Twee kampen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:22

Ilindra schreef:
Beetje relativeren en zaken in hun perspectief blijven zien Knipoog
Dit is maar een internetforum, niet meer en niet minder...........


Ik heb het nooit anders gezien dan als een internetforum.
Dat relativeren heb ik eigenlijk niet zo nodig.
Maar ik begrijp de bedoeling nu een beetje Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:40

chantal1 schreef:
Even de realiteit onder ogen zien noemen ze dat...

Even op Anya inhakende;
Als nou iemand per definitie alleen maar een hengst van een bepaald stamboek op zijn merrie wil zetten dan kan deze toch in de titel van het topic worden geplaats bv.: [KWPN] [Oldenburg] [Hannoveraan]?


Chantal1 dat zou een optie zijn. Maar dan verwacht je wel dat iemand daar al kaas van heeft gegeten en weet wat er op F&A speelt.

Laat ik mijzelf als voorbeeld nemen (en we gaan ervan uit dat ik nooit op F&A kom).

Ik heb een KWPN-merrie. Een mooie merrie met een ietwat ouderwetse billen partij. Ik wil daar graag een keer een veulentje van. Ik wil ook graag een veulentje dat iets meer wil werken als mijn eigen merrie. In zo'n situatie zet ik de afstamming van mijn merrie op bokt en mijn wensen in exterieur en karakter. Ik zou er geen stamboekrichting bij zetten omdat het KWPN voor mij als niet fokker met een KWPN-paard voor de hand zou liggen.

Als iemand mij zou vragen of ik een KWPN-hengst wil, dan zou het antwoord ja zijn. Niet omdat ik denk / of uberhaupt een mening heb over andere mogelijkheden, maar omdat ik in eenmalige investering en verkoopbaarheid denk. En over het geheel genomen verkoopt een KWPN-papier toch net iets beter als een half KWPN - half Shaiga arabier. Denk ik.

Iemand kan dan altijd nog vragen of ik open sta voor andere adviezen en verwijzen naar een van de vele topics waar deze verschillende mogelijkheden aan de orde komen. Dat hoeft toch niet bij iedere vraag te worden herhaald?

Anders is het denk ik als iemand specifiek aangeeft een 'bewegingspaard' te willen fokken. Dan komen veel verschillende stamboeken en/of fokideologieen om de hoek kijken.

Kortom: het lijkt me handig om hier een beetje rekening mee te houden.

En overigens... Ik wil no way nog een veulentje bij mij (best mooie) merrie. Ik weet het: vloeken in de kerk op een fokkerijforum Schijnheilig Daarvoor dan bij voorbaat excuus Cool

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:53

Anya, dit is dus een beroemd "grijs gebied" . Een ja of een nee is vaak moeilijk. Mochten er dan mensen zijn die dan toch graag een specifiek papier van de vader willen kunnen er misschien beter regels in opgesteld worden waarin hier naar verwerzen wordt.
Wat ik wel denk is dat als een merriehouder specifiek om info betreffende zijn/haar merrie vraagt je niet moet gaan doorverwijzen naar andere topics tenzij dat daar info over de afstamming van de merrie in staat of voor toekomstige partners (of bedoelde je dat juist).
Op zich vind ik het niet zo'n probleem als er herhaal topics komen. Ik kan me daar niet echt druk om maken want dan lees ik ze gewoon niet.
Enne, voor mij ben je niet aan het vloeken in de kerk hoor.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:04

Damn even een paar uur niet online en de disscusie over wie wat zei en wie wie in een hokje duwt. Nou aangezien er een hoop gewone hollandse mensen met een hollands figuur er tong tussen zitten en ook met hollandse oren Laat elkaar in de waarde! En idd ik als niet veel op F&A postende bokker (nu ondertussen wel omdat mijn topic een tijd geleden ook geheel werd veranderd en waar giga in beleerd werd) gewoon normale antwoorden verwachten en niet complete lezingen en belerende teksten waar mensen die op F&A bijna zijn vast geroest elkaar dan weer de les gaan lezen. Ik denk dat een hoop mensen dat graag anders willen zien en dat al fokt er een iemand paarden met 6 benen laat die gene gaan. Je kunt wel je mening geven maar breng het dan anders. Als je een topic start met de mededeling dat je een shetlander met een Shire wilt kruisen prima moet kunnen. Maar ga elkaar dan niet constant afzeiken.
Ik weet het ik ben een onozele hier op F&A maar het is gewoon godsvermoeiend om hier een topic te starten of te antwoorden omdat je gelijk allemaal preken krijgt en er wel weer een aantal giga over de zeik gaan met elkaar.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:19

chantal1 schreef:
Even de realiteit onder ogen zien noemen ze dat...

