Niet gek toch zo'n I.H.W.-er.?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:37

Lami schreef:
Moet me toch van het hart dat als het hier over KWPN liefhebbers gaat of van een van hen afkomstig is het uitgangspunt 9 van de 10 keer dressuur + bijbehorend paard betreft. Kijk en als je daar dus absoluut niet in geinteresseert bent heb je ook al gauw een afwijkend standpunt.


Ik denk dat je altijd je ogen en oren open moet hebben, en overal voor open staan.

9 vd 10 keer slaat de klok dressuur, springen intresse is er weinig.
En ik "zit" in het springwereldje, hoor je mij constant klagen? Knipoog

Leven en laten leven.
Laatst bijgewerkt door Miss_Petit op 21-06-04 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:37

Je was me voor Kim, er lopen meer moderne KWPN-ers rond dan de rassen waar ze uit zijn ontstaan.
Dus om dan de paarden bij Chardon of in de hogere dressuur te vergelijken met de ene IHW-er die in de topsport meedraait is een vergelijking die scheef loopt.

petraaken

Berichten: 44241
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:37

maar soms moet men terugkeren naar de basis om weer te kunnen verder bouwen of werken. Dan heb je wel een probleem mocht je basis er niet meer zijn of niet goed meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:38

Nimber schreef:
en waar stammen de kwpn-ers vanaf ??
juist! de gruningers en de gelderse paarden Haha!

Ik merk de laatste jaren dat de groninger juist een stuk populairder word. maar vergeet niet dat er duizende kwpn paarden meer dan groningers zijn.
Het is gewoon niet te vergelijken.

In het verleden vind men geen toekomst?
Juist met die oude bloedlijnen kun je een ras goed in stand houden omdat goede paarden hun eigenschappen lang door geven

Ik wil zelf absoluut geen KWPN er op stal.
daar vind ik niets aan.Nou en laat mij lekker.
Ik heb paarden op stal waar ik erg graag naar kijk.

toevallig vallen die onder zeldzame paardenrassen, en er loopt er weer 1 in de topsport dat is pas klasse!


Dat jij heel blij bent met je paarden geloof ik graag! Orbaldo vind ik ook een hardstikke leuk paard. Maar wat ik heel vervelend vind, is dat de fam. uit Emmen keer op keer het rijpaard naar beneden haalt, om vervolgens dit soort fotos te plaatsen. Als het werkelijk zulke wereldbeesten waren geweest waren alle ruiters allang overgestapt, die maakt het bar weinig uit op wat voor paard ze rijden, als ze er maar mee kunnen winnen Haha!

Ieder zijn smaak..............en iedereen weet dat het warmbloed ( welk stamboek maakt niets uit) paard van deze paarden afstamt.

Maar als ik dan mag kiezen, zie ik liever het gelderse paard. Daar kijk ik nog steeds met veel plezier naar. En voor het Groningerpaard is het heel fijn dat er nog steeds liefhebbers zijn voor dit ras.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:38

Cassidy schreef:
Nope, liever bovenstaand en een goed character dan die lastpakken van Jazzen (uitzonderingen daargelaten)

Ik heb rather een good gebruikshorse.
(Ja, ik zet me af tegen Engelse termen die niets toevoegen aan de Nederlandse Schijnheilig )

KWPNers stammen niet alleen af van de platpoten hoor Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:39

Nimber schreef:
Ik merk de laatste jaren dat de groninger juist een stuk populairder word.


Hoefslag nummer 22, 27 mei 2004

blz. 36 "Groninger paard weer in de lift"

En ik heb KWPN-ers op stal Knipoog

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:56

Pipo schreef:

Maar als ik dan mag kiezen, zie ik liever het gelderse paard. Daar kijk ik nog steeds met veel plezier naar. En voor het Groningerpaard is het heel fijn dat er nog steeds liefhebbers zijn voor dit ras.
maar naar welke gelderse kijk jij dan? Naar het huidige gelders paard zoals parcival?

of het oudere gelderse paard zoals Ilindra of Isolda van Lia/ Jantina?
wbt het ouderwetse model zit er maar bar weining verschil in het type,wbt de huidige gelders zit er veel verschil in maar als je kijkt na het huidige groningerpaard gaan die ook steeds meer richting rijtype,er zijn alleen een aantal eigenwijze mensen zoals o.a. ikzelf die wel dat oude ras in ere willen houden.

