Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 22:26

Himyar schreef:
Hebben we plotseling allemaal ervaring met de Engelse Volbloedfokkerij?
Wat voor jarenlange, intensieve ervaring heb je dan met Volbloeden?

Ik heb totaal geen ervaring met volbloeden maar wil graag dat anna dit toelicht. Want volgens mij is dit meer een politiek praatje om "kiezers" voor zijn partij te winnen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat het easp anders doet dan andere stamboeken.
Ik citeerde alleen een stuk uit de tekst van anna het is niet mijn mening.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:26

Ik ben blij dat je er ook zo over denkt Pipo, want volgens mij zijn deze uitspraken uit de lucht gegrepen.
Ik was in Engeland op een grote volbloed stoeterij, waar mijn voormalige volbloed merrie nu staat. De merries werden met hun veulens op de wei gelaten en dit ging heel geordend, braaf en beheerst. Ik heb niet de ervaring dat volbloeden nou zo knettergek zijn en als ik de races kijk op de B.B.C. dan vind ik die paarden zich veelal zeer braaf en rustig gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:27

Himyar schreef:
Ik ben blij dat je er ook zo over denkt Pipo, want volgens mij zijn deze uitspraken uit de lucht gegrepen.
Ik was in Engeland op een grote volbloed stoeterij, waar mijn voormalige volbloed merrie nu staat. De merries werden met hun veulens op de wei gelaten en dit ging heel geordend, braaf en beheerst. Ik heb niet de ervaring dat volbloeden nou zo knettergek zijn en als ik de races kijk op de B.B.C. dan vind ik die paarden zich veelal zeer braaf en rustig gedragen.


Het is ook dom gelul gebaseerd op het feit dat het woord "volbloed" gebruikt word, op de een of andere manier denken mensen dan gelijk dat ze met wilde paarden te maken hebben.

Teveel penny's gelezen denk ik.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:45

Pipo schreef:
Het is ook dom gelul gebaseerd op het feit dat het woord "volbloed" gebruikt word, op de een of andere manier denken mensen dan gelijk dat ze met wilde paarden te maken hebben.

Teveel penny's gelezen denk ik.


Een Arabische volbloed is ook een volbloed.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:00

gijsenkim schreef:
Imo, Ik heb me er nooit zo in verdiept, wordt er juist de laatste 15 jaar veel meer op karakter gelet dan voorheen. Voorheen waren de prestaties van al het belang. Tegenwoordig wil men alleen paarden goedkeuren die ook nog een acceptabel karakter hebben........

In mijn ogen zijn er nu weinig monsters meer die in de top meelopen


Je moet het eerste doortrekken naar het heden... er werd vroeger meer gekeken naar karakter en daarom zijn de hengsten van nu "beter" qua karakter dan toenertijd.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:56

Anna42 schreef:
Sorry CGJ maar dit is volstrekte nonsens. Als je dit zou doorttrekken naar de menselijke topsporters dan zouden alle topsporters enigszins geschift zijn.

Die zijn hartstikke geschift.
Ik hoef alleen maar de naam JANNES VAN DER WAL te noemen.........

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:58

CGJ12 schreef:
Die zijn hartstikke geschift.
Ik hoef alleen maar de naam JANNES VAN DER WAL te noemen.........


Daar noem je ook iets. Haha! Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:07

maar wat is dan geschift?
Is werkwillend en veel vertrouwen dan geschift?
En is een paard dat 1.60 m parcoursen springt dan dom of juist slim?
Willen de ruiters een paard dat meedenkt of juist 1 die niet "nadenkt" ?

cobiie

Berichten: 7321
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:17

Alane schreef:
Willen de ruiters een paard dat meedenkt of juist 1 die niet "nadenkt" ?

Dit is mijn mening:

Ik denk dat dat per catagorie ruiters verschilt.
Een manegepaard moet gewoon rondjes lopen en niet op- of omkijken van dingen die in zijn omgeving gebeurd.
Dit is voor veel recreatieruiters ook het geval, alleen voelen een aantal zich al te goed om zo'n "coole" te willen kopen.
De wedstrijdruiters die steeds naar het Z rijden en dan weer opnieuw beginnen met een nieuw paard, willen graag een paard dat meedenkt (maar niet te erg snel op zijn teentjes is getrapt. Bloos!)
De sub top en top ruiters gaan toch vaak voor de echte sensibele paarden die vaak op het randje balanceren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:19

John Swaab zei eens in een clinic: "het paard is het stomste dier dat er bestaat, het laat iedere dag mensen op zijn rug klimmen en gehoorzaamd die ook nog"
Waarop iemand uit het publiek zei: "Als dat paard dat niet toelaat dan is het pas echt dom , dan gaat het naar de slager".
Zoals hier en in ettelijke topics al eerder gezegd, paarden worden gecreerd door de mens, die maakt de combinatie, die vormt het in zijn jeugd en zet het in voor het werk dat hij/zij geschikt acht voor dat paard.

