Dit vind ik nu echt doodzonde en stom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 16:15

willy schreef:
Ik fok prestatie paarden uit prestatie merries
In de fokkerij is een moeder nu eenmaal vele malen belangrijker dan de vader.
Neem een hengst als Indoktro of Corland echt goede hengsten maar als er een veulen te koop staat uit zo een hengst x stamboek merrie zonder prestatie of er staat een veulen te koop uit b.v. de moeder van Corland x onbekende AES hengst dan scheelt dat toch wel het een en ander.
Je begrijpt het of je wilt het niet begrijpen


Ik wil het best begrijpen maar begrijp er geen snars van, licht eens toe waarom een slechte vader minder erg is als een slechte moeder????

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 18:53

Desiree"]
[quote="Zannekin"][quote="willy schreef:
En ik bedoel echt niet om je merrie af te kraken maar misschien moet je eerst eens heel realistich naar je uitgangsmateriaal (Je eigen merrie) kijken.

Er wordt ook wel met slechtere merries gefokt zeker?
Beoordelen jullie dan merries op papier? Misschien heeft ze wel enorm veel springvermogen en beweegt ze goed (wat is de norm van goed bewegen).
Iedereen moet dat zelf uitmaken en de merrie laten dekken van een goeie hengst geeft het veulen genoeg kansen.
Vraag mij af waar jullie dan zoal mee fokken?
[/quote]
Inderdaad Zannekin! ik zat me erg te verbazen over de reactie van Willy. Zeg eens willy, ken jij die merrie soms? heb je het dier ooit in levende lijve gezien of zo? Anders kun jij toch niets vertellen over de fokwaarde van het dier! Ben jij er zo eentje die op de papieren van het paard rijdt en het paard in in de kast heeft liggen? *LOL*
[/quote]

Dat vind ik dus ook, en is ook de reden waarom ik Kore niet perse wil laten keuren voor een of ander certificaat. Natuurlijk heeft Kore punten die te verbeteren zijn, zeker, maar in het algemeen is het zo`n slecht paard nog niet, en kan, als ze wil en met de juiste ruiter, zeer netjes lopen!

Miran

Berichten: 4480
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:15

Het gaat hier om een Haflinger, die worden veel minder op de papieren gekocht dan sportpaarden. Ik ben zelf niet zo voor dekken met een niet-goedgekeurde hengst, voornamelijk omdat er al genoeg papierloze Hafveulens naar de slager gaan, maar het is wel haar eigen keuze. Volgens mij moet het daar nu niet gezellig zijn in huis Knipoog

Overigens moet je merrie om ster te worden niet zelf allerlei premies halen, maar zo uit mijn hoofd drie nakomelingen (met volle papieren) tonen met een eerste premie, en de IBOP met goed gevolg afleggen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 22:00

Miran schreef:
Volgens mij moet het daar nu niet gezellig zijn in huis Knipoog



Ik woon al lang niet meer thuis.... Knipoog

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:45

Tja, dan ben ik ook een vreemd mens.
Ik fok ook met merrie's die minimaal ster zijn!
De hengst moet ook gekeurd worden en zichzelf bewijzen. Waarom een merrie niet!
Wie weet heeft ze wel iets dat vererfelijk is!
Nu is keuren geen garantie, maar het ergste wordt dan uitgesloten.
En als een merrie niet minimaal ster is heeft een hengstveulen ook mindere kansen!
Of je nu voor je zelf een veulen fokt, of om te verkopen, het veulen moet toch gezond zijn?
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een veulen zou fokken met een erfelijke afwijking!
En dat er paarden zonder papier zijn is niet het ergste hoor!
Zitten zeker ook goede tussen, maar het stamboek is er niet voor niets!
En je wil toch fokken om de goede eigenschappen van je paard door te geven en zeker niet de slechte!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:06

Helemaal mee eens Skatje,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 07:37

skatje schreef:
Tja, dan ben ik ook een vreemd mens.
Ik fok ook met merrie's die minimaal ster zijn!
De hengst moet ook gekeurd worden en zichzelf bewijzen. Waarom een merrie niet!
Wie weet heeft ze wel iets dat vererfelijk is!
Nu is keuren geen garantie, maar het ergste wordt dan uitgesloten.
En als een merrie niet minimaal ster is heeft een hengstveulen ook mindere kansen!
Of je nu voor je zelf een veulen fokt, of om te verkopen, het veulen moet toch gezond zijn?
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een veulen zou fokken met een erfelijke afwijking!
En dat er paarden zonder papier zijn is niet het ergste hoor!
Zitten zeker ook goede tussen, maar het stamboek is er niet voor niets!
En je wil toch fokken om de goede eigenschappen van je paard door te geven en zeker niet de slechte!