Even op Anya inhakende;
Als nou iemand per definitie alleen maar een hengst van een bepaald stamboek op zijn merrie wil zetten dan kan deze toch in de titel van het topic worden geplaats bv.: [KWPN] [Oldenburg] [Hannoveraan]?


Het gaat er juist om dat iemand die blanco zo'n vraag stelt, de stamboom van de merrie, in dit geval een KWPN merrie, neerzet, er niet op voorbereid is dat er allemaal andere opties kunnen worden aangedragen.
Dus om zo iemand tegen de al vaak voorgekomen eigen meningen (waarbij ik er niet van uit ga dat die negatieef bedoelt zijn ) te beschermen, is mijn voorstel voor een betere communicatie: Vraag aan de topicsteller eerst wat die wil.
Dat zou heel veel misverstanden, ruzies en teleurgestelde nieuwe bokkers voorkomen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:24

chantal1 schreef:
Anya, dit is dus een beroemd "grijs gebied" .
....snip quote....Wat ik wel denk is dat als een merriehouder specifiek om info betreffende zijn/haar merrie vraagt je niet moet gaan doorverwijzen naar andere topics tenzij dat daar info over de afstamming van de merrie in staat of voor toekomstige partners (of bedoelde je dat juist).
Op zich vind ik het niet zo'n probleem als er herhaal topics komen. Ik kan me daar niet echt druk om maken want dan lees ik ze gewoon niet.
Enne, voor mij ben je niet aan het vloeken in de kerk hoor.


Het is inderdaad grijs gebied. Je kunt er niet makkelijk regels voor maken. De antwoorden moeten gericht zijn op de vraag en niet verzanden in de bekende discussies. Ik bedoel dus dat je daarvoor beter kunt verwijzen.

Maar ook dat als er al eens een heel verhaal over pakweg Wolfgang (ik noem er maar een die hoop ik niet heel omstreden is, want nog redelijk ombekend) op bokt heeft gestaan, dan kun je daar best naar verwijzen. Dat maakt een topic wel overzichtelijker.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:29

Als iemand absolute leek is op het gebied van fokken en die zet een afstamming op bokt van een KWPN gefokt paard dan zal die persoon waarschijnlijk ook niet weten dat je dan alsnog kunt kruizen met andere rassen en dat bijv. NRPS ook een optie is.......
Waarbij ik dus vind dat het vermelden van het stamboek geen optie is bij de titel en dat bokkers die andere stamboeken prefereren net zo goed hun zegje mogen doen....en/of hun hengst mogen aanbieden..

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:30

Godsamme... na het bijlezen van een bladzij of 10 ben ik wat duizelig.

Iedereen die ook door heeft dat we hier in cirkeltjes praten (ruzieën, discussiëren, beschuldigen, whatever)... steek ook even je vinger op!!

[edit] ongelooflijk stomme spelfout Haha! [/edit]
Laatst bijgewerkt door Missouri op 11-03-04 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:32

Missouri schreef:
Godsamme... na het bijlezen van een bladzij of 10 ben ik wat duidelig.

Iedereen die ook door heeft dat we hier in cirkeltjes praten (ruzieën, discussiëren, beschuldigen, whatever)... steek ook even je vinger op!!


had ik dus ook Knipoog en vandaar ook even mijn post

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:32

Alane schreef:
Als iemand absolute leek is op het gebied van fokken en die zet een afstamming op bokt van een KWPN gefokt paard dan zal die persoon waarschijnlijk ook niet weten dat je dan alsnog kunt kruizen met andere rassen en dat bijv. NRPS ook een optie is.......
Waarbij ik dus vind dat het vermelden van het stamboek geen optie is bij de titel en dat bokkers die andere stamboeken prefereren net zo goed hun zegje mogen doen....en/of hun hengst mogen aanbieden..


