bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:17

nee, dat heb je zeker niet goed begrepen! Ik heb erg moeite om het skelet los van het paard te zien, ik zie ook geen grote verschillen (wel dat de een de hals wat hoger geplaats heeft dan de ander) maar het zwaartepunt, daar waar het om gaat, kan ik slecht onderscheiden.

ik heb trouwens twee willekeurige groepen gemaakt!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:05

Anna42"]
[quote="Samsam"][quote="Anna42 schreef:
Sammy welke van de vier hebben volgens jou nu een redelijk goed skelet en welke niet?

En dat probeer ik je uit te leggen, ik zie het licht nog niet, ik zie ook niet wat jij bedoeld, het derde paard spreekt mij het minste aan, maar dat heeft meer met zijn hoofd/hals verbinding te maken dan met zijn skelet.Laat jouw licht eens schijnen, misschien dat ik dan op de goede manier naar een paard ga kijken!
[/quote]
Sam als ik nu goed heb begrepen zijn de eerste vier de paarden waarvan jij vindt dat ze redelijk tot goed SPORTPAARDENSKELET hebben en de 2e categorie niet dat SPORTPAARDENSKELET hebben?
[/quote]

Niet om vervelend te gaan lopen doen hoor, maar kun je nou niet gewoon zeggen wat je van deze paarden vindt, ipv te gaan gissen wat, waarom en hoe SamSam deze paarden heeft uitgekozen. Blijkbaar weet je een hoop af van skeletbouw en wat goed staat en wat niet en blablabla, maar je geeft geen reactie op de paarden die SamSam heeft uitgekozen. Zeg nou eens gewoon wat je van deze 8 (4) (4) vindt?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:38

Maar zou je eerst antwoord kunnen geven op Chantal haar vragen?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 09:17

DeesDeBest"]
[quote="Anna42"][quote="Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Sammy welke van de vier hebben volgens jou nu een redelijk goed skelet en welke niet?
En dat probeer ik je uit te leggen, ik zie het licht nog niet, ik zie ook niet wat jij bedoeld, het derde paard spreekt mij het minste aan, maar dat heeft meer met zijn hoofd/hals verbinding te maken dan met zijn skelet.Laat jouw licht eens schijnen, misschien dat ik dan op de goede manier naar een paard ga kijken!
[/quote]
Sam als ik nu goed heb begrepen zijn de eerste vier de paarden waarvan jij vindt dat ze redelijk tot goed SPORTPAARDENSKELET hebben en de 2e categorie niet dat SPORTPAARDENSKELET hebben?
[/quote]

Niet om vervelend te gaan lopen doen hoor, maar kun je nou niet gewoon zeggen wat je van deze paarden vindt, ipv te gaan gissen wat, waarom en hoe SamSam deze paarden heeft uitgekozen. Blijkbaar weet je een hoop af van skeletbouw en wat goed staat en wat niet en blablabla, maar je geeft geen reactie op de paarden die SamSam heeft uitgekozen. Zeg nou eens gewoon wat je van deze 8 (4) (4) vindt?
[/quote]

Je doet helemaal niet vervelend. Ik ben ermee bezig maar daar ik
1. toestemming voor nodig om het op het te publiceren en
2. wat tecmnische hulp van andereren nodig om het voor ons allemaal zo overzichtelijk mogelijk op het scherm te krijgen dus
3. ben ik hard bezig met de gevraagde dringende reactie

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 10:06

Excuseme schreef:
Ja, daag. Anna ziet de bui al hangen. Gaat dan wat negatiefs zeggen over een paard met bijv. drie keer Ramzes in zijn stamboom.


Overigens schijnt hier nog steeds de zon

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 10:47

chantal1"]
[quote="Anna42 schreef:
En dan nog even voor Chantal
"Eine Stute, die das beste alt hannoversche Blut vielfach fuehrt, ist als zuchtstute fuer hannover doch viel wertvoller als ein edles elegantes Pferd, das in seinem Pedigree eine misserei fuhrt, und in der Zucht einmal dar eine, einmal das andere und dann wieder einmal das andere und von alles etwas vererbt, also als Zuchtstute unzuverlaessig ist.'


Ik begrijp wat je hier zegt. Een merrie waar de juiste genen in zijn vastgelegd is erg waardevol. Bij van alles wat, heb je dat dus niet, dus geen vastigheid in de vererving, ze zou dus van alles kunnen vererven, je kan er niet op bouwen.
Maar hoe kan het dat er goede paarden ontstaan uit pedigrees waar een hoop rotzooi in zit? Zijn dit de toevalstreffers waar men het vaak over heeft, de zogenaamde eindproducten?
Maar ik heb het gevoel dat je hier op iets doelt. Zou je dat kunnen toelichten? Of/ en is het een wijze raad?
Maar als je nou zo'n merrie hebt (de van alles wat merrie), waar doe je dan verstandig aan. Er mee fokken, evt. een volbloed gebruiken? Evt. de bloedlijnen uitpluizen en kijken waar je het positiefste uit kunt halen en deze vastleggen met een warmbloedhengst die overeenkomt om eht zo verder uit te bouwen. Of gewoon leuk als sportpaard gebruiken?
[/quote]

Maar hoe kan het het dat ..................
Dr. Rau uit Die deutschen Pferdezuchten:
' Das sind feststellungen, die dem Zuechter nuetzen. Von einer Seite, welche diese Erfahrungen anscheinend nur in sehr unvollkommener Weise aufzunehmen vermag, ist vor kurzem der versuch gemacht worden, diese Ermiitlungen und die ihnen zugeschriebene Wirkung als "mystisch" zu bezeichnen, und man versuchte, sie in Gegensatz zu der "echten Wissenschaft" zu bringen. Ist es keine "echte Wissenschaft", aus hunderten und tausenden von Stammtafeln einer Rasse festzustellen, welche Blutkombinationen die besten Zucht-und Gebrauchspferde innerhalb einer Zucht geben, welches Blut von Wert und welches wertarm ist und damit der Zucht den bestand ihres Besten zu sichern und Mindere auszumerzen zu gestatten. Diese Art "echter Wissenschaft" hat darbei den Vorzug, eine klare, jedem verstaendige Sprache zu reden und ANWENDBAR zu sein, zum vorteil der Zuechter. Die versuche, solche durch weit ausgedehnte Arbeit gewonnenen Ermittlungen als nicht wissenschaftlich hinstellen zu wollen, wird jedere wirkliche Zuechter und jeder mensch mit Zuechterischem Verstaendnis als das empfinden, was sie sind'.
Natuurlijk zul je altijd paarden zien zoals ik het vorige antwoord reeds heb gezegd die er aan de buitenkant mooi etc uitzien en dus een heel goed rijpaard kunnen zijn die als fokpaard misschien heel veel vraagtekens oproept.
Dan krijg je soms de merrie met van alles wat.......... Hoe groter de spreiding in de merriepedigree en als de hengst dan eenzelfde spreiding vertoont hoe groter de kans op nog meer variaties en vaak net niet de variaties die je beoogde. Fokken kun je niet verbieden, moet je dus ook niet doen. Maar fokken kun je wel begeleiden.
In zo'n geval moet je weer terug naar de basis naar een hengst met een uitzonderlijk zelfdragend skelet, een uitzonderlijk goed werkend lendenmechanisme en met een uitzonderlijk homogene pedigree.
Vraagje nu voor jou: Is dat de Volbloed?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:32

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Sammy welke van de vier hebben volgens jou nu een redelijk goed skelet en welke niet?


En dat probeer ik je uit te leggen, ik zie het licht nog niet, ik zie ook niet wat jij bedoeld, het derde paard spreekt mij het minste aan, maar dat heeft meer met zijn hoofd/hals verbinding te maken dan met zijn skelet.

Laat jouw licht eens schijnen, misschien dat ik dan op de goede manier naar een paard ga kijken!
[/quote]

Sam je hebt kennelijk wel wat los gemaakt gelet op het aantal PBtjes dat ik ontving om deze materie verder uit te diepen en het liefst zo snel mogelijk en dat valt niet altijd mee. De koters, de kippen (die zijn inmiddels mooi van de leg) etc. vragen ook de nodige aandacht. Daar komt nog bij dat, zal wel met de leeftijd te maken hebben, het computerrtechnische gedeelte mij ver boven mijn geestelijke bagage gaat. Gelukkig heb ik mensen die mij hierbij uitstekend helpen en vanaf deze plaats mijn welgemeende en oneindige dank.
Ik heb dus met behulp en toestemming van de auteur (om moeilijkheden te voorkomen) allereerst het skelet in een diagram weergegeven. Vervolgens jou paarden en de destijds door mij weergegeven paarden (+een draffoto van Ferro en die Greetje) op een overzichtelijk wijze gerangschikt om de verschillende skeletten zo goed moglijk te positioneren. Probeer nu eens (geldt natuurljk ook voor de anderen), met in achtneming van het diagram, opnieuw de betrokken paarden te beoordelen. Je zult zien dat het nu veel makkelijker gaat en ziet voorts waar het nu omgaat. vervolgens kunnen we dan misschien zelfs wel een gezamelijke conclusie komen. Aan de slag dus en ga ik even weer naar de kippen en de koters.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:49

natuurlijk herken je enkele paarden en dan weet je zo wie engels volbloed is en wie niet.
om maar enkele te noemen:
roven xx
painters row xx

en van randel z weet ik dat ie arabisch bloed (amurath)voert
de groninger stempelhengst sinaida voert een deel holsteins bloed.

om van deze enkelingen dan een groepering te maken qua skelet:

1
painters row xx
roven xx

2
sinaeda
randel z

nou weet ik er echt niet veel van hoor. is het dit wat je bedoelt? of zie ik het verkeerd?
indien dit zo is, gelieve dan te zeggen hoe jij het zag/ziet. misschien kom ik tot inzicht?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:39

Anna, ik ben het met je eens dat je stelt dat een bepaalde vorm van goed doordachte lijnenteelt betere resultaten geeft dan ondoordacht allerlei bloedlijnen bij elkaar te brengen. Alle goede paarden hebben in meer of mindere mate lijnenteelt in hun pedigree. Wanneer dan ook nog aan de Tesio-principes wordt gedacht, is het helemaal goed.

Ik volg jou niet als het gaat om de skeletbijdragen. Hierbij geef je teveel aandaxcht aan bouw, terwijl karakter en werklust (even, misschien nog wel belangrijker) niet of onvoldoende wporden meegenomen. Ik vond in Pferde und Sport ook nog een citaat van een Duitse Dr., die om zijn mening wordt gevraagd, als het gaat om volbloedinbreng in Holstein:

Dr. Gorbert: 6 procent der bedeckungen sollen moglichst durch einen vollbluter erfolgen. Grunde dafur sind oftmals genannt und algemein bekannt. Es geht um die verbessrung des typs und um vervollkommung von elastizitat, abfussen, verbesserung der Galopppade und des reactionsvermogen, sowie der konstitution. Letzendlich macht der Vollbluter das moderne pferd, und pferde mit 33 prozent genanteil des englischen vollbluters im pedigree aud die 2, 3 und 4 generation sind das gewunschte mass. derartige pferde sind sowohl im typ als auch in den leistungseigenschaften im allgemeinen die besten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:40

Anna42 schreef:
Vraagje nu voor jou: Is dat de Volbloed?

\
Allereerst bedankt voor de toelichting! En Adriana ook bedankt hé Lachen

Ik neem aan dat het vraagje voor mij bedoelt is?

Eerlijk; ik weet het niet. Ik ben tussen de volbloeden opgegroei, vandaar ook dat er bij mij een emotioneel stukje speelt. Ik hou van de karakters en de paarden. Door hun heb ik geleerd met karakter paarden om te gaan en weet ik nu hoe ik met de meeste paarden kan omgaan. Verder vind ik het bloedmooie dieren om te zien. Maar je hebt gelijk. Het skelet/type is niet ideaal voor de sporten die wij met onze warmbloeden beoefenen. Ze zijn niet gefokt voor de dressuur maar voor de rensport, daar zijn ze jaren op gefokt, zo ook op de vechtersmentaliteit & het intelligente om hun doelen te bereiken, dat zie ik graag terug bij onze warmbloeden, de karakters. De aansluiting Engels volbloed/ arabisch volbloed denk ik dat je vind in de stamvaders, aangezien deze arabisch bloed voerden. Jammer genoeg ken ik te weinig Arabieren om hun karakters te peilen maar ik denk dat het niet veel verschilt van dat van de Engelse volbloeden.
Er zijn volbloeden die het ver schoppen in de sport, maar deze hebben overwegend niet het skelet en de spieren enz. die een doorsnee renpaard heeft.

