door welke hengst laten dekken??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 11:46

Tsja wat voor veulen....
De merrie is een aulrounder kan goed lopen en ook een aardige sprong maken dat is natuurlijk het mooiste

komt het vandaag niet, dan komt het morgen


cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 11:49

Sjuimpje"]
[quote="Visser schreef:

Voor alle commerciële adviezen... Knipoog

Hoe is de stap van jouw merrie?
Ik ben na de HK van afgelopen weekeind impressed by Scandic! Party!!
Een super draf en geweldige galop!
[/quote]

Op die pagina heb ik gekeken, maar alle hengsten die erop uitkwamen vond ik weer niks. (zal wel aan mij liggen)

Haar stap is heel ruim met veel tact en regelmaat.

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 22:51

Cicero heb je foto's van je merrie. Wat betreft de afstamming, Ferro x Kristal dat is heel bijzonder dat ze ook kan springen. Kristal bracht nogal lichte paarden die niet uitblonken in het gebruik van het achterbeen. Maar misschien dat Ferro hier veel goed gedaan heeft. De merrie is 10 jaar, hoe is ze in het stamboek opgenomen en wat is haar maat. Heeft ze al eerder veulens gehad en zo ja van welke hengsten want haar eigen kinderen zeggen natuurlijk het meeste over haar fokwaarde en fokwijze.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 22:58

ik heb een ferro x kristal gehad, die was zeker wel goed achter, is ook 1 van de kwaliteiten die ferro sterk doorfokt vind ik persoonlijk, heb er maar weinig gezien die achter niet goed (genoeg) waren

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-03 23:21

Ik heb al geprobeerd 2 fotos te plaatsen maar lukt niet.
Het is een forse merrie met erg veel front.
Ze heeft een amsterdam merrie gehad die is nu twee.
Heel compact diertje kan wel waanzinnig lopen en een olivi hengstje
Heel edel diertje schijnt dat te zijn.
haar cijfers met de ibop waren
stap 8.5
draf 8.5
galop8.5

en met springen alles een 6je

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 01:41

Bij de keuze van hengsten ging en ga ik altijd af op mijn gevoel en wil dit graag bevestigd zien...en ik doe dit op de volgende manier:
Ik heb bij mijn laatste KWPN-merrie gewoon een aantal hengstenhouders gebeld..
Eerst heb ik op papier een omschrijving van mijn merrie gezet (tig X doorgelezen en aangepast om haar zo goed mogelijk te beschrijven)
Toen een aantal hengsten bekeken die ik wel passend vond (qua bloedlijnen, ik wilde minder bloed. En qua type)
Toen dus de bewuste hengstenjouders gebled en gevraagd om hun advies (zonder namen te noemen van de hengsten)
Was de hun advies anders dan de door mij gekozen hengst vroeg ik waarom.... en waarom niet hengst X (=door mij gekozen) En zo ben ik mijn rijtje afgegaan en heb toen een keuze gemaakt..
resultaat: de veulenschetsers vond het een magnefiek en super sjiek veulen...de hengstenhouder vond haar fantastisch, excelent bewegend en super sjiek...kennisfokkers vonden haar super bewegend, mooi gebouwd en getekend...
Ze is weggegaan als jaarling (naar een medebokker) en weet niet hoe ze zich ontwikkeld heeft en zal ontwikkelen...ik heb er wel verrouwen in.

Mijn advies vraag de hengstenhouders en waarom ze die hengst geschikt vinden...

Dit heb ik ook weer toegepast op mijn welshmerrie...maar ze heeft nog geen veulen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 08:04

Hoe is het ruggebruik van de merrie?
Ferro's willen nog wel eens strak zijn. Is wel een puntje om mee te nemen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:38

Ja Alane niet iedereen heeft zoveel tijd om allerlei hengstenhouders af te gaan. Daarbij zijn Hengstenhouders niet altijd de beste raadgevers he. Jij hebt geluk gehad, of veel tijd er in gestoken. Maar ik heb zelden gehoord dat een hengstenhouder een hele goede passende hengste van een ander aanraadde. Vaak nemen ze ook geen tijd voor je.
Voorbeeld
ik mail een hengstenhouder de gegevens van een merrie etc en vraag gegevens van zijn hengt
krijg ik mail terug: uw merrie past goed bij .... Misselijk
Mail ik terug dat ik al zover was maar of ik gegevens en voorwaarden kan krijgen
mail terug
zie onze site Verward
dekadvies???? klantvriendelijkheid????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 09:52

Ik vind dat je er dus tijd in moet steken....
Hengstenkeuze is belangrijk genoeg om er tijd voor vrij te maken.

Ik heb diverse hengstenhouders gebeld en ben altijd netjes te woord gestaan en hadden alle tijd voor mij.
Ik heb per mail altijd de gevraagde info ontvangen en had bij geen enkele het gevoel dat ik afgescheept werd...

De hengstenhouder van de hengst die ik gekozen heb is persoonlijk gekomen om mijn merrie te bekijken en heeft haar toen ook meegenomen en weer terug gebracht (na de dekking en scannen)
En heeft hij het veulen dus gezien op de 3e dag...

En of ik met dat veulen geluk gehad heb...geen idee. Ik ben afgegaan op de kennis en ervaring van de hengstenhouders icm met mijn voorkeur voor bepaalde hengsten.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 13:23

Daarom wil ik dit jaar vast wat info op doen en volgend jaar gaan dekken lekker de tijd nemen.

Mijn merrie is wel iets strak in de rug maar daar ondervind ik tijdens het rijden verder geen hinder van.
Haar twee veulens hebben dat dus weer niet.

komt het vandaag niet, dan komt het morgen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers