Stelling; Moederlijn de zwakste schakel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:07

Ik las laatst een artikel toen ik op CAIO Twente was over dat de beste paarden uit zijn lijn teruggingen op de oude groninger lijnen.Is dit zo?
ik vond dit toen al een hele openbaring daar dit type paard toch vaak het ondergeschoven kindje is. Terwijl je ze toch veelvuldig in de lijnen tegenkomt.Als ik het zo lees als jij zegt Sarabande zou dus meerdere mensen hun producten meoten opruimen? Ben het daar wel mee eens,er loopt gewoon teveel rotzooi rond die de markt naar beneden halen.Ik ben wel van mening dat het fokbeleid hier ook wel degelijk aan mee heeft gewerkt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:15

Als je financieel kan permitteren om 90% van je via dit zelfde concept gefokte paarden weg te doen, is het inderdaad mogelijk om met de rest goed te fokken.

De hengst Wagner past beter dan Ramiro in je rijtje.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:18

joshua schreef:
Ik las laatst een artikel toen ik op CAIO Twente was over dat de beste paarden uit zijn lijn teruggingen op de oude groninger lijnen.Is dit zo?
ik vond dit toen al een hele openbaring daar dit type paard toch vaak het ondergeschoven kindje is. Terwijl je ze toch veelvuldig in de lijnen tegenkomt.Als ik het zo lees als jij zegt Sarabande zou dus meerdere mensen hun producten meoten opruimen? Ben het daar wel mee eens,er loopt gewoon teveel rotzooi rond die de markt naar beneden halen.Ik ben wel van mening dat het fokbeleid hier ook wel degelijk aan mee heeft gewerkt.


Roelofs is zijn fokkerij begonnen met merries uit gedegen Groninger stammen waarvan de meesten Wagner in de pedigree voerden.
Hij heeft daar ongelooflijk veel geld ingestopt.

Ik zeg niet dat mensen hun rommel op moeten ruimen, (het zou geen slecht idee zijn maar vrijheid blijheid en jouw idee over een mooi paard is niet de mijne) ik geef weer dat Roelofs dat gedaan heeft.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:31

Ik be nog steeds van mening dat de basis ooit weer nodig is om terug te fokken.Maar de basis is er nauwelijk of niet meer.Groninger merries werden door fokkers in de sportfokkerij ingezet,gelderse merries even zo.
Logisch dat dit roelofs eeen boel geld heeft gekost maar hij liep wel op de rest vooruit,en zal ooit zeggen dat hij nog goedkoop uit was.Wat ik hiermee bedoel:

De basis is verdwenen en meot terug .Als ik in vele bloedlijnen kijk zie ik hier een boel oud bloed. Maar door verfraaing en verbetering(wat men zegt ,niet mijn mening)zijn deze types verdwenen.Slecht een paar oude stammen kom je nog tegen met oud bloed

vb. de Tilda stam,de dora stam,enz.

Dit zijn wel de lijnen die goede nafok hebben naar mijn mening.
Sorry beetje offtopic

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:08

de 100% groninger of gelderse zal je tegenwoordig niet zo snel meer vinden (ze zijn er nog wel, maar vrij weinig).
En vaak worden die ook weer gekruisd met andere rassen. Dit moet soms ook wel omdat je anders (te veel) inteelt krijgt.
Dit inteelt is natuurlijk weer een logisch gevolg, omdat het steeds moeilijker wordt om op (of in de buurt van) die 100% te komen/blijven.
Ik ben zelf in principe niet zo'n voorstander van inteelt, omdat dit vaak weer andere ongewenste gevolgen heeft.

Maar om weer even iets meer on-topic te gaan... en even terug te komen op iets wat een 'pagina eerder is gezegd...
Bij een afstamming wordt juist vaak vader x moedersvader genoemd omdat bij veel mensen de moederlijnen onbekend zijn...
En er zijn natuurlijk ook veel meer merries dan dekhengsten.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:16

Ja en waarom zijn deze onbekend? Doordat de merrie dus in vele ogen de zwakste schakel is

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:25

helemaal niet, maar ga jij maar van alle merries die er rondlopen hun afstamming bestuderen.
Ik denk dat het iets makkelijker is om dat van de dekhengsten te doen en als ik een paard wil kopen (voor de fok) zal ik dan wel de moederlijnen ook bestuderen.
Maar de grote en interessante moederlijnen hou je toch al wel in de peiling als je wil fokken Knipoog
(niet dat ik paarden fok, maar dit is wel de manier zoals ik het zou aanpakken)
Laatst bijgewerkt door MrMagic op 17-10-03 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:27

Aha, Joshua, ik denk dat we hier over interpretatie van de stelling praten:

Bij het overgrote deel van de paarden is de merrielijn de zwakste schakel. Waarom? Omdat ze minder geselekteerd zijn.

Bij goede paarden is de merrielijn juist de sterkste schakel.

