Welke hengst voor mijn Jazz x Belisar ?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:03

sarabande schreef:
Ik vind het niet zo belangrijk om het eigen gelijk te bevechten.
Ik ga bij fokken altijd uit van een combinatie.
Jazz x Belisar klinkt absoluut niet braaf.
Maar als de merrie probleemloos naar de Z loopt dan is er niets aan de hand.
Laten we dat maar even afwachten.

Probleemloos naar het Z lopen! Daar zitten natuurlijk een heel groot aantal milieufactoren aanvast. Zo zie ik tevaak paarden die de stempel lastig meekrijgen, terwijl ze zo veel accepteren van een ruiter, dat je ze eigenlijk als schaapmak zou moeten bestempelen. Dat gebeurt naar mijn mening ook met paarden zoals Jazzen, die hoog in het bloed staan en daarnaast voor een paard redelijk intelligent zijn. Dat is niet even makkelijk rijden altijd, maar daar moet je leren mee om te gaan. Dus ik vind het moeilijk om te zeggen dat het een graadmeter is om te kijken of de merrie probleemloos naar het Z gaat. Want dat ligt aan zoveel dingen..................

Kijk bijv... naar de Mondriaan van sjuimpje, deze is op een manier gefokt, dat menigeen denkt.....levensmoe? Maar in praktijk blijkt het dier werkwillig en braaf te zijn! En zovelen, maar misschien in andere handen was het dier helemaal niet braaf geworden, het ligt aan veel dingen............

Maar laten we ontopic gaan, en deze dame een hengst adviseren voor deze merrie!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:10

Nu iedereen toch zijn favoriete hengst aan het aandragen is... Haha! uhm wat dacht je van Gribaldi Nee hoor is maar geintje. Maar ook ik ga ff off topic. Je kunt niet alleen aan de bloedlijnen zien of een paard een goed karakter heeft. Als een hengst toevallig ergens een paar mindere veulens heeft krijgt ie al snel een slechtere naam. Ik ken ook veulens van hengsten waarvan je zegt nou dat moet een super braaf beest zijn en dan moest je echt uit kijken! Tja mensen vergeten nogal eens dat een paard ook een moeder heeft die meevererft! maarja... Ik denk dat je de hengsten die je in gedachten hebt eens verder moet gaan uitpluizen en moet gaan kijken of er al combinaties met jazz mee zijn gemaakt en hoe die gevallen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:16

Ik weet niet wat je evt. van een bonte vind maar persoonlijk zou ik Samber geen slechte keus vinden.
Je houd dan wel bloed erin (fokt terug op Pericles xx) maar het geeft ook bot, massa,maat en een prettig karakter (meetsal dan Haha! ).

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:20

Ilindra schreef:
Ik weet niet wat je evt. van een bonte vind maar persoonlijk zou ik Samber geen slechte keus vinden.
Je houd dan wel bloed erin (fokt terug op Pericles xx) maar het geeft ook bot, massa,maat en een prettig karakter (meetsal dan Haha! ).

Enne niet te vergeten BEWEGING Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:22

Dat is toch van zelfsprekend Haha!
Bovendien, zolang zal hij er waarschijnlijk niet meer zijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:24

En ook nog brave werkwillige karakters, dat zat in de merriestam die ik goed ken EN hij is er nog

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 21:25

Mm samber, kweenie hoor, hoe groot is de kans dat er een bonte uitkomt??? Als die kans 0,0 zou zijn zou ik het nog overwegen,maar als er maar 1 procentje kans is op een bonte, neeeej!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:27

Ik dacht dat de kans iets van 40% is maar weet dat niet zeker.
Als je niet van bont houdt moet je het gewoon niet doen, maar de combinatie lijkt mij zeker niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:30

Ik neem aan dat je puur dressuurgericht wil fokken?
Wil je een bewezen hengst, of durf je een gok te wagen met een jonge hengst die nog geen nakomelingen heeft laten zien?

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 21:30

Nee hou echt niet van bont.
Wil trouwens niet zeggen dat samber zelf vreselijk is, vind alleen zijn kleur niet mooi.
Maar ik heb weleens gehoord dat sambers juist geen fijn karakter hebben.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:45

Marieke heeft ook een erg leuke Samber, een helemaal donkerbruine. Gaaf paard hoor, kan leuk lopen ook.
Verder heb ik weinig verstand van t fokken zeg maar Haha!

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 21:55

Pipo schreef:
Ik neem aan dat je puur dressuurgericht wil fokken?
Wil je een bewezen hengst, of durf je een gok te wagen met een jonge hengst die nog geen nakomelingen heeft laten zien?

