Mening gevraagd: Veulen kopen of niet?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:57

Cassidy schreef:
Ruby, het kan gerust goedgaan. Maar om er dan een algemene regel van te maken vind ik niet kunnen. Het is jouw beslissing geweest, jij bent bereid om het risico te nemen, maar om anderen meteen aan te raden om het net zo te doen... Kun je echt niet maken! Jij weet wat er wat voor consequenties aan kunnen hangen, en misschien heb je de expertise in huis om ermee om te gaan om het op te lossen. Maar dat heeft ook niet iedereen.

Kijk, ik neem ook bepaalde dingen mee in de opvoeding van een veulen die anderen ook "not done" vinden. Maar loop ik hier te oreren dat iedereen dat maar moet doen?


toch nog een kleine toevoeging op het feit dat het wel duidelijk is dat ik dus niks aanraad, het is voor mij niet het eerste veulen wat ik opfok, ik weet dus degelijk wel wat ik doe...verder wil ik het hierbij laten...

En yvonne, wat een goede tijd is om een veulen te kopen, pas op het moment dat je er zeker aan uitbent hoe en wat je er mee gaat doen de gedurende 3,5 jaar tot ze volwassen zijn.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:47

En iets heel anders: als je een leuke 3 jarige koopt, kun je die laten rontgenen, en weet je wat je hebt. Met een veulen moet je maar afwachten hoe het uitpakt. Ik heb net een 3,5 jarige verkocht voor minder dat de aankoopprijs, en ik ken nog iemand hier op bokt die haar leuke veulen naar de slacht heeft kunnen brengen als 3 jarige. Ik doe het in elk geval niet meer. Het kost klauwen met geld, en dan heb je nog niets.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 21:32

Nou mensen een hele discussie inmiddels, maar bedankt voor alle adviezen!
Ruby haar verhaal vind ik erg interesant, vooral haar argument dat je wel 2 veulens kan kopen (wat veel mensen als optie aangeven) Waar ik dus ook niet aan dacht is dat je dan 3 jaar dubbele kosten hebt, dus dat gaat soieso niet gebeuren. Maar wat ik al eerder schreef, door de subsidie die me vader nu sinds kort op het land heeft mogen er een aantal maanden geen dieren op het stuk lopen dat ik in gedachten had voor een eventueel veulen.
Mijn plan om een veulen te kopen is er nog steeds en ik ga binnenkort informeren bij buren en dorpsgenoten waarvan ik weet dat ze een aantal merries hebben lopen of hun de merries drachtig hebben (misschien zit daar wel meteen een leuk veulen tussen ) Ik ga kijken waar hun de veulens in de opfok doen en misschien kan ik iets leuks regelen.
Ik weet nu in ieder geval dat ik een veulen niet alleen op laat groeien, maar in een groep.
Heb ik nog ff iets, me buurmeisje heeft ook haar paard als veulen al gekocht en deze is ook een hengstenwei opgegroeid. Doordat haar paard vreselijk dominant was in de groep heeft ze nu haar handen vol aan haar paard om m voor haar aan het werk te krijgen. Ik wil daarmee dus zeggen dat een opfokwei niet voor elk veulen zaligmakend is!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 21:35

janna schreef:
En iets heel anders: als je een leuke 3 jarige koopt, kun je die laten rontgenen, en weet je wat je hebt. Met een veulen moet je maar afwachten hoe het uitpakt. Ik heb net een 3,5 jarige verkocht voor minder dat de aankoopprijs, en ik ken nog iemand hier op bokt die haar leuke veulen naar de slacht heeft kunnen brengen als 3 jarige. Ik doe het in elk geval niet meer. Het kost klauwen met geld, en dan heb je nog niets.


Dit ben ik niet met je eens, met een 3-jarige weet je (behalve op de foto's) ook niet wat je hebt! Pas na een jaar rijden en met zo'n dier omgaan kom je er pas echt achter wat voor paard je hebt. Een 3 jarige kan ook zo ineens nog gaan puberen en omdraaien (qua karakter) als een blad aan een boom.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:35

Ben blij dat je nu inziet hoe en wat, mocht je een keertje willen komen kijken bij ons (geld ook voor andere bokkers) altijd welkom Lachen
Wens je veel succes in de beslissing die je gaat nemen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:34

Fijn dat je hebt geluisterd Yvonne. Heel veel succes met het vinden van een veulen, en dan hoop ik voor je dat alles goed gaat en blijft gaan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:01

Yvonne19 schreef:
Heb ik nog ff iets, me buurmeisje heeft ook haar paard als veulen al gekocht en deze is ook een hengstenwei opgegroeid. Doordat haar paard vreselijk dominant was in de groep heeft ze nu haar handen vol aan haar paard om m voor haar aan het werk te krijgen. Ik wil daarmee dus zeggen dat een opfokwei niet voor elk veulen zaligmakend is!


Het wil niet zeggen dat dit aan de opfok ligt maar ik denk eerder aan het feit dat dat paard haar niet als leider (wil) zien.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:56

Cheveyo"]
[quote="Yvonne19 schreef:
Heb ik nog ff iets, me buurmeisje heeft ook haar paard als veulen al gekocht en deze is ook een hengstenwei opgegroeid. Doordat haar paard vreselijk dominant was in de groep heeft ze nu haar handen vol aan haar paard om m voor haar aan het werk te krijgen. Ik wil daarmee dus zeggen dat een opfokwei niet voor elk veulen zaligmakend is!


Het wil niet zeggen dat dit aan de opfok ligt maar ik denk eerder aan het feit dat dat paard haar niet als leider (wil) zien.
[/quote]

Klopt, maar je weet niet wat voor veulen je koopt. Stel je hebt dus een heel dominant veulen, dan kom je daar dus pas achter als ie al lang en breed in de opfok staat. Voor dit paard was het denk ik beter geweest dat ie bij een paar oudere dieren in stond die hem op zijn plaats zetten.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:58

Ja ik ga hier ook geen topic over openen en vervolgens niks met jullie antwoorden doen, zou een beetje zonde zijn van mijn en jullie tijd. Ik ben vrij makkelijk te overtuigen en kan goed relativeren, dus door veel meningen te vragen ontdek ik vanzelf wat me het beste toe lijkt! Thanxx