Zolang het verschil tussen goede keuringspaarden en goede sportpaarden erg groot is, maakt het mij niets uit wat voor predikaten de merrie heeft, als ze maar goed is!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 10:16

Pipo schreef:
[
Zolang het verschil tussen goede keuringspaarden en goede sportpaarden erg groot is, maakt het mij niets uit wat voor predikaten de merrie heeft, als ze maar goed is!
[/quote]

hier ben ik het ook mee eens. Daarbij, een merrie die nooit op een keuring is uitgebracht kan van het zelfde kaliber zijn als een paard dat ster is geworden omdat ze WEL op een keuring is uitgebracht. Alleen zo'n keuring zou moeten bepalen of ze goed is. WAt een onzin. Ik heb helemaal geen zin om geld uit te geven aan die stomme keuringen. Ik wil gewoon een veulen fokken. En een goed veulen zal ik ook proberen te fokken. En mijn merrie doet niet onder voor veruit de meeste merries waar mee gefokt wordt.

Die merrie van Koortje kan goed lopen en bewegen. Maar ja, dat is niet belangrijk he. Die papiertjes............. want daar moet je kennelijk op rijden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:40

Desiree schreef:
Die merrie van Koortje kan goed lopen en bewegen. Maar ja, dat is niet belangrijk he. Die papiertjes............. want daar moet je kennelijk op rijden.


Ja heb je er zelf al eens op gereden dan? Of hoe ken jij die merrie van Koortje dan zo goed?

Begrijp me niet verkeerd, Kore is een leuk paard, maar geen Krack onder de merries hoor. Niets l*lligs mee bedoeld maar jullie doen net of we het hier over een ondergewaardeerde Ratina Z hebben ofzo!

Koortje heeft haar beslissing toch al gemaakt? En dat is mijns inziens gezien haar argumenten een heel wijs besluit !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:42

Anoukie schreef:
[
Ja heb je er zelf al eens op gereden dan? Of hoe ken jij die merrie van Koortje dan zo goed?

Begrijp me niet verkeerd, Kore is een leuk paard, maar geen Krack onder de merries hoor. Niets l*lligs mee bedoeld maar jullie doen net of we het hier over een ondergewaardeerde Ratina Z hebben ofzo!

Koortje heeft haar beslissing toch al gemaakt? En dat is mijns inziens gezien haar argumenten een heel wijs besluit !
[/quote]

Ik ken de merrie zeker! Al van voor dat zij haar had gekocht. Maar ondergewaardeerde ratina z dat maak jij ervan want ik zie nergens de vergelijking staan met een topper (wat ratina toch wel is dunkt me). Er zijn zoveel heel wat mindere merries waar mee gefokt wordt. Dus jij vind dat er alleen maar met toppers gefokt moet worden? WAnt dat haal ik dan weer uit jouw woorden. Dan denk ik wel dat er weinig paarden overblijven en daarnaast worden ze dan ook nog veel te duur voor de gewone ruiter zoals ik.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:53

En hoeveel van die gefokte veulens uit mindere merries zoals jij ze noemt hebben een goede toekomst in het vooruitzicht? Even realistisch gezien?

En bovendien, als je eerlijk bent, wil iedere ruiter wel een topper of althans geloven dat hij/zij een topper op stal heeft staan.

Dus ja, ik ben er een voorstander van om voor zover mogelijk alleen met toppers te fokken. Vooral als je voor de markt fokt en niet voor jezelf. Niet mee eens dan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:56

Feit is dat het hier om een gewone merrie gaat,
Koortje heeft zelf al aangegeven niet voor zichzelf te kunnen fokken en op het moment is de markt niet zo dat veulens makkelijk verkocht raken.
Als je ze wel verkoopt moet je vaak er vaak uiteindelijk nog geld op toe leggen, geld wat Koortje dus niet heeft anders zou ze hem wel zelf houden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:04

Als we alle mensen/bokkers 1 euro zouden geven die met zo'n "gewone" merrie fokken dan waren we arm.
Waarom Koortje dus niet, ik vind dat ze dat evengoed zelf kan beoordelen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:05

Anoukie"]
En hoeveel van die gefokte veulens uit mindere merries zoals jij ze noemt hebben een goede toekomst in het vooruitzicht? Even realistisch gezien?
?
[/quote]
als die paarden gezond zijn hebben ze voldoende toekomst denk ik. Ze worden toch wel een keer verkocht hoor. Naar rijpaarden is toch meer vraag dan naar haflingers. Zeker haflingers zonder papieren hebben echt veel minder kans, ze gaan vaak naar de slacht. Zonde hoor, vind ik. Want ide beestjes zijn ook gewoon gezond en geschikt. En dat ligt met rijpaarden gewoon anders, ook al komen ze uit mindere merries. Vergeet niet dat er heel wat mindere ruiters zijn die toch een rijpaard willen hebben mar niet het onderste uit de kan hoeven.

