Dit vind ik nu echt doodzonde en stom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:14

Koortje schreef:
Meisjes, please........ geen ruzie om Koortje aub!


Lijkt me ook geen slimme reactie!!!

En ja Zannekin: een supermerrie, weet eigenlijk ook niet echt wat daarmee bedoeld is!!!

Laten we het houden op een merrie die een mooi pedigree heeft, predikaten, eigen prestaties, en van haar nakomelingen!!!

Ik denk nu ook niet dat je daar altijd toppaarden gaat uitfokken, maar ik geloof er wel in dat de kans groter is!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:51

Jan_VT schreef:
En ja Zannekin: een supermerrie, weet eigenlijk ook niet echt wat daarmee bedoeld is!!!

Laten we het houden op een merrie die een mooi pedigree heeft, predikaten, eigen prestaties, en van haar nakomelingen!!!

Ik denk nu ook niet dat je daar altijd toppaarden gaat uitfokken, maar ik geloof er wel in dat de kans groter is!!!


Voeg daar een goede gezondheid aan toe (bewezen) en goede beweging en je hebt precies wat ik bedoel met een toppaard. Nou zo veeleisend ben ik toch niet??? Schijnheilig

En dit meisje gaat geen ruzie maken om Koortje maar is wel iets beu en dat heeft verder niet alleen met dit topic te maken maar met meer topics op dit forum. Het spijt me Koortje dat dit in jouw topic tot uitbarsting kwam.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:59

Mooi pedigree, predikaten, eigen prestaties, en van haar nakomelingen, foto's erbij en goed bewegen.
Er gaat niet veel gefokt meer moeten worden Lachen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:02

Zannekin schreef:
Mooi pedigree, predikaten, eigen prestaties, en van haar nakomelingen, foto's erbij en goed bewegen.
Er gaat niet veel gefokt meer moeten worden Lachen


Het is toch al een hele lijst Haha! Haha! Haha! !!! Maar je hebt wel gelijk!!! Die paarden zullen we vanaf nu de 'super'paarden noemen!!! *LOL* *LOL* *LOL*

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:05

en die eerste nakomelingen gaan er toch ooit moeten komen...
Dus enkel fokken met een merrie die goeie nakomelingen geeft.... ze moet wel de kans krijgen dat te bewijzen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:10

Zannekin schreef:
en die eerste nakomelingen gaan er toch ooit moeten komen...
Dus enkel fokken met een merrie die goeie nakomelingen geeft.... ze moet wel de kans krijgen dat te bewijzen.


Ja dat is waar!!! En euh dient de hele fokkerij daar niet voor, om een hengst te combineren met een merrie (die misschien niet echt het van het is) maar dan zo verbetering te zoeken, en zo voort, en zo voort,...!!!

Ik denk dat als we allemaal nu de paarden zouden kunnen zien die zich in de vierde en vijfde generatie van ons paard zit, er vele mensen zullen denken, oei!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:30

Zannekin schreef:
en die eerste nakomelingen gaan er toch ooit moeten komen...
Dus enkel fokken met een merrie die goeie nakomelingen geeft.... ze moet wel de kans krijgen dat te bewijzen.


Gaan er toch ooit moeten komen Verward ??? Is zeker een Vlaamse uitdrukking? Iets wat gaan moeten komen??? Sorry maar snap echt niet precies wat je nu wilt zeggen.

Ik ben het met je onderste zin eens Zannekin. Maar hoe kun je nu ervoor zorgen dat je zo goed mogelijk je best doet om goede nakomelingen te fokken? Dus: met welke punten moet je rekening houden als fokker? En laten we ons dan vooral richten op de MOEDER. Wat zijn de eisen dan als ik te veeleisend ben?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:35

Zannekin schreef:
Mooi pedigree, predikaten, eigen prestaties, en van haar nakomelingen, foto's erbij en goed bewegen.
Er gaat niet veel gefokt meer moeten worden Lachen


Er zou met veel minder niet gefokt moeten worden, maar ja van jou is bekend dat ze niets hoeven te kunnen en niet veterinair gekeurd hoeven te zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 08:56

sarabande schreef:
Er zou met veel minder niet gefokt moeten worden, maar ja van jou is bekend dat ze niets hoeven te kunnen en niet veterinair gekeurd hoeven te zijn.