Dus wat denk ik dat je nodig heb; een warmbloed hengst waar je beide in terug vind, die dus het goede skelet heeft en de genen waar je de merrie mee kan verbeteren. Persoonlijk denk ik dan wel dat het, het eenvoudigste is als je merrie al het een en ander mee heeft. Heb je dat niet dan heb je een lange weg te gaan en in veel kleine stapjes moet werken.

Je mag me verbeteren hoor, als ik het fout ziet.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:09

chantal1, dat vind ik mooi gezegd!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:32

Over de wenselijkheid en effect van volbloedinbreng nog even twee voorbeelden; De Sjiem komt uit een halfbloedmerrie, evenals Bonfire. Toch niet de minsten, dacht ik.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:43

kattebeest schreef:
chantal1, dat vind ik mooi gezegd!


Dank je Bloos

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:42

Er wordt hier een hoop met Duits gesmeten zeg! En hoe veel les ik ook heb gehad in het Duits, het is nog steeds roestig. Maar ik wil wel graag de discussie blijven volgen. Zou het misschien mogelijk zijn, dat er (in het vervolg) misschien een kleine vertaling bij zou kunnen?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:53

Ik ben alleen maar blij met Duits, omdat ik bezig ben met contacten leggen met de fokker van mijn verzorgpaard is het hoognodig om vaktaal te leren, wat betreft paarden.

Als ik de verschillende bloedlijnen in Josiane bekijk, heeft ze de juiste ingediënten in zich.

En voor mij word het steeds interessanter, ik betrek het nu op 1 paard.
Josiane heeft verschillende tophengsten in zich, waaronder Roman, die achter Tin Rocco zit als vm. die Dorette als moeder heeft, wie ook weer de moeder van Farn is. En door Ramzes ook weer het nodige Amurath bloed.
Chantal plaatst morgen een volledig artikel over Roman.

Cobalt die afgekeurd is maar wel in de 3e gen. zit van Cassini.
Zo ook bij Josiane in de 3e gen.
Moltke 1, die achter verschillende dekhengsten en sportpaarden zit. o.a Corland.
Neidhard.
Waarover Dr. Dietrich Rossow het volgende zegt;
"Seine Töchter bildeten den Grundstockfür Makler 1. Aus dieser Paarung entstanden gute pferde."

En dan toch ook het nodige volbloed, dankzij Ladykiller xx en Cottage Son.
En de vaderlijn van Tin Rocco.

Josiane haar bouw heeft een vorm die tussen de 2e afgebeelde plaatjes zit.
Ze heeft het compacte denk ik over genomen van de oude lijnen van het Holstein. Maar het karakter denk ik van de volbloed.

Het veulen van nu heeft de eigenschappen van de oude hengsten behoorlijk in zich zitten.
Waarvan de hals er het meest uit springt, die staat behoorlijk verticaal.
Dit is niet iets van de laatste 2 generaties, maar meer iets van de 3e 4e generatie.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:40

Hallo,

Nou kom maar op met dat artikel over Roman, Chantal....

Mijn merrie voert ook Roman bloed via haar vader Nocturn ( ladykiller x Roman)

Anna Als ik de stamboom van Nocturn bekijk kom ik veel paarden tegen waar jij de namen van noemt....bv Ramzes Heidelberg Weidmann Meister , Loretto meerdere keren...enz.allen heel jammer dat Nocturn voor geen meter fokte...tenminste dat is mijn mening..wat is de jouwe????

Mijn merrie voert eigenlijk geen druppel nederlands bloed zij is Nocturn x Joost x Kassander( trakhener) x Regent x MMMM Karla( een oldeburgs geimporteerde merrie), zij lijkt ook erg op Nocturn ....tenminste dat word mij verteld...



Adriana: Ik heb trouwens ook met Matterhorn gefokt.....mooi merrieveulen wat aan een medewerker van VDL is verkocht...allen het karakter van dit veulen viel me tegen.....




Sigrid

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:52

Het topic over Roman is inmiddels geplaatst.

Bij deze wat foto's van Adriana, zij heeft mij gevraagd of ik ze wil plaatsen.

Tin Rocco
Afbeelding
Deze foto heb ik gespiegeld, hij was op zijn kop ingescand vandaar dat de tekst er onder in spiegelschrift staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:42

Nog bedankt Chantal.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:09

adriana schreef:
Nog bedankt Chantal.