[quote="Anoukie"]
En bovendien, als je eerlijk bent, wil iedere ruiter wel een topper of althans geloven dat hij/zij een topper op stal heeft staan.
?
[/quote]
Ze willen het wel geloven maar ze zullen best zo realistisch zijn dat ze het niet kunnen geloven, dat is een verschil. Uit liefde ben je minder objectief en dan ben je geneigd te denken dat je iets hebt dat super is. MAar dat is toch mooi? Ik verkoop liever een minder paard aan een liefhebber die het hoog waardeert en er dus goed voor is, dan een goed paard aan een omhooggevallen bal gehakt van een ruiter.

[quote="Anoukie"]
Dus ja, ik ben er een voorstander van om voor zover mogelijk alleen met toppers te fokken. Vooral als je voor de markt fokt en niet voor jezelf. Niet mee eens dan?
[/quote]
nou verlies je de realiteit danig uit het oog. er zijn weinig ECHT goede ruiters die het onderste uit de kan kunnen RIJDEN en ook kunnen BETALEN. Er zijn gewoon weinig toppers, dus zouden te weinig paarden geschikt zijn om mee te fokken. En te veel goede sportpaarden en goedgekeurde dekhengsten komen uit een gewone merrie. Dus met jouw stelling zou het volgende gebeuren:
- te weinig sportpaarden
- te dure paarden voor gewone ruiters zoals jij en ik
- ook minder spectaculaire paarden, omdat alleen uit toppers gefokt mag worden, hoewel ook eenvoudigere dieren heel goed eigenschappen door kunnen fokken die bij zichzelf niet manifesteren.

[quote="Sjuimpje schreef:
Als je ze wel verkoopt moet je vaak er vaak uiteindelijk nog geld op toe leggen, geld wat Koortje dus niet heeft anders zou ze hem wel zelf houden.

en dat moet in 99% van de mensen die een paard fokken: geld erop toeleggen. Maar ja, dat is evident bij een hobby he.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-06-03 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:05

Omdat Koortje zelf al zegt niet voor zichzelf te fokken maar voor de verkoop.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:10

Sjuimpje schreef:
Omdat Koortje zelf al zegt niet voor zichzelf te fokken maar voor de verkoop.

en ik fok in de eerste plaats voor mezelf maar met het oog op de verkoop (je moet overal rekening mee houden). Maar zou ik dan met mijn merrie niet mogen fokken omdat ze geen topper is? Even afgaande op wat anoukie hiervoor heeft beweert: toppers zijn paarden als Ratina. Nou.......... dan blijft er verrekte weinig over om mee te fokken! sja, zo'n paard kan ik niet betalen om mee te fokken hoor! Ik heb paddy als 2,5 jarige gekocht en ja, er zaten wel mooie papieren bij maaar dat zegt niet alles. Flyer ooit gezien, de moeder van Concorde?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:11

Ja, en wat doen de nakomelingen van Ratina? Er zijn er al wat door embryotransfer, die krijgen de beste toekomst ... maar hoe ze het gaan doen valt nog af te wachten

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 17:14

HALLO ZULLEN WE EVEN OPHOUDEN MET RUZIE MAKEN? Frusty

Ik fok al geen veulen met Kore meer, ik heb het al lang bekeken. Kore word door de een de hemel in geprezen, door de ander afgekraakt, het is goed ermee... Boos! Ik heb nu voldoende informatie, en het is niet de bedoeling dat hier ruzie om mij of mijn merrie gemaakt word, daar heb ik geen zin in.

Ik heb mijn eigen mening over Kore, en als de markt wat beter is zal ik er zeker nog een veulen uit gaan fokken, zonder al die prestatiepapiertjes, want IK vind Kore namelijk WEL goed genoeg voor een veulentje. En als het niet meteen verkocht kan worden, dan misschien wel als 2 of 3 jarige en zet ik haar ergens op een weitje hier, dat zien we op zn vroegst over 2 jaar wel weer, en misschien is de situatie dan wel heel anders.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:14

Ik heb diverse hengstenmoeders gezien en bij sommige liepen de rillingen over de rug, en niet omdat ze zo apart waren.