Geeft dat beter weer hoe de zaken in elkaar steken?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:36

In de fokkerij heeft men belangrijk meer vrouwelijke dan manlijke fokdieren nodig en de (streng) geselecteerde hengsten zullen bijna altijd betere kwaliteiten blijken te bezitten dan de veel talrijkere fokmerries, dat is dan ook de reden waarom in de meeste gevallen de hengsten hun invloed meer kunnen laten gelden dan de merries. In fokkerijen hecht men grote waarde aan de moederdieren, men kan stellen dat vrijwel altijd de directe moederlijn de zwakste schakel is in een pedigree. In de allerbeste merrielijnen is het heel moeilijk fokken, alles is praktisch voor handen en om daar een hengst bij te zoeken is ontzettend moeilijk omdat deze moederlijnen meer in hun mars hebben dan een hengst kan bieden.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:31

Stel je idee is de moederlijn te versterken door lijnenteelt juist op die moederlijn, dan gaat dit alleen als er dekhengsten uit die lijn komen. De kans op een dekhengst is iets van 1 :1000 op z'n best?? Daardoor komt het toch vaak neer op "vage" relaties ergens na de 5e generatie.

Selecteren is na het fokken blijkbaar de doorslaggevende factor, maar daar zijn wel aantallen voor nodig!!

Weet iemand hoe het aantal KWPN gefokte veulens verdeeld is tussen Hobby-fokkers (een of enkele paarden) en Prof-fokkers (tig paarden)?? en hoeveel Hobby-fokkers krijgen een hengst goed gekeurd??

Stelling: Een goed fokkende moederlijn is even zeldzaam als een goede dekhengst, maar nog moeilijker te selecteren (Voor de Hobby-fokker nog weer moeilijker als voor de Prof-fokker). De moederlijn is daarom niet ondergewaardeerd, maar praktisch gezien vaak van minder kwaliteit dan de vaderlijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:42

Dus als ik jouw woorden even erg bot/blond/duidelijk/kort door de bocht neer zet

We hebben allemaal baggerpaarden, want er zijn geen goed hengsten en merrie's?

Lijkt me toch van niet.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:36

DeesDeBest schreef:
Dus als ik jouw woorden even erg bot/blond/duidelijk/kort door de bocht neer zet

We hebben allemaal baggerpaarden, want er zijn geen goed hengsten en merrie's?

Lijkt me toch van niet.


Nee, korter/blonder/.. kan ik het niet zeggen Haha! .

Er is maar een piep klein kansje dat je veulen een goed gekeurde hengst wordt. Ik stel dat de kans op een evengoed merrieveulen niet groter is, maar er kan met zo'n merrie wel gefokt worden (En met mijn zegen hoor, doe ik ook ). Sterker nog, het duurt jaren voordat je op basis van de veulens van je merrie kunt bepalen of het echt een goeie is voor de fok. Als "stammoeder van een merrie lijn" gaat er misschien wel een (mensen)generatie overheen voor je dat weet. Bij hengsten gaat dat veel sneller want grotere aantallen veulens per hengst.
Er zijn schitterende sportpaarden welke toch slechte fokresultaten geven en andersom, de moederlijn kan daar een verklaring voor zijn.
Ik neem aan dat iedereen het er wel over eens is dat je moet selecteren om de fokkerij te verbeteren (ipv enkel te vermeerderen). Bestaat er een methode om een merrielijn op waarde te schatten??? Wat mij betreft is daar meer openbare informatie van het stamboek voor nodig!!! Nu is het als hobby-fokker en starter echt moeilijk om relevante info te vinden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:40

Ah, kijk nu snap ik je uitleg tenminste, en met de kans op dekhengst enzo heb je wel gelijk. Een goede merrie had toch ook wel af van wat ze doet in d'r leven. Er zijn fokmerries die op d'r nakomelingen allerlei titels krijgen, maar zelf wellicht geen sport kunnen worden. En er zijn natuurlijk ook merries die toppie lopen, maar veulens alleen maar de slechte eigenschappen door geven .

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 23:38

DeesDeBest schreef:
Ah, kijk nu snap ik je uitleg tenminste, en met de kans op dekhengst enzo heb je wel gelijk. Een goede merrie had toch ook wel af van wat ze doet in d'r leven. Er zijn fokmerries die op d'r nakomelingen allerlei titels krijgen, maar zelf wellicht geen sport kunnen worden. En er zijn natuurlijk ook merries die toppie lopen, maar veulens alleen maar de slechte eigenschappen door geven .


Ja dat is hetgeen ieder fokker kan overkomen. Een keuze maken die verkeerd uitpakt. Maar zoals iedere hengst zo goed is als de combinatie die hij maakt geldt voor de merrielijn hetzelfde.
Het is en blijft zoeken naar de juiste aansluitingen, dat maakt het ook zo intrigerend