Geen dank, graag gedaan.
Maar ik zou graag weer wat leven in dit topic willen, het is immers een erg interessant onderwerp.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:07

Ik wacht nog op reactie van Anna op deze bijdrage:
Anna, ik ben het met je eens dat je stelt dat een bepaalde vorm van goed doordachte lijnenteelt betere resultaten geeft dan ondoordacht allerlei bloedlijnen bij elkaar te brengen. Alle goede paarden hebben in meer of mindere mate lijnenteelt in hun pedigree. Wanneer dan ook nog aan de Tesio-principes wordt gedacht, is het helemaal goed.

Ik volg jou niet als het gaat om de skeletbijdragen. Hierbij geef je teveel aandaxcht aan bouw, terwijl karakter en werklust (even, misschien nog wel belangrijker) niet of onvoldoende wporden meegenomen. Ik vond in Pferde und Sport ook nog een citaat van een Duitse Dr., die om zijn mening wordt gevraagd, als het gaat om volbloedinbreng in Holstein:

Dr. Gorbert: 6 procent der bedeckungen sollen moglichst durch einen vollbluter erfolgen. Grunde dafur sind oftmals genannt und algemein bekannt. Es geht um die verbessrung des typs und um vervollkommung von elastizitat, abfussen, verbesserung der Galopppade und des reactionsvermogen, sowie der konstitution. Letzendlich macht der Vollbluter das moderne pferd, und pferde mit 33 prozent genanteil des englischen vollbluters im pedigree aud die 2, 3 und 4 generation sind das gewunschte mass. derartige pferde sind sowohl im typ als auch in den leistungseigenschaften im allgemeinen die besten.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:59

Excuseme schreef:
Anna, ik ben het met je eens dat je stelt dat een bepaalde vorm van goed doordachte lijnenteelt betere resultaten geeft dan ondoordacht allerlei bloedlijnen bij elkaar te brengen. Alle goede paarden hebben in meer of mindere mate lijnenteelt in hun pedigree. Wanneer dan ook nog aan de Tesio-principes wordt gedacht, is het helemaal goed.

Ik volg jou niet als het gaat om de skeletbijdragen. Hierbij geef je teveel aandaxcht aan bouw, terwijl karakter en werklust (even, misschien nog wel belangrijker) niet of onvoldoende wporden meegenomen. Ik vond in Pferde und Sport ook nog een citaat van een Duitse Dr., die om zijn mening wordt gevraagd, als het gaat om volbloedinbreng in Holstein:

Dr. Gorbert: 6 procent der bedeckungen sollen moglichst durch einen vollbluter erfolgen. Grunde dafur sind oftmals genannt und algemein bekannt. Es geht um die verbessrung des typs und um vervollkommung von elastizitat, abfussen, verbesserung der Galopppade und des reactionsvermogen, sowie der konstitution. Letzendlich macht der Vollbluter das moderne pferd, und pferde mit 33 prozent genanteil des englischen vollbluters im pedigree aud die 2, 3 und 4 generation sind das gewunschte mass. derartige pferde sind sowohl im typ als auch in den leistungseigenschaften im allgemeinen die besten.


