Vermogen, wat is het en waar komt het vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:50

Een paard dat niet terug springt is mischien sneller in een barage, maar heeft wel meer kans om een paal te krijgen, je kan veel minder hard naar een steilsprong van 1.30 knetteren dan met een terugspringend paard.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:53

Ruchet schreef:
Een paard dat niet terug springt is mischien sneller in een barage, maar heeft wel meer kans om een paal te krijgen, je kan veel minder hard naar een steilsprong van 1.30 knetteren dan met een terugspringend paard.


Nogmaals.

Wat is terugspringen???????????????/

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:57

wat denk je zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:58

ceasario schreef:
Nogmaals.

Wat is terugspringen???????????????/

Volgens mij is terugspringen, buigen in het lijf, de schoft omhoog brengen, dus eigenlijk bukken. Ik denk dat het samen gaat met in de parabool springen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:59

Ruchet schreef:
wat denk je zelf


Daar gaan we weer.
Ik omschrijf wat ik zie.

Ik weet nog steeds niet wat iemand bedoelt met het woord terugspringen. Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:01

Het is natuurlijk heel moeilijk theoretisch te omschrijven...........het rond maken in de afzet. Ik denk dat dat terugspringen is. De rest voegt Ruchet toe Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:05


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:07


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:10

Pipo schreef:
Ik denk het onderschuiven van het achterbeen. ( maar ik denk hardop he Haha!)


Als dat zo is.
Maar dat geloof ik niet.
Dan moet men het woord terugspringen veranderen in het woord zittende afzet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:11

ceasario schreef:
Als dat zo is.
Maar dat geloof ik niet.
Dan moet men het woord terugspringen veranderen in het woord zittende afzet..


Ja maar het heeft toch niet met 1 onderdeel te maken. Niet in partjes denken he Knipoog
De schoft moet terugkomen.........het paard moet in de afzet het achterbeen eronder zetten en omhoog springen ipv naar voren springen.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:12

Ik omschrijf wat ik zie en vooral voel, ik heb twee goeie voorbeelden op stal staan, ik heb een fedor in het M-springen die absoluut niet terugspringt, en een Heartbraeker die extreem terugspringt, de fedor springt in de afzet naar voren en houdt automatisch zijn hoofd erop , de heartbraeker komt in de afzet met zijn schoft naar mij toe, en springt rond en met zij hoofd naar beneden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:15

vermogen: kunnen en willen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:17

Alane"]
vermogen: kunnen en willen.
[/quote]

[quote="GertJan schreef:
Het heeft niet met stamboek te maken, maar met het begrip vermogen. Sommigen hier hebben het volgens mij over vermogen in de zin van potentie. VB: "Het paard heeft het vermogen om later succesvol parcourtjes af te leggen". Maar als men het heeft over: "Hij spring met veel vermogen", of "viel (zuviel?) springvermögen", of "hij heeft een goede techniek, maar mist vermogen", dan denk ik dat men iets anders bedoelt...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:23

Pipo schreef:
Ja maar het heeft toch niet met 1 onderdeel te maken. Niet in partjes denken he Knipoog
De schoft moet terugkomen.........het paard moet in de afzet het achterbeen eronder zetten en omhoog springen ipv naar voren springen.




Het ging om vermogen.

De schoft terug komen.??
Je kunt ook eisen dat het paard in zijn achterhand terugkomt.

Jumpex onderzoek:
"Het grootste verschil in de manier van springen tussen paarden wordt bepaald door (de explosiviteit) van de afzet."

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:31

heeft de stand van het acherbeen ook nog iets met vermogen te maken ?
er wordt namelijk wel een gezegt dat een springpaard beter weg komt met een steiler achterbeen , en een dressurpaard met een gehoekter achterbeen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:33

Ruchet schreef:
heeft de stand van het acherbeen ook nog iets met vermogen te maken ?
er wordt namelijk wel een gezegt dat een springpaard beter weg komt met een steiler achterbeen , en een dressurpaard met een gehoekter achterbeen.


Mag ik jou dan vragen wat je ziet als een paard met veel vermogen springt?