Wat ik alleen duidelijk wil maken,
als je geen tegenslag kan incasseren wat betreft verkoop zoals Koortje volgens mij duidelijk probeerde te maken. Dan moet je er niet aan beginnen.

Als ik mijn veulen goed kan verkopen gaat hij er echt uit, maar als het niet lukt kan ik hem desnoods nog jaren aanhouden.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:20

Desiree"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Omdat Koortje zelf al zegt niet voor zichzelf te fokken maar voor de verkoop.

en ik fok in de eerste plaats voor mezelf maar met het oog op de verkoop (je moet overal rekening mee houden). Maar zou ik dan met mijn merrie niet mogen fokken omdat ze geen topper is? Even afgaande op wat anoukie hiervoor heeft beweert: toppers zijn paarden als Ratina. Nou.......... dan blijft er verrekte weinig over om mee te fokken! sja, zo'n paard kan ik niet betalen om mee te fokken hoor! Ik heb paddy als 2,5 jarige gekocht en ja, er zaten wel mooie papieren bij maaar dat zegt niet alles. Flyer ooit gezien, de moeder van Concorde?
[/quote]

Tja, vind ik eigenlijk ook!!! Fokken voor jezelf is mooi!!! Maar als je elk jaar een veulen fokt, moet je wel eens verkopen!!!

Ik vind ook niet dat je enkel met een 'super' merrie hoeft te fokken!!! Van hoeveel merrie's kan je dat zeggen dat ze super zijn om mee te fokken??? De fokkerij is er trouwens ook niet mee gediend hoor!!! Het is door te blijven doorfokken met goede combinatie's (daarmee bedoel ik niet superhengst x supermerrie, maar wel een doordachte keuze!!! Een vb. maar spring x dressuur, en euh dit is maar een voorbeeld hoor geen mening) en dan te blijven doorselecteren!!! het is zo dat je vanuit een grote populatie paarden een grote groep goede paarden gaat overhouden!!!

Als je jezelf gaat beperken tot 'super' merrie's ga je een te kleine groep overhouden, en is de progressie ook te klein!!!

Natuurlijk vertrek je wel als je met een merrie gaat fokken van enkele basisvereisten!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:22

Sjuimpje schreef:
Ik heb diverse hengstenmoeders gezien en bij sommige liepen de rillingen over de rug, en niet omdat ze zo apart waren.

Wat ik alleen duidelijk wil maken,
als je geen tegenslag kan incasseren wat betreft verkoop zoals Koortje volgens mij duidelijk probeerde te maken. Dan moet je er niet aan beginnen.

Als ik mijn veulen goed kan verkopen gaat hij er echt uit, maar als het niet lukt kan ik hem desnoods nog jaren aanhouden.


Dat is volgens mij de meest correcte houding die je voor jezelf best kan aannemen als je veulens gaat fokken!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:24

Ja, en wat is een super merrie? Veel presterende paarden blijken toch niet zo super om te fokken en andersom.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:48

Desiree"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Omdat Koortje zelf al zegt niet voor zichzelf te fokken maar voor de verkoop.

en ik fok in de eerste plaats voor mezelf maar met het oog op de verkoop (je moet overal rekening mee houden). Maar zou ik dan met mijn merrie niet mogen fokken omdat ze geen topper is? Even afgaande op wat anoukie hiervoor heeft beweert: toppers zijn paarden als Ratina. Nou.......... dan blijft er verrekte weinig over om mee te fokken! sja, zo'n paard kan ik niet betalen om mee te fokken hoor! Ik heb paddy als 2,5 jarige gekocht en ja, er zaten wel mooie papieren bij maaar dat zegt niet alles. Flyer ooit gezien, de moeder van Concorde?
[/quote]

Me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd dame, doe ik bij jou ook niet!!!

Ik heb mijn punten heel erg duidelijk gemaakt en ik denk dat je verrekte goed weet wat ik bedoel maar oh je zou eens ene keer iemand gelijk moeten geven of het eens moeten zijn met iemand,...

Zout en slakken, dat vind ik van je. Als je voor jezelf fokt is het een heel ander verhaal dan wanneer je voor de markt fokt en ik gebruikte het voorbeeld van Ratina om aan te geven hoe erg je aan het overdrijven bent. Heb nog nooit gezegd dat een toppaard te vergelijken is met Ratina.

Je zei ook nog iets over gezondheid, maar daar zal ik maar over ophouden. Uiteindelijk is strax Kore de "gedupeerde" terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is. En Koortje, ik kraakte Kore niet af, je weet hoe ik over haar denk!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:40

Meisjes, please........ geen ruzie om Koortje aub!