En dat er in de fokkerij wel degelijk rekening gehouden wordt met karakter lijkt me duidelijk. Niet voor niets wordt aan prestaties, verrichtingtesten etc. steeds meer belang gehecht dan aan de keuringsresultaten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:26

Ik denk dat je toch een onderscheid kunt maken tussen oerinstinct (drang tot overleven) en na- of meedenken.
Een paard "weet" niet welk prijskaartje er aanhangt als hij/zij zich niet onderwerpt aan de mens. Een paard "weet" wel waar het eten vandaan komt. Als je daar bij optelt dat een paard de stemming van de ruiter aanvoelt zal een paard ook de vreugde van de ruiter als prettig ervaren bij een overwinning....

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:10

waarom dan nog op karakter selecteren als alle topsportpaarden toch geschift zijn?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:18

kattebeest schreef:
waarom dan nog op karakter selecteren als alle topsportpaarden toch geschift zijn?

Omdat TOPsportpaarden niet gefokt worden, maar geboren........
Er wordt gefokt op SUBtoppers met de hoop op een "toevallige" topper.
Uiteindelijk kan er maar 1 de beste zijn.......

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:19

GribaldiFAN schreef:
Ik heb totaal geen ervaring met volbloeden maar wil graag dat anna dit toelicht. Want volgens mij is dit meer een politiek praatje om "kiezers" voor zijn partij te winnen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat het easp anders doet dan andere stamboeken.
Ik citeerde alleen een stuk uit de tekst van anna het is niet mijn mening.


Als we naar de afstamming van het EV kijken dan weten we dat alle Engelse Volbloeds in directe lijn afstammen van drie Arabische hengsten.
Er zijn meer Arabische hengsten gebruikt maar die zijn in de mannelijke uitgestorven. Deze hengsten heb ik ooit al eens in een topic gezet. Bij het samenstellen van het GS is men in eerste instantie in de vrouwelijke lijn uitgegaan van de zgn. 100 royal mares. Middels het recent DNA onderzoek van de universtiteit van Dublin is men echter tot de conclusie gekomen dat de vrouwelijke lijn niet groter dan 15 tot hooguit 35 merries is geweest. Deze merries zijn van origine allemaal te herleiden als Arabische en Berber merries.

Om een karakter goed te kunnen definieren, zul je altijd moeten beginnen bij de basis. Omdat het karakter net als het type, de voeding etc. etc. allemaal te maken heeft met de flora en fauna waarin de soort zich heeft ontwikkeld. Het vroege Orientaalse paard (Equus Orientalis) had te maken met katachtige roofdieren als natuurlijke vijanden. Om deze katachtige roofdieren het hoofd te kunnen bieden, moest het Orientaalse paard dus beschikken over een aangepaste bouw voor de verdediging en een karakter dat hem in staat stelde om te anticiperen op de actie van het roofdier.
Een van deze karaktereigenschappen is de vluchtreactie. Met enkel en alleen de vluchtreactie zou het Orientaalse paard onvoldoende middelen hebben om te kunnen overleven. De katachtige roofdieren zijn op volle snelheid gekomen nu eenmaal sneller dan het Orientaalse paard.
Het Orientaalse paard moest daarnaast dus over een aantal verdedigingstechnieken beschikken om het gebrek aan snelheid voldoende te kunnen pareren. Een van de allerbelangrijkste in dit proces is de wendbaarheid.