Miran heb je voor mij dat artikel uit de hoefslag? Ik koop 'm meestal in de winkel maar heb deze gemist vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:02

Nimber schreef:
maar naar welke gelderse kijk jij dan? Naar het huidige gelders paard zoals parcival?

of het oudere gelderse paard zoals Ilindra of Isolda van Lia/ Jantina?
wbt het ouderwetse model zit er maar bar weining verschil in het type,wbt de huidige gelders zit er veel verschil in maar als je kijkt na het huidige groningerpaard gaan die ook steeds meer richting rijtype,er zijn alleen een aantal eigenwijze mensen zoals o.a. ikzelf die wel dat oude ras in ere willen houden.

Miran heb je voor mij dat artikel uit de hoefslag? Ik koop 'm meestal in de winkel maar heb deze gemist vrees ik.


Als ik moet kiezen tussen het Gelders en het Groninger paard. Dan kies ik voor het huidige type Gelderse paard.

Verder houd ik gewoon van warmbloedpaarden/sportpaarden........en maakt het mij geen zak uit welk stamboek deze bij zit als het dier maar goed is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:05

En wie beslist of het dier goed is? Wat moet een paard hebben gepresteerd voordat jij het als goed bestempeld?

Ik kan op mijn merrie een (geestelijk gehandicapt) kind wegsturen en er zelf ook leuk op rijden. Voor mij is ze goed, is ze goud waard. Jij zult er waarschijnlijk niets voor willen geven, want ze is niet "goed" Tong uitsteken

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:06

Pipo schreef:
en maakt het mij geen zak uit welk stamboek deze bij zit als het dier maar goed is.


Dat gaat voor mij ook op.

Net zoals type, ik heb nu een tuigpaard onder her zadel die het super doet. Maar mijn eerste reactie was: een tuigpaard, rijden? Verward

Ik had zoiets geef alles een kans, en het blijkt een fijn dier te zijn.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:07

Cassidy schreef:
En wie beslist of het dier goed is? Wat moet een paard hebben gepresteerd voordat jij het als goed bestempeld?

Ik kan op mijn merrie een (geestelijk gehandicapt) kind wegsturen en er zelf ook leuk op rijden. Voor mij is ze goed, is ze goud waard. Jij zult er waarschijnlijk niets voor willen geven, want ze is niet "goed" Tong uitsteken


Ieder mens heeft andere doelen voor ogen.
Tis maar net hoe hoog je de lat legt.

Voor elke eigenaar is zijn paard goud waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:08

Cassidy schreef:
En wie beslist of het dier goed is? Wat moet een paard hebben gepresteerd voordat jij het als goed bestempeld?

Ik kan op mijn merrie een (geestelijk gehandicapt) kind wegsturen en er zelf ook leuk op rijden. Voor mij is ze goed, is ze goud waard. Jij zult er waarschijnlijk niets voor willen geven, want ze is niet "goed" Tong uitsteken


Zoals Emile Hendrix (:9) vorig jaar tijdens het symposium in Leeuwarden zei: Een topper is een paard waar jij gelukkig mee bent, voor de een is een topper een paard wat superbraaf in het bos is, voor de ander is een topper een paard wat internationaal goed meedoet. Het ligt er maar aan waar je ambities liggen. Topper is dus op allerlei manieren op te vatten Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:13

Nimber schreef:
Miran heb je voor mij dat artikel uit de hoefslag? Ik koop 'm meestal in de winkel maar heb deze gemist vrees ik.


(titel niet al te letterlijk opvatten)

Groninger paard weer in de lift

Het Groninger paard mag zich de laatste tijd verheugen op hernieuwde belangstelling. Het feit dat dit allround-paardenras voor zowel recreatieruiters als voor vrijetijdsmenners een plezierig paard is om mee te werken, wordt door steeds meer paardenliefhebbers 'herontdekt'. En daarmee kan het ras van de ondergang worden gered. De groep enthousiaste eigenaren en gebruikers van het Groninger paard heeft zich verenigd in de Vereniging Het Groninger Paard. Deze vereniging heeft twee studenten Diermanagement van het Van Hall Instituut uit Leeuwarden Weslie Bats en Linda Bouma, gevraagd een advies uit te brengen over de juiste aanpak voor de stamboekvereniging om het paardenras verder te stimuleren. De Vereniging Het Groninger Paard streeft naar meer publiciteit en goodwill voor het ras met als doel dat ook voor de toekomst het aantal Groninger paarden op peil blijft en liefst verder toeneemt. De genetische variatie binnen de groep blijft dan groot genoeg waardoor niet opnieuw een situatie zal ontstaan zoals in de moeilijkste dagen van het stamboek toen er welgeteld nog maar één goedgekeurde dekhengst over was.
Info: http://www.hetgroningerpaard.nl