Edit: nadruk op jou, niet dat je denkt dat ik wat tegen je stelling hebt. Knipoog

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:36

Ik zie beide, maar een paard met een steil achterbeen kan moeilijker gaan zitten, dus moeilijker te sluiten, dus moeilijker terug springen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:37

Ruchet schreef:
heeft de stand van het acherbeen ook nog iets met vermogen te maken ?
er wordt namelijk wel een gezegt dat een springpaard beter weg komt met een steiler achterbeen , en een dressurpaard met een gehoekter achterbeen.


In mijn ogen ligt het er dan aan of die stijle zijn lendenen cq kont kan laten bewerken .


Ik heb eens een paard bij een bekende internationale ruiter gehad, die loste zijn rijtechnische problemen gemakkelijk op.

Door de smid de opdracht te geven voor de tenen er af te kappen en achter de verzenen. Boos!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:38

Maar ik heb wel het idee dat een paard met een wat steiler achterbeen meer afdruk heeft

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:40

Ruchet schreef:
Ik zie beide, maar een paard met een steil achterbeen kan moeilijker gaan zitten, dus moeilijker te sluiten, dus moeilijker terug springen.


Ik bedoelde meer het volgende: Als je een paard ziet springen, wat moet hij dan doen, om jou te laten zeggen dat hij met veel vermogen springt?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:41

Alane"]
vermogen: kunnen en willen.
[/quote]

[quote="GertJan"]
Het heeft niet met stamboek te maken, maar met het begrip vermogen. Sommigen hier hebben het volgens mij over vermogen in de zin van potentie. VB: "Het paard heeft het vermogen om later succesvol parcourtjes af te leggen".
[/quote] kunnen en willen zijn dan aanwezig waarbij bij 1 van de 2 het percentage lager ligt. Hij kan wel meer maar wil niet....gebrek aan lef en moed. of andersom.
[quote="GertJan schreef:
Maar als men het heeft over: "
Hij spring met veel vermogen
", of "viel (zuviel?) springvermögen", of "hij heeft een goede techniek, maar mist vermogen", dan denk ik dat men iets anders bedoelt...

Bij een teveel aan vermogen is het precentage willen en kunnen zo hoog dat het paard moeilijk rond te sturen is (even onorthodox gezegd) dus teveel vermogen. Met techniek en vermogen hetzelfde verhaal, paard springt netjes volgens het boekje echter is het het kunnen en willen-percentage te laag.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:45

Alane schreef:
Met techniek en vermogen hetzelfde verhaal, paard springt netjes volgens het boekje echter is het het kunnen en willen-percentage te laag.


Als hij toch volgens het boekje springt is het percentage kunnen toch maximaal?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:45

Ruchet schreef:
Maar ik heb wel het idee dat een paard met een wat steiler achterbeen meer afdruk heeft



Daarom bestudeer ik altijd de beweging in de achterhand,daar dat voor mij de funktie van een paard begint.

Op een hengstenkeuring zie je altijd veel mensen bij het vrijspringen dicht tegen de piste zitten.
En het enige wat ze dan kunnen beoordelen is het moment van dat zo.n paard in de zweef zit.
Maar de tot standkoming slaat men over.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:46

als ik een jong paard los laat springen, wil ik graag zien dat ie afdruk heeft
terugspringt, en gruwelijk de kont omhoog doet, en uitslaat van achteren,en met een lap lucht erover heen springt, als ie dat doet heeft ie volgens mij vermogen, voorbeen techniek kijk ik niet zo naar bij een jong paard (moet voorbeen allen niet onderbrengen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:47

ceasario schreef:
Daarom bestudeer ik altijd de beweging in de achterhand,daar dat voor mij de funktie van een paard begint.

Op een hengstenkeuring zie je altijd veel mensen bij het vrijspringen dicht tegen de piste zitten.
En het enige wat ze dan kunnen beoordelen is het moment van dat zo.n paard in de zweef zit.
Maar de tot standkoming slaat men over.


Verward Verward Ik zat dit jaar vooraan...........maar ik kon die afzet toch prima zien hoor.