. Gaan we weer gaan schelden?
Ik denk niet dat dat een uitspraak van mij is, heb je zeker iemand anders voor

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:04

Anoukie schreef:
Maar hoe kun je nu ervoor zorgen dat je zo goed mogelijk je best doet om goede nakomelingen te fokken? Dus: met welke punten moet je rekening houden als fokker? En laten we ons dan vooral richten op de MOEDER. Wat zijn de eisen dan als ik te veeleisend ben?


Ik denk dat iedereen z'n best doet om goede nakomelingen te fokken, nakomelingen die passen in eenieders verwachtingspatroon. De ene legt de lat hoger, de andere legt de lat lager.
Voor de sport zouden die regels inderdaad opgaan, maar ik denk dat er dan heel wat merries tussenuit zouden vallen die na 10 jaar toch ineens blijken een super springpaard geproduceerd te hebben.
Ik denk dus dat het de verantwoordelijkheid van éénieder is om oog te hebben voor wat hij fokt en dat het heel moeilijk is vaste regeltjes te hebben met het "goeie recept" voor een topper.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:07

Jan_VT"]
[
Het is door te blijven doorfokken met goede combinatie's (daarmee bedoel ik niet superhengst x supermerrie, maar wel een doordachte keuze!!! !!
[/quote]
Bingo, ben ik mee eens! VEel mensen zoeken een hengst uit (en die ken ik veel hoor) omdat ze hem zo geweldig vinden. Er zijn veel hengsten die ik geweldig vind, maar niet in combinatie met mijn merrie. Ik probeer dus toch consencieus te zijn bij het fokken en dan nog blijft het gokken.......

[quote="Zannekin"]
en die eerste nakomelingen gaan er toch ooit moeten komen...
Dus enkel fokken met een merrie die goeie nakomelingen geeft.... ze moet wel de kans krijgen dat te bewijzen.
[/quote]
precies en zoals ik al eerder zei, misschien draagt de merrie eigenschappen die zich bij haar niet manifesteren maar bij haar nakomelingen wel, zoals bij de hengsten, die bepaalde eigenschappen hebben die mensen graag zien, maar die hij niet doorgeeft aan de nakomelingen. En dan worden ze op de wacht gezet of er uit gezet.

[quote="sarabande"]
[Er zou met veel minder niet gefokt moeten worden, maar ja van jou is bekend dat ze niets hoeven te kunnen en niet veterinair gekeurd hoeven te zijn.
[/quote]
zulke dingen moet je niet zeggen sarabande. Nu laat je je te veel kennen. Verder vind ik Zannekin heel reeel in haar uitspraken.

[quote="Anoukie schreef:

Me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd dame, doe ik bij jou ook niet!!!

Ik heb mijn punten heel erg duidelijk gemaakt en ik denk dat je verrekte goed weet wat ik bedoel maar oh je zou eens ene keer iemand gelijk moeten geven of het eens moeten zijn met iemand,...

Zout en slakken, dat vind ik van je. Als je voor jezelf fokt is het een heel ander verhaal dan wanneer je voor de markt fokt en ik gebruikte het voorbeeld van Ratina om aan te geven hoe erg je aan het overdrijven bent. Heb nog nooit gezegd dat een toppaard te vergelijken is met Ratina.

Je zei ook nog iets over gezondheid, maar daar zal ik maar over ophouden. Uiteindelijk is strax Kore de "gedupeerde" terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is. En Koortje, ik kraakte Kore niet af, je weet hoe ik over haar denk!


je gebruikte het voorbeeld van Ratina en dat is een zeldzaam goed paard. Dat is dan dus een slecht voorbeeld van jou dame, als je het zo niet bedoelde! en niet ik ben aan het overdrijven, dat doe jij, want jij stelt achterlijke eisen. Typisch ook dat je als je over "gezondheid" begint toch weer even de naam van Koortjes paard moet noemen en je vervolgens snel weer achter de woorden schuilt "strax is kore de gedupeerde etc". Tamelijk laf.

