Pion verdient KEUR!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pion heeft bewezen op grond van zijn nakomelingen dat hij het KEUR predikaat heeft verdiend?

JA, zeker weten
20 (76%)
NEE, zijn invloed op de fokkerij was daarvoor te klein
6 (23%)

Totaal aantal stemmen: 26


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Pion verdient KEUR!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 12:50

Afbeelding

Zoals ik al eerder aangaf:

Citaat:
Pion was zo'n mooie sterke hengst, die veel betekend heeft voor de fokkerij. Op de hengstenkeuring kwam je weer verschillende hengsten tegen die met het bloed van pion verbonden zijn. Het is erg zonde dat pion nu gestorven is en ik snap nog steeds niet waarom die hengst nooit tot keur hengst is benoemd, want dat heeft ie zeker wel verdiend!


Ik denk dat Pion veel heeft betekend voor de KWPN fokkerij met name door zijn nakomelingen. Die het goed doen in de fokkerij, de dressuur en de springsport.
Ik zeg dit niet als eerbetoon aan de hengst, maar omdat naar mijn mening Pion het gewoon verdient om het KEUR predikaat achter zijn naam te dragen. Na mijn mening had men dit jaren geleden al moeten doen.

Dit staat op de site van het kwpn, wanneer een hengst in aanmerking kan komen voor het keur predikaat:

De beoordeling van de prestaties van de nakomelingen in de sport geschiedt voor de eerste maal als de oudste nakomelingen zeven jaar oud zijn.Zowel de sport- als exterieurindex dienen daarbij als hulpmiddel. Eventueel toekennen van het keurpredicaat kan niet eerder dan op dit moment plaatsvinden. Om in aanmerking te komen voor het predikaat keur moet een hengst een sportindex hebben vanaf 140 met een betrouwbaarheid van minstens 75%. Exterieurvererving speelt een belangrijke rol.

Zijn zoon Action staat op de 10 e plaats in de top 10 van de fokwaarden van KWPN hengsten:
10) Aktion 181 83%
Zijn zoon Democraat staat zelfs op de 4 e plaats!
04) Democraat 193 67%

Dit las ik in een nieuwsbericht op de site van horses.nl

De jury bleek vooral waardering te hebben voor de Flemminghs (allemaal door naar de 3e bezichtiging) en voor de Krack C's. Eén van de publieksfavorieten was de elegante donker- bruine Krack C x Pion, die een zeer mooi model combineerd met goede bewegingen en een nette sprong.

Eén van de opvallendste tweede bezichtigingshengsten op vrijdag was een Krack C x Pion. Hij is aangewezen voor Ermelo.

Touch Dawn (Krack C x Kalinja pref van Pion), fokker/eigenaar A.J. van Straalen te Leerdam en eigenaar A. Valk.

Later mocht deze hengst zich als 8e opstellen in de kampioennen top 10.
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 03-02-03 13:19, in het totaal 3 keer bewerkt


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:55

tssssss, ik dacht dat hij dat wel al was!

De hond is de betere mens

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:05

Nee hij is het nog niet, maar verdient het zeker om pustuum nog keur verklaard te worden!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 17:17

Dan verdienen nog meer hengsten het. Zo is de oude tuigpaardhengst Rentmeester nooit preferent geworden terwijl hij veel voor de tuigpaardfokkerij heeft gedaan en je hem in het merendeel van de afstammingen aantreft. Hij werd zelfs nog in zijn laatste jaren afgekeurd.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 23:51

Tja er zullen vast wel meer hengsten zijn die idd ook het keur verdienen.
Ik zou het leuk vinden als mensen die stemmen hun stem ook zouden kunnen toelichten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 00:37

Ja dat was mijn gedachte ook. Ik ben voor maar waarom en met welke argumenten stemt iemand eigenlijk tegen?????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:49

Even als antwoord op sarabande: met dat soort predikaten heb ik altijd het gevoel dat er vrij subjektief met de gegevens wordt omgegaan. Dat moet haast ook wel, want hengsten met elkaar vergelijken is buitengewoon moeilijk.

Alle hengsten dekken ten eerste verschillende kwaliteit merries. Dan dekken de meeste hengsten ook verschillende aantallen merries. Dus dan wordt de puzzel alweer snel moeilijk. Wat was de invloed van de hengst op de nakomelingen, wat die van de merries? Heeft een andere hengst het beter of minder gedaan op die merries?

Dan gaf iemand aan dat Pion nakomelingen heeft die goed fokken. Dat is in principe niet de maatstaf. De maatstaf is eerder of dat die nakomelingen zelf goed waren en dan weer of die nakomelingen goed fokten. Daar zit een verschil in, waar stond Pion zelf op de lijst van fokwaarden van KWPN hengsten?

Ik zelf heb niet gestemd, aangezien ik daar niet voldoende voor geinformeerd ben. In ieder geval is het zo dat een hengst geen predikaat krijgt, omdat hij dood is.

In de Welsh ken ik ook een aantal schrijnende gevallen, die heel erg sterk afsteken tegen hengsten die wel predikaten hebben behaald. Die hengsten dekten heel slechte merries, fokten desondanks de beteren van het land, maar konden slechts de gratie verdienen van 1 of geen topfokkers. Dus, uit 2e premie merries 1ste premie en ster merries fokken, en verder hele ritsen preferente merries, die continu materiaal aanleveren voor de Centrale Keuring.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 116 bezoekers