Tuurlijk, maar ik kan me inderdaad wel voorstellen dat je het even vraagt. Wil die persoon dat. Adviseer maar raak. Weet die persoon niet hoe dat zit en vraag hij/zij verduidelijking: adviseer en verduidelijk maar raak. Zegt die persoon Nee ik wil perse een kwpn-er. Dan heeft advies over andere stamboeken daar geen zin. Dat bedoelde ik.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:43

Anya schreef:

Tuurlijk, maar ik kan me inderdaad wel voorstellen dat je het even vraagt. Wil die persoon dat. Adviseer maar raak. Weet die persoon niet hoe dat zit en vraag hij/zij verduidelijking: adviseer en verduidelijk maar raak. Zegt die persoon Nee ik wil perse een kwpn-er. Dan heeft advies over andere stamboeken daar geen zin.
Dat bedoelde ik
.


Ik dus ook

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:47

Missouri schreef:
Godsamme... na het bijlezen van een bladzij of 10 ben ik wat duidelig.

Iedereen die ook door heeft dat we hier in cirkeltjes praten (ruzieën, discussiëren, beschuldigen, whatever)... steek ook even je vinger op!!


*steekt vinger op*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:49

*verwacht dat er zo wel iemand een middelvinger op gaat steken aangezien iemand weer tegendraads wil* *LOL*

(even voor alle duidelijkheid, ik heb daarbij geen specifieke naam in gedachten, maar praat meer over het rondjes rennen in dit topic)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:52

sarabande"]
[quote="chantal1 schreef:
Even de realiteit onder ogen zien noemen ze dat...

Even op Anya inhakende;
Als nou iemand per definitie alleen maar een hengst van een bepaald stamboek op zijn merrie wil zetten dan kan deze toch in de titel van het topic worden geplaats bv.: [KWPN] [Oldenburg] [Hannoveraan]?


Het gaat er juist om dat iemand die blanco zo'n vraag stelt, de stamboom van de merrie, in dit geval een KWPN merrie, neerzet, er niet op voorbereid is dat er allemaal andere opties kunnen worden aangedragen.
Dus om zo iemand tegen de al vaak voorgekomen eigen meningen (waarbij ik er niet van uit ga dat die negatieef bedoelt zijn ) te beschermen, is mijn voorstel voor een betere communicatie: Vraag aan de topicsteller eerst wat die wil.
Dat zou heel veel misverstanden, ruzies en teleurgestelde nieuwe bokkers voorkomen.
[/quote]

Dit is een openbaar FA forum. Iemand met een KWPN merrie weet vaak niet dat er meer wegen naar Rome leiden om een goed paard te fokken dan alleen de met vele bochten uitgezette KWPN-weg. De consequentie van een openbaar forum is dat je dan vanuit verschillende invalshoeken adviezen kunt ontvangen. Met die adviezen kan de fokker vervolgens doen wat hem of haar goeddunkt.
Ergelijk is dat bepaalde gebruikers w.o. Sarabande het kennelijk niet kunnen verdragen dat beginnende of ervaren fokkers openstaan voor andere invalshoeken.
Het getuigt wel van een heel bedenkelijk niveau om vervolgens deze argeloze fokkers te bestoken met achterbakse PBtjes en de andere 'adviseurs' uitmaakt voor crimineel als de fokker in kwestie niet onvoorwaarlijk haar eenzijdig advies accepteert.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:56

Missouri schreef:
Godsamme... na het bijlezen van een bladzij of 10 ben ik wat duidelig.

Iedereen die ook door heeft dat we hier in cirkeltjes praten (ruzieën, discussiëren, beschuldigen, whatever)... steek ook even je vinger op!!



Sorry dat vind ik een beetje erg gemakkelijk. Ik probeer telkens de nadruk op F&A problemen te leggen. Mij boeit die ik-ben-geen-vriendje-van-haar discussie niet zo. Mij boeit wel een aantal zaken die F&A er niet beter op maken om die te benoemen.

Ik denk dat als dat soort zaken op tafel komen en besproken worden dat het wel of niet vriendjes gedoe dan vrij ondergeschikt is.
Als iemand, om met hetzelfde voorbeeld te komen, dus de duidelijke vraag krijgt wil je een kwpn hengst bij je kwpn merrie, en die antwoord ja, is er al een hele irrelevante discussie uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:58

Maar met buitenlandse hengsten kun je ook kwpnpapier aanvragen. Weliswaar is dat A register, maar het papier blijft. En waarom er gevraagd moet worden: wil je kwpn of niet?