En mensen, denk nu niet dat ik kore verdedig, ik kom gewoon voor mijn mening uit, en ik geef daarvoor argumenten. En eigenlijk kom ik voor mezelf op, want als ik sommigen hier zo bezig hoor, dan zouden ze mij waarschijnlijk ook veroordelen omdat ik met mijn merrie ga fokken die in mijn ogen een heel goed sportpaard is maar in jullie ogen niet goed genoeg omdat ik haar nooit uitgebracht heb op keuringen voor predikaten, en die ook nog niet hoog in de dressuur loopt omdat ik geen zin heb om veel wedstrijden te rijden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-06-03 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:26

ik heb nog nooit met haar aan een merrietest meegedaan. Was ook niet in mij opgekomen eerlijk gezegd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:52

willy schreef:
Een paard(fokmerrie)hoeft niet zoveel wedstrijden te lopen hoor.
Hiervoor zijn juist merrietesten en ibop proeven in het leven geroepen
En prok keuringen


Daar gaat de discussie op de laatste pagina's ook over. Overigens hebben we die hier al vaker gevoerd.

Voor het huidige gebruik en de huidige markt moet je als fokker weten of je merrie voldoet aan de eisen waaraan het veulen moet voldoen.

Als je voor jezelf fokt en het veulen houdt kan je de hoogte van die eisen zelf stellen. Als je fokt om te verkopen zal je de lat wat hoger moeten leggen.

Zoals vaker gezegd, ik fok om mijn lijnen vooruit te brengnen en alleen met prok, prestatie en een bekende merrielijn.
Dat hoeft niet ieders standaard te zijn, maar is eigenlijk wel de wens van alle sportstamboeken.
En ook daar hoeven niet allemaal toppers uit voort te komen. Maar ook voor een mindere ruiter is het verdrietig om zijn paard na een paar jaar naar de slager te moeten brengen.
Voor de topruiter kost dat heel veel geld en training die weggegooid zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:01

willy schreef:
Is het nooit te laat voor

Ben ik het niet helemaal mee eens,
mijn merrie is 12 en draagt nu haar 6e veulen, ik heb zelden een paard zo bol gezien als haar.
Ik heb nog er aan gedacht om haar uit te brengen maar ik denk dat ik zelfs met de beste wil van de wereld dit dier nooit meer in een goede conditie krijg.
In hoeverre is het ook eerlijk om met een dier wat al zo uit- opgerekt is nog fanatiek aan de slag te gaan? Ik denk zowiezo dat ik dan ook wel haar karakter zal tegenkomen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:18

Zannekin schreef:

Voor de sport zouden die regels inderdaad opgaan, maar ik denk dat er dan heel wat merries tussenuit zouden vallen die na 10 jaar toch ineens blijken een super springpaard geproduceerd te hebben.


Ja 1 super springpaard als ze geluk heeft en verder 10 "vuilnisbakken". En wat gebeurt daar dan mee?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:30

Desiree"]
[quote="Anoukie"]

Me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd dame, doe ik bij jou ook niet!!!

Ik heb mijn punten heel erg duidelijk gemaakt en ik denk dat je verrekte goed weet wat ik bedoel maar oh je zou eens ene keer iemand gelijk moeten geven of het eens moeten zijn met iemand,...

Zout en slakken, dat vind ik van je. Als je voor jezelf fokt is het een heel ander verhaal dan wanneer je voor de markt fokt en ik gebruikte het voorbeeld van Ratina om aan te geven hoe erg je aan het overdrijven bent. Heb nog nooit gezegd dat een toppaard te vergelijken is met Ratina.