Als het sportpaard niet beschikt over een harmonieus functionerend skelet kom je met karakter en werklust immers niet veel verder. Het probleem in de fokkerij is dat we telkens een of twee aspecten benadrukken maar het gaat immers altijd om alle elementen. Wij willen graag van de Volbloed de zgn lange lijnen maar krijgen tegelijkertijd ook alle andere elementen van de Volbloed in onze rijpaarden. De Volbloed van voor 1800 (en met dat skelet) heeft ontegenzeggelijk veel betekend voor de warmbloedfokkerij/ De Volbloed voor 1800 valt echter niet te vergelijken met de hedendaagse Volbloed. Een voortdurende selectie op snelheid heeft de Volbloed vervreemd van oorspronkelijke skeletfuncties.
Dat Dr. Gobert pleit voor ongeveer 30% Engels Volbloed aandeel is misschien helemaal zo gek nog niet als je dan maar wel goed vastlegd uit welke elementen de andere 70% moet bestaan en die mis ik in het artikel in Pferd und Sport van aug 2003. Aan de andere kant is Dr. Gobert wellicht compleet vergeten dat het Gestuet in Moritzberg, waar hij nu de Landstallmeister is, evenals dat van Zweibruecken , destijds volledig werd gesloten en het oude Sennen Gestuet voor altijd verloren ging vanwege de te grote invloed van het Engles Volbloed.
Uit Mecklenburg-Vorpommern von Dr. Christian Frhr von Stenglin en Juergen Hellerich:
" Gravierend jedoch war die nach der ersten erfolgreichen Veredelungswelle mit englischem Vollblut einsetzende 'Anglomanie'. Die Zuchtstaetten, fast aussliesslichin der Hand von Grossgrundbesitzern, stellten Vatertiere in grosseren Umfanfg ein, die im Exterieur sehr oft unzureichend, jedoch englische Vollbluetter waren, von denen man erwartete, dass sie per se sich positiv vererbten. (In diesem Zusammenhang soll darauf hingewiesen werden, das in England um 1820 damit angefangen wurde, die Distanzen fuer die Rennen zu kuerzen und die Gewichte der Reiter zu beschraenken. Diese Masnahmen gaben den leichten Modellen mehr Gewinnchancen und bewirkten, das Vollbluetter in die Zucht kamen, die nicht mehr die Substanz und Korrektheit aufwiesen, wie sie zum Beispiel die Hengste der ersten Veredelungswelle gezeigt hatten.
Prof. Dr. A. de Chapeaurouge (die o.a. een zeer omvanrijk onderzoek deed naar de genen en hoe deze bij paarden via het merriemateriaal functioneerden) vatte de bovengenoemde situatie in zijn boek " Hengstlinien der 1922 in der Provinz Hannover vorhandenen Hengste" als volgt tezamen:
'Der schwungfulle Handel entfernte nicht nur viel Brauchbares aus dem Lande, sondern verleitete immer mehr zu einem Raubbau mit der Grundlage von Pferden, ohne welches das Nuetzliche nicht zu liefern war. Bei den Einfluss zu starker und namentlich unsachgemaess von minderwertigem Vollblut (Vollblutspinnen) kam es verhaeltnismasessig sehr kuerzer Zeit schon dahin, dass Mecklenburg aermer an brauchbaren Reitpferde wuerde als seine Nachbarn. Die Intensievierung der Landwirtschaft verlangten wie allorts ein starkes, ruhiges Pferd. Diese war in Mecklenburg, nach den vier Jahrzehnten starker Vollblutbenutzung, schiesslich zu einer Raritaet geworden'.
Wat wil dit nu zeggen: Uit het recente verleden blijkt dat het Engels Volbloed, omdat de eigen criteria werden verlegd en men steeds meer op de korte afstanden en vroegrijpe paarden (tweejarigen)selecteerde het skelet van het Engels Volbloed een verandering onderging, dat eerder nadelig dan positief werkte voor de warmbloedfokkerij. Wie de Volbloeds van voor 1800 vergelijkt met die van nu kan niet anders dan constateren dat het skelet van de Volbloed en de daarmee gepaard gaande bewegingen een complete verandering heeft ondergaan.
Bijna geen enkele warmbloedjury keurt een Volbloed aan in renconditie! En waarom niet? Omdat dan de juryleden wel dat verkeerde skelet zien maar als 'vetgemest' en met spieren bepakt is, maakt men de optische fout (perceptie) dat dat pakket spieren positief voor een rijpaard werken. Maar je krijgt niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant in je populatie.
Met excuus voor het duits.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 13:52

chantal1"]
[quote="Anna42 schreef:
Vraagje nu voor jou: Is dat de Volbloed?

\
Allereerst bedankt voor de toelichting! En Adriana ook bedankt hé Lachen

Ik neem aan dat het vraagje voor mij bedoelt is?