Het Oriëntaalse type moet alles in het werk stellen om zich van zijn belager te ontdoen. Daartoe heeft hij een aantal verdedigingstechnieken tot zijn beschikking. Dat is naast de natuurlijke fysieke bescherming een razendsnelle sprint om een voorsprong op te bouwen, een behoorlijke snelheid met een groot uithoudingsvermogen, wendbaarheid en last but not least intelligentie.
Het roofdier komt met zijn niet dragend skelet iets trager op snelheid dan het grazende Oriëntaals type mét een dragend skelet. Daarentegen kan de leeuw eenmaal op snelheid weer een grotere snelheid ontwikkelen, maar verliest vanwege de eerder genoemde factor weer veel snelheid bij de wendingen. Om dan weer op maximale snelheid te komen, kost hem onnoemelijk veel energie.
Het Oriëntaalse type moest dus naast de eerder genoemde eigenschappen beschikken over een uitstekend gehoor en een zeer scherp gezichtsvermogen. Deze zintuigen stelden hem in staat om zonder achterom te kijken exact te bepalen waar zijn aanvaller zich bevond om daarop te anticiperen.
Het Oriëntaalse type moest dus over een grote wendbaarheid beschikken. Hij moest goed de fatale rotsen kunnen ontwijken en zonodig behoorlijk kunnen springen om de natuurlijke obstakels te overbruggen. Tevens moest hij signaleren dat wanneer hij zowel de wendingen razendsnel van rechts als naar links uitvoerde, hij de leeuw op achterstand zette.
Nu gaat het uithoudingsvermogen een rol spelen. Indien hij dit verschil in de wendingen niet signaleert en zich laat verleiden om de wendingen voornamelijk naar een kant uit te voeren of met minder frequentie, dan biedt hij de leeuw meer mogelijkheden en gaat de geselecteerde prooi aan zijn eigen domheid ten onder.
De intelligente eigenschappen willen wij graag in onze sportpaarden: het meedenken en op de minste aanwijzing adequaat reageren. Snelle reflexen zijn onmisbaar voor spring -en dressuurpaarden.
De 'survival of the fittest' stoelt op twee grondbeginselen: intelligentie en fysieke eigenschappen.
Zo houdt de natuur perfect het evenwicht in stand en moet de leeuw bij een volgende selectie beter opletten, als deze prooi hem net te slim af is.
Helaas gaan wij, als het om dieren gaat, niet altijd even zorgvuldig te werk. Onze selectiemethoden verstoren het evenwicht en dat breekt ons nog al eens op.

Het Engelse Volbloed wordt UITSLUITEND geselecteerd op slechts een aspect van de oorspronkelijk aanwezige verdedigingstechnieken en dat is het VLUCHTGEDRAG. Als je consequent alleen op deze eigenschap selecteert dan verlies je uiteindelijk genetisch de andere eigenschappen.

De jockey is echter gebaat bij een renpaard dat enkel en alleen wanneer hij erop stapt voorwaarts is. De jockey staat immers voorop de schoft (boven het zwaartepunt!) en kan nagenoeg geen hulpen meer geven. Wat hij in het karakter daarnaast nog verlangt, is het vermogen om de krachten gedurende ren nog enigszins te kunnen verdelen.
Van een sportpaard verlangen wij dat het anticipeert op onze hulpen en niet eerder actief, maar wel razendsnel reageert, dan wanneer de hulpen worden gegeven. Benodigd zijn dus snelle reflexen.
We hebben hier dus te maken met conflictsituatie. Het EV is geselecteerd op een permanent voorwaartse drang. Terwijl die eigenschap voor het sportpaard juist hoogst nadelig werkt.

Ik ben in de gelukkige situatie geweest om bijna over de wereld paarden te mogen aanschouwen. Ik heb heel veel Volbloeds van nabij bekeken. Ik moet daarbij zeggen dat ik nergens meer compleet geflipte Volbloeds heb gezien dan in de USA. In de USA rennen de Volbloeds over gemiddeld kortere afstanden dan in Europa of New Zealand en Australie. In NZ en Australie zijn de langere afstanden en de steeplechase meer populair en dat geeft een ander type paard en ...karakter. Op de steeplechasebaan moet de Volbloed nog enigszins aan de hulpen staan!

Van de ruim 120 ingezette Volbloeds sinds de jaren '70 in Nederland heeft het KWPN een vijftal hengsten bestempeld als stempelhengsten t.w. Courville, Abgar, Uppercut, Lucky Boy en Erdball. Van alle vijf de hengsten wordt gemeld dat het karakter van deze hengsten nu niet bepaald (voor rijpaarddoeleinden) te prijzen was.
Als je dan verder naar de genetische opbouw van de huidige rijpaarden kijkt, dan kun je constateren dat we in type en karakter een groot deel van de Volbloed genetisch hebben vastgelegd. Genotypisch komen die eigenschappen daarom telkens weer te voorschijn.

We hebben nu inmiddels al met springpaarden te maken die dressuurmatig helemaal niet meer te rijden zijn, want dan worden ze compleet geflipt!
Gaan we deze paarden, op basis van hun sportprestaties, ook weer voor de fokkerij inzetten dan bevestigen we steeds sterker deze karaktereigenschappen. De amateurruiter zal het steeds moeilijker gaan krijgen met deze paarden. Niet alleen de amateurruiter maar zelfs ook de profs. Verschillende profruiters haken zelfs af bij deze paarden!

Ik denk we ons veel meer moeten realiseren wat de invloed en gevolgen geweest zijn van het gevoerde fokbeleid. Dit is absoluut niet als een aanval bedoeld maar om eens stil te staan bij het sportpaard wat we nu hebben. Hoe kun je de positieve elementen continueren en de negatieve aspecten elimineren. Alleen op basis van een grondige analyse waarin je alle facetten meeneemt en uitfiltert, kun je pas adequaat anticiperen.