Je zei ook nog iets over gezondheid, maar daar zal ik maar over ophouden. Uiteindelijk is strax Kore de "gedupeerde" terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is. En Koortje, ik kraakte Kore niet af, je weet hoe ik over haar denk!
[/quote]

je gebruikte het voorbeeld van Ratina en dat is een zeldzaam goed paard. Dat is dan dus een slecht voorbeeld van jou dame, als je het zo niet bedoelde! en niet ik ben aan het overdrijven, dat doe jij, want jij stelt achterlijke eisen. Typisch ook dat je als je over "gezondheid" begint toch weer even de naam van Koortjes paard moet noemen en je vervolgens snel weer achter de woorden schuilt "strax is kore de gedupeerde etc". Tamelijk laf.
[/quote]

Als je eens zou lezen en nadenken, zou je zien dat ik aangeef dat Koortje geen Ratina is terwijl men hier (en men is met name jij) doet alsof Koortje zo'n supermerrie is terwijl dat helemaal niet bewezen is, op geen enkel front! Dus jij bent wel aan het overdrijven, je weet donders goed wat ik wilde zeggen, de rest hier ook alleen nogmaals, zout en slakken en dat ben jij op Bokt. Ik hoop maar dat je in het dagelijks leven niet zo bent anders ben je een behoorlijk onplezierig mens om te kennen.

Laf is het enige woord waarachter jij je kunt schuilen aangezien je geen argumenten hebt. Ik ken Koortje behoorlijk goed en vind het dan ook helemaal niet leuk dat ik zo eerlijk moet zijn tegen haar en ik vind het al helemaal niet leuk dat dit topic zo uit de hand aan het lopen is waardoor ik hele harde uitspraken moet doen. Maar jij hebt een betonnen muur voor je kop. Ik hoop dat je eens die gekke trots en eigenwijsheid van je af wilt zetten en gaat lezen wat ik zeg en niet telkens probeert om woorden te verdraaien als je het niet kunt "winnen" of met rare stellingen komt.

[quote="Desiree schreef:
En mensen, denk nu niet dat ik kore verdedig, ik kom gewoon voor mijn mening uit, en ik geef daarvoor argumenten. En eigenlijk kom ik voor mezelf op, want als ik sommigen hier zo bezig hoor, dan zouden ze mij waarschijnlijk ook veroordelen omdat ik met mijn merrie ga fokken die in mijn ogen een heel goed sportpaard is maar in jullie ogen niet goed genoeg omdat ik haar nooit uitgebracht heb op keuringen voor predikaten, en die ook nog niet hoog in de dressuur loopt omdat ik geen zin heb om veel wedstrijden te rijden.


En dan stel ik achterlijke eisen omdat ik vind dat je een veulen moet fokken met een gezonde merrie die zichzelf "bewezen" heeft in de sport en predikaten heeft? Ik ben echt benieuwd wat voor veulen er bij jou uitkomt. Ik hoop een goed en gezond veulen en ik hoop dat je voor jezelf fokt en niet voor de markt. Ik hoop in ieder geval wel dat ondanks dat je geen zin hebt om wedstrijden te rijden dat je wel zin hebt om een veulen te fokken en op te voeden. Nogal onverschillig van je.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:34

Anoukie"]
Ja 1 super springpaard als ze geluk heeft en verder 10 "vuilnisbakken". En wat gebeurt daar dan mee?
[/quote]
wat is volgens jou een vuilnisbak? is dat een paard dat niet geschikt is voor de sport (dus gebreken in de gezondheid) of is dat maar een heel gewoon paard zonder uitstraling qua exterieur en gangen? Voor dat laatste zijn ook weer liefhebbers te vinden.