Eerlijk; ik weet het niet. Ik ben tussen de volbloeden opgegroei, vandaar ook dat er bij mij een emotioneel stukje speelt. Ik hou van de karakters en de paarden. Door hun heb ik geleerd met karakter paarden om te gaan en weet ik nu hoe ik met de meeste paarden kan omgaan. Verder vind ik het bloedmooie dieren om te zien. Maar je hebt gelijk. Het skelet/type is niet ideaal voor de sporten die wij met onze warmbloeden beoefenen. Ze zijn niet gefokt voor de dressuur maar voor de rensport, daar zijn ze jaren op gefokt, zo ook op de vechtersmentaliteit & het intelligente om hun doelen te bereiken, dat zie ik graag terug bij onze warmbloeden, de karakters. De aansluiting Engels volbloed/ arabisch volbloed denk ik dat je vind in de stamvaders, aangezien deze arabisch bloed voerden. Jammer genoeg ken ik te weinig Arabieren om hun karakters te peilen maar ik denk dat het niet veel verschilt van dat van de Engelse volbloeden.
Er zijn volbloeden die het ver schoppen in de sport, maar deze hebben overwegend niet het skelet en de spieren enz. die een doorsnee renpaard heeft.

Dus wat denk ik dat je nodig heb; een warmbloed hengst waar je beide in terug vind, die dus het goede skelet heeft en de genen waar je de merrie mee kan verbeteren. Persoonlijk denk ik dan wel dat het, het eenvoudigste is als je merrie al het een en ander mee heeft. Heb je dat niet dan heb je een lange weg te gaan en in veel kleine stapjes moet werken.

Je mag me verbeteren hoor, als ik het fout ziet.
[/quote]

Helemaal eens. De Volbloed als renpaard is een prachtig paard om te zien.
Toch nog maar weer even de vergelijking maken met de auto. En wel de formule I. Ook die is prachtig om te zien en iedereen weet dat het verdomd moeilijk wordt deze auto als een comfortabele limosine of tegelijktijd als terreinauto te gebruiken. Daar heb je een heel andere auto (skelet) voor nodig. Bedenk ook dat de zgn hardheid bij een Vobloed uiterst misleidend werkt. De Volbloed bezit weliswaar edele benen maar de hardheid die wij verlangen laat veel te wensen over. Dit heeft te maken met de selectie op vroegrijpheid en de bouw van het voorbeen. Bij een Volbloed, zoals de foto's van Samsam ook aangeven, zijn bovenbeen en pijpbeen bijna even lang en in sommige gevallen is de pijp reeds langer dan het bovenbeen.
Met jouw ervaring in de Volbloeds moet je dan ook weten dan nagenoeg alle Volbloeds reeds op zeer jeudige leeftijd (voor warmbloedbegrippen) hangen in het voorbeen en ernstige slijtage in dat voorbeen vertonen. Ramiro met 111 keer Cicero, 94 keer Achill en 137 keer Amurath in zijn pedigree is daar een goed voorbeeld van. De engelse genen overheersen hier de Arabische. Wel kreeg Ramiro het lendenmechanisme, zijn uiterst werkbare karakter en zijn hoge vruchtbaarheid van zijn Arabische genen Reeds op jeudige leeftijd vertoonde Ramiro dat hangende engelse voorbeen. Dat engelse voorbeen is juist funest voor de warmbloedfokkerij en fataal in de springsport.
Toch zit er een wezenlijk verschil tussen de karakters. Het Arabisch Volbloed en de Shagya hebben naast een hoog temperament (we spreken over de goeie) een zeer aangenaam en een veel meer afwachtend karakter. Dat afwachtende karakter reageert beter op de hulpen van de ruiter en heeft niet de neiging om dan maar direct naar voren te stormen. Deze korte explosie heb je specifiek nodig voor renpaarden die allesbehalve op beenhulpen reageren. De jockeys staan inmiddels op de schoft en van beenhulpen is al tweehonderd jaar geen sprake meer.
Je hebt dus bij een niet meer dragend skelet (dus bij die paarden waar het zwaartepunt achter de massa ligt) een warmbloedhengst nodig die bij uitstek deze elementen zelf en in zijn genen verankerd heeft om weer tot het zelfdragende skelet, een goed functionerend lendenmechanisme en de daarmee gepaard gaande bewegingen te komen. En als die hengst niet meer of praktisch niet meer voorhanden is, moet je weer terug naar de basis en dat zelfdragende skelet met het lendenmechanisme. Die combinaties moeten dan ook (net als bij een volbloedinzet) uiterst doordacht en met zorg gebeuren om geen negatieve doch alleen de positieve eigenschappen te consolideren. Dat is fokkersinzicht, fokkerijkennis en fokkerskunst. Dit vergt een weloverwogen en beproefd systeem en dat systeem beheersten nou die oude Landstallmeisters bij uitstek.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 14:29

Excuseme schreef:
Over de wenselijkheid en effect van volbloedinbreng nog even twee voorbeelden; De Sjiem komt uit een halfbloedmerrie, evenals Bonfire. Toch niet de minsten, dacht ik.