Durf best een gok te wagen.Lijkt me wel een uitdaging en een stuk beter voor mijn( pappies Haha! ) portemonnee!
En inderdaad dressuurgefokt, mijn Jazz kan niet springen, die durft niet een over een balkje Haha! . Muts!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:53

Prestige heb ik bij VDL zien lopen, hij gaf een fijne indruk. Silvano wil nog wel eens makkelijk onder de indruk zijn van toestanden om zich heen en ik vond dat Prestige zich erg braaf hield in die kleine baan met veel publiek en muziek, dat spreekt wel voor hem. Verder lijkt hij goed op zijn vader en kan goed bewegen. Eigenlijk vond ik hem best indrukwekkend.
De afstamming: Silvano N x Goodtimes x Ahorn Z x Ronald x Cor de la B. x Anblick xx.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 07:39

Ik ken Silvano en heb er met Ellen over gesproken en haar ook thuis met hem zien trainen. Silvano is een uitgesproken etter die bij iedere andere ruiter/amazone allang aan de kant gezet was. Ook Goodtimes wil nog al eens een eigen willetje doorgeven. Bij zijn toppers is dat een voordeel, maar voor de gewone ruiter niet altijd handelbaar. Zou dit op deze bloedcombinatie nooit aanraden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:18

Toevallig hebben Obsession en ik Ellen afgelopen zomer ook nog 'gesproken' op Kootwijk...
Haha!
Moesten we stokstijf blijven stilstaan voor de heer Silvano.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:45

Sjuimpje schreef:
Toevallig hebben Obsession en ik Ellen afgelopen zomer ook nog 'gesproken' op Kootwijk...
Haha!
Moesten we stokstijf blijven stilstaan voor de heer Silvano.

Ow ja hij was bang voor de buggy van Damian!
En ze had toen ook al van startplaats gewisseld omdat ze niet wilde dat er anderen aan het losrijden terwijl zij haar proef reed. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:32

Ze reed ook los tussen 2 verlaten springringen, achter de vrachtwagens en ver van andere paarden

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:49

obsession schreef:
mijn Jazz kan niet springen, die durft niet een over een balkje Haha! . Muts!!

hahahah, nee idd, misschien voel ze zich er "te goed" voor??? Haha!

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:29

Wat denk je van Scandic of Kimberley, daar heb ik persoonlijk al vrij veel fijne paarden van gezien, maar heeft nooit niet veel gedekt ofzo ? Want veel hoor ik er niet van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:53

sultano misschien ? ik ken daar grote , makkelijke paarden van .....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:47

Sultan is niet KWPN ggk. Ik neem aan dat Obsession wel een KWPN goedgekeurde hengst wil.

Samber geeft nogal weke ruggen, verder vind ik het wel een hele fijne hengst, met super brave en werkwillige nakomelingen.
smaartens hier op bokt heeft of had een merrie van Kimberley, die zou je eventueel kunnen pben.

VIVALDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:06

Zoals reeds voordien vermeld in dit topic lijkt mij de Rubinstein-lijn wel interessant voor jouw merrie, behalve dan het feit dat sommigen ook wel eens een "weke" rug doorgeven.

Zomaar enkele interessante R-gekeurde hengsten opnoemen :

OO-SEVEN - nog geen nakomelingen "life" gezien, doch lijkt interessant gefokt - of is DORUTO hier de spelbreker qua karakter......

ROYAL DANCE - hiervan heb ik wel reeds enkele nakomelingen gezien. De hengst fokt hoogbenig, goede bewegingen en moderne, edele paarden. Maar.....het veulen zal wel vos zijn....
Of is die niet voor het KWPN gekeurd ?

RICCIONE - een hengst die bij het Gestüt St Ludwig in Duitsland staat (niet zover van de Nederlandse grens). Het is een hengst waar we vermoedelijk de komende jaren nog zullen van horen.
Hij is zeer interessant gefokt Vader is REGAZZONI (Rubinstein x Werther) uit een moeder (Arogno x Bolero x Argus).
Hij combineert het Rubinstein bloed via REGAZZONI met Trakhenerbloed via Arogno en nog een scheut bloed via Bolero (Black Sky xx).
Hij fokt hoogbenig, exterieurmatig zeer chique, edele paarden, met uitstraling en vooral zeer werkwillig en braaf karakter. Ook hier heb je op het eerste zicht veel kans op een vos....
Uit zijn eerste jaargang zijn er enkel in Westfalen 3 hengsten gekeurd.
Maar misschien is een Duitse hengst voor een KWPN-fokker niet mogelijk ?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:15

OO Seven is de enige KWPN ggk hengst,
verder denk ik dat een eventuele 'karakter-stoornis' eerder te wijten is aan het Amor bloed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:23

Maar er zijn meer kwpn-goedgekeurde hengsten van rubinstein...
Rubiquil
Iglesias
Rubels (vader Rafurstinels = een Rubinstein)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:27

Rubinstein komt het best tot zijn recht bij een merrie met veel bloed. Ik zou dat niet zo snel op Jazz gebruiken.