ga dat hierbij bedoeld wordt dat het paard op redelijk hoog nivo kan en wil presteren)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 19:02

ik ben het er meeeens. Ik zie zelfden meet een "echt" springpaard. Wat de bouw betreft dan.
Ik heb wel een 100 % springpaard. Zijn v m heeft wel gedressuurd, maar heeft met springen meer berijkt.
Wat is wel leuk vind, is dat de springpaarden van tegenwoordig wel wat meer beweging hebben.


Ik vind een springpaard pas een springpaard als hij goed kan lopen, sterke achterbenen en een snelle wendbare voorhand. En echte vlakke galop vind ik niet het belangrijkst. Wel moet de galop makkelijkkunnen worden verruimd, en verkort....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:29

Uit gaan van de bouw vindt ik juist het verradelijke bij paarden (en andere dieren)
Er is meer dan alleen bouw....
Ik vindt juist het karakter en de wilskracht belangrijker, waarbij de bouw niet uit het oog verloren mag worden...

Ikzelf vergelijk paarden graag met andere dieren, voornamelijk honden en katten af en toe postduiven...
Een juist in verhouding staande jachthond met een goede neus wil niet bij uitstek zeggen dat het een goede jager is...
een atletisch gebouwde kat is niet bij uitstek een goede klimmer..
Een juist gebouwd paard met uitstekende gangen is geen uitmuntend dressuurpaard
in alle 3 de gevallen zegt het karakter het meest en de wilskracht geeft de doorslag, waarbij ik wilskracht meer bedoel als doorzettingsvermogen en vechtlust in positieve zin...

Dat bij het fokken af en toe moeder natuur een steekje laat vallen, daarbij bedoel ik niet dat fokken gokken is, en/of dat je met een bepaalde match de slechte eigenschappen qua bouw bij een merrie simpel kunt ondervangen... maar dat je er een tje treft die absoluuut niet weet hoe hij/zij moet springen en bij wijze van spreke nog struikeld over een zandkorrel in een woestijn....

Natuurlijk heeft een berijder (m/v) ook zijn inbreng...Als ik mijn dochter (=beginner) op Bonfire zou zetten haalt ze nooit geen winstpunt..
Ik denk dat het fokprodukt met minder perfecte gangen en minder perfect bouw die wel in enige mate beschikt over wilskracht om te willen en te kunnen presteren ook een berijder krijgt die er de tijd voor heeft om een band op te bouwen met dat paard meer bereikt dan iemand die het perfecte paard heeft.

Een duivenliefhebber met een grote staat van verdienste vertelde mij eens: ik heb een doffer (mannetjes duif) en een duivin (vrouwtjes duif) die beide uit zeer goede komaf (=in dit geval uitmuntend presterende ouders) komen maar ik kweek(=fok) er alleen maar kwekers (=voor de fokkerij bestemde dieren) uit.
Wat hij bedoelde te zeggen is: goed X goed is niet altijd goed. Waarbij bijv. bij duiven de mens na het inkorven van die duiven geen invloed meer heeft op de prestaties van die duiven.

Geen enkele topsporter is gemakkelijk te fokken (om even in de dieren werled te blijven) en eigenlijk geld dit ook in de mensen wereld...
dressuur mensen doen gemakkelijk over de springers terwijl de springmensen gemakkelijk doen over de dressuurders en samen doen zij weer gemakkelijk over de mensporters....

Ik heb in mindere mate (puur voor de training en behalen van de startkaart) aan dressuur gedaan en meer aan het springen, ik deed in die tijd ook zeer simpel over dressuurmensen (met alle respect) en de mensporters...ik heb een poosje aan mensport gedaan en heb daardoor ontzettend veel respect gekregen voor de mensporters, de springers en voor dressuur..
En zou hier een nieuw onderwerp kunnen starten...een rij typisch gebouwd paard dat geschikt is voor de mensport op (inter)nationaal nivo is moeilijker te fokken dan een dressuur- en/of springpaard...
Want als ze ongeschikt zijn voor dressuur zijn ze ook ongeschikt voor het springen en voor de mensport.... zijn ze ongeschikt voor het springen hebben ze geen moed om op hoog nivo in de mensport mee te draaien...

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 12:41

Zelf heb ik mijn mening nog niet gegeven.... vind dat ook best moeilijk. Ik heb zelf nog nooit een veulen gefokt, dus ik kan niet beweren dat ik er verstand van heb.

Ik denk echter dat je zowel bij spring- als bij dressuurpaarden een snel en sterk achterbeen nodig hebt en wil hebben. Dat is nog wel eens een probleem geloof ik bij het huidige KWPN bestand. Dat extreem felle wat veel goede springers (vooral de merries) hebben is denk ik niet altijd handig bij het dressuren, maar een topruiter zal er gerust wel wat mee kunnen.

Betreffende het verkopen van veulens zullen dressuurgerichte dieren wel makkelijker te slijten zijn, dan de wat horizontaler gebouwde, minder ruim dravende springgefokte veulens.

Maar ja, wat gaan ze later doen, bij welke ruiter komen ze terecht? Cocktail was springgefokt en die kon toch stukken beter draven dan galopperen... Ferro is springgefokt, maar die dressuurt toch ook wel leuk...

Ik denk zelf dat je niet kunt stellen dat een zeer goed dressuurpaard fokken echt makkelijker is. Een gemiddeld dressuurpaard misschien wel.

maar, ik herhaal hier dus even, zelf heb ik met fokken dus geen moer ervaring! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:52

Ik denk ook dat karakter heel erg hard telt.
een paard kan dan nog zulk geweldig vermogen hebben, maar als hij nooit mee wil werken/denken dan kun je het wel schudden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 15:01

in principe moet een dresuurpaard elastisch zijn, soepel in de beweging en veel afdruk hebben (en afdruk komt neer op snelle reflexen), snel achterbeen etc.
maar een springpaard heeft diezelfde eigenschappen nodig. Dus dat is het punt niet.
Ik denk dat je met dressuur vooral op amateur niveau net nog wat meer kunt afdwingen dan bij springen. Een paard dat echt niet wil springen zal nooit ver komen, en bij dressuur kun je nog iets meer overtuigen. Het zit hem dus heel erg in de mentaliteit van een paard. Een paard moet zelf WILLEN springen dus aantrekken op het hout. En hij moet ook een balk niet aan willen raken. Ik ken paarden die fanatiek springen maar nonchalant zijn. dat is jammer.