wat zouden jullie doen......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

wat zouden jullie doen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 14:37

Ik heb misschien de kans om mijn huurfjord te laten dekken. Er moeten natuurlijk nog wat afspraken gemaakt worden tussen mij en de eigenaresse, dus het is nog maar in een pril stadium.....

Ik zou dan het dekgeld betalen en als alles goed gaat is het veulen voor mij. Ik besef dat er ook risico's aan zitten. De merrie kan leeg blijven, het veulen kan tegenvallen etc.......
Maar toch lijkt het me een leuk idee, je bent zo al 11 maanden van te voren actief bezig met het mogelijke veulen......
Ik mag zelf de hengst uitzoeken, daar heb ik alle vrijheid in....maar toch er zitten natuurlijk ook wat nadelen in......wat zouden jullie doen?

alweer een jaar samen Lachen


Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 23:07

Heb je mogelijkheid om het veulen dan ook te houden en verzorgen (stal etc.)? Ik heb net even je profiel bekeken en ik neem aan van wel. Je moet er wel aan denken dat je op het veulen nog niet kan rijden en je kan z'n karakter niet voorspellen en weet je zeker dat je een fjordje wil? Als je dit allemaal wel ziet zitten krijg je natuurlijk wel een deeltje van je huurpony en kan je als alles goed gaat hem helemaal opvoeden en ken je het veulen van geboorte af aan wat wel heel tof is! Je moet natuurlijk zelf kiezen maar ik denk dat ik het wel zou doen!

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 00:43

ik heb de mogelijkheid om thuis te stallen. Bovendien wil ik ook een fjord, en ben ook op zoek naar een veulen. Dat ik lang moet wachten met rijden maakt mij niet uit. Ik rij met veel plezier op Rhana, dus heb wat dat betreft helemaal geen haast...anders had ik zowieso niet eens over deze optie nagedacht.

alweer een jaar samen Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 02:48

De hamvraag is natuurlijk: Wat is de uiteindelijke bedoeling van dit fokkerij idee. Oftewel... waar moet het beoogde eindprodukt aan voldoen en voor dienen ?
Zodra deze vragen beantwoord kunnen worden zie ik,mits er goede afspraken gemaakt worden met de eigenaar van de merrie (ook de merrie kan wat overkomen !) geen problemen van dien aard dat het niet zou kunnen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:03

Ik ben het helemaal eens met Lageveld. Denk eerst na waarom je een veulen wil fokken en of je de faciliteiten hebt om ervoor te zorgen. Zorg ook voor goede afspraken met de eigenaar (ik neem aan dat er al het een en ander besproken is, omdat je haar gehuurd hebt).

Het op zien groeien van een veulentje is het mooiste wat er is. Denk wel dat je pas over 4 jaar een paardje hebt dat je kunt "gebruiken" voor de sport. Toch kan je veel mooie momenten hebben voor die tijd.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk een veulen kopen. Dan weet je meteen waar je vanuit gaat. Als je een merrie dekt, weet je van te voren niet of je een merrieveulen of een hengstveulen krijgt. Daarnaast wordt er maar bij 70% van de merries die gedekt worden een veulen geboren (gemiddeld cijfer, er zijn veel fokkers die veel hoger scoren, zoals wij Knipoog ).

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:07

Tja je kan het altijd doen.. als het veulen je niet bevalt kan je hem.haar altijd nog verkopen.. Ik heb er ook eens aangedacht bij een toenmalige verzorgmerrie van mij.. helaas is daar nooit wat van gekomen..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:13

als je goede afspraken maakt (ook op papier zetten)
over eventuele DA kosten ten gevoge van de dracht en bevalling en kosten die niets met de dracht enz. te maken hebben
maar ook over als er onverhoopt iets met de merrie gebeurt
zou ik het doen
maar kijk wel heel goed naar de plussen en minnen van de merrie en zoek er dan een hengst die haar minnen verbetert en haar plussen versterkt
maar met goede afspraken zou ik het heel serieus overwegen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 17:38

HEt is een erg mooie merrie, goede afstammeling, dus dat maakt het ook aantrekkelijk. ik ga er deze week eens met de eigenaresse over praten en dan nog even alles goed op een rijtje zetten....de voor en nadelen nog eens tegen elkaar afwegen. wil er wel echt goed over nagedacht hebben.

alweer een jaar samen Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mediatoolkitbot en 153 bezoekers