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:18

@ GertJan.
Het IHW stamboek is wel iets anders dan het Groninger stamboek, dacht ik zo.
Ook van deze 2 stamboeken weet ik niet veel, Yootha kan dat veel beter onderbouwen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:26

Ik weet dat dat iets anders is, maar het topic dwaalde een beetje af naar de Groningers en Gelderlanders. Het was een on-demand artikel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:27

GertJan schreef:
Ik weet dat dat iets anders is, maar het topic dwaalde een beetje af naar de Groningers en Gelderlanders. Het was een on-demand artikel. Haha!


Reageerde je niet op Nimber? Die vroeg volgens mij om dat artikel Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:28

Pipo schreef:
Weet je hoeveel kwpners er zeer verdienstelijk in de mensport lopen? Kijk eens naar de vierspannen van Chardon Haha!


Pipo, dat weet ik heel goed. Maar doet dat af aan dit paard? Nee toch?
In een vierspan lopen van Freund of Weber, dan is je paard toch echt wel goed.
En dan maakt de kwestie van smaak, mooi of niet mooi vinden toch niet uit?
Ik heb thuis ook een paard maatje Tank staan. Ik blief niet een spriet in mijn weide Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:29

Pipo schreef:
Zoals Emile Hendrix (:9) vorig jaar tijdens het symposium in Leeuwarden zei: Een topper is een paard waar jij gelukkig mee bent, voor de een is een topper een paard wat superbraaf in het bos is, voor de ander is een topper een paard wat internationaal goed meedoet. Het ligt er maar aan waar je ambities liggen. Topper is dus op allerlei manieren op te vatten Haha!


Emile Hendrix heeft het tenminste begrepen.
Als er alleen nog maar primadonna's van de showring te koop zouden zijn, zouden er weinig ruiters overblijven...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:31

Ik snap dat het off topic was, geeft ook niet.
Nimber vroeg er inderdaad om.

En ik ben het eens met met Jantina.

Dit paard presteert wel goed.

Uit wat voor bloedlijnen bestaat dit paard? Om een terug koppeling te maken naar het topic waar we het over bloedlijnen in de fokkerij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:34

jantina schreef:
Pipo, dat weet ik heel goed. Maar doet dat af aan dit paard? Nee toch?


Nee helemaal niet Jantina, maar lees even de vorige pagina's de reden dat ik met een ander warmbloedpaard aan kwam zetten, is omdat enkele mensen het gelijk over topsporters hadden en over achterbenen de eerst landen. Onder het motto........wie kaatst kan de bal verwachten Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:40

Pipo schreef:
Reageerde je niet op Nimber? Die vroeg volgens mij om dat artikel Haha!


Nee ik reageerde wel op Nimber. Haha!
Staat er volgens mij ook boven in een quote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:49

Alle rassen en stamboeken ontwikkelen zich, behalve de Groninger paarden, die niet. De tijden veranderen en daarmee de gebruiksdoelen voor de paarden. Het is niet zo heel gek dat de fokkerij daarmee ook door de tijd heen een ander beeld laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:50

GertJan schreef:
Nee ik reageerde wel op Nimber. Haha!
Staat er volgens mij ook boven in een quote.



bedoelde ik Haha! Nimber vroeg erom, jij zette het er neer Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:13

Lovely schreef:
Alle rassen en stamboeken ontwikkelen zich, behalve de Groninger paarden, die niet. De tijden veranderen en daarmee de gebruiksdoelen voor de paarden. Het is niet zo heel gek dat de fokkerij daarmee ook door de tijd heen een ander beeld laat zien.


Nee hoor, niet alleen de Groningers niet, er zijn stromingen binnen de Quarter Fokkerij die ook het oorspronkelijke Quarter Horse willen behouden, en niet een TB met Quarter papier willen zien.

Zelfde binnen de Friezenfokkerij, die hoogbenige slanke Friezen zonder of met weinig behang zijn in mijn ogen geen echte Friezen meer....en er zijn er genoeg die het oude type willen behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:18

Ja maar de Fries ís veranderd en de Quarter ís ook veranderd. Individuele wensen van individuele fokkers zijn er altijd, maar daar gaat het niet om, het gaat hier om de rode draad in het fokkerijperspectief.