Kido

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:22

heb niet het topic doorgelezen maar ik vind dat er idd ook op karakter gelet moet worden bij bepaald bloed.

petraaken

Berichten: 44239
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:27

Bucephalus schreef:
Je kunt vaak al aan een veulen zien of het een gemakkelijk of een gecompliceerd karakter heeft, dat heeft niets te maken met hoe je ermee omgaat. Ook op de CK in Veghel viel het me weer op. Bepaalde veulentjes verzetten zich veel meer dan anderen en één baasje miste zelfs op een haar een forse mep van een van die achtervoetjes tegen het hoofd..., en... ja hoor, van een van de 'bekende' 'modehengsten'. Dankuwel, alsjeblieft.


Yep, dat is zo.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:30

Bucephalus schreef:
Je kunt vaak al aan een veulen zien of het een gemakkelijk of een gecompliceerd karakter heeft, dat heeft niets te maken met hoe je ermee omgaat.



Het heeft alles te maken met hoe er in de eerste levensfase mee omgegaan is.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:37

CGJ12 schreef:
Omdat TOPsportpaarden niet gefokt worden, maar geboren........
Er wordt gefokt op SUBtoppers met de hoop op een "toevallige" topper.
Uiteindelijk kan er maar 1 de beste zijn.......
en
Toch moeten die topsportpaarden een kronkel hebben.
Zeg nou zelf, om over 160 te stappen moet je toch enigszins geschift zijn.....



doet niets af aan mijn redenering: waarom nog op karakter selecteren als alle topsportpaarden toch geschift zijn?

dus mannen: maak da je een geschift paard fokt, dan kan het mss een echte topper worden, is ie niet geschift dan kan je hem maar beter weg doen!
tenzij je genoegen neemt met een 'gematigder paard'......
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 23-07-04 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:40

Toevallig sprak ik vorige week met een dierenarts die veel veterinaire keuringen bij bepaalde stamboeken uitvoert. Hij zei dat niets zo erfelijk is als karakter. Er moet dus wel degelijk zeer goed naar het karakter van voorouders gekeken worden om bepaalde nare trekjes uit de fokkerij te houden.

Door opvoeding in een vroeg stadium kan een karaktertrek milder of juist sterker worden, maar helemaal eruit krijg je het nooit.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:50

Vasthi schreef:

Door opvoeding in een vroeg stadium kan een karaktertrek milder of juist sterker worden, maar helemaal eruit krijg je het nooit.


idd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:53

Vasthi schreef:
Toevallig sprak ik vorige week met een dierenarts die veel veterinaire keuringen bij bepaalde stamboeken uitvoert. Hij zei dat niets zo erfelijk is als karakter. Er moet dus wel degelijk zeer goed naar het karakter van voorouders gekeken worden om bepaalde nare trekjes uit de fokkerij te houden.

Door opvoeding in een vroeg stadium kan een karaktertrek milder of juist sterker worden, maar helemaal eruit krijg je het nooit.


Gezien je woonplaats heb ik een vermoeden wie dat is. En das echt een hele goede veearts, maar hij is niet geheel objectief mbt bepaalde afstammelingen van bep. hengsten.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:56

dat neemt niet weg dat de uitspraak:

Door opvoeding in een vroeg stadium kan een karaktertrek milder of juist sterker worden, maar helemaal eruit krijg je het nooit.

niet juist is?

wat ook niet wil zeggen dat je direct een paard moet gaan beoordelen op afstamming ( zowel vader als moeder ) !

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:58

Alane schreef:
Ik denk dat je toch een onderscheid kunt maken tussen oerinstinct (drang tot overleven) en na- of meedenken.
Een paard "weet" niet welk prijskaartje er aanhangt als hij/zij zich niet onderwerpt aan de mens. Een paard "weet" wel waar het eten vandaan komt. Als je daar bij optelt dat een paard de stemming van de ruiter aanvoelt zal een paard ook de vreugde van de ruiter als prettig ervaren bij een overwinning....



Een paard "weet" niet welk prijskaartje er aanhangt als hij/zij zich niet onderwerpt aan de mens.

Boos! Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:06

Een paard komt er snel achter wat de gevolgen zijn als het zich niet onderwerpt.
Overigens is slager een metafoor, het staat voor het einde en omvat alle nare zaken die daar aan vooraf gaan.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:08

Pipo schreef:
Gezien je woonplaats heb ik een vermoeden wie dat is. En das echt een hele goede veearts, maar hij is niet geheel objectief mbt bepaalde afstammelingen van bep. hengsten.


Deze dierenarts komt niet uit de buurt van waar ik woon! Hij is geheel objectief want hij fokt niet met de rassen waar hij de veterinaire keuringen voor doet. Er zijn niet eens namen van hengsten/merries genoemd.