De meeste sportpaarden voeren xx ook die van mij. Wat ik alleen duidelijk probeer te maken is dat we daarmee ook heel veel negatieve aspecten in de rijpaardfokkerij hebben verkregen. Deze paarden kunnen niet meer leveren wat wij van een sportpaard verlangen, vertonen steeds lichamelijke afwijkingen en zijn steeds moeilijker te rijden (verzameling).
F.J.Frowein een Engelse Volbloedkenner bij uitstek schrijft zelf in boek:
"Het Volbloed Fokwezen"
'Wij stipten de halfbloedfokkerij even aan. Nu, als gevolg van de voortschrijdende mechanisatie inde landbouw, de warmbloedfokkerij zich richt op het fokken van rijpaarden en sportpaarden, wordt veel gebruik gemaakt van het Engels Volbloed, teneinde tegemoet te komen aan de wens naar meer snelheid en galoppervermogen. Misschien was de Arabische Volbloed te verkiezen geweest, gezien zijn betere karakter, constitutie, soberheid en grotere hardheid.
Verder:
In de voorgaande hoofdstukken hebben wij getracht een globaal overzicht te geven van alle aangelegenheden die betrekking hebben op de volbloedfokkerij en herhalen onze waarschuwing: "Bezint voordat gij begint".'
De Sjiem staat niet bepaald bekend als het makkelijkste paard. De piaffe van (met alle respect voor) Bonfire was niet bepaald een piaffe uit het FEI reglement of klassieke school en van een optimale van voor naar achteren verzamelde, harmonieuze beweging. Maar leek veel meer op de twist van links naar rechts van good old Chuby Checker. Deze piaffe week veraf van de klassieke piaffe en komt dus uit de trukkenschool omdat dit paard met dat skelet en een magere fuctionerend lendenmechanisme de benodigde verzameling om de klassieke piaffe te presenteren fysiek niet kan leveren.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 14:37

DeesDeBest schreef:
Er wordt hier een hoop met Duits gesmeten zeg! En hoe veel les ik ook heb gehad in het Duits, het is nog steeds roestig. Maar ik wil wel graag de discussie blijven volgen. Zou het misschien mogelijk zijn, dat er (in het vervolg) misschien een kleine vertaling bij zou kunnen?


Helemaal eens. Het ontbreekt me echter wel eens aan de tijd om dan ook nog snel een verantwoordde vertaling te maken. Ik zal echter als het in mijn vermogen ligt, proberen een nederlandse vertaling weer te geven.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 14:49

sigrid1182 schreef:
Hallo,

Nou kom maar op met dat artikel over Roman, Chantal....

Mijn merrie voert ook Roman bloed via haar vader Nocturn ( ladykiller x Roman)

Anna Als ik de stamboom van Nocturn bekijk kom ik veel paarden tegen waar jij de namen van noemt....bv Ramzes Heidelberg Weidmann Meister , Loretto meerdere keren...enz.allen heel jammer dat Nocturn voor geen meter fokte...tenminste dat is mijn mening..wat is de jouwe????

Geen enkele warmbloedhengst 'fokt' als gelijke genen elkaar niet vinden. Vooropgesteld dat de betrokken hengst van het goede soort en type is.

Mijn merrie voert eigenlijk geen druppel nederlands bloed zij is Nocturn x Joost x Kassander( trakhener) x Regent x MMMM Karla( een oldeburgs geimporteerde merrie), zij lijkt ook erg op Nocturn ....tenminste dat word mij verteld...

Gelet op de pedigree van jouw merrie met die van Nocturn zou je haast zeggen dat dit wel een goed paard moet zijn en anders had je deze merrie waarschijnlijk ook niet in je bezit. Hweeft ze meer van de klassieke warmbloedkant of hebben voeren Ladykiller en Cottage Son via Joost de boventoon. Dat wordt het namelijk wat moeilijker vanuit een warmbloedperspectief.



Adriana: Ik heb trouwens ook met Matterhorn gefokt.....mooi merrieveulen wat aan een medewerker van VDL is verkocht...allen het karakter van dit veulen viel me tegen.....




Sigrid