Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:18

Is ook zo, als je fokt voor de verkoop is dat dus minder interessant, want veel mensen hebben stiekem toch de droom ooit topsport te rijden en dan willen ze niet dat het om de stokmaat niet door kan gaan. :)

Ik heb zelf trouwens ook een (helaas) klein gebleven paard die ik start tussen de paarden, is eigen fok. :) Komt met de tijd gewoon een groot fokkende KWPN hengst op trouwens. :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:26

juliomariner schreef:
nee. maar bij de prijzen van de goede paarden worden toch gekeken naar wat de klant vanuit het buitenland wil betalen en wat de vraag is vanuit het buitenland.
Als men zegt dat er niet zoveel paarden naar het buitenland worden verkocht, daar ben ik het niet mee eens. Er gaan heel erg veel paarden de grens over. (gelukkig wel)

Ook wel heel erg land afhankelijk, hier kan je een paard verkopen voor bedragen met 5 cijfers en die in nl als brandhout verkocht worden voor nog geen 5000...

Nicole

Re: Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:44

Zijn de ouders van je paard ook een beetje aan de maat?

Ik had een palomino hengst, vader en moeder waren beide mooie Dtjes maar moeder van zijn moeder was een flinke E pony en meneer was met 3 jarige leeftijd 1.54m en steeds groeiende..
Voorouders die kunnen dus ook nog wat betekenen in de groei/stokmaat van je paardje/veulen..

Ik zou er gewoon voor gaan, de hengst kan verbeteren op je merrie en je wilt heb/haar toch eerst zelf 3/4 jaar houden, en vanaf kom je toch wel want je hebt waarschijnlijk dan een speciaal kleurtje in een wat grotere maat, maar net als het een pony zou blijven zou het zo verkocht zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:48

Moederlijn is allemaal rond de 1,65 en vaderskant allemaal rond de 1,70. Geen reuze dus, mijne zelf is 1,68 ook maar een kleintje.

Edit: inderdaad een grote kans op een ander/bijzonder kleurtje, maar daar doe ik het niet alleen voor. Al is een valk of palomino wel zeer welkom natuurlijk. :)

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:52

Is het een vosje? Dan zou ik Palo of Crem doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:06

Zoals ik al zei ga ik niet op kleur fokken, een leuke kleur is mee genomen. ;)

Mijn merrie is EeAa, dus bruin (in haar geval donker bruin/zwartbruin). Dus bij verdunning kans op palomino, valk en smokey.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:00

Ik had bij mijn combi ook gehoopt op een valkje, maar de kans was toch wel heel groot op een vos. Maar wel een hele mooie.
Hier is ze 2 dagen oud.
Afbeelding
en hier een paar dagen ouder (weet niet precies meer)
Afbeelding

Aniek1985 heeft ook een Power and Paint uit een Kennedy-merrie. Wel een valk en een heel mooi exemplaar. Ik denk wel dat die van haar iets groter gaat worden dan die van mij

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:15

nicole_hetty schreef:
ik heb ook een pony die gedeeltelijk paard gefokt is. je ziet in sommige verhoudingen wel dat het niet helemaal klopt. maar dat is echt als je goed kijkt. zo op het oog vind ik de pony goed gelukt. het is qua bouw en gangen echt een paard. alleen dan met een schofthoogte van 1.47m. erg leuke luxe pony!
[ Afbeelding ]

of ik de gok zelf zou nemen weet ik niet. ik zou zelf wel van mijn pony's naar groter fokken. maar kleiner zou ik zelf niet doen.

pony staat heel wijd open van achter, is niet zo geslaagd vindt ik

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:28

dat komt omdat ze haar oren niet naar voren wou doen. toen hebben we een blikje met boutjes voor haar op de grond laten rollen. gevolg: schrik maar wel de oortjes naar voren. door de schrik is ze een pas wijder gaan staan. normaal heeft ze de voetjes kaasrecht naast elkaar :)

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:49

ik begrijp het, waarschijnlijk is fotografie daarom een vak apart :+

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:08

ja dat is het zeker :D ik had geen goede camera, het weer wou ook niet meewerken. en de pony zelf had er ook weinig zin in. daarom vond ik deze foto goed genoeg :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:38

Wat een knap ding de Power and Paint! Zeker een geslaagde combi. :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:17

check onze e pony:
Afbeelding
(New forest moeder van 1.46 ongeveer, KWPN vader van 1.74 ongeveer)

Ik vind hem zelf supergoed gelukt.... En aan de andere kant, hier in Nederland is echt wel veel vraag naar epony's. (Maar dan wel goede epony's, niet van die halve koudbloeden maar gewoon echt sportpony's met goede bewegingen).

Deze heeft een New Forest karakter (superkoel!) en de bewegingen en springvermogen van een paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:20

Wow die is wel heel erg gaaf geworden!! Super chique dier!!