Volgens mij is de vraag: WIl je een sportpaard fokken ja of nee veel beter op zijn plek!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-04 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:01

Beste Anna,
Dit vind ik dus een 'kampenantwoord'. Het gaat hier niet om wat Sarabande of Anna of wie dan ook vindt. Het gaat hier om het gevraagde antwoord van een topicstarter. Die iets heel specifieks vraagt.

Als ik op western vraag welk type shanks ik zou kunnen gebruiken, dan vraag ik toch ook niet om een dressuurbit advies? Dat heeft toch niets te maken met een al dan niet openbaar forum. Een topic starter die vraagt om een KWPN-hengs-advies is toch heel specifiek?

Of voelen jij of Sarabande of...weet ik veel wie nog meer je ook geroepen om vanuit alle invalshoeken advies te geven als de KWPN-er wederom die Haflinger was.

Mijn vraag is kortom: speelt bij deze antwoorden het KWPN/andere stamboeken/al dan niet bewegingspaardendiscussie deel niet een veel grotere rol in jullie ogen dan de vaak eenmalige vraag van een gewone "ik wil ook een keer een veulentje-fokker'.

Overigens heb ik Sarabandes toelichting niet zo gelezen als jij hem hebt geinterpreteerd. Maar misschien komt dat omdat ik helemaal geen kaas van fokken heb gegeten Haha!
Dat is namelijk wat ik op deze tig pagina's wel een paar keer voorbij heb zien komen. Dat deze mensen vaak het gevoel hebben dat hun 'gewone' vraag vaak verzand in een 'strijd der stamboeken of personen'. En dat ze dat niet zo fijn vinden...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:03

Wat ik even niet snap is....
Bart heeft het idee dat er 2 kampen zijn.....als hij zo'n vermoeden heeft dan weet of zou hij moeten weten/bedacht hebben wie tot welk kamp behoord......

Dan doe ik een voorzet over hoe ik het zie...het vervolg is dat men dat niet goedkeurt en men vind dat dit topic ten einde moet lopen en nu begint men weer op allerlei mogelijke manieren te ja maren om zijn of haar gelijk te halen dat hij of zij dit of dat wel mag en een ander niet....
dus zijn we eigenlijk weer terug bij af.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:04

Anya schreef:

Een topic starter die vraagt om een KWPN-hengs-advies is toch heel specifiek?
.


Er word op dat moment nog niet gevraagt kwpn, er word gevraagt om een sportpaard. En zoals je weet, staat het kwpn open voor ook buitenlandse sportpaarden

Dus een sportpaardenfokkerijadvies.............

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:04

Ik denk wel dat sarabande een punt heeft. Dat de topics duidelijker toegespitst moeten worden en dat dan het gehakketak op elkaar verminderen zal.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:06

Anya schreef:
Beste Anna,
Dit vind ik dus een 'kampenantwoord'. Het gaat hier niet om wat Sarabande of Anna of wie dan ook vindt. Het gaat hier om het gevraagde antwoord van een topicstarter. Die iets heel specifieks vraagt.

Als ik op western vraag welk type shanks ik zou kunnen gebruiken, dan vraag ik toch ook niet om een dressuurbit advies? Dat heeft toch niets te maken met een al dan niet openbaar forum. Een topic starter die vraagt om een KWPN-hengs-advies is toch heel specifiek?

Of voelen jij of Sarabande of...weet ik veel wie nog meer je ook geroepen om vanuit alle invalshoeken advies te geven als de KWPN-er wederom die Haflinger was.

Mijn vraag is kortom: speelt bij deze antwoorden het KWPN/andere stamboeken/al dan niet bewegingspaardendiscussie deel niet een veel grotere rol in jullie ogen dan de vaak eenmalige vraag van een gewone "ik wil ook een keer een veulentje-fokker'.

Overigens heb ik Sarabandes toelichting niet zo gelezen als jij hem hebt geinterpreteerd. Maar misschien komt dat omdat ik helemaal geen kaas van fokken heb gegeten Haha!
Dat is namelijk wat ik op deze tig pagina's wel een paar keer voorbij heb zien komen. Dat deze mensen vaak het gevoel hebben dat hun 'gewone' vraag vaak verzand in een 'strijd der stamboeken of personen'. En dat ze dat niet zo fijn vinden...