[quote="Anoukie"]
Als je eens zou lezen en nadenken, zou je zien dat ik aangeef dat Koortje geen Ratina is terwijl men hier (en men is met name jij) doet alsof Koortje zo'n supermerrie is terwijl dat helemaal niet bewezen is, op geen enkel front! Dus jij bent wel aan het overdrijven, je weet donders goed wat ik wilde zeggen, de rest hier ook alleen nogmaals, zout en slakken en dat ben jij op Bokt. Ik hoop maar dat je in het dagelijks leven niet zo bent anders ben je een behoorlijk onplezierig mens om te kennen.
.
[/quote]
ik heb nergens gezegd dat kore een supermerrie is maar dat ze fijn kan bewegen. Het wordt super of top heb IK niet in de mond genomen, daar begon jij mee. Wie verdraait nu de woorden van wie?
[quote="Anoukie"]
Laf is het enige woord waarachter jij je kunt schuilen aangezien je geen argumenten hebt.
.
[/quote]
Ik barst van de argementen en krijg hier en daar nog bijval ook! Maar dat jij er gemakshalve overheen leest daar kan ik niets aan doen.

[quote="Anoukie"]
Ik ken Koortje behoorlijk goed en vind het dan ook helemaal niet leuk dat ik zo eerlijk moet zijn tegen haar en ik vind het al helemaal niet leuk dat dit topic zo uit de hand aan het lopen is waardoor ik hele harde uitspraken moet doen.
.
[/quote]
O ja? waarom moest jij harde uitspraken doen? Omdat je geen argumenten had? *LOL*

[quote="Anoukie"]
Maar jij hebt een betonnen muur voor je kop. Ik hoop dat je eens die gekke trots en eigenwijsheid van je af wilt zetten en gaat lezen wat ik zeg en niet telkens probeert om woorden te verdraaien als je het niet kunt "winnen" of met rare stellingen komt.
.
[/quote]
IK? Haha! Ik moet toegeven, jij kunt me wel goed aan het lachen maken. Ik vind het niet erg dat dit gezegd wordt, aangezien JIJ het bent die het zegt. Liever dat jij het zegt dan iemand met z'n volle verstand. Van mij komen hier geen harde woorden, die komen van jou. Ik gebruik gewoon argumenten (die jij niet leest) en dan heb IK een betonnen bord voor mij kop. Jaja...........

[quote="Anoukie schreef:
En dan stel ik achterlijke eisen omdat ik vind dat je een veulen moet fokken met een gezonde merrie die zichzelf "bewezen" heeft in de sport en predikaten heeft? Ik ben echt benieuwd wat voor veulen er bij jou uitkomt. Ik hoop een goed en gezond veulen en ik hoop dat je voor jezelf fokt en niet voor de markt. Ik hoop in ieder geval wel dat ondanks dat je geen zin hebt om wedstrijden te rijden dat je wel zin hebt om een veulen te fokken en op te voeden. Nogal onverschillig van je.

Mijn merrie is gezond. Meer kan ik er niet van zeggen. Enne.......... in die laatste zin val je heel erg door de mand door te stellen dat iemand onverschillig is omdat ie geen zin heeft om op wedstrijd te gaan en dan waarschijnlijk (wat ik lees uit "ondanks") ook wel geen zin zal hebben om een veulen op te voeden. Het een heeft met het ander niets te maken. Wie heeft er hier nu een bord voor z'n kop?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-06-03 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:40

Bokt...het grootste en GEZELLIGSTE paardenforum van de Benelux! Pling

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:44

MissHIS schreef:
Bokt...het grootste en GEZELLIGSTE paardenforum van de Benelux! Pling

nou he! De beschuldigingen vliegen je hier om de oren, grinnik!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:48

Desiree"]
[quote="MissHIS schreef:
Bokt...het grootste en GEZELLIGSTE paardenforum van de Benelux! Pling

nou he! De beschuldigingen vliegen je hier om de oren, grinnik!
[/quote]

Jaaa het is weer ouderwets gezellig! Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:50

MissHIS schreef:
Bokt...het grootste en GEZELLIGSTE paardenforum van de Benelux! Pling


Ja ideetje Miss Haha! Haha!

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 11:59

oh wat fijn dat ik het niet meer om mij gaat.