sarabande schreef:Ik vind het niet zo belangrijk om het eigen gelijk te bevechten.
Ik ga bij fokken altijd uit van een combinatie.
Jazz x Belisar klinkt absoluut niet braaf.
Maar als de merrie probleemloos naar de Z loopt dan is er niets aan de hand.
Laten we dat maar even afwachten.
Probleemloos naar het Z lopen! Daar zitten natuurlijk een heel groot aantal milieufactoren aanvast. Zo zie ik tevaak paarden die de stempel lastig meekrijgen, terwijl ze zo veel accepteren van een ruiter, dat je ze eigenlijk als schaapmak zou moeten bestempelen. Dat gebeurt naar mijn mening ook met paarden zoals Jazzen, die hoog in het bloed staan en daarnaast voor een paard redelijk intelligent zijn. Dat is niet even makkelijk rijden altijd, maar daar moet je leren mee om te gaan. Dus ik vind het moeilijk om te zeggen dat het een graadmeter is om te kijken of de merrie probleemloos naar het Z gaat. Want dat ligt aan zoveel dingen..................
Kijk bijv... naar de Mondriaan van sjuimpje, deze is op een manier gefokt, dat menigeen denkt.....levensmoe? Maar in praktijk blijkt het dier werkwillig en braaf te zijn! En zovelen, maar misschien in andere handen was het dier helemaal niet braaf geworden, het ligt aan veel dingen............
Maar laten we ontopic gaan, en deze dame een hengst adviseren voor deze merrie!