Mijn twijfel verdwijnt steeds meer! :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:24

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:27

maar dat is een heel knap dier! zou er gelijk voor vallen zo'n modelletje!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:42

Ik heb een paardje gehad( Vainqueur in mijn profiel ) die is uitgekomen rond de 1.63 snik gefokt uit een erg Arabisch bevattende moeder(1.43) en en de vader was Paddox ( 1.70). Het is jammer dat het paardje niet zo groot is geworden maar op zich voor de gemiddelde ruiter een prima maat maar hij was zeer correct gebouwd, aan jury's en fokker te horen was die correcter dan het gemiddelde paard paard gefokte beest. Dus als je echt weet wat je op wat zet zodat de zwakke punten ook echt weg kunnen gaan is het naar mijn idee zeker het proberen waard. Alleen de reden om naar de kleur te fokken vind ikdan wel weer wat minder, leuke kleur is mooi meegenomen maar eerst maar eens een correct gebouwd paardop de wereld proberen te zetten.

Heb je een foto van jouw merrie en welke pony hengst had je in gedachte? Ben wel benieuwd.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:46

onze stammerrie (keur, pref. prest fok en sport) Carina (v. Pobeditel) zelf slechts 1.44 Heeft naast onze rijpony-lijn ook een rijpaard-lijn neergezet.
Zo zijn uit haar in combinatie met rijpaarden vele kampioenen gekomen o.a de goedgekeurde rijpaardhengst Shardon (v. Saros)
Wijzelf hebben Carina ook een keer gekruist met paard, daar kwam Djedda du Bois uit. Nationaal reserve kampioen als veulen en loopt ook op goed niveau dressuur tussen de paarden.
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:46

Ik gok dat het om een cremello of palomino gaat...
en je kunt veel zeggen, maar ik denk dat de hengsten die z in gedachte heeft prima zijn!
(duitse pony's)...
En een mooie e pony, met een mooie kleur, en goede bewegingen, is zeker wel te verkopen (al is dat waarschijnlijkn iet eens het doel).

Alleen moet je inderdaad niet alleen naar kleur kijken, het moet verder nog wel andere dingen aan kunnen vullen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:59

Quir schreef:
Wat een knap ding de Power and Paint! Zeker een geslaagde combi. :)

Dank je. Ben ook heel blij met haar.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:04

Sky_As: over je post dat halve koudbloeden niks toevoegen en geen vraag naar is ben ik het niet mee eens. de foto die ik hier plaatste van de fries x welsh was al voor een goed bedrag verkocht voor ik haar te koop had. ik heb daar toen heel veel vraag naar gehad of die ook te koop was. zelfs hogere biedingen gehad dan waarvoor ik haar uiteindelijk verkocht ben ( dit bedrag was ook goed genoeg). verder heb ik ook veel x koudbloed paarden (pony's) gereden en ken er ook veel. deze waren altijd snel verkocht en mijn ervaring is dat je een vrij grote doelgroep hebt. voor recreatie zijn ze leuk door het nuchtere van de koudbloed. maar menig x koudbloed kan het in de basis sport ook echt goed doen.

verder wil ik nog ff zeggen dat jou paardje een erg leuk dier is :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:11

Volgens mij is er best wel vraag naar leuke E-pony's. kennis van ons was echt op zoek naar een e-maatje (die je zelden vind in belgië) voor zijn zoon. D pony's vreesde hij dat hij er te snel ging uitgegroeid zijn. Goede D-pny's kosten soms meer dan het gemiddelde recreatiepaard. Voor mezelf heb ik ook liever een kleiner paard dan die grote reuzen. Ik heb er twee van meer dan 1.70 en 2 van 1.65m. vind het toch fijner op die van 1.65m hoor. speelt ook wel mee dat ik niet van de grootste ben dus qua gestalte pas ik ook beter op de kleinere paarden dan op die reuzen. :+

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:17

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:18

nicole_hetty schreef:
Sky_As: over je post dat halve koudbloeden niks toevoegen en geen vraag naar is ben ik het niet mee eens. de foto die ik hier plaatste van de fries x welsh was al voor een goed bedrag verkocht voor ik haar te koop had. ik heb daar toen heel veel vraag naar gehad of die ook te koop was. zelfs hogere biedingen gehad dan waarvoor ik haar uiteindelijk verkocht ben ( dit bedrag was ook goed genoeg). verder heb ik ook veel x koudbloed paarden (pony's) gereden en ken er ook veel. deze waren altijd snel verkocht en mijn ervaring is dat je een vrij grote doelgroep hebt. voor recreatie zijn ze leuk door het nuchtere van de koudbloed. maar menig x koudbloed kan het in de basis sport ook echt goed doen.

verder wil ik nog ff zeggen dat jou paardje een erg leuk dier is :)

Ik heb ook niks gezegd over bepaalde kruisingen. maar nu heb jij een kruising gehad van een fries x welsh, en aangezien dat welsh ontzettend chique is, en fries in dezelfde bewegingslijn en vorm kan, is dat geen verkeerde kruising.
maar bijv,. een kruising fries x fjord, kan prima, maar waarschijnlijk als sportpony niet luxe genoeg, op die manier bedoelde ik het meer. (er zijn uitzonderingen) maar over het algemeen is wel bekend, dat welsh en new forest meer geschikt is als sportdier dan een fjord of haflinger. (en dan heb ik het niet over die luxe poppetjes die ze tegenwoordig fokken, dat kun je geen haflingers meer noemen)

edit: wat overigens helemaal niet verkeerd bedoeld is, maar als je kijkt naar het oorspronkelijke fokdoel, dan zijn welsh showpony's, new forest gezinsponys, en koudbloeden werkdieren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:35

Mijn kruising nrps (1.47) / quarter (1.58) uitgegroeid boven de 1.60.

Afbeelding