Kijk Anya nu ben je alweer appels met peren aan het vergelijken....
een KWPN-er is een warmbloed....een hanoveraan ook...een arabier is een volbloed...en je hebt natuurlijk ook koudbloeden...
als iemand een afstamming neerzet die dan toevallig een KWPN papier heeft....wil dat nog niet op voorhand zeggen dat daar alleen een KWPN-er bij moet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:07

Alane schreef:
Wat ik even niet snap is....
Bart heeft het idee dat er 2 kampen zijn.....als hij zo'n vermoeden heeft dan weet of zou hij moeten weten/bedacht hebben wie tot welk kamp behoord......

Dan doe ik een voorzet over hoe ik het zie...het vervolg is dat men dat niet goedkeurt en men vind dat dit topic ten einde moet lopen en nu begint men weer op allerlei mogelijke manieren te ja maren om zijn of haar gelijk te halen dat hij of zij dit of dat wel mag en een ander niet....
dus zijn we eigenlijk weer terug bij af.....



Eens het topic is al weer aan het begin. De een is slachtoffer gaan spelen, en de ander geeft zijn ongelijk niet. En nog anderen zien hun eigen tekortkomingen niet maar vitten op alles wat voorbij komt.

En dan de mensen nog die alles wat geschreven word op zichzelf betrekken...............

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:10

Pipo schreef:
Er word op dat moment nog niet gevraagt kwpn, er word gevraagt om een sportpaard. En zoals je weet, staat het kwpn open voor ook buitenlandse sportpaarden

Dus een sportpaardenfokkerijadvies.............



Pipo het maakt allemaal niet zo veel uit.

Als je nu vraagt wie verwacht zelf "als eigenaar" een warmbloedsportveulen dit jaar ,dan zal het aantal je verschrikkelijk tegenvallen.
Dus al die mensen ,tenminste een groot deel, die om raad vragen voor welke hengst moet ik kiezen is in mijn ogen vaak zuiver hypotetisch.

Op een ander topic vraagt iemand een fokadvies ,nu gezien zijn info
geef ik daar geen antwoord op.
Daar het te vast omlijnde gegevens zijn.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 11-03-04 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:10

Alane schreef:
heeft....wil dat nog niet op voorhand zeggen dat daar alleen een KWPN-er bij moet......


Denk ik dus ook en mocht die persoon nou absoluut geen andere stamboekhengst willen dan kan er [KWPN] voor gezet worden. Maar dan moet dat wel bekend worden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:12

Pipo"]
[quote="Anya schreef:

Een topic starter die vraagt om een KWPN-hengs-advies is toch heel specifiek?
.


Er word op dat moment nog niet gevraagt kwpn, er word gevraagt om een sportpaard. En zoals je weet, staat het kwpn open voor ook buitenlandse sportpaarden

Dus een sportpaardenfokkerijadvies.............
[/quote]

Ja dat klopt Pipo. Want (nogmaals als hypothetische fokker) weet ik niet veel over al die verschillen.

Is het dan zo moeilijk om te vragen de vraag te specificeren. Bijvoorbeeld door te zeggen (of je nu Anna, Sarabande op Pietje Puck heet): beste Anya, je vraagt een advies bij je merrie. Weet je wel dat er veel verschillende fokmogelijkheden zijn, die verder reiken dan het KWPN. Ben je daar ook in geinteresseerd?

Dat scheelt toch een boel gedoe lijkt me. Al naar gelang het antwoord kun je dan gerichte adviezen geven. En je kijkt toch ook naar de eigenschappen van de merrie zelf?

Bijvoorbeeld ik kan me zo voorstellen (weet niet of dit klopt hoor) dat als ik aangeef dat mijn merrie een ouderwetse billenpartij heeft een groninger paard niet direct voor de hand ligt als ik die billenpartij liever probeer te veranderen...

Kortom...het gaat mij erom dat jullie (in het algemeen gesteld) fokkers je kennis kunnen inzetten om...

1. het eigen product aan te prijzen als het enig zaligmakende.
2. samen gericht kunnen kijken wat in die specifieke situatie goed zou kunnen zijn rekening houdend met de vraag van de topicstarter.

I have a dream:
1. Anna raadt iemand een KWPN-hengst aan
2. Sarabande raadt iemandt een Shaiga-arabier (schrijf je dat zo goed?) aan.
(de namen kunnen vervangen worden door namen van andere F&A-bokkers uit de 'kampen').

Gewoon omdat dat een goede keus zou zijn!
Wat een ontzettend tof forum zou dit dan kunnen worden.