Lenden mechanisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:36

irmaz schreef:
Even (domme?) vraag tussendoor, maakt een paard tijdens het plassen geen gebruik van het lendenmechanisme? Ik stond vanmorgen in de wei te kijken naar mijn 9-jarige ruin, die tijdens het rijden nog regelmatig vergeet dat hij een lendenmechanisme heeft, terwijl hij stond te plassen.


Dit vraag ik me dus ook af. Kan iemand hier antwoord op geven?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:43

Het easp heeft echt overal een antwoord op Haha!.
(geintje)

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:21

sarabande schreef:
In Athene, dat is dus de supertop, vond ik maar weinig paarden echt overtuigend piafferen,


Klopt

Waarom ? In de piaffe moet het paard zijn rug pas echt gebruiken en dan blijkt dus dat de rug niet zo goed meer functioneert. Zie bv Idocus Huilen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 18:23

Excuseme schreef:
Idd Sarabande, de meeste piaffes leken op dansende beren in het circus, die dat hebben geleerd door op een gloeiend hete plaat de voeten van de grond te houden.


Dit is een treffende omschrijving Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:41

Himyar"]
Je bent een middag niet actief op het wereld wijde web, gebeurt er DIT met je topic Haha! Haha! .
[/quote]


[quote="Himyar schreef:
Dit is niet om te stoken of wat dan ook, maar alleen om iets duidelijk te krijgen.
Het verhaal over lenden mechanisme blijft me fascineren, maar ik heb er nog steeds niet helemaal een duidelijk beeld bij. Het kwartje wil niet helemaal vallen hoe het mechanisme nou precies werkt, hoe het eruit ziet bij een paard in beweging en waaraan je het herkent. Ik kwam onderstaande foto tegen en toen kwam deze vraag weer bij me op.
Misschien een domme vraag, maar is dit lenden mechanisme??:



joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:01

Nu weer graag even serieuze reakties. Tja, Anna42 schoot een natuurkundige bok, waaruit automatisch een hele oudejaarsconference gerold kwam. We zijn schijnbaar toch wel creatief hier Knipoog

Het "creatieve" deel heeft zijn eigen topic gekregen:

[FA] Paarden tarten de wet van de zwaartekracht

Dat gaat ok nog even naar het Kippenhok gegooid worden, denk ik.

Verder frappant dat het woord lendenmechanisme maar 4 keer op google voorkomt. Is hier een nieuw woord uitgevonden? Daar lijkt het wel op.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:10

Even serieus (hoewel ik het "lucht" verhaal wel hilarisch vind Haha! ):
Een western paard dat een sliding stop maakt of een spin, met een ver ondergebrachte achterhand, heeft deze ook lenden mechanisme?

En Joost: het is een nieuw woord ja, vandaar dat ik toch eens een idee erbij wilde krijgen wat hier mee bedoeld wordt.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 02-09-04 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:12

joostvangestel schreef:
Verder frappant dat het woord lendenmechanisme maar 4 keer op google voorkomt. Is hier een nieuw woord uitgevonden? Daar lijkt het wel op.

Dan wordt het tijd dat Bart eens wat regelt met Google, want alleen al op Bokt geeft het woord 23.456 hits.............

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 09:14

CGJ12 schreef:
Dan wordt het tijd dat Bart eens wat regelt met Google, want alleen al op Bokt geeft het woord 23.456 hits.............


Wauw! Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:15

joostvangestel schreef:
Verder frappant dat het woord lendenmechanisme maar 4 keer op google voorkomt. Is hier een nieuw woord uitgevonden? Daar lijkt het wel op.


Heb je toch niet goed begrepen of gezocht. Haha! Knipoog

Maar dat is voor de meeste bokkers niet weggelegd. Knipoog


http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UT ... en&spell=1

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:19

CGJ12 schreef:
Dan wordt het tijd dat Bart eens wat regelt met Google, want alleen al op Bokt geeft het woord 23.456 hits.............


Wow! Hoe krijg je dat voor elkaar?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:20

GertJan schreef:
:wow: Hoe krijg je dat voor elkaar?


Door op je duim te zuigen Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:23

Zo krijg je 42 hits:
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UT ... Zoeken&lr=

Maar die praat ook over bureaustoelen, want het zijn alle documenten waar de woorden lenden en mechanisme in voorkomen

Zo krijg je slecht 3 hits:
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UT ... Zoeken&lr=

Dat zijn namelijk alle documenten waarin de woorden lenden en mechanisme direct na elkaar komen.

De eerdere google aktie (op de eerste pagina geplaatst) gaf 4 hits, dat was het woord lendenmechanisme aan elkaar geschreven..


23000+ hits op bokt interesseren me niet zo, als het woord ooit eens in de Dikke van Dale moet komen dan zal het ook buiten bokt gerefereerd moeten worden.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 10:21

Is er dan leven buiten Bokt Knipoog Haha! ??!

Niemand meer wat bij te dragen inzake lenden mechanisme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:24

Ik had nog wat vraagjes uit staan Lachen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:32

Anders ik wel !
Het wachten is op de juf.........

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 10:39

http://ex-epsilon.slu.se/archive/000000 ... din-ny.pdf
Introduction Back pain is a common problem in riding horses (Jeffcott 1979). The background for back problems of the horse is multifactorial. One factor, which might be important, is the effect of training techniques on the mechanics of the thoracolumbar spine. There is little knowledge about the interplay between the activity of the muscle groups of the back and the movement of the back during training. A common opinion among riders and in the literature is that the attitude of the head and neck influences the back of the horse but this has not been measured objectively. It has been shown that changes in head and neck attitude,
caused by the reins, influence the kinetic variables most significantly in the
forelimbs, while less significantly in the hindlimbs (Biau et al 2002). The use of draw reins combined with normal reins has been shown to result in shifting the weight of the horse caudally (Roepstorff et al 2002). It is generally believed that the back activity is improved by lowering the head and the neck of the horse. What this means with regard to the movement of the back is, however, unclear.
Furthermore, if the horse is forced to lower its head and neck with side reins, the effect is sometimes the opposite: a decrease in back activity as the horse goes on the forehand (Hölzel, Hölzel & Plewa 1995).
The aim of this study was to evaluate the effect of head and neck position on the kinematics of the back. The hypothesis was that the kinematics of the cranial back (T10- T17) would change when the head and neck was lowered or raised with the help of side reins in comparison to when the head and neck were in a free position.

Misschien dat hier ergens het antwoord in zit, in de training, of zal het wel in de bloedlijnen zitten? Wie het weet, mag het zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:41

Quarters zouden in theorie geen LM hebben, toch?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:43

Alles met maar een beetje volbloed zou geen LM hebben, nou ik kan je van het tegendeel leuke voorbeelden laten zien, vandaar dat ik dat mysterie nog steeds opgelost zou willen zien.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 10:45

Lovely schreef:
Quarters zouden in theorie geen LM hebben, toch?


Werkelijk??!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 10:46

Lovely schreef:
Quarters zouden in theorie geen LM hebben, toch?


Werkelijk??!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:46

Himyar schreef:
Werkelijk??!

Heb ik gehoord hoor Lachen. Ik geloof het trouwens niet Haha!.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:49

Dat soort oefeningen zoals die quarter op de foto doet kunnen die simpele dieren van mij ook bij het hek voor in de wei........... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:50

In Athene waren er ook een paar die het heel netjes lieten zien...