zoon of vader

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pieterm

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: België, Beveren

zoon of vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 08:49

Wat verkiezen jullie?
Als je een echte legende wil nemen als hengst voor je merrie betaal je ontzettend veel geld. Om toch dit bloed in je fokkerij op te nemen kan je een zoon van deze hengst gebruiken, of je kan ook de vader gebruiken.

Wat is volgens jullie meestal het beste?

Voorbeeld:

rubinstein: kost zeer veel!
zijn vader rosenkavalier: 250€ per dosis
zijn beste zoon rohdiamant: 1750€
of een andere goede zoon= +/- 1000€
Laatst bijgewerkt door pieterm op 10-02-03 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:26

Ik ken een aantal gevallen waarbij de vader meestal brandhout fokte, maar één zoon er gewoon uitspringt in de fokkerij. In dat geval is dekken bij de vader niet zo handig. Als een hengst drie goede zonen neerzet, dan is het al heel wat als een daarvan even goed fokt of beter dan de vader. Meestal ligt dat aan de moeder. Kies dus je hengst altijd als volgt:

1) Kijk naar hoe de hengst fokt
2) Kijk naar hoe de hengst er zelf uitziet en presteert

Als de hengst nog geen nakomelingen heeft, dan ga als volgt te werk

1) Kijk hoe de MOEDER van de hengst fokt (andere veulens van die merrie).
2) Kijk hoe de MOEDER van de hengst eruit ziet (vader van de moeder is bijna irrelevant).
3) Kijk hoe de hengst er zelf uitziet. (Als hij goedgekeurd is, kan dat niet zo'n heel groot probleem zijn).

Hengsten selekteren omdat je de vader mooi vindt, is helaas verloren werk. Kies dan in hemelsnaam de vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:55

Nog zo'n voorbeeld: contender. Die zou ik dolgraag op mijn merrie willen maar dat zit er niet in. ALs ik nu een geschikte zoon zou kunnen vinden dan zou ik die pakken. Castellini bijvoorbeeld, niet contango.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:00

Ja Joost klopt daarom zeg ik ook altijd ga eens bij de fokker kijken. Meestal vinden die dat prima. Daarom ga ik ook zaterdag met een bokker naar Jo Rutten. Haha!